handdator

Visa fullständig version : Dricka råa ägg, blir man sjuk lätt?


Rådjur
2014-02-26, 12:15
Tja,

Vet att dricka råa ägg inte ger lika bra näringsupptag som tillagade.

Men alltid velat pröva, men undrar om det är stor risk o bli magsjuk? *spy*

Mvh

mattilainen
2014-02-26, 12:20
Risken är väldigt liten men den finns.

Rådjur
2014-02-26, 12:24
Risken är väldigt liten men den finns.

precis, men tänkte lite på att risken finns ju o bli sjuk varje gång man går utanför dörren, äter mat eller hånglar med någon.

går det o jämföra så, eller är risken betydligt större vid råa ägg?

King Grub
2014-02-26, 12:32
Risken är 1000 gånger större med råa ägg än med tillagade ägg, eftersom tillagning dödar bakterierna så risken elimineras.

Beemel
2014-02-26, 12:35
Risken är 1000 gånger större med råa ägg än med tillagade ägg, eftersom tillagning dödar bakterierna så risken elimineras.

Ursäkta dum fråga (men den är uppriktig), men är "1000 gånger" bildligt eller bokstavligt.
Om risken elimineras så är den ju noll. tusen gånger noll... you see where i am going with this.

MentalogisT
2014-02-26, 12:37
Det är inte särskilt stor chans att du får salmonella om du häver råa svenska ägg, men chansen finns alltid där.

spas
2014-02-26, 12:52
I mindre upplysta tider drack jag ett par råa ägg om dagen. Aldrig sjuk men det är långt ifrån trevligt.

vicarious
2014-02-26, 17:09
precis, men tänkte lite på att risken finns ju o bli sjuk varje gång man går utanför dörren, äter mat eller hånglar med någon.


Fast att gå utanför dörren eller hångla med någon får man ju ut något av. Att dricka råa ägg är å andra sidan totalt meningslöst.

Sverker
2014-02-26, 18:09
Ursäkta dum fråga (men den är uppriktig), men är "1000 gånger" bildligt eller bokstavligt.
Om risken elimineras så är den ju noll. tusen gånger noll... you see where i am going with this.

Innehåller vart 1000:e ägg campylobakter kommer du att bli matförgiftad varje till vart tredje år, lite beroende på hur många ägg som du äter.
Äter alla Kolozzeums medlemar råa ägg skulle de bli 100 st fall varje dag:d

AngoraIHS
2014-02-26, 18:28
Prova på. Risken är som sagt inte stor om du bara provar en gång.

R Scarpa27
2014-02-26, 19:16
jag har blivit sjuk av ägg 1 gång , det var utomlands omg salmonella.

det många inte tänker på är att smittrisken ofta kan finnas på äggskalet.... och tar i ägget och sen slickar sig på fingrarna när man käkar dressing osv.

tvätta händer efter du tagit i ägget..
just inuti ägget e de inte stor chans för salmonella osv i sverige, kan ju hända men inte till vanligheten.

kör själv råa äggen titt som tätt men är mkt noggran att ev tvätta äggen, alt tvätta händer efter jag tagit i dem (yes du vet ju vad äggskalet kommer ifrån :D ) plupp...

Desertrat
2014-02-26, 19:27
då skulle jag vara död för länge sedan, när jag kör hårt kan jag tömma ett 30-fack (råa) på 3-4 dagar.

cero
2014-02-26, 19:35
Varnar för spyreflexen. Lycka till!

då skulle jag vara död för länge sedan, när jag kör hårt kan jag tömma ett 30-fack (råa) på 3-4 dagar.

Du vet att allt protein inte tas upp från råa ägg va? Och varför vill man ha i sig 10 ägg per dag?

Rådjur
2014-02-26, 19:37
Fast att gå utanför dörren eller hångla med någon får man ju ut något av. Att dricka råa ägg är å andra sidan totalt meningslöst.

hahaha första gången jag skrattade åt ett inlägg på kolo tror jag ;)

Varför är det meningslöst då, allt protein kan väl inte gå till spillo?

vicarious
2014-02-26, 19:42
Varför är det meningslöst då, allt protein kan väl inte gå till spillo?

Vill man dricka protein finns det billigare, godare och säkrare alternativ. Mjölkprotein till exempel, antingen i naturlig form eller tillskott (vassle).

Desertrat
2014-02-26, 19:47
Varnar för spyreflexen. Lycka till!



Du vet att allt protein inte tas upp från råa ägg va? Och varför vill man ha i sig 10 ägg per dag?
För att ägg är gott, kanske.

Ciccia
2014-02-26, 19:53
Jag kan ha fel, men om jag inte minns helt fel, så testas svenska och finska ägg för salmonella. Så om du håller dig till testade så borde det vara lugnare.

Själv hade jag en period när jag var liten när jag gillade att göra äggtoddy då och då, blev aldrig dålig. (utan alkohol som den äldre generationen hade en gnutta av)

cero
2014-02-26, 20:13
För att ägg är gott, kanske.

Gott att dricka råa ägg?

R Scarpa27
2014-02-26, 20:16
råa vispade ägg med socker/sötning e kalasgott :d

råa ägg till råbiff är kung.
http://matvett.se/wp-content/uploads/2012/09/1.jpg

http://www.alotofphotos.com/watermark.php?i=1683

EnergiÖverskott
2014-02-27, 12:13
Råa ägg smakar spya, du tar inte upp all näring och det finns en smittorisk, om än liten.

Tillagade ägg är sjukt gott, opti ut närings/energisynpunkt, mer ekonomiskt (eftersom att all näringen tas upp).

Tillagade är ett självklart val för min del.


Skickat från optinojjans kungliga rike.

olle lindblad
2014-02-27, 12:23
När jag började styrketräna för en massa år sedan gick det ned 4-6 råa ägg i stort sett varje dag. Det är mest konsistensen som är obehaglig. I jämförelse med det en del andra klunkar i sig (havregryn, tonfisk och apelsinjuice t ex) är det en gastronomisk upplevelse.

monsa123
2014-02-27, 20:24
Förstår ärligt talat inte vad folk som dricker råa ägg sysslar med över huvudtaget. Finns ingen som helst poäng att köra det. Tar 4-6 minuter att koka ägg och 1 min att steka, är det så jobbigt?

R Scarpa27
2014-02-28, 07:29
Förstår ärligt talat inte vad folk som dricker råa ägg sysslar med över huvudtaget. Finns ingen som helst poäng att köra det. Tar 4-6 minuter att koka ägg och 1 min att steka, är det så jobbigt?

Du blir också gammal & gillar Punchpraliner, Engelsk konfekt & råa ägg. :naughty:

Fjrebqll
2014-03-02, 13:20
http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Sniggel
2014-03-02, 13:37
Jag kan ha fel, men om jag inte minns helt fel, så testas svenska och finska ägg för salmonella. Så om du håller dig till testade så borde det vara lugnare.

Själv hade jag en period när jag var liten när jag gillade att göra äggtoddy då och då, blev aldrig dålig. (utan alkohol som den äldre generationen hade en gnutta av)

Har heller aldrig blivit dålig. Däremot är det bra att känna till risken. Jag själv tycker att livet blir värt att leva först när man lägger till ägg-toddy i sin arsenal av smakupplevelser. Man behöver ju inte dricka det varje dag. Räcker med högtider. Det är värt risken att insjukna i salmonella. Tråkigt om det händer, men hellre det än att ha levt ett liv utan äggtoddy.

R Scarpa27
2014-03-03, 19:13
Har heller aldrig blivit dålig. Däremot är det bra att känna till risken. Jag själv tycker att livet blir värt att leva först när man lägger till ägg-toddy i sin arsenal av smakupplevelser. Man behöver ju inte dricka det varje dag. Räcker med högtider. Det är värt risken att insjukna i salmonella. Tråkigt om det händer, men hellre det än att ha levt ett liv utan äggtoddy.

woho high five, någon mer än jag som gillar äggtoddy, ägglikör m.m =)

blir det äggtoddy till påsk sniggel? för min del ...det kan du fethaja.

Jeml
2014-03-03, 19:17
nu måste jag prova äggtoddy.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-03, 19:58
nu måste jag prova äggtoddy.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

pensionärs gott =) haha naw men gott är det.

role
2014-03-03, 22:18
Sverige och Finland har salmonellagarantier så att äta råa ägg är relativt riskfritt. Majonnäs innehåller ju råa ägg bla.

Hemi
2014-03-04, 01:40
Rocky var min inspirationsfilm no 1 en gång i tiden så att jogga i morgonkylan och dricka råa ägg trodde man ju var bäst. Klart får man en tandning av det så är det ju bra. Akta er för det utomlands bara jag har för mig att man varnade för det i England, riskerna är mycket högre. Rå kyckling skall man vara försiktig med också.

vicarious
2014-03-04, 17:47
nu måste jag prova äggtoddy.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

don't do it - its not värt it :D kände likadant och provade i julas.. smakar ungefär som början av en sockerkakssmet med massa alkohol i.. botad för resten av livet!

R Scarpa27
2014-03-04, 19:22
don't do it - its not värt it :D kände likadant och provade i julas.. smakar ungefär som början av en sockerkakssmet med massa alkohol i.. botad för resten av livet!

man ska inte överdriva med spetsandet av alkoholen då blir det ej gott.
sen ska man välja rätt vara att spetsa med också.

alatan
2014-03-04, 22:51
Är det svenska är bör det vara lungt, dricker själv råa ägg när jag inte orkar koka dom :) Dock köps dom från en bekant som har höns hemma.

Sverker
2014-03-05, 17:04
Du tar inte upp mer av proteinet för att din bekant har hönsen. Trypsininhibitorerna sitter där de sitter. Kokta ägg håller flera dagar i kylen.