handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig komma på banan igen


bonuspater
2014-02-25, 11:37
Har på sista tiden upplevt massa motivationsproblem. Motivationen för att ta sig till gymmet och att äta rätt finns. Jag ligger på ett kaloriunderskott sedan 3 veckor tillbaka så det kanske spelar in.

Mina största problem är att jag känner mig svag, inte lika explosiv, har inget sug eller hunger kvar. Går inte lika mycket "all-in". Kroppen känns stundvis sliten och jag har prövat att ta då ta en vilodag, vilket varit skönt men kraften har för det inte kommit tillbaka.

Det som tär mig mest på psyket är den dåliga utvecklingen jag har på benen. Här har jag helt slutat utvecklas. Jag klarar Jag har lyft 120 kg knäböj i snart 2 år. Detta på kanske runt 3 repetitioner. På 100 kg kanske jag klarar 8-10 med nöd och näppe.

När jag tränar knäböj får jag aldrig någon kontakt känns det som. Böjen är djupa och tekniken ser OK ut. Men den enda kontakt jag får känns i knäna. Det känns som om att knäna ska explodera, det gör inte ont, men det känns som att knäna är oerhört känsliga för trycket och att det också är där svagheterna ligger.

Nu blev det mycket och många problem i en och samma veva. Men alltså det jag försöker uppleva igen är så som det var förut. Men hade massa övningar som man utförde enligt bokens alla regler på 10-12 repetitioner och 3 set. Man ökade ständigt och det var liksom KUL. Dagen efter fick man träningsvärk istället för annan typ av värk.

Det har blivit en oerhörd hets om hur "mycket man tar". Alltså att jag har försökt vara stark i marklyft, knäböj och bänkpress. Jag vet inte om det är detta som har slitit på kroppen. Jag vill trots allt bara bli större. Därför funderar jag på att bara ta och träna efter det mest grundläggande nybörjarschemat som finns. Börja om från scratch med lätta vikter tills man hittar den där vikten på 10-12 repetitioner.

Förut när det gick bättre tränade jag också mycket enligt ett atletisk fitness ändamål. D.v.s. det var mycket höga repetitioner på vikter som motsvarar kroppsvikten. Då hade jag en betydligt starkare hunger och explosivitet.

Dessutom känner jag mig klumpig, stel och ovig och det gillar jag inte alls men vet inte heller hur jag ska ta itu.

Vad säger ni? Allmänna råd och tips?

Pjotor
2014-02-25, 12:25
Du skriver inget om ditt träningsupplägg, så jag svarar utifrån några antaganden.

1) Du ligger på underskott och känner dig svag, och du känner dig inte återställd efter en vilodag. Det betyder att du inte är tillräckligt återställd för den träning du försöker dig på. Åtgärderna då är att a) äta mer, b) vila längre, c) minska träningsmängden - färre pass eller kortare/lättare pass.

2) Om du har stått stilla på 120 kg i böj och äter/vilar som du ska så är det förmodligen dags att byta upplägg till ett med långsammare progression. Jim Wendler 5/3/1 är beprövat och har fungerat för många, inklusive mig.

3) Om du känner att knäna tar stryk i böj så är det nog en kombination av för mycket framåtlutning och för lite rövput. Tänk dig att du ska sätta dig på en stol -- skjut ut häcken ordentligt, se till att hålla ryggen rak och lyft upp tårna så att du får mer tyngd på hälarna. För egen del har ett par riktiga lyftarskor varit till stor hjälp.

4) Om du ska bli starkare och klara högre vikter så måste du träna färre reps, runt 1-5. Tränar du fler så ökar inte din maxstyrka särskilt mycket om ens alls.

5) Om du känner dig klumpig, stel och ovig behöver du antingen stretcha eller också se till att utföra alla övningar med full ROM (rörelselängd). Alltså: knäböj ner till marken, bänkpress från raka armar ända till bröstet och så vidare. Jag rekommenderar också övningar där du måste förflytta din kroppsvikt -- armhävningar, räckhäv, burpees och så vidare.

Vyckzy
2014-02-25, 13:56
Vila en vecka och ät på kaloribalans om du känner att kroppen inte återhämtar sig