handdator

Visa fullständig version : Hjälp till en (o)erfaren nybörjare ?


Phnom87
2014-02-25, 01:03
Hej kära biffar, atleter, bolatorskar, biafrabarn.

Jag har en liten fråga angående träning, jag har googlat runt lite men inte hittat något vettigt.
Jag vet att det är väldigt individuellt det här med träning och vad som funkar på vem, men man kan ju fortfarande göra fel.

Jag skulle uppskatta om någon kan svara på frågan om man är fullkomligt dum i huvudet som kör ungefär så här varje vecka:

Måndag Biceps:
4 olika biceps övningar.

Tisdag Bröst:
4-5 Bröst övningar.

Onsdag Axlar.
4-5 Axel övningar.

Torsdag Rygg.
4-5 Rygg övningar

Fredag Triceps/Biceps
4 Triceps & Biceps övn.

Helgen kör jag ben genom kondition och squats eller va de nu heter och mage.

Är det "dåligt" att köra 1 muskelgrupp åt gången?
Mitt mål är att bli större (volym) och starkare.
Jag är inte så värst biffig av mig, men vill gärna bli lite mer atletisk och starkare.

Väger i dagsläget 88kg och är 193 lång. Ett mål kanske är att gå upp till ca 95-100 Kg.

Har gymmat i ca 1.5 månad nu.

Väldigt tacksam för svar.

PureWhey
2014-02-25, 01:10
Ja, det där tycker jag är ett värdelöst upplägg.
Kolla i den klistrade tråden av z_bumbi och ta ett schema där.

Phnom87
2014-02-25, 01:13
Nä fy fan, är de så?
Tror du att du kan utveckla varför det är så värdelöst? Jag är ju helt slut i muskelgruppen när jag kommer hem.

Devil82
2014-02-25, 06:27
Ja, det där tycker jag är ett värdelöst upplägg.
Kolla i den klistrade tråden av z_bumbi och ta ett schema där.

+1

nybörjare reagerar bättre på ett full/halvkropp än en brosplitt schema

Phnom87
2014-02-25, 06:48
När man säger reagerar bättre, menar man då att man växer mer?
Det värsta isf, är väll att jag diggar mitt nuvarande schema bra.. Jag får sånt pump å de e svingött. Jag är som sagt helt färdig efter passet.
MEEN jag är ju ute efter å bygga mest nu i början.. Så jag kanske borde lägga om allt då ?
Vet inte om det spelar någon roll (Jag är envis) men jag har tränat för 3-4 år sen 5 dagar i veckan i över 1 år. Så helt novis är jag inte.

mmard
2014-02-25, 08:25
När man säger reagerar bättre, menar man då att man växer mer?
Det värsta isf, är väll att jag diggar mitt nuvarande schema bra.. Jag får sånt pump å de e svingött. Jag är som sagt helt färdig efter passet.
MEEN jag är ju ute efter å bygga mest nu i början.. Så jag kanske borde lägga om allt då ?
Vet inte om det spelar någon roll (Jag är envis) men jag har tränat för 3-4 år sen 5 dagar i veckan i över 1 år. Så helt novis är jag inte.


Ser man till ditt schema så är du nog ganska novis. :smash: Jag skall inte säga så mycket egentligen, körde också med skitupplägg i början och det ångrar jag surt idag när jag insett hur viktigt det är med basövningar/progression/kost. Ta ett nybörjarprogram med mycket basövningar (typ 5x5, PPL eller whatever) och nöt på, du kommer inte ångra dig!

Jeml
2014-02-25, 08:29
det var nog bland som sämre uppläggen jag sett.


Jag vet att det är väldigt individuellt det här med träning och vad som funkar på vem

så jäkla individuellt är det nog inte.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NickeSthlm
2014-02-25, 09:14
Ta och leta upp ett beprövat program (finns flera sådana att hitta här på forumet, z_bumbis program för nybörjare bland annat) och gå efter det. Du är färsk inom träningen och det tar ett tag innan man kommer till den punkten att man ska sätta ihop sina egna scheman.

För att vara lite mer konkret: den muskel du piskar mest i ditt schema är biceps, det är en av de mindre musklerna som du tränar. De största som du bör sätta fokus på är ben, rygg och bröst. Även axlar men du kan hålla en lägre volym än de 3 förstnämnda.
Triceps och biceps kopplas in ofta när du tränar de större muskelgrupperna om du ser till att få in bra med basövningar för dessa, detta innebär att du kan lägga isoleringsövningar för biceps och triceps med ca hälften så många set som för de större muskelgrupperna.

Du är nybörjare, kör helkroppsträning 3 dagar i veckan eller över/underkropp 4 dagar i veckan. Någon nämnde även Starting Strength eller SL5x5, de är populära och bra program att följa.

Du hittar det mesta här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204887

Kör hårt!

Phnom87
2014-02-25, 13:50
Okej, jag får helt enkelt ändra på mitt träningsschema.. Gäller bara att hitta ett bra.
Stronglifts 5 x 5 känns helt sjukt däremot.

Upplägg 1
Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

3 övningar på 1 gympass? kommer vara klar på 30-40 min.. Det är bra övningar, det är inget att snacka om.. Jag kör dem nu. Men det känns så mycket låg itensitet bara.. Behöver mer utmaning.. Men jag skall leta vidare för jag såg att det fanns en jävla massa på den sidan du linkade Nicke.
Tack så jätte mycket för hjälpen! Det uppskattas, och tror man på karma så kommer goda ting tillbaka.

Ha en bra dag!

Jeml
2014-02-25, 13:52
håller med att det är lite snål volym i det schemat.

här är ett utökat upplägg.

http://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Devil82
2014-02-25, 14:35
Okej, jag får helt enkelt ändra på mitt träningsschema.. Gäller bara att hitta ett bra.
Stronglifts 5 x 5 känns helt sjukt däremot.

Upplägg 1
Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

3 övningar på 1 gympass? kommer vara klar på 30-40 min.. Det är bra övningar, det är inget att snacka om.. Jag kör dem nu. Men det känns så mycket låg itensitet bara.. Behöver mer utmaning.. Men jag skall leta vidare för jag såg att det fanns en jävla massa på den sidan du linkade Nicke.
Tack så jätte mycket för hjälpen! Det uppskattas, och tror man på karma så kommer goda ting tillbaka.

Ha en bra dag!

kanske i början, men när vikten går upp så behöver man vila mer.

NickeSthlm
2014-02-25, 16:14
http://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout


+1

NickeSthlm
2014-02-25, 16:15
Men jag skall leta vidare för jag såg att det fanns en jävla massa på den sidan du linkade Nicke.
Tack så jätte mycket för hjälpen! Det uppskattas, och tror man på karma så kommer goda ting tillbaka.

Ha en bra dag!

Tack detsamma ;)
Som du såg så finns det en hel del beprövade att köra på. Bara att välja ett som ser ut att passa dig och köra på.. Jag gillar upplägget på det som Jeml postade, lär nog passa dig också :)