handdator

Visa fullständig version : Deff som stagnerat, viktstillestånd


folkesonn
2014-02-25, 08:20
Hejsan!

Är 22, snart 23 år gammal, ligger på 86 kg kroppsvikt, 185 cm lång, gymmat "seriöst" i 3 år snart.

Började deffa i januari med en startvikt på 93,5 kg.
Första vägningen efter 3 veckor så hade jag tappat ner till 87 kg.
Efter det vägde jag mig på nytt efter 2 veckor och låg där på 87 igen (86,8)
Efter ytterligare 2 veckor vägde jag mig på nytt och låg återigen på 86,5.

Varje dag har jag beräknat till 2200 kcal, 500 i underskott.
Får i mig runt 200-220 g protein per dag.
Får i mig runt 150-180 g kolhydrater per dag.
Får i mig runt 50 g fett per dag.

För tillfället kör jag ett P/P/L pass 6 dagar i veckan, ena omgången med lättare vikter typ runt 10 reps, den andra är med tyngre till 5 reps.

I spegeln märker jag själv inte mycket skillnad från 86 kg nivån, syns skillnad från första fotona vid 93 kg och vid 86 kg, men annars ingenting.


Nu till frågan, är det något som ser helt fel ut?

Vikten har ju helt stagnerat, går inte ner någonting längre.

Bör jag byta träningspass? Ändra kosten?

Tacksam för tips, kan försöka få in bilder senare under dagen om det är någon som önskar det.

Lose
2014-02-25, 08:39
Allt ser väl bra ut förutom siffrorna på vågen. Du kanske får i dig mer än du tror eller så har du lägre förbrukning än du beräknat.

Väg dig oftare och räkna ut ett snitt, du kan ju ha otur och träffa dina toppar när du väger dig. Vissa dagar under min viktnedgång kan ligga nästan lika högt som ett par veckor tidigare för att följas av lägre vikter.

Se mitt diagram där den blå är min vikt från dag till dag.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6183806/Lose_viktdiagram_140220.png

drkrupp
2014-02-25, 08:41
Prova att sänka träningsvolymen en smula under två veckor och se om det släpper.

Vyckzy
2014-02-25, 09:06
Sänk kalorierna till 1900

folkesonn
2014-02-25, 11:22
Hur mycket bör jag gå ner?
Tanken med programmet jag valde var just att hålla igång alla muskelgrupper flera gånger per vecka för att ej tappa massa.


Jo, har försökt väga mig lite oftare under dagarna som varit sen det avstannat, men det känns som jag ligger kvar ändå.


Jo, det är en tanke med kalorierna. Jag prövade räkna om kcalbehovet och går man på detta så blir det ungefär 1900 med minus 500.

drkrupp
2014-02-25, 11:39
Hur mycket bör jag gå ner?
Tanken med programmet jag valde var just att hålla igång alla muskelgrupper flera gånger per vecka för att ej tappa massa.

Om du kör för hårt i gymmet under deff kan du försämra din återhämtning så passen/styrkan går sämre, vilket är sämre för att behålla massa. Med mindre volym kan du lättare återhämta dig under deff och därmed behålla styrkan.

Kör du 10 set/muskelgrupp i veckan idag så sänk till 7-8 till att börja med.

folkesonn
2014-02-26, 19:51
Om du kör för hårt i gymmet under deff kan du försämra din återhämtning så passen/styrkan går sämre, vilket är sämre för att behålla massa. Med mindre volym kan du lättare återhämta dig under deff och därmed behålla styrkan.

Kör du 10 set/muskelgrupp i veckan idag så sänk till 7-8 till att börja med.

Jo, passen känns ju som dom ska.

Det enda jag känner mig osäker på via kaloriberäkningen som jag kört med H&B formeln är egentligen sista multiplikatorn.
Jobbar som kundmottagare så är på fötterna hela dagen och går runt en del.
Sen gymmar jag ungefär 5-6 gånger / vecka + PW runt 70 min de dagar jag ej gymmar, brukar gå ett body radio avsnitt ungefär.