handdator

Visa fullständig version : ¨sporadisk ryddsmärta


raddum
2014-02-25, 20:58
Kön: man

Ålder: 20

Längd och vikt. 196cm 87kg

Smärtbeskrivning: smärtan känns på vänster sida av ländryggen ungefär här: http://imageshack.com/a/img547/5282/mf8o.png
smärten kommer och går, vissad dagar känner jag mig stelare och det gör ondare. Smärtan är lite skärande(skarp skulle jag väl säga) och kan uppstå med hastiga rörelser. Det verkar kännas när jag sätter ner vänsterbenet när jag går typ. när jag sitter kan jag känna att det spänner lite ibland, men inte så farligt.
Smärtan är som sagt sporadisk, vissa dagar vaknar jag upp stel och det smärtar andra inte. Kan vakna upp dagen efter marklyft och inte känna något t.ex. men de dagar jag känner smärtan är det OFTAST på morgonen.


Vad och hur mycket tränar du? tränar 3 dagar i veckan, helkropp. Varje pass börjar med böj, vartannat inefattar mark. Har fsen ett tag tillbaka gått från lowbar till highbar(djupare) böj. I samband med träning kan smärtan oftast bli mildare, I den grad att den inte stör träningen. Ofta känns det inte alls mitt i en böj tex, men när jag rackar stången(tar bort belastningen) kan smärtan IBLAND återkomma, beroende på om det är en sådan dag helt enkelt..


Tagit några tabletter: Nej.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?
Svårighet att gå på tå eller häl?
Domning i underliv?
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?

Har kollat på de vanliga symptomen för diskbråck, såsom domningar i rectum/kön och känningar ut i ben - inga sådana symptom alls.

EDIT: Vid närmre eftertanke kan smärtan kännas lite längre ner också, speciellt vid hastiga rörelser i sittande position.

MentalogisT
2014-02-25, 21:04
Låter som om det är tekniken på knäböjen som spökar? I varje fall så är lowbar mycket mer säkert än highbar.

Prova byt till lowbar i några veckor och se om du repar dig? Jag antar att du är haj på tekniken men se till att spänna bålen och magmuskalaturen då det hjälper nedre ryggen i lyftet.

raddum
2014-02-25, 21:08
Låter som om det är tekniken på knäböjen som spökar? I varje fall så är lowbar mycket mer säkert än highbar.

Prova byt till lowbar i några veckor och se om du repar dig? Jag antar att du är haj på tekniken men se till att spänna bålen och magmuskalaturen då det hjälper nedre ryggen i lyftet.

mycket möjligt- bra tanke.

Är dock fortfarande nyfiken på om någon har något förslag till vad det kan vara, rent anatomiskt som orsakar smärtan och om det är något som vidare bör behandlas.