handdator

Visa fullständig version : Miljardären Mats Gabrielsson om sig själv: Jag är en psykopat "


UCPthread
2014-02-25, 22:56
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article12100356.ab


http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/12088863/485/normal/47ce62ed5aed0/gabrielsson


" Risktagaren och entreprenören Mats Gabrielssons utspel i TV4.

Beskrev sig själv som psykopat.

– ---->>>Alla som är framgångsrika är det <<<---, menade han "


http://entreprenor24.se/wp-content/uploads/2012/05/Mats.jpg

I " Örnnästet "


/ Jag förärar denna man med en tråd, eftersom jag aldrig sett en person, inom business i vart fall,,frivilligt titulera sig som psykopat. Unikt skulle jag säga.

Vad fan ville han med detta??. Är det meningen att jag ska bli rädd /imponerad/informerad ??

FAIL på alla 3. I mitt fall i alla fall..

Discuss..

Exdiaq
2014-02-25, 23:00
Känns som Kolozzeum har blivit en dålig kopia av TT de senaste dagarna.

cero
2014-02-25, 23:20
Krävs nog ett par personlighetsstörningar för att ta sig till toppen inom något. :D

Vissa saker som förknippas med psykopati kan säkert också vara användbart.

Fredron
2014-02-25, 23:21
I12H7khht7o&feature

http://www.youtube.com/watch?v=I12H7khht7o&feature=youtu.be

Swagalicious
2014-02-25, 23:37
Detta fick mig direkt att tänka på boken Snakes in Suits.. För övrigt bedöms psykopati ofta genom PCL-R. Självklart har en del lyckade affärsmän vissa liknelser med dessa psykopatiska drag, t.ex grandiositet och brist på empati. Sen verkar Mats Gabrielsson mer som en skojande hobbypsykolog som säger att "alla som är framgångsrika är det".

UCPthread
2014-02-26, 00:04
Detta fick mig direkt att tänka på boken Snakes in Suits.. För övrigt bedöms psykopati ofta genom PCL-R. Självklart har lyckade affärsmän vissa liknelser med dessa psykopatiska drag, t.ex grandiositet och brist på empati. *Sen verkar Mats Gabrielsson mer som en skojande hobbypsykolog som säger att "alla som är framgångsrika är det"*.


Ja. Han visar helt klart att han inte ( riktigt ) är insatt i ämnet..

..hans utfall ger mera ett pajasartat intryck, där jag tycker att det verkar som om han romantiserar psykopati, och önskar att han vore det..

..att han har drag av det, mer än hos normalpersonen, hyser jag dock inga tvivel om..

Ett enormt intressant ämne dock, detta med psykopati,,som jag ämnar avhandla en del här på forumet.

Några saker så länge;

Mats har dock en viss poäng generellt ; psykopater styr/formar världen mer än många tror.

Psykopater vet mkt sällan själva om att de är det..

..Som ett led av det,,så blir det riktigt svårt att få ändring på 1.

Även blir det riktigt svårt att få ändring på 1, då psykopati, är i princip obotligt.

En missuppfattning är att psykopater ofta är mördare, och glömmer att det finns onda och goda psykopater. Tex kan en "iskall" kirurg, som gör mkt gott, vara psykopat.

De är ofta mkt charmiga/trevliga.

Du missar att spotta dem pga just det.

De är i regel ingen fara för dig. Förrän du korsar deras intressen.

De är en prudukt av gener och uppväxt. De har i regel fått så mkt skit under uppväxten, att de har i princip 0 tolerans för att ta ngn mera skit. Se därför upp med att kritisera dem.

Du lär kanske känna en. Men det gör du inte ändock. De anknyter inte till männsikor mera än saker. Snarare tvärtom. Det yttre är som ett TV spel för dem,,där allt är brickor,,inklusive männsikor, som de manipulerar utan empatisk anknytning--->> med möjligt/partiellt undantag för den ev egna familj de bildar som vuxna (delvis i hopp om substitut, för den brist på fungerande familj de en gång växte upp i )

Det känslomässiga svarta hålet de har innombords, är inreparabelt,,men, livslånga försök görs att fylla det,,kan vara i den undre världen, eller den etablerade..genom " karriärer "-> samlande av materiella meriter.

De har myyycket hög stresstolerans.

De är myyycket orädda.

De erkänner i princip aldrig skuld i ngt son gått fel. För som de ser det, så har de inte gjort fel.

Vyckzy
2014-02-26, 00:19
Han drar en generalisering som han inte har grund för hur kan han veta att alla är psykopater, bara för att de är framgångsrika? T.ex är en framgångsrik fotbollsspelare i allsvenskan psykopat bara för att han är där han är? Tror inte alla är psykopater. Psykopater är de som inte kan kontrollera sina handlingar och gör onda saker som påverkar andra.

Griip
2014-02-26, 00:21
Psykopater är de som inte kan kontrollera sina handlingar och gör onda saker som påverkar andra.

Nej.

Rahf
2014-02-26, 00:49
Psykopater är okontrollerbara. Vi snackar alltså om galningar som kan göra vad som helst, när som helst. Den klassiska tvångströjan, med andra ord.

Frågan är om han lutar mer mot sociopati.

High1ander
2014-02-26, 01:11
Psykopater är okontrollerbara. Vi snackar alltså om galningar som kan göra vad som helst, när som helst. Den klassiska tvångströjan, med andra ord.

Frågan är om han lutar mer mot sociopati.
Sociopat och psykopat är samma sak, bara olika ord för att besrkiva samma egenskaper fast att det kommer från två olika skolor.

Sociopat är ordet som de psykologer som lutar mer socio-psykologi använder, och psykopat är det som freud, biologi, beteendepsykologerna använder...

Finns dom som försöker sätta skillnad på dom, men då blir det fortfarande åt samma håll, psykopat föds man till och sociopat utveklas man till. Så ordet man använder säger mer om vilken tro man har, på samma sätt som säger man profeten Jesus i Islam och Jesus som guds son i kristendom...

UCPthread
2014-02-26, 01:32
. Psykopater är de som inte kan kontrollera* sina handlingar och gör onda** saker som påverkar andra.

** Det finns som sagt onda och goda psykopater. Så Ja och Nej->

-> den delen som gör ont, skulle jag ha nämnt även som delpunkt; lider inte med andra som lider,,snarare tvärtom. Den som lider uppfattar de då, som ngn som får skit i livet, vilket man själv en gång fick,,så det ses bara som rättvis karma, och eller man njuter av det.

*Ja och nej. En kirurgpsykopat, kommer att ha full kontroll under sina operationer. Men ta istället en mördarpsykopat, som får kritik, och därmed svämmar över och knivhugger den som kritiserar,,dvs förlorar kontrollen som du säger.

UCPthread
2014-02-26, 01:38
*Psykopater är okontrollerbara. Vi snackar alltså om galningar som kan göra vad som helst, när som helst*. Den klassiska tvångströjan, med andra ord.

Frågan är om han lutar mer mot sociopati.

* som sagt; ja och nej.


Det märks redan här att myten om att en psykopat, kan generaliseras för en okontrolerbar galning, lever och frodas. Som väntat..

..bla just därför är folk sämre på att spotta en psykopat, än vad som skulle behöva vara fallet,,å andra sidan är det helt begripligt, eftersom tex charmen hos psykopater, gör att de är just svåra att spotta..

UCPthread
2014-02-26, 02:07
http://chasingaphrodite.files.wordpress.com/2011/02/getty.jpg?w=1436

Även en intensiv/stirrande/fokuserad blick. Dels mkt lättare för dem, pga deras låga stressnivåer, bla dels pga att de inte känner ngt speciellt inför dig i form av tex genans och annat " mänskligt svagt" ( det de inte en gång fick själva, kan de inte känna )/som normalt finns i dynamik i möten, utan snarare studerar dig, som en sak, inför nästa schackdrag.

Var Paul Getty " okontrollerad ",,nej precis tvärtom. Gjorde han gott; ja, han skapade arbetstillfällen. Gjorde han ont genom att de som kom ivägen för honom, fick betala priset ( dock inte genom fysisk avrättning som hos Oligarkerna i Ryssland ) ?. Helt klart ja. Brydda han sig i dessa offer. Inte alls. Var han psykopat. Som jag ser det ja.


Och där vill jag knyta ihop det, att jag anser inte att psykopater, kan kategoriseras i samma kvot, som " ((vanliga)) människor. De är helt enkelt, för annorlunda, eller maskinliknande** om man så vill, för att det skall hålla måttet..

Som jag ser det finns det 2 huvudmotpoler ( väldigt förenklat ), bland människor; nevrotiker och psykopater. Nevrotikerna är/snarare blir psykopaternas dammsugarpåsar, när de far fram, som i extremfallet Oligarkerma,,som tömmer ett helt land på folkets tillgångar, via legaliserad plundring..och sedan drar vidare..

..vansinnet ( bokstavligen ), måste ju dock försvaras av de som gynnas av det, inför allmänheten,,som under tom sinnesjuka orättvisar uppmanas att inte vara " avundsjuka ", jobba hårdare, så kan även du lyckas osv; och så paketeras det som tex " kapitalism"..

..och inget fel i kapitalism iof,,men den extremkapitalism som ses idag,,är ju helt förvriden.

** man kan illustrera det i en grov förenkling. Dessa grava olikheter; är istället en färgseende, och en icke färgseende, som skall läsa av en synkarta för detta hos optiker. Ju bättre utfall..desta mera skulle lön/hela livsstandarden skilja mellan dessa 2..

..det blir helt absurt. Men så ser världen i mångt och mycket ut.

Klein
2014-02-26, 04:03
Jag tror inte alls att psykopat är något man blir. Det är något man föds till. Jag känner flera psykopater som växt upp i väldigt kravlösa och kärleksfulla miljöer. Dessa personer är trevliga och hyggliga kompisar. De stora skillnaderna mot "vanliga" personer är att de hycklar mindre och blir sällan stressade eller agiterade. Empati har de nog inte så mycket av men de ställer ändå upp när det behövs. Och man ska ju inte inbilla sig att relationer till "vanliga" personer är annorlunda i det avseendet på sikt. I slutändan gör de flesta vad de tjänar mest på, vare sig de är psykopater eller ej.

UCPthread
2014-02-26, 04:43
*Jag tror inte alls att psykopat är något man blir. Det är något man föds till*. Jag känner flera psykopater som växt upp i väldigt kravlösa och kärleksfulla miljöer. Dessa personer är trevliga och hyggliga kompisar. De stora skillnaderna mot "vanliga" personer är att de hycklar mindre och blir sällan stressade eller agiterade. Empati har de nog inte så mycket av men de ställer ändå upp när det behövs. Och man ska ju inte inbilla sig att relationer till "vanliga" personer är annorlunda** i det avseendet på sikt. I slutändan gör de flesta vad de tjänar mest på, vare sig de är psykopater eller ej.

*Om jag har varit otydlig, så är min åsikt ( utifrån allt det jag studerat själv ), att det är dels en genetisk komponent, OCH en miljökomponent.

Beroende på hur grava de 2 komponenterna är, så får man dragning till ond eller god psykopat, samt gradskillnad i det hela.

Hade dina kompisar ( som mkt sannolikt har engenetisk komponent ), dessutom haft en extrem familjesituation, med en pappa som var helt oprediktelig, utom i det att han bokstavligen spöade upp dem återkommande, samt en ekonomi, som var katastrof osv,,så hade de MKT väl kunnat bli den kriminella rypen av psykopat..

..hade det sedan tex tillkommit sexualsadistiska övergrepp under uppväxten, till detta,,så hade oddsen ökat ytterligare, för utfall av ett riktigt praktexemplar till psykopat åt det sexualförvridna hållet.

** sedan ang " annorlunda ",,jag hör vad du säger,,men nog är relationen med en psykopat, mera sammantaget sett, annorlunda än osv. Det måste jag nog säga-

- jag har haft med några att göra också. Av lite olika chatteringar.

Linnet
2014-02-26, 08:04
Sociopat och psykopat är samma sak, bara olika ord för att besrkiva samma egenskaper fast att det kommer från två olika skolor.

Sociopat är ordet som de psykologer som lutar mer socio-psykologi använder, och psykopat är det som freud, biologi, beteendepsykologerna använder...

Finns dom som försöker sätta skillnad på dom, men då blir det fortfarande åt samma håll, psykopat föds man till och sociopat utveklas man till. Så ordet man använder säger mer om vilken tro man har, på samma sätt som säger man profeten Jesus i Islam och Jesus som guds son i kristendom...

Termen psykopati eller sociopati används inte alls inom psykologin längre. Istället används antisocial personlighetsstörning.

Juxta
2014-02-26, 09:49
Kan du sluta läsa Aftonbladet och posta alla jäkla skitcitat du läser i den skittidningen.

Ajemän
2014-02-26, 11:24
Att vara psykopat och framgångsrik går sällan ihop...

stahlberg
2014-02-26, 12:37
Jag tror inte på att dela in människor i fack, som "goda människor" eller "onda människor". För det första är det en värderingsfråga - en smaksak - vad som är ont resp gott. För det andra har alla människor både "ont" och "gott" i sig. Eftersom psykopater är människor tror jag inte man kan dela in dem i "goda psykopater" och "onda psykopater".

Psykopati är en personlighetsstörning, visar på att en människa har en personlighet som avviker från normen, att en människa har ett antal personlighetsdrag som är annorlunda än gemene man har, än det som psykologerna definierar som normalt. Om jag lider(?) av psykopati säger det inget om att jag är "god" eller "ond".

Alla människor har psykopatiska drag i sin personlighet. För att man ska kunna diagnostisera en personlighetsstörning, vilken som helst - ställa en diagnos att någon är t.ex psykopat - måste ett visst antal personlighetsdrag stämma in på den som får diagnosen. En psykopat utgår från sitt eget välbefinnande, saknar förmåga till empati, saknar förmåga att känna vissa "normala" känslor (som kärlek eller rädsla), kan lista ut andra människors känslor (men bara på det intellektuella planet), är en skicklig lögnare, är ofta vid behov charmerande. Dessa och andra personlighetsdrag ska vara framträdande för att någon ska definieras som psykopat.

Det är sannolikt inte helt ovanligt att människor som är psykopater eller har framträdande psykopatiska drag kan komma långt på olika poster i samhället. Det är mycket svårt att veta om någon är psykopat, det kan ta mycket lång tid att lista ut något sådant. Att en psykopat skulle ha ett visst utseende är knappast sant. Att ryska oligarker låter motståndare dö behöver inte alls ha något med psykopati att göra (men kan förstås ha det). Många psykopater klarar sig också dåligt i livet. Men psykopati säger inget om hur man kommer att klara sig, utan om att man har ett vissa personlighetsdrag.

Att psykopater skulle njuta av att behandla andra illa eller orättvist för att de skulle ha blivit så behandlade själva, och upplever någon form av rättvisa, tror jag inte ett ögonblick på. Psykopater är inte intresserade av rättvisa utan av sina egna intressen.

Psykopater saknar alltså förmåga att känna empati eller vissa andra känslor. De har därmed inte förmåga att uppleva sina medmänniskor som människor utan uppfattar dem snarare som föremål. Detta är förstås en sanning med modifikation, på det intellektuella planet kan de förstås skilja mellan människor och föremål.

Jag vet inget om den miljardär som nämns i tråden. Men ett uttalande som "alla som blir rika är psykopater" - ett uttalande som sägs utan några som helst fakta att stöda sig på, och som till det yttre kan vara mer eller mindre logiskt - är något som en psykopat mycket väl kunde tänkas säga : en psykopat säger vad som faller honom in. (Därmed inte sagt att alla som kommer med icke underbyggda uttalanden skulle vara psykopater)

cero
2014-02-26, 13:24
Att vara psykopat och framgångsrik går sällan ihop...

Det finns vissa egenskapers som brukar förknippas med psykopati som också kan vara önskvärda för att ta sig väldigt långt inom vissa saker. Grandiositet, empatibrist, manipulativ, känslokall, kylig, orädd osv. Men dessa saker leder nog också till ett dåligt liv totalt sett.

Lance Uppercut
2014-02-26, 13:26
Att vara psykopat och framgångsrik går sällan ihop...

Utveckla gärna. Jag tror att det kan vara väldigt fördelaktigt. Empati brukar inte vara en egenskap som värderas högt i företagsvärlden ;).

UCPthread
2014-02-27, 02:04
Jag tror inte på att dela in människor i fack, som "goda människor" eller "onda människor". För det första är det en värderingsfråga - en smaksak - vad som är ont resp gott. För det andra har alla människor både "ont" och "gott" i sig. Eftersom psykopater är människor tror jag inte man kan dela in dem i "goda psykopater" och "onda psykopater".

Psykopati är en personlighetsstörning, visar på att en människa har en personlighet som avviker från normen, att en människa har ett antal personlighetsdrag som är annorlunda än gemene man har, än det som psykologerna definierar som normalt. Om jag lider(?) av psykopati säger det inget om att jag är "god" eller "ond".

Alla människor har psykopatiska drag i sin personlighet. För att man ska kunna diagnostisera en personlighetsstörning, vilken som helst - ställa en diagnos att någon är t.ex psykopat - måste ett visst antal personlighetsdrag stämma in på den som får diagnosen. En psykopat utgår från sitt eget välbefinnande, saknar förmåga till empati, saknar förmåga att känna vissa "normala" känslor (som kärlek eller rädsla), kan lista ut andra människors känslor (men bara på det intellektuella planet), är en skicklig lögnare, är ofta vid behov charmerande. Dessa och andra personlighetsdrag ska vara framträdande för att någon ska definieras som psykopat.

Det är sannolikt inte helt ovanligt att människor som är psykopater eller har framträdande psykopatiska drag kan komma långt på olika poster i samhället. Det är mycket svårt att veta om någon är psykopat, det kan ta mycket lång tid att lista ut något sådant. Att en psykopat skulle ha ett visst utseende är knappast sant. Att ryska oligarker låter motståndare dö behöver inte alls ha något med psykopati att göra (men kan förstås ha det). Många psykopater klarar sig också dåligt i livet. Men psykopati säger inget om hur man kommer att klara sig, utan om att man har ett vissa personlighetsdrag.

Att psykopater skulle njuta av att behandla andra illa eller orättvist för att de skulle ha blivit så behandlade själva, och upplever någon form av rättvisa, tror jag inte ett ögonblick på. Psykopater är inte intresserade av rättvisa utan av sina egna intressen.

Psykopater saknar alltså förmåga att känna empati eller vissa andra känslor. De har därmed inte förmåga att uppleva sina medmänniskor som människor utan uppfattar dem snarare som föremål. Detta är förstås en sanning med modifikation, på det intellektuella planet kan de förstås skilja mellan människor och föremål.

Jag vet inget om den miljardär som nämns i tråden. Men ett uttalande som "alla som blir rika är psykopater" - ett uttalande som sägs utan några som helst fakta att stöda sig på, och som till det yttre kan vara mer eller mindre logiskt - är något som en psykopat mycket väl kunde tänkas säga : en psykopat säger vad som faller honom in. (Därmed inte sagt att alla som kommer med icke underbyggda uttalanden skulle vara psykopater)

Nej. Det här håller inte. Ditt inlägg är inte bara fel, men likväl ett träsk, som delvis försöker släta över psykopati som problem, och dess konsekvenser.

ont och gott " smaksak " ???? Du kanske skulle jobba på reklambyrå, för the dark side.

UCPthread
2014-02-27, 02:05
Kan du sluta läsa Aftonbladet och posta alla jäkla skitcitat du läser i den skittidningen.

Känn dig helt fri, att aldrig mera läsa mina skitinlägg-

" Kind Regards "..

UCPthread
2014-02-27, 02:07
Termen psykopati eller sociopati används inte alls inom psykologin längre. Istället används antisocial personlighetsstörning.

ja de får kalla det för vad fan de vill, ( i den sk vetenskapen psykologi.)

Ett tag var det tal om att slå ihop psykopati och narcissism, till en hybriddiagnos. Blev det av, eller kom man på andra tankar ?

stahlberg
2014-02-27, 08:53
UCPthread : Ditt bildspråk är en aning diffust. Du säger att mitt inlägg är "ett träsk" , som delvis försöker "släta över psykopati som problem". Men du bemöter inte mina påståenden med ett enda sakargument, som skulle stöda ditt påstående att mitt inlägg är "fel". Vad som är rätt eller fel är naturligtvis också långt en åsiktsfråga - en smaksak(!) - och du har rätt att tycka vad du vill. Men i sak tillför du inget annat nytt än att du tycker jag har fel.

Du verkar ifrågasätta mitt påstående att det långt är en smaksak - en värderingsfråga - vad som är "gott" respektive "ont". Men så är det. Vi människor kan definiera vad som är gott eller ont, detta beror helt på våra värderingar - våra åsikter, eller om vi så vill vår smak - och blir därmed en smaksak. Vad som är gott eller ont är inte objektivt eller oföränderligt : det varierar från person till person (beroende på individuella preferenser, individuell "smak"), samt mellan olika länder/geografiska områden och mellan olika historiska perioder.

Dessutom är det utan vidare så, att i varje människa - även i en psykopat - finns både "goda" och "onda" sidor/egenskaper. Ingen människa - inte heller en psykopat - kan beskrivas som uteslutande ond eller god.

Vad jag sagt är att psykopati inte säger något om godhet eller ondska, utan att det är en diagnos som säger något enbart om en människas personlighetsdrag.

Däremot har jag vare sig helt eller delvis försökt släta över psykopati som problem. De allra flesta personlighetsstörningar medför olika problem, för de människor som har störningen och/eller för människor i deras omgivning. Det är säkert därför man kallar dessa avvikande personlighetsdrag för "störningar". Naturligtvis medför även psykopati problem, t.om stora sådana. Jag har inte förnekat problemen. Jag har bara inte nämnt dem, vilket är en helt annan sak. Det behövdes inte i mitt förra inlägg, därför att jag bara gick in på ett par påståenden som kommit fram tidigare i tråden och som jag inte höll med om. Meningen med mitt inlägg var inte att framhålla eller släta över problemen med psykopati, utan att hävda att psykopati enbart är en diagnos som berättar något om en människas personliga egenskaper, och inte säger något om huruvida en människa är god eller ond, eller om hur en människa ser ut.

Jag framhöll också att det är förhastat att kalla t.ex ryska oligarker för psykopater, även om de - eller en del av dem - möjligen kan vara det. Alla människor har vissa drag som är typiska för psykopater utan att själva vara det, och människors beteende (t.ex att de mördar) kan bero på att de är psykopater eller på något helt annat.

Det är förstås, som redan nämnts, klart att psykopati medför problem. För psykopaten är det inte ett problem att han är psykopat. Många vet inte om att de är det, men om de vet det innebär det inget problem. De problem psykopaten upplever av sin psykopati är snarast indirekta, de beror på negativa följder av deras beteende (t.ex om en psykopat mördat någon och hamnat i fängelse så är det fängelsevistelsen - inte psykopatin eller mordet - som är problemet). För människor i psykopatens omgivning, främst för människor med personlig relation till psykopaten men ibland även för människor som inte tidigare känner honom men råkar ut för hans beteende, innebär "psykopategenskaperna" däremot direkta och ofta stora problem.

stahlberg
2014-02-27, 09:06
Ska även tillägga att den viktigaste orsaken till att det är svårt att "bota" psykopati inte är den, att många psykopater inte vet om att de är psykopater (fastän det ofta är så), utan det att en psykopat inte vill bli "botad". Han anser inte att han har något fel, att det finns något att "bota", och även om han skulle inse det så trivs han alldeles utmärkt med att vara psykopat.