handdator

Visa fullständig version : Att curla eller inte curla sina vuxna barn


filmjölk
2014-02-25, 19:00
Innan jag tar nästa ämne, vill jag be om ursäkt för mitt eskalerande trådskapande. Men ämnet är (för mig) intressant.

Så. Att curla vuxna barn, vad anser ni om det?

Det är efter vad jag tror typiskt att spec. pojkar curlas i dagens sverige, extra uttalat hos invandrarfamiljer men även i helsvenska hem. Hos ekonomiskt välbeställda blir det pappas kreditkort på krogen och hela brat-grejen med 5-8år på högskola utan att behöva jobba eller ta lån. Medelklass-curlande i form av gratis körkort och få bo kvar hemma trots att man har jobb till man är 25bast, till fattigmansvarianten att mamma tvättar ens tvätt och städar ens lägenhet.

Nu kan man ju argumentera att det på något sätt är finare och mer nobelt att morsan tvättar ens tvätt och städar ens lägenhet än att pappa betalar ens fyrsiffriga krognotor, men jag vill ha det till samma sak ändå. Man är curlad, och det skiljer sig inte annat än enbart på föräldrarnas ekonomiska förutsättningar.

Många som läser i tråden håller nog med att det är negativt, men för tex. en välbeställd italiensk familj är det här helt naturligt. En son bor kvar hemma och får lagad mat och tvättade kläder tills han är 33 och gifter sig, det är liksom helt naturligt där.

Så, vad är era åsikter om curlande? Anekdoter, tankar, invändningar, funderingar, har jag fel i att pojkar curlas mer än flickor, har jag fel i att det curlas mindre i svenska hem än utlänska/invandrade vid samma ekonomiska förutsättningar? Curlar/skall ni curla era egna barn?

Mitt eget curlande består i att jag sparar en hel del pengar till min son, som jag vill skall dels gå till körkort, buffertkonto, och om det blir över en del till sprit och dåliga flickvänner. Sen skall jag nog inte curla mer när han är vuxen och kapabel att ta hand om sig själv.

XXXL
2014-02-25, 19:01
Jag trodde för en rätt lång sekund att du menade att man skulle biceps-curla sina barn.

filmjölk
2014-02-25, 19:03
Jag trodde för en rätt lång sekund att du menade att man skulle biceps-curla sina barn.

:) Jag axelpressar ibland min fru på 56kg.

Desertrat
2014-02-25, 19:06
Hade jag haft egna ungar så hade dem inte fått någonting utan en motprestation för det, för att få ungarna att fatta det inte finns något heter freebies i den här världen.
mat, mm, givet undantaget, men all lyx typ godis, biobesök, dataspel, mm, mm...
Att allt har en prislapp i någon form, inte alltid i kronor och ören.
Det kan lika gärna kosta mänskliga relationer.

Barn skall lära sig att skall ha respekt, så skall förtjäna den. samma sak det att allting kostar något i någon form.

mela
2014-02-25, 19:07
Jag ser inget fel i att bygga upp ett sparkapital för sina barn, hjälpa till med körkort osv. MEN jag anser att barnen skall ta ansvar tidigt, man kan hjälpa till hemma med tvätt/städ/matlagning/disk och man ska lära sig pengars värde i god tid och lära sig att ta ansvar för sin ekonomi.

R Scarpa27
2014-02-25, 19:09
nu har jag inte barn och börjar bli gammal =O
men curlar min systers barn ist :D

men till ämnet så skulle jag göra ett sparkonto som jag skulle spara till barnets 15 års dag och köpa moppe, sen när han/hon växt ifrån moppe sälja den och spara pengarna till billig 1a bil och körkort.

sen att curla och skämma bort/serva barnet för mkt nej.....
man ska hjälpas åt i en familj, och sen skulle jag självklart ställa upp mkt, men de ska även lära sig hjälpas åt i ett hem som städning,diska, laga mat osv det kommer barnet ha mkt nytta av när det blir vuxet.

Akada
2014-02-25, 19:10
Hade jag haft egna ungar så hade dem inte fått någonting utan en motprestation för det, för att få ungarna att fatta det inte finns något heter freebies i den här världen.
mat, mm, givet undantaget, men all lyx typ godis, biobesök, dataspel, mm, mm...
Att allt har en prislapp i någon form, inte alltid i kronor och ören.
Det kan lika gärna kosta mänskliga relationer.

Barn skall lära sig att skall ha respekt, så skall förtjäna den. samma sak det att allting kostar något i någon form.
Så tycker jag med, men jag undrar hur hårt man skulle hålla på den principen om man nu skulle få egna skitungar någon dag.

Man ser ju hur mjuka helt vanliga, vettiga människor blir när de klämt ut någon degbulle eller två.

Desertrat
2014-02-25, 19:10
Jag ser inget fel i att bygga upp ett sparkapital för sina barn, hjälpa till med körkort osv. MEN jag anser att barnen skall ta ansvar tidigt, man kan hjälpa till hemma med tvätt/städ/matlagning/disk och man ska lära sig pengars värde i god tid och lära sig att ta ansvar för sin ekonomi.
Jag anser att dem skall själv tjäna ihop till det dem vill ha i lyxväg.
Körkort kan dem få låna till, som dem skall betala tillbaka.
Kort sagt.
Det finns gränser på vad dem skall ha som freebies.

filmjölk
2014-02-25, 19:11
Jag ser inget fel i att bygga upp ett sparkapital för sina barn, hjälpa till med körkort osv. MEN jag anser att barnen skall ta ansvar tidigt, man kan hjälpa till hemma med tvätt/städ/matlagning/disk och man ska lära sig pengars värde i god tid och lära sig att ta ansvar för sin ekonomi.

Jag förstår hur du menar...men liksom att få ett gratis körkort är ändå rätt curlat imo. (inte för att jag skall göra annorlunda, men principiellt) Vart ligger felet i att låta ungen själv få jobba ihop pengar till sitt körkort?

Desertrat
2014-02-25, 19:13
Så tycker jag med, men jag undrar hur hårt man skulle hålla på den principen om man nu skulle få egna skitungar någon dag.

Man ser ju hur mjuka helt vanliga, vettiga människor blir när de klämt ut någon degbulle eller två.
Vi har barnbarn, och dem har fått leva efter regeln att allting har ett pris, positivt eller negativt.

mela
2014-02-25, 19:15
Jag förstår hur du menar...men liksom att få ett gratis körkort är ändå rätt curlat imo. (inte för att jag skall göra annorlunda, men principiellt) Vart ligger felet i att låta ungen själv få jobba ihop pengar till sitt körkort?

Man börjar övningsköra när man är 16, tar körkort när man är 18. Kanske inte tar studenten förrän efter det. Visst kan man jobba extra på typ donken under gymnasietiden, samtidigt som jag ser det som att gymnasietiden är jobbig nog med pubertet och press på höga betyg för att man ska komma någonstans i livet.

Jag hade hellre sett att ungen får bra betyg på gymnasiet än friterar pommes för att kunna betala ett körkort.

Om man ska betala körkortet själv, ska man betala bensin på bilen man övningskör med också då eller är det bara resten?

Mitt körkort gick på typ 4700:- utan övningskörningsbensinen med pappas bil. Inte så mycket pengar mao.

awesomooo
2014-02-25, 19:20
Nu när jag väl tänker på det så har man alltid blivit curlad och blir det än idag fast man tjänar sina egna pengar och har ett eget liv. Boende, telefon, bil etc. har jag inte pröjsat ett skit för.

filmjölk
2014-02-25, 19:22
Man börjar övningsköra när man är 16, tar körkort när man är 18. Kanske inte tar studenten förrän efter det. Visst kan man jobba extra på typ donken under gymnasietiden, samtidigt som jag ser det som att gymnasietiden är jobbig nog med pubertet och press på höga betyg för att man ska komma någonstans i livet.

Jag hade hellre sett att ungen får bra betyg på gymnasiet än friterar pommes för att kunna betala ett körkort.

Om man ska betala körkortet själv, ska man betala bensin på bilen man övningskör med också då eller är det bara resten?

Mitt körkort gick på typ 4700:- utan övningskörningsbensinen med pappas bil. Inte så mycket pengar mao.

Man kan också ta sitt körkort vid 23, när man tjänat ihop till det själv. Hela livet är jobbigt, kravfyllt och pressat, man skulle kunna resonera som så att man gör barnen en björntjänst genom varje försök att dölja det.

Hemi
2014-02-25, 19:26
Vi håller ihop i släkten, behövs något fixar den som kan det. Tycker man att man kan vänta med ett körkort i flera år bara för att den skall minsann klara av det själv, då missar man en massa chanser som jobb. Nej det skall fixas direkt för ett körkort är ett måste och löser en massa problem, där jag bor i alla fall. Men det gäller andra saker också, den som har pengar hjälper de yngre. De lär sig bättre så också, vi är inte rika så att skämma bort någon är svårt ändå.

Desertrat
2014-02-25, 19:26
Ser jag tillbaka så har jag inte blivit curlad precis. slet som ett djur redan som 13-åring med det jag kunde för att själv göra egna pengar, och hur dj*vligt det än var i familjen (Gud skall veta att det varit turbulent), trots det var Rätt och Fel väldigt tydligt.
Gjorde jag rätt var det beröm, gjorde jag fel så straffades det direkt.
Mycket pengar och Godis, mm, var ingen självklarhet.
Ville jag ha något fick jag jobba för det.

mela
2014-02-25, 19:26
Man kan också ta sitt körkort vid 23, när man tjänat ihop till det själv. Hela livet är jobbigt, kravfyllt och pressat, man skulle kunna resonera som så att man gör barnen en björntjänst genom varje försök att dölja det.

Absolut, men tar ungen körkort vid 18 så ökar chanserna för jobb och möjligheten att blir lite mer självständig tidigt. Jag är sjukt tacksam för att jag tog mitt körkort när jag var 18. Jag fick inget jobb i Göteborg då (förutom teleförsäljare) men fick ett bra jobb på Orust och dit gick inte kollektivtrafiken särskilt bra. Hade inte gått utan körkort.

Det är ju upp till föräldrarna, men den hjälpen jag har fått tycker jag har varit lagom. Jag ärvde pengar nog för att kunna ta körkort och köpa en billig förstabil. Alltså lärde jag mig att tjäna pengar tidigt, sedan betalade jag hyra hemma när jag jobbade sedan. Istället för att då sitta arbetslös på mitt arsle.

filmjölk
2014-02-25, 19:34
Absolut, men tar ungen körkort vid 18 så ökar chanserna för jobb och möjligheten att blir lite mer självständig tidigt. Jag är sjukt tacksam för att jag tog mitt körkort när jag var 18. Jag fick inget jobb i Göteborg då (förutom teleförsäljare) men fick ett bra jobb på Orust och dit gick inte kollektivtrafiken särskilt bra. Hade inte gått utan körkort.

Det är ju upp till föräldrarna, men den hjälpen jag har fått tycker jag har varit lagom. Jag ärvde pengar nog för att kunna ta körkort och köpa en billig förstabil. Alltså lärde jag mig att tjäna pengar tidigt, sedan betalade jag hyra hemma när jag jobbade sedan. Istället för att då sitta arbetslös på mitt arsle.

Det är lagom imo, men det ändrar inte på att du faktiskt blivit curlad i viss mån. Kanske curling inte alltid är så negativt då?

mela
2014-02-25, 19:38
Det är lagom imo, men det ändrar inte på att du faktiskt blivit curlad i viss mån. Kanske curling inte alltid är så negativt då?

Jag håller med om att jag blivit curlad i viss mån, helt klart. Men trots att jag fått pengar så har jag fått lära mig att lägga det på vettiga saker, och jag har lärt mig att arbeta hårt för mina pengar nu. Jag har slitit duktigt nu senaste året för att bygga upp ett sparkonto stort nog för att köpa bil och bostad. Jag har också fått lära mig att man hjälper sin familj och sina vänner, att man stöttar och ställer upp.

Så ja, viss curling tror jag är bra. Annars finns väl risken att man blir alldeles för bitter :D

Sniggel
2014-02-25, 19:40
Om jag hade skaffat barn (vilket jag nu inte kommer att göra) så hade det inte blivit mycket till curling. Jag hade nog försökt bli en "sträng" förälder som haft större krav på ex städning och att hjälpa till hemma. Månadspengen hade t ex delats ut till fullo enbart om alla standardsysslor hade utförts. Kanske att man hade kunnat "tjäna extra" ifall man ville hjälpa till mer utöver sina förpliktelser :P
Jag vet inte om jag tycker jag själv blivit curlad, men jag har kommit väldigt lindrigt undan när det gällde att hjälpa till hemma. Hade önskat att mina föräldrar var mycket mer stränga på det området för det kan säkert haft positiva effekter på mig isåfall.
Sen har de förstås lyckats bra på andra områden. Det är i princip så att mina föräldrar frågor om jag behöver hjälp när jag är i värsta ekonomiska krisen, i princip ber om att få ge mig pengar, men jag nekar eftersom jag inte klarar av att ta emot pengar om jag inte har gjort allt i min makt för att klara mig och fortfarande inte kan betala räkningar.
Jag har skitsvårt för att ta emot pengar och vill hellre se att det handlar om ett lån och att det fanimig ska fortsätta vara ett lån och inte förvandlas till en gåva i efterhand! (lömska jävla föräldrar som har i baktanke att ge en pengar man inte behöver :D)
Min bror verkar ha blivit likadan och det kanske har något att göra med vi i tidig ålder fick fickpeng regelbundet, men aldrig mer än så, om det inte handlade om regelrätta lån som skulle betalas tilbaka med tiden. Min bror råkade ut för detta när han snabbt spenderade upp pengarna på godis och ville ha mer pengar eftersom de tog slut så snabbt. Det var då han för första gången blev erbjuden ett lån och fick förklarat vad det innebar. Det var nog en tuff period för honom men efter de veckorna de tog att betala tillbaka så blev han genast mycket bättre på att hantera pengar.
Den typen av uppfostran hade jag nog tagit efter mina föräldrar.

Lär vara så mycket enklare att klara vuxenlivet om man som barn är van att göra en del vuxensysslor och aldrig "komma undan" med återbetalningar eller förpliktelser för att "man bara är ett barn".
Jag ser det som att barn är individer, precis som vuxna. Vad är det för individ man vill uppfostra? Jo en som klarar sig bra på egen hand.

Jag tror det framkommer att min inställning till curling är väldigt negativ och att jag tycker synd om barn som blir regelrätt curlade.

filmjölk
2014-02-25, 19:41
Själv blev jag "anticurlad" (eller kanske välcurlad beroende på hur man ser på det). När jag var 13år sa morsan och farsan något i stil med "Skall du envisas med att skolka och bete dig illa i skolan får du skaffa ett jobb, för trista lågbetalada jobb är allt du kommer få om du missköter skolan".

Brorsan delade GP på morgnarna, och man var tvungen att vara jag tror 16 eller något, så han tog hans distrikt, delade morgontidningar och tjänade jättemycket tyckte jag då...med följden att jag struntade ännu mer i skolan.

Trekker
2014-02-25, 19:43
Mina erfarenheter säger att det mycket väl kan bli idioter av o-curlade barn också. Klart som fan man ger sina barn alla förutsättningar att lyckas i framtiden och ha det bra.

Raschmus
2014-02-25, 19:50
ÖHHH, Filmjölk! Jag upplever min lillasyster mer curlad än mig och brorsan.

Exempel ur verkligheten:

Pappa: Du har ju hål i jeansen. Har du inga fler?
Rasmus 14år: Jo, jag har ett par hela men de är i tvätten.
Pappa: Då får du jobba lite mer så du kan köpa ett par till.
Vilket jag gjorde (fick också jeans av mina föräldrar imellanåt men det var 1-2par som gällde)


Flera år senare...

Lillasyster 16år: Pappa, jag såg ett par skitsnygga jeans på NK. (Värt att nämna har tjejen 15-20 par jeans och en garderob värd mer pengar än jag tjänar på ett år)
Pappa: Jasså, om du masserar mina fötter i soffan i kväll så ligger plånboken i min låda.
Lillasysten 16år: Tack pappa, älskar dig.

Jag kan fortarande inte varken mammas eller pappas kreditkortskod men det lärde hon sig 14 år gammal.

Är varken bitter eller avundsjuk, min syster är mycket duktig och sliter många timmar med sina läs, skriv och mattesvårigheter för att komma igenom plugget med hyggliga betyg men att killarna i min (annars balkanmentalitetfamilj) skulle curlas mer än tjejerna är långt i från sant.

Däremot blir man ibland orolig för hennes framtid ibland...

Förra veckan gick denna diskussionen mellan mig och henne:

Lillasyster: Bla bla bla min kompis Hanna åkte förra veckan på två veckors lyxkryssning och i mars och april skall hon två veckor till Marbella och 1 vecka till Italien.
Rasmus: Häftigt. Har hennes föräldrar mycket deg eller har hon vunnit på lotto 16år?
Lillasyster: Nej nej, hennes föräldrar tjänar dåligt. Hennes pappa tjänar typ som en läkare..


Och där blev jag sugen på att skrika "The World is not big enough" och skjuta antingen henne eller mig. Hon är tacksam och härlig på alla sätt men med dysleksi och lätt puckad sedan födseln så gör hennes skeva uppfattning om pengar henne att låta pissigt jävla dum i huvudet när hon inte tänker sig för...

Hemi
2014-02-25, 19:50
Saker som veckopeng som barnen kan göra i princip vad de vill med ser jag inte som hjälp överhuvudtaget. Att ordna saker som behövs är däremot det. I vår familj har vi alltid försökt få syskon och alla hålla ihop och hjälpa varandra. Har funkat hittils. Det går att vara "hård" på andra sätt än att inte hjälpa. Så som mela meskriver t ex, att ställa krav på hjälp, städning, arbete hemma. Så gör vi.

Remokillen
2014-02-25, 20:03
Var går gränsen för curling?
Det lär ju finnas lika många definitioner/åsikter som det finns familjer.

Olegh
2014-02-25, 20:11
Lyckas jag få mina eventuella framtida barn att ha en god uppfattning om pengars värde och nödvändigheten i att ta ansvar och dra sitt strå till stacken, så är jag nöjd.

Hur pass mycket "praktisk" vägledning som behövs torde vara en funktion av ganska många variabler. Givetvis måste man så små från till driftighet och viljan att med egna medel jobba mot sina mål.

Hemi
2014-02-25, 20:12
"Curlingföräldrar" tror det är en annan benämning för det vissa kallar generation X och generation Y. X = min generation, var de sista som "lekte ute på gatan" på 70-talet som fick jobb och utbildning som lärlingar. Detta i Nordamerika men det ser lite lika ut överallt.

Hemi
2014-02-25, 20:14
Och Y är de som ständigt skjutsas överallt och behöver en massa hjälp för att lyckas i livet, "curling". Men jag vet inte.

mela
2014-02-25, 20:14
"Curlingföräldrar" tror det är en annan benämning för det vissa kallar generation X och generation Y. X = min generation, var de sista som "lekte ute på gatan" på 70-talet som fick jobb och utbildning som lärlingar. Detta i Nordamerika men det ser lite lika ut överallt.

Jag är född 87 och lekte ute på gatan... :MrT: Eller ja, mer i skogen, men jag lekte ute iaf.


Läste dock om ett exempel där en 18årig tjej var på anställningsintervju och hade med sin pappa. DÅ har det gått för långt.

Fartman
2014-02-25, 20:19
Lagom curl med krav på motprestation känns väl som vad jag tycker är lämpligt. Tex betala körkort men i samband med det också ställa krav på att om jag ska betala så ska körkortsstudierna skötas ordentligt. Sen när körkortet är taget så pyntar ungen soppan själv. Ev bensinpengar kan med fördel intjänas genom att skjutsa pappa till och från krogen :)

Hemi
2014-02-25, 20:19
Jag är född 87 och lekte ute på gatan... :MrT: Eller ja, mer i skogen, men jag lekte ute iaf.


Läste dock om ett exempel där en 18årig tjej var på anställningsintervju och hade med sin pappa. DÅ har det gått för långt.

Man säger så häröver i USA, Kanada. Jag vet att Sverige inte är lika "drabbat" men även i Sverige har ju fritidsverksamhet och stora sportarenor tagit över spolade grusplaner t ex.

Mental
2014-02-25, 20:26
Well, om vi utgår från att man vill sitt barn det allra bästa, så måste man fundera hårt och länge på vad som är viktigast, och vad det får kosta.

Pengars värde
Att allt har ett pris
Vikten av att arbeta
osv

Mot tex att ha en berikad fritid, körkort inför jobbskaffande, insats till första lägenheten osv.

Kan man lära sig de viktiga läxorna på andra sätt, och om ej, är de så viktiga att man är beredd att göra livet bra mycket svårare/jobbigare för sitt barn? Tex genom att låta barnet bo i en dålig lägenhet i ett dåligt område medans man arbetar ihop till sin första insats, när man har möjlighet att gå i borgen, eller låna ut en insats eller kanske stå för den helt och hållet?

Jag tror att man ofta övervärderar vikten av att lära ut läxor, och försvårar för barnet i onödan. Jag är inte säker på att man blir en sämre/misslyckad mänska bara för att man har mycket hjälp och stöd från sina föräldrar.

Hemi
2014-02-25, 20:32
Well, om vi utgår från att man vill sitt barn det allra bästa, så måste man fundera hårt och länge på vad som är viktigast, och vad det får kosta.

Pengars värde
Att allt har ett pris
Vikten av att arbeta
osv

Mot tex att ha en berikad fritid, körkort inför jobbskaffande, insats till första lägenheten osv.

Kan man lära sig de viktiga läxorna på andra sätt, och om ej, är de så viktiga att man är beredd att göra livet bra mycket svårare/jobbigare för sitt barn? Tex genom att låta barnet bo i en dålig lägenhet i ett dåligt område medans man arbetar ihop till sin första insats, när man har möjlighet att gå i borgen, eller låna ut en insats eller kanske stå för den helt och hållet?

Jag tror att man ofta övervärderar vikten av att lära ut läxor, och försvårar för barnet i onödan. Jag är inte säker på att man blir en sämre/misslyckad mänska bara för att man har mycket hjälp och stöd från sina föräldrar.

Det där med bostäder för unga och studerande är lite extremt i Sverige, tycker jag, här är det bara självklart att studenter bor i ett råtthål i början inte hyr de fina lägenheter själva inte. Men att hjälpa till med att betala universitetet, det är den hjälpen man erbjuder så fall. Skolor för små barn förresten skiljer sig rätt så mycket, här har man inte läxor under en förhållandelsevis hög ålder för man anser att trångbodda familjer t ex i en trailer inte kan få barnen att göra dem. I andra länder bygger hela skolan på läxor. Vet inte hur det är i Sverige men ja har hört lite debatt om det. USA må vara orättvist på många sätt men lärare har ett ansvar över sina elever, beroende lite på område, och om vissa barn misslyckas, ja då har skolan misslyckats. Jag vet inte om Sverige ser det så.

R Scarpa27
2014-02-25, 20:34
ÖHHH, Filmjölk! Jag upplever min lillasyster mer curlad än mig och brorsan.

Exempel ur verkligheten:

Pappa: Du har ju hål i jeansen. Har du inga fler?
Rasmus 14år: Jo, jag har ett par hela men de är i tvätten.
Pappa: Då får du jobba lite mer så du kan köpa ett par till.
Vilket jag gjorde (fick också jeans av mina föräldrar imellanåt men det var 1-2par som gällde)


Flera år senare...

j


Lillasyster 16år: Pappa, jag såg ett par skitsnygga jeans på NK. (Värt att nämna har tjejen 15-20 par jeans och en garderob värd mer pengar än jag tjänar på ett år)
Pappa: Jasså, om du masserar mina fötter i soffan i kväll så ligger plånboken i min låda.
Lillasysten 16år: Tack pappa, älskar dig.

Jag kan fortarande inte varken mammas eller pappas kreditkortskod men det lärde hon sig 14 år gammal.

Är varken bitter eller avundsjuk, min syster är mycket duktig och sliter många timmar med sina läs, skriv och mattesvårigheter för att komma igenom plugget med hyggliga betyg men att killarna i min (annars balkanmentalitetfamilj) skulle curlas mer än tjejerna är långt i från sant.

Däremot blir man ibland orolig för hennes framtid ibland...

Förra veckan gick denna diskussionen mellan mig och henne:

Lillasyster: Bla bla bla min kompis Hanna åkte förra veckan på två veckors lyxkryssning och i mars och april skall hon två veckor till Marbella och 1 vecka till Italien.
Rasmus: Häftigt. Har hennes föräldrar mycket deg eller har hon vunnit på lotto 16år?
Lillasyster: Nej nej, hennes föräldrar tjänar dåligt. Hennes pappa tjänar typ som en läkare..


Och där blev jag sugen på att skrika "The World is not big enough" och skjuta antingen henne eller mig. Hon är tacksam och härlig på alla sätt men med dysleksi och lätt puckad sedan födseln så gör hennes skeva uppfattning om pengar henne att låta pissigt jävla dum i huvudet när hon inte tänker sig för...

Jag tror att om man är äldsta barn och har mkt yngre syskon...
så är ju föräldrarna bra mkt yngre när de födde dig (därav sämre ekonomi, inte jobbat ihop så mkt pengar,tagit bostadslån m.m osv)

flera flera flera år senare jobbat upp ekonomin stabilare,avvecklat lånen, högre löner och en ny unge på g och den har de råd att skämma bort mer, som de kanske ville med första men inte hade råd, iaf en teori som jag tror existerar.

Mental
2014-02-25, 20:58
Det där med bostäder för unga och studerande är lite extremt i Sverige, tycker jag, här är det bara självklart att studenter bor i ett råtthål i början inte hyr de fina lägenheter själva inte. Men att hjälpa till med att betala universitetet, det är den hjälpen man erbjuder så fall. Skolor för små barn förresten skiljer sig rätt så mycket, här har man inte läxor under en förhållandelsevis hög ålder för man anser att trångbodda familjer t ex i en trailer inte kan få barnen att göra dem. I andra länder bygger hela skolan på läxor. Vet inte hur det är i Sverige men ja har hört lite debatt om det. USA må vara orättvist på många sätt men lärare har ett ansvar över sina elever, beroende lite på område, och om vissa barn misslyckas, ja då har skolan misslyckats. Jag vet inte om Sverige ser det så.

Jag tror inte vi har något gemensamt koncensus i sverige, men visst brukar man väl påstå att det är skolans fel, eller samhällets fel, när det går dåligt för någon? Men hur amerikanska föräldrar gör, eller för den delen andra svenska föräldrar väljer att göra borde inte påverka mig i vad jag väljer att göra för mina barn. Efter förmåga kommer jag göra vad jag kan för att ge de en så bra start, fortsättning på livet som möjligt. Sedan exakt hur det kommer se ut får vi se. Jag är inte övertygad i någon riktning ännu, och inga barn än :P

Men många vill gärna se sin egen uppväxt antingen som facit på hur man blir lyckad, eller som någon sorts grund för hämd?

När jag var liten hade vi minsan inte...
Jag fick leka med kottar när jag var liten...
På min tid fick vi minsan gå till skolan i ösregn och snöstorm...
Vi lekte då ute varje dag, inte satt vi inne framför några skärmar inte...
På min tid hade vi minsan inga smartphones

etc etc etc, in absurdum, utan att reflektera över om det nödvändigvis var bättre så.
Vad kan jag göra för att på bästa sätt rusta mina barn för livet, är frågan man får ställa sig.

Hemi
2014-02-25, 21:07
Jag tror inte vi har något gemensamt koncensus i sverige, men visst brukar man väl påstå att det är skolans fel, eller samhällets fel, när det går dåligt för någon? ...

Kanske, jag vet inte men jag menar mer att just den specifika skolan och med de lärarna har ett ansvar, inte "landets skola", fast jag är osäker på om vi förstod varandra rätt nu. Man sätter som mål att hela klassen går ut på samma nivå. Detta delvis för att man vet att vissa föräldrar arbetar dubbelt eller har massor av hemarbete och kan inte hjälpa till med läxor samt vissas trångboddhet då.

Hemi
2014-02-25, 21:14
... ...
När jag var liten hade vi minsan inte...
Jag fick leka med kottar när jag var liten...
På min tid fick vi minsan gå till skolan i ösregn och snöstorm...
Vi lekte då ute varje dag, inte satt vi inne framför några skärmar inte...
På min tid hade vi minsan inga smartphones

... ...

Så kan det kanske låta men också att man inte vågar släppa ut barnen längre, få firar Halloween som förr eftersom ingen vågar låta barnen äta andras godis då någo blivit förgiftatd, många unga tjejer har blivit kidnappade och mördade och deras foton hänger i ingången till snabbköpet, t ex.

ByggarBertil
2014-02-25, 21:15
Jag vill att mina framtida barn växer upp till ansvarstagande individer med respekt för pengar, jobbar hårt i skolan och hjälper till hemma. Men jag tror min framtida fru får ta hand om uppfostran, mig gick det åt helvete för. :)

dauit
2014-02-25, 21:30
Jag anser att jag inte har blivit curlad trots att jag fick en del saker och pengar när jag var yngre. Något som föräldrar dock har varit måna om är värdet på pengarna, detta fick mig att inse att pengar inte är allt i världen.

Ville jag ha någonting som jag inte hade råd kunde föräldrar bistå med en del, på dock en del villkor - städa hela huset, klippa gräsmattan osv. Genom detta ständigt slitande för lite pengar har gjort mig mer medveten om pengarnas värde och ickevärde.

Att jag sedan har fått en del arvspengar och pengar som föräldrarna har sparat i 18 år har inte påverkat mitt omdöme eller synsätt på pengar.

Om jag ska summera allt detta: Föräldrarnas(farsan mestadels) ständigt daltande om pengarnas värde kommer ja ha med mig resten av mitt liv och det är jag tacksam över!

tumme
2014-02-25, 21:32
Jag tror att man ofta övervärderar vikten av att lära ut läxor, och försvårar för barnet i onödan. Jag är inte säker på att man blir en sämre/misslyckad mänska bara för att man har mycket hjälp och stöd från sina föräldrar.

+1.

Kan ta mig själv som exempel. Har höginkomstföräldrar som hjälper mig en del. Är i dagsläget 23 år och studerar på Uni. Får stadig hjälp med några fasta kostnader, totalt kanske 1500 månad.

Har under min uppväxt nästan alltid haft mer leksaker/kläder/spel än mina vänner, kusiner etc.

Det är dock inget jag tror har påverkat mig negativt. Har jobbat alla lov under gymnasiet och högskolan. Förväntar mig ingenting utav mina föräldrar utan är bara tacksam för all hjälp jag får. Känner att jag har en sund och verklighetsförankrad syn på pengar. Vet hur bra jag har det när jag jämför med mina studiekamrater. Tror verkligen inte jag hade lärt mig några magiska läxor utav att betala det själv, bara en något lägre levnadsstandard.

Gissar på att det mycket mer handlar om generell uppfostran än hur mycket ekonomisk hjälp man får. Vet några som har det extremt mycket bättre än jag har det tack vare sina föräldrar som också har en sund syn på pengar.

spoonchest
2014-02-25, 21:35
Jag ser inget fel i att bygga upp ett sparkapital för sina barn, hjälpa till med körkort osv. MEN jag anser att barnen skall ta ansvar tidigt, man kan hjälpa till hemma med tvätt/städ/matlagning/disk och man ska lära sig pengars värde i god tid och lära sig att ta ansvar för sin ekonomi.

+1.
Det är skillnad på att vara snäll och bjussig mot sina ungar och att göra dem mer eller mindre mentalt handikappade/förlamade långt in i vuxen ålder där föräldrar följer med sina tjugoåringar på arbetsintervjuer och löneförhandlingar, viker deras tvätt, lagar deras mat och städar deras rum/lägenheter för att de helt enkelt inte kan eller gör något åt det själva.

filmjölk
2014-02-25, 22:04
ÖHHH, Filmjölk! Jag upplever min lillasyster mer curlad än mig och brorsan.

Exempel ur verkligheten:

...

Jag tror generellt att pojkar blir mer curlade än flickor, men givetvis finns det undantag, tex. din syrra.

Nu skall jag vara gravt misogyn och säga att jag tycker faktiskt det är mer ok att skämma bort en dotter än en son på det sättet din pappa gör. En tjej är bättre rustad att kunna hantera det där i vuxnare ålder än en kille.

Kvinnor kan gifta sig till samma sak, och fortsätta vara bortskämda i vuxen ålder. Män kan oftast inte det, då fler kvinnor än män är hypergama och därför ratar en man som inte kan ta hand om sig själv.

Raschmus
2014-02-26, 10:08
Jag tror att om man är äldsta barn och har mkt yngre syskon...
så är ju föräldrarna bra mkt yngre när de födde dig (därav sämre ekonomi, inte jobbat ihop så mkt pengar,tagit bostadslån m.m osv)

flera flera flera år senare jobbat upp ekonomin stabilare,avvecklat lånen, högre löner och en ny unge på g och den har de råd att skämma bort mer, som de kanske ville med första men inte hade råd, iaf en teori som jag tror existerar.

Så är det också. Kassan har ju ändrats ordentligt på de åren.

Jag tror generellt att pojkar blir mer curlade än flickor, men givetvis finns det undantag, tex. din syrra.

Nu skall jag vara gravt misogyn och säga att jag tycker faktiskt det är mer ok att skämma bort en dotter än en son på det sättet din pappa gör. En tjej är bättre rustad att kunna hantera det där i vuxnare ålder än en kille.

Kvinnor kan gifta sig till samma sak, och fortsätta vara bortskämda i vuxen ålder. Män kan oftast inte det, då fler kvinnor än män är hypergama och därför ratar en man som inte kan ta hand om sig själv.

Samsyn. När Mini kommer får du ta diskussionen. Jag orkar inte.

Sparven från Minsk
2014-02-26, 10:44
Jag trodde för en rätt lång sekund att du menade att man skulle biceps-curla sina barn.

Jag med, och blev genast besviken när jag förstod vad han menade. Att curla sina barn på riktigt hade varit en intressantare tråd.

Diomedea exulans
2014-02-26, 10:58
Jag är curlad i vuxen ålder såtillvida att mina välbeställda föräldrar alltid lånar ut pengar till mig om jag behöver, sålänge det inte är till något de tycker är onödigt (typ tatueringar). Utan ränta eller deadline på återbetalningen. Det är naturligtvis väldigt bra på sätt och vis, men samtidigt har det lett till att jag gett mig in i grejer som jag egentligen inte har velat göra. T ex backpackande i Australien och en bartenderutbildning. Om de hade sagt "du får jobba ihop till pengarna själv" hade jag nog tänkt "äh, det är inte värt det", och struntat i det.

Akerhage
2014-02-26, 10:59
Jag kommer spara undan 500kr varje månad till mina framtida barn, sen ska jag inte ge dem så mycket "gratis", dvs kommer inte skämma bort dem etc. Sedan när de fyller 25 år får de de pengar jag + frugan sparat ihop (~600.000-800.000kr med ränta) Så har de förhoppningsvis lärt sig under tiden dit att det är bra att spara själv och nu får de igen för att jag "varit snål" innan.

MrBoris
2014-02-26, 11:02
Om jag hade skaffat barn (vilket jag nu inte kommer att göra) så hade det inte blivit mycket till curling. Jag hade nog försökt bli en "sträng" förälder som haft större krav på ex städning och att hjälpa till hemma. Månadspengen hade t ex delats ut till fullo enbart om alla standardsysslor hade utförts. Kanske att man hade kunnat "tjäna extra" ifall man ville hjälpa till mer utöver sina förpliktelser :P
Jag vet inte om jag tycker jag själv blivit curlad, men jag har kommit väldigt lindrigt undan när det gällde att hjälpa till hemma. Hade önskat att mina föräldrar var mycket mer stränga på det området för det kan säkert haft positiva effekter på mig isåfall.
Sen har de förstås lyckats bra på andra områden. Det är i princip så att mina föräldrar frågor om jag behöver hjälp när jag är i värsta ekonomiska krisen, i princip ber om att få ge mig pengar, men jag nekar eftersom jag inte klarar av att ta emot pengar om jag inte har gjort allt i min makt för att klara mig och fortfarande inte kan betala räkningar.
Jag har skitsvårt för att ta emot pengar och vill hellre se att det handlar om ett lån och att det fanimig ska fortsätta vara ett lån och inte förvandlas till en gåva i efterhand! (lömska jävla föräldrar som har i baktanke att ge en pengar man inte behöver :D)
Min bror verkar ha blivit likadan och det kanske har något att göra med vi i tidig ålder fick fickpeng regelbundet, men aldrig mer än så, om det inte handlade om regelrätta lån som skulle betalas tilbaka med tiden. Min bror råkade ut för detta när han snabbt spenderade upp pengarna på godis och ville ha mer pengar eftersom de tog slut så snabbt. Det var då han för första gången blev erbjuden ett lån och fick förklarat vad det innebar. Det var nog en tuff period för honom men efter de veckorna de tog att betala tillbaka så blev han genast mycket bättre på att hantera pengar.
Den typen av uppfostran hade jag nog tagit efter mina föräldrar.

Lär vara så mycket enklare att klara vuxenlivet om man som barn är van att göra en del vuxensysslor och aldrig "komma undan" med återbetalningar eller förpliktelser för att "man bara är ett barn".
Jag ser det som att barn är individer, precis som vuxna. Vad är det för individ man vill uppfostra? Jo en som klarar sig bra på egen hand.

Jag tror det framkommer att min inställning till curling är väldigt negativ och att jag tycker synd om barn som blir regelrätt curlade.
Jag tror också på lån, generellt. Dock ska man som barn/ungdom inte behöva böna och be om lån, och föräldrarna ska inte vara på en stupikvarten om att betala tillbaka lånet. Hade själv problem under Universitetstiden med att morsan tjatade om sina pengar hela tiden medan jag sa att hon får dem så fort jag börjat jobba! Men hon gav sig inte och gav mig onödig press som nästan gjorde att jag hoppade av Universitetet. Sa upp kontakten med morsan så fort jag betalat tillbaka och först nu några år senare har vi kontakt igen. Kommer aldrig snåla med att låna ut pengar till mina barn, handlar bara om att få dem att förstå hur viktigt det är att de är försiktiga med pengarna och att de hjälper till hemma så mycket dem har tid med. Dock kan lånet definitivt få vara obetalt tills de tagit examen t.ex. och skaffat sig ett heltidsjobb, alternativt om de har stora överskott från extrajobbet sitt.

Känner att jag har en sund och verklighetsförankrad syn på pengar. Vet hur bra jag har det när jag jämför med mina studiekamrater. Tror verkligen inte jag hade lärt mig några magiska läxor utav att betala det själv, bara en något lägre levnadsstandard.

Gissar på att det mycket mer handlar om generell uppfostran än hur mycket ekonomisk hjälp man får. Vet några som har det extremt mycket bättre än jag har det tack vare sina föräldrar som också har en sund syn på pengar.
Precis min poäng, hade faktiskt haft mindre press under skoltiden om morsan min kunde låna ut/skänkt mer pengar än vad hon gjorde. Dessutom med hennes tillvägagångssätt gjorde hon också att jag inte klarade pressen och gick om ett år på gymnasiet. Dock har det ju gått bra såhär i slutändan för mig men hon hade definitivt kunnat underlätta det lite

badkarsman
2014-02-26, 11:33
Att söka jobb som outbildad ung kille är snudd på omöjligt utan körkort och eventuellt truckkort. Tyvärr så är serviceyrken inom hotell, café, restaurang och butik ganska svårt för en kille, när det kommer till anställning. Tjejer har som regel lättare på den arbetsmarknaden (enligt min erfarenhet). Och snabbmatsställena har inte jobb för att kunna förse en hel bygds ungdomar.
Att då kunna "tjäna ihop till ett eget körkort" samtidigt som man ska uppehålla goa studieresultat blir smått omöjligt (särskilt med det nya betygssystemet som 1995 och yngre får uppleva). Möjligheten att få ett jobb blir då via en konsultfirma och arbetstiderna blir ofta opassande (helg och kvälls-jobb är sällsynta).
Att då kunna få låna eller !!FÅ :O!! ett körkort av sina föräldrar för att kunna köra till lagerlokalen eller monteringen tycker jag inte alls är curling...
Bland dem läxor som man borde bli lärd är i sådana fall att lån ej är att föredra, och att lånade pengar faktiskt ska betalas tillbaka.

Akerhage
2014-02-26, 11:35
Pengar till körkort kan ju fås som födelsedagspresent ex när man fyller 18. Behöver väl inte vara något man skall få bara för att?

Nattljus
2014-02-26, 12:43
Är jag den enda på kolo vars föräldrar faktiskt inte hade råd att ge varken körkort eller insats till boende?

TIMPA
2014-02-26, 12:54
Är jag den enda på kolo vars föräldrar faktiskt inte hade råd att ge varken körkort eller insats till boende?

Nej, du är inte ensam om det.

mela
2014-02-26, 12:55
Är jag den enda på kolo vars föräldrar faktiskt inte hade råd att ge varken körkort eller insats till boende?

Insats till boende har jag jobbat ihop själv, och pengar till körkort har jag ärvt av farfar som dog tidigt. Så nej? :)

Nattljus
2014-02-26, 12:57
Okej, jag tyckte det var väldigt många som tog det för helt självklart att alla har råd att sätta undan till barnen i sådan omfattning cofffee

TIMPA
2014-02-26, 13:00
Okej, jag tyckte det var väldigt många som tog det för helt självklart att alla har råd att sätta undan till barnen i sådan omfattning cofffee

Hade en diskussion om det på jobbet idag, just den biten om att sätta undan pengar till barnen som dom kan använda eller ska använda till diverse saker när dom blir äldre och majoriteten som du är lite inne på hade just satt undan pengar för att dom skulle kunna ta körkort.

Mental
2014-02-26, 13:10
Okej, jag tyckte det var väldigt många som tog det för helt självklart att alla har råd att sätta undan till barnen i sådan omfattning cofffee

Nej, men när man diskuterar curling som fenomen och dess konsekvenser så utgår man väl från de som har råd och möjlighet att curla?

J

Nattljus
2014-02-26, 13:14
Nej, men när man diskuterar curling som fenomen och dess konsekvenser så utgår man väl från de som har råd och möjlighet att curla?

J
I trådstarten står det ju om curling anpassad efter ekonomiska möjligheter? Inklusive saker som att få tvätten skött etc.

Raschmus
2014-02-26, 13:27
I trådstarten står det ju om curling anpassad efter ekonomiska möjligheter? Inklusive saker som att få tvätten skött etc.

Ni med föräldrar som hade smalare ekonomiska förutsättningar kan väl dra en bra story utifrån det perspektivet då eftersom de i tråden lyser med sin frånvaro? Nyfiken!

tossefar
2014-02-26, 13:29
Har man råd att skaffa barn så har man nog råd att lägga undan 50 kr i månaden till ett körkort. Jag tycker inte att det är curlande.

Holmeros
2014-02-26, 14:05
Jag ställer mig nog också i ledet som säger att ett körkort inte är curlande.

Jag råkade se lite av Malous program (vad det nu än heter) på TV häromkvällen, och i slutet på programmet så berättade de vad nästa program skulle handla om: Curlande av vuxna barn. Där drogs exempel upp som att modern följer med sin 22-åriga sån till vårdcentralen eller sjukhuset. Det är ju en helt annan typ av curling om man jämför med att betala ett körkort.

Ekonomiskt curlande och annan typ av curlande är det ju väldigt stor skillnad på.
Jag vill inte ha det till att allt ekonomiskt stöd till sina barn som är 18+ är curlande. Att ens barn befinner sig i en situation där man inte har råd med sina räkningar och mat - är det då verkligen curlande att ge pengar för att få mat tills man får in pengar?

Och tolka nu för bövelen inte det som att jag menar att allt ekonomiskt "stöd" inte är curlande, som TS exempel där ungen glider ut på krogen med farsans kreditkort är ju solklart curlande. Men jag vill inte dra allt ekonomiskt "stöd" eller gåvor från föräldrar till vuxna barn som curlande.

tossefar
2014-02-26, 14:30
Och tolka nu för bövelen inte det som att jag menar att allt ekonomiskt "stöd" inte är curlande, som TS exempel där ungen glider ut på krogen med farsans kreditkort är ju solklart curlande. Men jag vill inte dra allt ekonomiskt "stöd" eller gåvor från föräldrar till vuxna barn som curlande.

På vilket sätt vore det curlande? Vad för fördel i livet får man av att få krognotan betald? Snarare är det tvärt emot vad curling betyder.

Att vara bortskämd är inte samma sak som att vara curlad.
Att ha föräldrar som är frikostiga med pengar är inte heller att vara curlad.

hnric
2014-02-26, 14:48
Är jag den enda på kolo vars föräldrar faktiskt inte hade råd att ge varken körkort eller insats till boende?

Nej, tvärtom så hade mina föräldrar rätt lite pengar när jag växte upp. Fem syskon också, så var ofta rätt knapert med det mesta. Har väl slagit över kanske, då jag är närmare 40 än 30 nu, men morsan hade lätt tvättat/strukit skjortor om jag hade kunnat med att fråga(vilket inte hidrar 2 bröder). Mina systrar hade hon aldrig gjort det åt...

badkarsman
2014-02-26, 16:54
har man råd att skaffa barn så har man nog råd att lägga undan 50 kr i månaden till ett körkort. Jag tycker inte att det är curlande.

+1

MackeJuve
2014-02-26, 17:05
:) Jag axelpressar ibland min fru på 56kg.

Är det lätt eller knepigt? :D Alltid undrat hur pass tung person man skulle klara av att pressa över huvudet, med stång är rekordet 80 kg.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

xodd
2014-02-26, 17:06
Ekonomiskt curlande har jag inte speciellt stort problem med. Jag ser verkligen inte ett betalt körkort som någon vidare curling.

Curlingen jag tycker är helt bisarr är när tonåringar och "vuxna barn" knappt behöver torka sig själv i baken efter att dom har bajsat utan att mamma skall vara där och lägga sig i. Dom behöver aldrig tvätta, städa, laga mat. Det är knappt så föräldrarna kan åka hemifrån under en dag för vad skall då lilla kalle äta till middag?

Nä men vänta här nu, kalle är 17 år, jag tror han kan klara sig själv.

mini
2014-02-26, 17:28
Jag kommer göra allt som står i min makt att göra mina eventuella avkommors liv så bra som möjligt. Jag har inget behov av att hävda mig genom att vara hård eller lära ut läxor bara för att. Jag vill att min unge ska känna sig trygg och älskad. Däremot kommer jag inte städa henoms rum mer än nödvändigt eftersom det är tråkigt att städa, och jag kommer försöka ge henom en bra bildning i hur man tar hand om sig själv, praktiskt, ekonomiskt, själsligt. Att låta bli att betala ett körkort eller spara undan en grundplåt för att skaffa sig ett eget boende, kunna resa eller vad det nu kan vara ser jag inte som något som står i konflikt med att få en självständig avkomma.

Rikard Jansson
2014-02-26, 17:43
Är det lätt eller knepigt? :D Alltid undrat hur pass tung person man skulle klara av att pressa över huvudet, med stång är rekordet 80 kg.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Det beror väldigt mycket på hur liberal handplacering man får ha :D

Desertrat
2014-02-26, 17:45
Det beror väldigt mycket på hur liberal handplacering man får ha :D
:laugh: