handdator

Visa fullständig version : Blir arbetslös i juni


Vitkål
2014-02-25, 02:30
Hej

Fick precis veta att jag blir arbetslös strax innan midsommar. Det är egentligen inga större bekymmer för min del, hade detta på känn och har därmed sparat ihop tillräckligt med pengar så det räcker till hyra, mat och semester.

Jag har inget intresse i att jobba under sommaren och tänkte därför ta ledigt och skaffa mig ett nytt jobb i Augusti/September. Det jag funderar över är huruvida jag kan få pengar från a-kassan när jag blir uppsagd. Jag är varken med i facket eller a-kassan och tänkte eventuellt gå med i morgon, förutsatt att jag kan få lite pengar under de 2-3 månaderna jag är arbetslös. Om det är relevant så har jag jobbat ett par år inom samma bransch.

Hur ligger det till?

Desertrat
2014-02-25, 02:35
Hej

Fick precis veta att jag blir arbetslös strax innan midsommar. Det är egentligen inga större bekymmer för min del, hade detta på känn och har därmed sparat ihop tillräckligt med pengar så det räcker till hyra, mat och semester.

Jag har inget intresse i att jobba under sommaren och tänkte därför ta ledigt och skaffa mig ett nytt jobb i Augusti/September. Det jag funderar över är huruvida jag kan få pengar från a-kassan när jag blir uppsagd. Jag är varken med i facket eller a-kassan och tänkte eventuellt gå med i morgon, förutsatt att jag kan få lite pengar under de 2-3 månaderna jag är arbetslös. Om det är relevant så har jag jobbat ett par år inom samma bransch.

Hur ligger det till?
tror du har 45 dagars karens om jag inte är helt ute snedseglar, men kontakta Alfa-kassan i så fall.
Det är en A-kassa för dem som inte är med i ett fackförbund men gör det redan nu.
Trist att höra att du mist jobbet.
Under vilket fack skulle du komma annars?
Du måste ha jobbat i minst 6 mån för att vara aktuell för A-kassa via ett fackförbund, vad jag minns i alla fall.

Dessutom skulle jag råda dig till att se till att få ett nytt jobb snarast och komma överens med din nya arbetsgivare om en lämplig tillträdesdag.
Stå på dig och kämpa på kompis!

JamesD
2014-02-25, 06:18
Du får inget extra av att gå med nu. Man måste varit medlem i 12 månader för att få ersättning.

suntriber
2014-02-25, 07:01
Du får inget extra av att gå med nu. Man måste varit medlem i 12 månader för att få ersättning.

Detta stämmer ej.
Man måste ha varit medlem samt arbetat i 12 månader för att få en fullvärdig ersättning (ca 80% av lön).
Har man t.ex enbart arbetat 6 månader så slås det ihop hur mycket man tjänat under dessa 6 månader, delas med 12.
Av detta får man sen 80% i ersättning, efter staten tagit sina 30% naturligtvis.

I mitt fall blev det runt existensminimum : /

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nocturnal
2014-02-25, 08:13
Detta stämmer ej.
Man måste ha varit medlem samt arbetat i 12 månader för att få en fullvärdig ersättning (ca 80% av lön).
Har man t.ex enbart arbetat 6 månader så slås det ihop hur mycket man tjänat under dessa 6 månader, delas med 12.
Av detta får man sen 80% i ersättning, efter staten tagit sina 30% naturligtvis.

I mitt fall blev det runt existensminimum : /



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det beror ju på vilken A-kassa man är medlem i.

Gpajpen
2014-02-25, 08:17
Det beror ju på vilken A-kassa man är medlem i.

Samma ersättningar oavsett a-kassa. Reinfeldt som bestämmer nivån.

Mental
2014-02-25, 10:39
Hej

Fick precis veta att jag blir arbetslös strax innan midsommar. Det är egentligen inga större bekymmer för min del, hade detta på känn och har därmed sparat ihop tillräckligt med pengar så det räcker till hyra, mat och semester.

Jag har inget intresse i att jobba under sommaren och tänkte därför ta ledigt och skaffa mig ett nytt jobb i Augusti/September. Det jag funderar över är huruvida jag kan få pengar från a-kassan när jag blir uppsagd. Jag är varken med i facket eller a-kassan och tänkte eventuellt gå med i morgon, förutsatt att jag kan få lite pengar under de 2-3 månaderna jag är arbetslös. Om det är relevant så har jag jobbat ett par år inom samma bransch.

Hur ligger det till?

Grundbeloppet utgår från hur mycket du har arbetet och inte hur mycket du har tjänat. Grundbeloppet betalas ut till dig som inte är medlem i en a-kassa eller som inte varit medlem tillräckligt länge. Grundbeloppet betalas ut tidigast från den dag du fyller 20 år.

Inkomstrelaterad ersättning utgår från din tidigare inkomst. För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ha varit medlem i en a-kassa i minst tolv månader (medlemsvillkor). Du måste också ha uppfyllt ett arbetsvillkor under medlemstiden. Hör med din a-kassa vad som gäller för dig.

Grundbeloppet, som inte är inkomstrelaterat, är högst 320 kronor per dag. Är din genomsnittliga arbetstid innan arbetslösheten lägre än heltid så minskar grundbeloppet.



Så, räkna med 320kr om dagen före skatt om du inte vart medlem i en akassa i ett år. ~6500kr i månaden således. Men det kräver ju även att du är beredd att arbeta, står inskriven hos akassan och söker jobb/går på möten mm. Om du bara vill vila av sommaren så rekommenderar jag leva på de sparade reserverna och undvika akassa/arbetsförmedling.

W.J
2014-02-25, 10:56
Så, räkna med 320kr om dagen före skatt om du inte vart medlem i en akassa i ett år. ~6500kr i månaden således. Men det kräver ju även att du är beredd att arbeta, står inskriven hos akassan och söker jobb/går på möten mm. Om du bara vill vila av sommaren så rekommenderar jag leva på de sparade reserverna och undvika akassa/arbetsförmedling.
Är i precis samma situation, och råkade nämnligen vara det förra året också. Ja livet är pest/skit!
Men jag håller med Mental till 100%. Försökte själv bråka med att få a-kassa och med arbförm. Man var mest förbannat och tyckte det var tjorvigt och varje brev/besök var jobbigt!
Just nu är jag betalar jag inte a-kassa eller fack och tänker inte göra det. Det går nästan bättre på egen hand om man har fickpengar några månader fram. Har man inte det så har man inte mycket till val att söka hjälp ( facket, a-kassa, arbförm.)

Mental
2014-02-25, 11:12
Är i precis samma situation, och råkade nämnligen vara det förra året också. Ja livet är pest/skit!
Men jag håller med Mental till 100%. Försökte själv bråka med att få a-kassa och med arbförm. Man var mest förbannat och tyckte det var tjorvigt och varje brev/besök var jobbigt!
Just nu är jag betalar jag inte a-kassa eller fack och tänker inte göra det. Det går nästan bättre på egen hand om man har fickpengar några månader fram. Har man inte det så har man inte mycket till val att söka hjälp ( facket, a-kassa, arbförm.)

A-kassan är ju en försäkring, så för att få full ersättning kan man inte bara gå med när det redan skitit sig, lika lite som man kan försäkra bilen efter krocken. Så det kan vara vettigt att vara med i Akassan även om man inte vill ha med facket att göra. Annars får man så ohyggligt lite i ersättning.

z_bumbi
2014-02-25, 11:24
Ett tips är att inte ta semester på heltid utan att börja söka jobb nu och fortsätta med det under sommaren även om du inte involverar arbetsförmedlingen. Antagningsprocessen är sällan så snabb att du får jobb direkt utan det kan ta några månader och ska du börja efter sommaren och att du inte får napp direkt så har det helt plötsligt gått 6 månader utan någon större inkomst.
En stor fördel är att du kan söka jobb, fixa besök etc inom ditt närområde i första hand.

JamesD
2014-02-25, 11:46
Detta stämmer ej.
Man måste ha varit medlem samt arbetat i 12 månader för att få en fullvärdig ersättning (ca 80% av lön).
Har man t.ex enbart arbetat 6 månader så slås det ihop hur mycket man tjänat under dessa 6 månader, delas med 12.
Av detta får man sen 80% i ersättning, efter staten tagit sina 30% naturligtvis.

I mitt fall blev det runt existensminimum : /

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Vad vill du ha sagt med det här helt irrelevanta inlägget? Du bidrar endast till onödig förvirring när du säger emot saker som stämmer. Man måste visst ha varit medlem i a-kassan i 12 månader för att få ersättning. Sedan hur mycket man måste ha jobbat för att få en viss ersättning hörde inte till frågan. Att man måste ha jobbat för att få a-kassa begriper väl alla.

Mental
2014-02-25, 11:48
Vad vill du ha sagt med det här helt irrelevanta inlägget? Du bidrar endast till onödig förvirring när du säger emot saker som stämmer. Man måste visst ha varit medlem i a-kassan i 12 månader för att få ersättning. Sedan hur mycket man måste ha jobbat för att få en viss ersättning hörde inte till frågan.

Nej, du kan gå med idag och stämpla grundbidrag redan i morgon.

JamesD
2014-02-25, 11:51
Nej, du kan gå med idag och stämpla grundbidrag redan i morgon.

Ja?:smash:

Mental
2014-02-25, 11:56
Ja?:smash:

Du säger ju att man måste ha arbetat för att få ersättning samt vart medlem ett år? Det stämmer bara för att få maximal ersättning. Du får ersättning även om du bara jobbat en vecka och går med i akassan samma dag som du får foten, även om ersättningen är bra mycket mindre.

JamesD
2014-02-25, 12:02
Du säger ju att man måste ha arbetat för att få ersättning samt vart medlem ett år? Det stämmer bara för att få maximal ersättning. Du får ersättning även om du bara jobbat en vecka och går med i akassan samma dag som du får foten, även om ersättningen är bra mycket mindre.

Ja, men TS frågade om det var någon poäng att gå med i a-kassan nu för att få extra pengar tills när han blir arbetslös. Svaret är att man måste ha varit medlem i 12 månader för att få vanlig ersättning.

Grundförsäkring har han ju hur som helst.

Ajemän
2014-02-25, 12:14
Ett tips är att inte ta semester på heltid utan att börja söka jobb nu och fortsätta med det under sommaren även om du inte involverar arbetsförmedlingen. Antagningsprocessen är sällan så snabb att du får jobb direkt utan det kan ta några månader och ska du börja efter sommaren och att du inte får napp direkt så har det helt plötsligt gått 6 månader utan någon större inkomst.
En stor fördel är att du kan söka jobb, fixa besök etc inom ditt närområde i första hand.

This. Plus att det är lättare att få jobb när man redan har ett.

Är det en svår bransch hade jag börjat söka idag…

Vitkål
2014-02-25, 23:57
Tack för alla svar allihopa. Hjälpte mycket och det verkar hyfsat enkelt att få lite extra klirr under sommaren.

Behöver inte börja söka jobb förr än jag vill ha ett. Restaurang/bar är otroligt lätt att lösa jobb inom. Har under hela tiden jag har jobbat sökt andra arbeten på sidan om och det tar sällan mer än någon vecka innan jag har haft möjligheten att skriva på nytt avtal.

Tack återigen.