handdator

Visa fullständig version : Min frukost - kommentarer?


Miranda
2004-03-17, 08:20
GODMORGON! jag brukar ju äta gröt till frukost. Men med vårkänslorna kommer också en viss längtan efter filmjölk. Så här såg min frukost ut idag:

200 gram ProViva Lätt naturell Yoghurt
10 gram psylliumfrö
10 gram hela linfrön
15 gram solrosfrön

Grönt thé med sojamjölk

38 gram pumpernickel
25 gram rökt skinka
30 gram Västan lättost (5% fett)
gurka

Vad sägs? Bra balans protein/fett/kolhydrat (kanske t o m bättre än min vanliga gröt-med-sockerfri-sylt-och-sojamjölk)? Blir det maffigt II pga yoghurten? Räcker mängden mat till? (jag äter 6 ggr per dag så det är inte långt till mellis nr 1...)

M

King Grub
2004-03-17, 08:41
Blir det maffigt II pga yoghurten?

Av 200 gram efter nattens fasta? Knappast.

Räcker mängden mat till?

Det ser väldigt kolhydratfattigt ut. 38 (!) gram bröd?

Dwag
2004-03-17, 08:46
Min frukost !

4 koppar kaffe, 2 rostade "en med jordnötssmör , en med marmelad", 60gram 100% Whey. :D

iofs är jag forfarande hungrig men jag hinner ju äta flera gånger till idag :angel:

Miranda
2004-03-17, 08:58
Originally posted by Dwag
Min frukost !

4 koppar kaffe, 2 rostade "en med jordnötssmör , en med marmelad", 60gram 100% Whey. :D

iofs är jag forfarande hungrig men jag hinner ju äta flera gånger till idag :angel:

4 koppar kaffe!!! :devil:

Gillar du inte ägg? Eller typ skinka på mackan... Frågar bara för att jag själv skulle avsky att äta proteinpulver på morgonen istället för riktig mat... :)

Har du smör under marmeladen? Och är det rostade brödet ljust eller mörkt? Om det är ljust tycker jag du ska äta en bättre frukost!

M

Miranda
2004-03-17, 09:03
Originally posted by King Grub
Blir det maffigt II pga yoghurten?

Av 200 gram efter nattens fasta? Knappast.

Räcker mängden mat till?

Det ser väldigt kolhydratfattigt ut. 38 (!) gram bröd?

ja men... :em:

Det är väl carbs i yoghurten också? (13 gram till i alla fall... :em: )

ja ja det är i alla fall snart dags för mellis nr 1...

På tal om II och frukost - min man har ju diabetes och enligt hans läkare behöver han extra insulin till morgonen för att inte få högt blodsocker... pga hormoner och sånt. Jag förstår därför inte varför vi som inte har diabetes ska passa på att äta saker med högt II "efter nattens fasta" - det borde fungera så för oss också ju att insulintoppen blir EXTRA hög då, och varför skulle vi eftersträva det? Det som händer efter frukost påverkar ju hela dagen sen, har man ju hört... Plz explain.

M

Dwag
2004-03-17, 09:12
Originally posted by Miranda


4 koppar kaffe!!! :devil:

Gillar du inte ägg? Eller typ skinka på mackan... Frågar bara för att jag själv skulle avsky att äta proteinpulver på morgonen istället för riktig mat... :)

Har du smör under marmeladen? Och är det rostade brödet ljust eller mörkt? Om det är ljust tycker jag du ska äta en bättre frukost!

M

Jasså det tycker du! Då får jag fråga motsvarar dina resultat din kost ? vilket jag gissar på att det inte gör :D

Sluta köp skit märken på proteinpulver så skall du se att det går hur bra som helst att svepa ner välsmakande chokladprotein.

Din frukost suger ju inga snabba proteiner som kommer och fyller på aminosyre poolen efter en natts sömn.

Herkulez
2004-03-17, 10:10
hade ingen frukost hemma så jag åt upp lunchen
200gram kyckling file och 100gram ris :cool:

JJ
2004-03-17, 10:22
Originally posted by Herkulez
hade ingen frukost hemma så jag åt upp lunchen
200gram kyckling file och 100gram ris :cool: :thumbup:

Min frukost i söndags bestod bl.a. av 3 proppfyllda tacos:D

Miranda
2004-03-17, 10:56
Originally posted by Dwag


Jasså det tycker du! Då får jag fråga motsvarar dina resultat din kost ? vilket jag gissar på att det inte gör :D

Sluta köp skit märken på proteinpulver så skall du se att det går hur bra som helst att svepa ner välsmakande chokladprotein.

Din frukost suger ju inga snabba proteiner som kommer och fyller på aminosyre poolen efter en natts sömn.

Tja, ha ha, mina resultat är inte direkt nåt att skryta med än så länge så jag kanske får lägga om frukostvanorna då... :eating:

aminosyrepoolen!!! den har jag aldrig simmat i, än mindre vetat att den fanns.

Men du finns det "snabba proteiner" i nåt annat än proteinpulver? Typ ägg? Fil? Jag tror säkert att jag skulle kunna tvinga ner proteinpulver på morgonen men om jag får VÄLJA så vill jag ha "riktig mat"... Jag trodde (hoppades) att skinka och mager ost och yoghurt var bra prottekällor på morgonen... SUCK.

M

JJ
2004-03-17, 11:06
Det är dom. Du kan ju inte ändra dig varje gång någon gör annorlunda än dig, då kommer du bli tokig. Utgå ifrån dina mål, ta reda på fakta, anpassa det efter vad du gillar att äta och kör på det. Ett längre tag. Händer det ingenting får du ändra på något.

Dwag
2004-03-17, 13:59
Originally posted by Miranda


Tja, ha ha, mina resultat är inte direkt nåt att skryta med än så länge så jag kanske får lägga om frukostvanorna då... :eating:

aminosyrepoolen!!! den har jag aldrig simmat i, än mindre vetat att den fanns.

Men du finns det "snabba proteiner" i nåt annat än proteinpulver? Typ ägg? Fil? Jag tror säkert att jag skulle kunna tvinga ner proteinpulver på morgonen men om jag får VÄLJA så vill jag ha "riktig mat"... Jag trodde (hoppades) att skinka och mager ost och yoghurt var bra prottekällor på morgonen... SUCK.

M

Nej Vassle är överlägset snabbaste proteinkällan, perfekt att kombinera den dock med Ägg, skinka, 5% Ost osv. så får du en jämnare aminosyre utsöndring.

gosh
2004-05-09, 13:07
Tips på en JÄTTEGOD frukost!

branflakes, keso och vaniljfil.

Häll i branflakset i en talrik och lägg c.a. 100 gram keso över. Häll på lite vaniljfil och blanda så att det precis blir så att alla branflaksen väts av filen. Inte för mycket fil alltså för det tycker i alla fall jag blir för sött.

Ni kommer vakna med glädje varje dag och bara kasta er över frukosten :thumbup: