handdator

Visa fullständig version : LO's angrepp på M


benya
2014-02-25, 14:24
Hej kulû, vad anser ni om LO's senaste kritik av Moderaterna?
Anser ni att det är väl underbyggd kritik? Tycker ni de har en poäng? Anser ni att argumenten är korrekta?

Pudzianovski
2014-02-25, 14:35
Du kanske kan vara snäll och länka till vilken kritik som du syftar på?

Vilson
2014-02-25, 14:41
Hej kulû, vad anser ni om LO's senaste kritik av Moderaterna?
Anser ni att det är väl underbyggd kritik? Tycker ni de har en poäng? Anser ni att argumenten är korrekta?

Vad tycker du om FP:s senaste åsikter om LO:s senaste kritik av M?

benya
2014-02-25, 14:41
http://www.youtube.com/watch?v=MYoru6NzG8I

Hela versionen

Snubben
2014-02-25, 14:46
Ett socialdemokratiskt fackförbund kritiserar Moderaterna. Givetvis kommer det centrala i argumenten vara ren objektivitet. Garanterat. Japp. Så är det.

Som när man frågar AFA om SD eller vice versa. Briljant.

tp_88
2014-02-25, 14:53
Fullständigt ointresserad av precis allt LO säger, vad det nu än må vara. Låt dem kritisera M, eller vad som helst, precis hur de vill.

Har röstat på M i de två senaste valen och står definitivt bakom den förda skattepolitiken (som jag har förstått att kritiken primärt handlar om), mindre nöjd med andra områden av deras politik däremot.

Red Apple
2014-02-25, 14:55
Hade gärna sett en enkel redovisning av siffrorna de presenterar utan en grotesk vridning av dessa.

ekmanc
2014-02-25, 15:05
Det finns få saker jag avskyr mer än LO, korrupta djävlar...

benya
2014-02-25, 15:18
En sak som gör mig brydd är hur man alltid värderar i absoluta termer när man problematiserar över hur klyftorna ökat i Sverige, och mest i hela OECD (om jag ej minns fel) – X % skattesänkning ger ju självfallet större utfall för en som tjänar 100K än en som ligger på 50 K – men aldrig när det kommer till vilka som är välfärdsbärarna.
Varför är man inte liksom konsekvent och framhäver i absoluta tal hur ”ojämnt” fördelad statens skatteintäkter är? Hur stora klyftorna är där mellan olika grupper förvärsarbetande

Exdiaq
2014-02-25, 16:34
Tycker bara att det är tröttsamt.

LO som organisationen skiter fullständigt i folk, moderaterna skiter fullständigt i folk och socialdemokraterna skiter fullständigt i folk. Pengar, val/omval är det som är av intresse.

Asdf
2014-02-25, 18:55
Förstår inte vad det är som på något vis skulle innebära en positiv förändring med att minska istället för att öka klassklyftorna. LO och bonuswanjalundbywedin är ute och cyklar

snelhest
2014-02-25, 19:54
M's problem är att de sänkt skatterna för lite och bedrivit sosse-politik. Vad beträffar LO så är det en samling psykopater som drivs av njutningen att sabba för andra eftersom att de själva är så värdelösa på allt annat än att sabotera. För min del får LO gärna ta makten när jag lämnat Sverige så att de kan gräva sin egen grav. Sen känner jag förstås sympati för alla oskyldiga som drabbas och får sina liv förstörda när kommunisterna ska idka "rättvisa."

XXXL
2014-02-25, 20:10
Jag tillhör inte de som tjänar minst, alltså kunde jag inte bry mig minde.

TranceII
2014-02-25, 20:13
http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/lo-bluffar-om-reinfeldts-bluff/

Medusa
2014-02-25, 20:33
Varför lyssna på en organisation där ordföranden Lundby Wedin sitter kvar trots extremt lågt förtroende likt en diktator på tronen, ett stort skämt som ej kan tas på allvar.

MVH

R Scarpa27
2014-02-25, 21:17
politik rävspel all in on everyone.

ducedo
2014-02-25, 21:21
Varför lyssna på en organisation där ordföranden Lundby Wedin sitter kvar trots extremt lågt förtroende likt en diktator på tronen, ett stort skämt som ej kan tas på allvar.

MVH

Karl-Petter Thorwaldsson tog över 2012?

benya
2014-02-26, 14:05
Förstår inte vad det är som på något vis skulle innebära en positiv förändring med att minska istället för att öka klassklyftorna. LO och bonuswanjalundbywedin är ute och cyklar


En fördel jag kan se med viss omfördelning av inkomsterna är att en större medleklass leder till bättre förutsättningar för konsumtion och tillväxt, istället för en alltför divergerande kapitalfördelning där förmögenheter växer utan att komma till nytta för samhället. Eller att kapitalet investeras och leder till innovation och företagande. Alltså förutsätter det en syrerik atmosfär för företaganade och investeringar

_Larre_
2014-02-26, 14:38
Förstår inte vad det är som på något vis skulle innebära en positiv förändring med att minska istället för att öka klassklyftorna. LO och bonuswanjalundbywedin är ute och cyklar

Nu är inte jag så insatt i frågan som jag kanske önskar jag vore. Men finns det någon fördel öht med att öka klyftorna? Det enda som kommer upp i mitt huvud då är USA och hur deras samhällen ser ut. Slummen är något alla länder borde sträva efter att INTE ha, men det finns väl fler orsaker/anledningar till klyftor än så.

ekmanc
2014-02-26, 15:15
Nu är inte jag så insatt i frågan som jag kanske önskar jag vore. Men finns det någon fördel öht med att öka klyftorna? Det enda som kommer upp i mitt huvud då är USA och hur deras samhällen ser ut. Slummen är något alla länder borde sträva efter att INTE ha, men det finns väl fler orsaker/anledningar till klyftor än så.

Det beror självklart på HUR klyftorna ökar, det är en djävla skillnad om de fattiga blir fattigare och de rika rikare eller om båda blir rikare men det ökar fortare för de med mest pengar.

Att tala om klyftor är ett extremt trubbigt sätt att mäta samhällsutvecklingen på.

Lance Uppercut
2014-02-26, 15:21
Det beror självklart på HUR klyftorna ökar, det är en djävla skillnad om de fattiga blir fattigare och de rika rikare eller om båda blir rikare men det ökar fortare för de med mest pengar.

Att tala om klyftor är ett extremt trubbigt sätt att mäta samhällsutvecklingen på.

Precis. När sossarna talar om att klyftorna ökar så "glömmer" de att berätta att alla får mer pengar i fickan. Det är naturligt att någon som tjänar mer pengar får en större boost av skattesänkningar då de sker i procent.

Crippa90
2014-02-26, 15:36
Thatcher svarar:

pdR7WW3XR9c

Ignatius72
2014-02-26, 15:46
Det enklaste sättet att minska klyftor och barnfattigdom är att alla får det sämre.

benya
2014-02-26, 15:50
Personligen är jag ganska less på hur man har för vana, oftast på vänsterflanken, att förvränga statistik för att understödja sin politik eller bestyrka kritiken. Ofta är det inte modifiering av sanningen utan rena förvanskningar.
Problemet är att folk som inte alltid förstår statistik och siffror så bra faller för detta
För en som, mig själv, pendlar lite mittemellan leder det till att man tappar förtroende – vilket a och o. Det är tråkigt och ohederligt att se hur verklighetsfrånvända en del kan vara i sitt angreppssätt. Riktigt tråkigt – hoppas bara sådant hinner utredas i god tid innan valet

bigtraps
2014-02-26, 16:17
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-fattiga-arbetslosa

benya
2014-02-26, 16:34
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-fattiga-arbetslosa

Ok, fler har fått arbete men andelen fattiga har ökat av de som är kvar bland arbetslösa, sjuka och förtidspensionärer. Kan det vara så adet det till stor del beror på att nämnaren minskat? Men även att medianinkomsten ökat till följd av jobbskatteavdragen?
” En ljuspunkt är att antalet arbetslösa, sjuka och pensionärer minskade under samma period, från 784.411 personer 2004 till 532.334 år 2012”

Sen vet jag inte riktigt vad som menas med ” justerad med hänsyn till dess försörjningsbörda”
Men jag får det till att den fattiga andelen bland dessa grupper får leva på 10 685 kr /mån


Median befolkning 213 700
*60% 128 220
disp / mån 10 685


Hur ska man värdera detta?
En sak ogillar jag att man buntar ihop arbetslösa med förtidspensionerade och sjuka.

benya
2014-02-26, 16:35
http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/lo-bluffar-om-reinfeldts-bluff/

"Däremot stämmer det att regeringen inte satsat på transfereringar. Sjuka, arbetslösa och förtidspensionerade jobbar inte och har inte fått del av jobbskatteavdragen. Därmed har de inte heller njutit frukterna av ökade disponibla inkomster. Somliga har istället fått sänkt ersättning.

Har regeringen – som faktiskt består av fyra partier och inte bara Moderaterna – bluffat här?
Knappast, alliansen har gått till val på arbetslinjen, på att det skulle bli större skillnad mellan att arbeta och att inte arbeta. Den politiken kan visst upplevas som hård, men politiken "det ska löna sig att arbeta" har öppet redovisats och vunnit väljarnas förtroende både 2006 och 2010.

Det finns fler tveksamheter i LO:s film.
"

Arf Pingvin
2014-02-26, 16:39
Relativ disponibel inkomst. Så om fler får det bättre, kanske alla, så kan ändå den relativa ökningen göra att fler hamnar i kategorin inkomstfattiga.

_Larre_
2014-02-26, 21:49
Personligen är jag ganska less på hur man har för vana, oftast på vänsterflanken, att förvränga statistik för att understödja sin politik eller bestyrka kritiken. Ofta är det inte modifiering av sanningen utan rena förvanskningar.
Problemet är att folk som inte alltid förstår statistik och siffror så bra faller för detta
För en som, mig själv, pendlar lite mittemellan leder det till att man tappar förtroende – vilket a och o. Det är tråkigt och ohederligt att se hur verklighetsfrånvända en del kan vara i sitt angreppssätt. Riktigt tråkigt – hoppas bara sådant hinner utredas i god tid innan valet

Det du pratar om är ju något politik handlar om rent generellt. Alla förvränger statistik och siffror så de passar just dom och deras politik, det är ju inte enbart vänsterflanken som gör det.

benya
2014-02-27, 14:11
Det du pratar om är ju något politik handlar om rent generellt. Alla förvränger statistik och siffror så de passar just dom och deras politik, det är ju inte enbart vänsterflanken som gör det.

Nja, Vet inte om jag håller med om att alla gör det, i den utsträckningen. Nu följer jag inte allt som diskuteras men generellt så upplever jag att det händer för ofta – men inte hos alla i samma utsträckning.
Ta gärna fram exempel där du anser att man förvränger statistik på ett sätt som ger en slutsats som saknar verklighetsförankring

Pudzianovski
2014-02-27, 14:28
Nja, Vet inte om jag håller med om att alla gör det, i den utsträckningen. Nu följer jag inte allt som diskuteras men generellt så upplever jag att det händer för ofta – men inte hos alla i samma utsträckning.
Ta gärna fram exempel där du anser att man förvränger statistik på ett sätt som ger en slutsats som saknar verklighetsförankring

Jag upplever att alla gör det. Extra tydligt vid partiledardebatter inför val då media granskar siffor de tar upp dagen efter. Alla tolkar på sitt sätt.

Sen vet jag iof inte om vissa gör det mer än andra men jag tror nog att det inte är så stor skillnad mellan partier/personer.