handdator

Visa fullständig version : Autism, högrep vs lågrep


F Ultra
2014-02-26, 13:50
Varför fråga Kollo och inte läkare kanske ni frågar er men tyvärr är det så att folket på habiliteringen tittar på en som om man var dum i huvudet och har inte den minsta aning om vad jag pratar om så jag tänkte testa här istället :)

Nåväl, autister för er som inte vet det, har svårigheter med motoriken (både grov- och finmotoriken) och det finns ett antal studier från främst USA där man märkt att autistiska barn har ett större träningsbehov än "normala" och att de dessutom får andra fördelar. Bla så minskar aggressioner och repetitiva/tvångs-handlingar, en teori är att det är träningens explosiva och repetitiva mönster som sas fyller hjärnas behov av dessa rörelser så att de inte längre "behövs" i vardagen.

Jag har själv sedan ett par veckor tränat min autistiske 10 åriga son här hemma och märker ju framförallt att han har svårt att aktivera sina muskler (han har väldigt högt FFM men trotts det så lyfter hans syster som har 1/3 av hans vikt betydligt tyngre vikter så rimligen borde det vara muskelnervaktiveringen som brister [speciellt med tanke på att just motorik är ett problem bland autister]).

Jag har hittills haft honom till att köra ett traditionellt 5x5 eftersom det är så jag själv kör men har nu börjar undra lite över om jag kanske skulle byta till antingen högrep- eller lågrepträning.

Fördel högrep är ju att han då får mer reps på sig att öva in teknik samt att det ju blir lite roligare och motiverande när man faktiskt kan flytta på skivstången mer än 1-2ggr. Men samtidigt så vet jag ju att om man tränar svintungt på 1-2rm så triggas ju den myofibrillära hypertrofin och med tanke på den dåliga motoriken och nervaktiveringen så kanske det borde vara den bästa vägen?

Kan nämnas att redan vår 5x5 träning har gett vissa resultat, bla klarar han idag av en så pass komplex övning som stående press med rörelse i höftleden. Så det märks att det man gör har verkan iaf.

stemag
2014-02-26, 14:18
Hej

Kul och hedersvärt att du engagerar dig i att träna din son, bra jobbat.

Jag är helt övertygad om att fysisk aktivitet är bra för att lugna "pirret" och det tvångsmässiga beteendet.

Jag har nog inga egentliga tips att komma med men spontant så känns det kanske som att en kombination av högrep och lågrep är att föredra.

Eftersom det verkar viktigt att träna/stimulera nervbanorna så kan lågrep säkert funka eftersom hög belastning stimulerar CNS bra.

Lycka till, jag hoppas verkligen att det går bra för er båda.

mikaelj
2014-02-26, 14:22
Teknik tränas naturligtvis bäst med få repetitioner i många set.

z_bumbi
2014-02-26, 15:30
Men samtidigt så vet jag ju att om man tränar svintungt på 1-2rm så triggas ju den myofibrillära hypertrofin och med tanke på den dåliga motoriken och nervaktiveringen så kanske det borde vara den bästa vägen?

Du funderar på att köra svintunga 1-2rm med en 10-åring?

Paperbasket
2014-02-26, 16:56
Arbetar med barn inom autismspektrumet och har flertal elever som inte har några problem med fin eller grovmotoriken. Det jag menar är att alla inte har problem med detta även om det är vanligare att de med asperger har det. Det jag kan tipsa om för information, vägledning och hjälp är:

http://www.autismforum.se/

Innan du börjar träna med ditt barn på 10 år så föreslår jag att du tar kontakt med ovan och som ovanstående tar upp, 1-2rm för någon i den åldern är kanske inte det bästa rent skademässigt.

Paperbasket
2014-02-26, 17:04
Kom på två böcker jag läst föresten.

"Autism Fitness"
Eric Chessen

"Visst kan vi"
Birgitta Balkfors, Jenny Kroon

Illustrerade mannen
2014-02-26, 17:46
Ena sonen är diagnostiserad adhd med autistiska drag. Medicinerade tidigare. Sen ett par år tränar han kampsport (med mig och utan mig) - taekwondo och boxning. Han tränar också parkour. Hans kroppskontroll har blivit smått osannolikt mycket bättre, likaså impulskontrollen. De autistiska dragen har också avtagit markant. Han slutade medicinera för ca 6 månader sedan och i skolan märkte man det inte alls! De tyckte snarare att han blivit lugnare! Han har varit med på gymet också några gånger, men det är lite för svårt tycker han. Han är 12 år. Han behöver nog växa lite till innan vi kör ordentligt på gymet. Då kommer jag att köra basövningar med honom - 8-12 reps plus lite disco antar jag... Och mycket core... Andra sonen är 8 år - ingen diagnos och inget som tyder på det heller. Han har bättre koll på gymet...
Kanske lite mycket off topic - bara mina tips...

svenbanan
2014-02-26, 19:39
Jag har för mig att jag läste om någon med autism som tränade crossfit. Antagligen var det väl på crossfit.com jag såg detta. Minns dock ej om det var barn eller vuxna det handlade om. Men du kan ju alltid söka vidare om det verkar av intresse. Lycka till.

L-Sami
2014-02-26, 20:25
Jag tror att allmänna styrketräningsriktlinjer som finns för 10åringar kan vara lämpligt att börja med. Om det finns några studier som stödjer annan typ av träning som är mer effekt för 10åriga autiska barn så kan det ju tillämpas.

F Ultra
2014-02-27, 00:35
Du funderar på att köra svintunga 1-2rm med en 10-åring?

Uttryckte mig lite klantigt där, riktigt så galen är jag inte :) Tänkte mer att något högre vikt (vi pratar ju inte många kg här) men färre rep borde bygga fler muskelnerver vilket är vad han behöver eftersom han idag har svårt att aktivera de muskler som han har idag men inser efter vad du och andra har läst att det ändå kan bli för hög belastning för att växande litet barn så vi kör nog vidare på 5x5 alt byter till 3x10 då 5rm nog också är lite för hög belastning.

Men han kommer ju inte att vara 10 för evigt, rätt var det är så är han 20 och autismen är ju kvar så se frågan mer som generell om det inte finns en viss fördel (och alltså då större fördelar jämfört med icke autister) att träna för myofibrillär hypertrofi. Jag tycker att det låter logiskt som sagt men logiskt är inte alltid vad som är rätt...

Tackar alla som kommenterat och ska ta åt mig av era åsikter, autismforum.se ser intressant ut och jag ska ta kontakt med dem också.

Wilt the Stilt
2014-02-27, 11:00
Behöver barn/vuxna med autism verkligen träna på något annat sätt än vad neurotypiska människor gör?? Bara en undran.

Cred till dig TS för att du tränar med honom.

filmjölk
2014-02-27, 13:21
En bekant (fd kollega) tränar ihop med en pojk med Aspergers (hans systerson). Det blev frustrerande att försöka lära ut friviktövningar, men maskinövningar funkar mycket bättre, och pojken har blivit rätt så biffig trots väldigt lite av marklyft, knäböj och hantlar. (Stänger gick tydligen lättare än hantlar, övningar med hantlar skulle tydligen vara svårast, iaf för den pojken).

Så om det bara skulle vara frustrerande för din son, kan ni ju testa lite mer maskinträning. Det blir ju inte alls samma för koordinationen, men det ger andra positiva resultat, och positiva resultat ger självkänsla.

F Ultra
2014-02-27, 23:24
Behöver barn/vuxna med autism verkligen träna på något annat sätt än vad neurotypiska människor gör?? Bara en undran.

Cred till dig TS för att du tränar med honom.
Tack! De behöver kanske inte träna annorlunda än andra men eftersom de (eller iaf de flesta) har så dålig motorik vilket kanske härleds till sämre nervkontroll så känns det som att det vore opti ur den vinkeln att koncentrera sig på myofibrillär hypertrofi. Dvs utgångsläget här är inte att han ska bli biff eller lyftare (såvida han inte väljer det själv senare i livet), utan mer att förbättra hans motorik.

En bekant (fd kollega) tränar ihop med en pojk med Aspergers (hans systerson). Det blev frustrerande att försöka lära ut friviktövningar, men maskinövningar funkar mycket bättre, och pojken har blivit rätt så biffig trots väldigt lite av marklyft, knäböj och hantlar. (Stänger gick tydligen lättare än hantlar, övningar med hantlar skulle tydligen vara svårast, iaf för den pojken).

Så om det bara skulle vara frustrerande för din son, kan ni ju testa lite mer maskinträning. Det blir ju inte alls samma för koordinationen, men det ger andra positiva resultat, och positiva resultat ger självkänsla.

Kan mycket väl tänka mig att hantlar är svårare än stänger eftersom det är mer komplext att behöva röra båda händerna oberoende.

Bänk är hans favorit just nu, även press ovanför huvudet går finfint (till min förvåning). Knäböj gick från början inte ens med bara kroppsvikten då han föll ihop som en påse, men nu klarar han kvartsböjar med 4-5kg så det går framåt :)

Mark går inte alls, han blir bara frustrerar över att behöva hålla reda på så många saker (som att stå nära stången , hålla rygg rak osv) så det hoppar vi helt och hållet. Samma med rodd men sälrodd funkar ju fint, den är ju svårt att misslyckas med iofs. Bicepscurl går också bra.

Maskiner är lite svårt än så länge eftersom dels kommersiellt gym inte släpper in så små barn och dels är ju bastyngderna där lite för höga just nu. Men båda sakerna åker ju upp i lagom takt så en dag...