handdator

Visa fullständig version : Träning för att öka i antal repzzzz


p1r
2014-02-25, 10:00
Hej.
Hur ska man träna för att göra så många reps som möjligt på sin kroppsvikt i bänkpress?
Finns det någon som har erfarenhet av sådan träning eller har tips på hur man ska lägga upp ett sånt schema? I nuläget har jag gjort 22 x kv men får alltid mjölksyra, blir utmattad osv.
Syftar nu just bara på bänkpress, all annan träning sköter jag på egen hand *flex*

Damien Thorne
2014-02-25, 10:30
Kolla upp Pavels ladder.

Damien Thorne
2014-02-25, 12:51
Stegen jag tipsade om ovanför kan man köra så att du gör 2reps i första settet, 4 i andra, 6 i tredje. Osv tills du inte klarar att öka 2reps. Då börjar du om med 2 reps igen osv.
Man vilar lika länge som det tog att göra settet.

Här är ett till bra tips (för chins, men går att överföra till bänken.
Den här killen gör 41 chins

Joseph Tekie är den personlige tränaren som kan förmörka solen med sina lats, och innehar det respektingivande epitetet*Chinskungen. Joseph vann SM i chins 2010 med hela 41 repetitioner vilket är svenskt rekord. På sin*hemsida
erbjuder Joseph bland annat online coaching och du kan även följa hans träning på*Facebook
och*Instagram
.
”För att bli bättre i chins rekommenderar jag att överbelasta rygg och armar med träning två gånger i veckan. Exempelvis ett pass kör du viktade chins, 5 x 5 repetitioner med stegrande vikt i varje set, sedan fortsätter du med din vanliga ryggträning. En nybörjare som inte kan göra chins i nuläget kan köra samma koncept fast utan vikt: Hoppa upp och sänk dig ned 5 x 5 reps.
Nästa pass kör du bara chins, 7 set x Maxreps, så många du kan! Är du nybörjare kan du köra latsdrag med halva kroppsvikten istället, 7 set av så många repetitioner du kan.
Kör så här i åtta veckor, ta sedan en vilovecka från chins (men annan ryggträning går bra). Den tionde veckan gör du en maxning och ser resultaten komma.
Att tänka på om du ska tävla i chins är att alltid titta uppåt.”Vad är ditt mål?

p1r
2014-02-25, 14:04
Pavels lät intressant! Läste någonstans att man ska köra 65-70% av RM. Hur många set per träningstillfälle är tanken och hur många pass i veckan? Tack!

Damien Thorne
2014-02-25, 14:29
Pavels lät intressant! Läste någonstans att man ska köra 65-70% av RM. Hur många set per träningstillfälle är tanken och hur många pass i veckan? Tack!

Nog ska du väl köra så kv i bänk om det är den vikten du vill reppa på?

Läste att man kan variera stegen mellan varje set, tex att man ena passet höjer 2 reps per set och nästa pass höjer man kanske 3 reps mellan varje set.

2-3 pass i veckan. Vet ej hur många set, men 3 rundor tycker jag låter bra.
Och att man då kanske vilar lite längre mellan varje ny start på en runda, kanske 5 min.

Men du kan även variera genom att köra 5-10kg tyngre eller lättare nåt pass då och då.

Damien Thorne
2014-02-25, 14:37
Eller att du varierar stegen mellan varje runda tills du når max.

Tex
3 6 9 12 15 10 klarade inte sista på 18
vila 5 min
2 4 6 8 10 12 13 klarade inte sista på 14
vila 5 min
1 2 3 4 5 6 7 8 9 7 klarade inte sista på 10

p1r
2014-02-25, 15:38
Det låter vettigt. Ska ge mig på det några veckor och se hur det verkar :)

Damien Thorne
2014-02-25, 19:22
Det låter vettigt. Ska ge mig på det några veckor och se hur det verkar :)

Skoj :D

Rapportera gärna här i tråden hur det går om några veckor.

BobaFett
2014-02-25, 21:47
En ide kan vara att köra dropset. Mjölksyraträning.

Börja tungt till fail och sänk med ca: 20% i fyra set.

Varje ny vecka kan du ju börja lättare och lättare men då sänka vikten mindre dvs. 15% sen 10 osv. tills du planar ut och kör lika många reps på en enda vikt ;)

Ett annat tips är att köpa kosttillskottet "Gakkic" eller vad det heter. Kommer kanske att ge dig någon extra rep.

svenbanan
2014-02-26, 00:13
Kör en jäkla massa repetitioner på den vikt du vill bli repsstark på.

För att klara det behöver du hålla dig en bra bit från fail. Genom stegar eller liknande. Det går även bra att köra lika många reps varje set (lämpligen färre än hälften av maxreps på vikten). Ingen lång vila (kanske 60s).

Nån gång i veckan kör ett antal set till failure (på samma vikt). Då kan du köra med lite längre setvila.

the_matsson
2014-02-26, 07:24
Damien Thorne har redan klippt in lite av texten i ett av sina inlägg, så jag tänkte att jag kan väl fylla på med resten.

Här är ett inlägg jag skrev om att träna sig till 20 chins. Kanske kan du läsa det för inspiration om hur du ska träna dig till t ex 20 reps bänkpress på kroppsvikten: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/

Lycka till, och berätta gärna vilken strategi du kör.