handdator

Visa fullständig version : Doping klassade ämnen


PRUSELUSKAN
2014-02-24, 23:03
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag om Jacked Power innehåller något/några ämnen som är dopingklassat i wada?
Varför jag undrar detta är för att mitt idrottslag ska genomgå en dopningstest och ifall det ger utslag pga detta pwo så blir jag avstängd i 2 år.
Ifall någon vet så skulle jag VÄRKLIGEN upskatta det.*hug*

King Grub
2014-02-24, 23:07
Nej, men den innehåller heller inget som ger något för träningsresultaten, så det är bara att undvika om du är osäker.

Reagan86
2014-02-24, 23:40
Eftersom tråden heter som den gör så ställer jag en fråga med. Varför skulle glukosamin vara förbjudet i kosttillskott och vad har de för effekter? Finns tydligen i Mutant Rehab vilket gör att den inte få säljas i sverige!

PRUSELUSKAN
2014-02-25, 00:31
Nej, men den innehåller heller inget som ger något för träningsresultaten, så det är bara att undvika om du är osäker.

Jo de sant, men jag styrketränar en hel del också och tycker att power ger en jävla bra fjutt på passet :)

Nitrometan
2014-02-25, 08:10
Eftersom tråden heter som den gör så ställer jag en fråga med. Varför skulle glukosamin vara förbjudet i kosttillskott och vad har de för effekter? Finns tydligen i Mutant Rehab vilket gör att den inte få säljas i sverige!

Glukosamin är inte förbjudet. Inte dopingklassat.

Däremot blev det för några år sedan läkemedelsklassat då man kunde dra slutsatsen från ett antal försök att det hade positiva effekter på artros/ledförslitningar. Senare har det visat sig att det troligen bara har en antiinflammatorisk och kanske smärtstillande effekt.

Alltså fick det då bara säljas på apotek.


Men nu är reglerna annorlunda... Jag antar att det får säljas hos vem som helst som får hantera receptfria mediciner nu.

Reagan86
2014-02-25, 08:17
Glukosamin är inte förbjudet. Inte dopingklassat.

Däremot blev det för några år sedan läkemedelsklassat då man kunde dra slutsatsen från ett antal försök att det hade positiva effekter på artros/ledförslitningar. Senare har det visat sig att det troligen bara har en antiinflammatorisk och kanske smärtstillande effekt.

Alltså fick det då bara säljas på apotek.


Men nu är reglerna annorlunda... Jag antar att det får säljas hos vem som helst som får hantera receptfria mediciner nu.

tackar för svar! Googlade på de med men fick mest upp massa termer men fick ett lysande svar från dig!

j0nisch
2014-02-25, 11:32
WADA har väl förbjudit koffein?

z_bumbi
2014-02-25, 11:45
WADA har väl förbjudit koffein?

Ja och sedan har de tillåtet det igen. Koffein är alltså tillåtet men det ligger på listan över substanser som man håller koll på. Det senare betyder att man testar för det och registrerar mängderna för att se om man kan få fram att det används i sådana mängder att det kan behöva dopingklassas.

EnergiÖverskott
2014-02-25, 12:46
Ja och sedan har de tillåtet det igen. Koffein är alltså tillåtet men det ligger på listan över substanser som man håller koll på. Det senare betyder att man testar för det och registrerar mängderna för att se om man kan få fram att det används i sådana mängder att det kan behöva dopingklassas.

Har det nämnt något vilka mängder som eventuellt skulle kunna göra att det dopingklassas? Så mycket kaffe som många dricker (och därtill kanske även PWO och andra produkter innehållandes koffein osv) så känns det som att "doping" helt plötsligt skulle bli vanligt.

Kischen
2014-02-25, 13:47
Har det nämnt något vilka mängder som eventuellt skulle kunna göra att det dopingklassas? Så mycket kaffe som många dricker (och därtill kanske även PWO och andra produkter innehållandes koffein osv) så känns det som att "doping" helt plötsligt skulle bli vanligt.

Du kanske dricker alkohol? *popcorn*

Rikard Jansson
2014-02-25, 14:32
Du kanske dricker alkohol? *popcorn*

Det här får mig att fundera: vad är tillåtet utanför tävling? Alltså, man lär ju få dricka alkohol under sin tävlingskarriär fast man inte får det på tävling. Är det samma sak med att ha vad som helst i blodet?

tlk
2014-02-25, 14:37
Det här får mig att fundera: vad är tillåtet utanför tävling? Alltså, man lär ju få dricka alkohol under sin tävlingskarriär fast man inte får det på tävling. Är det samma sak med att ha vad som helst i blodet?

http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/WADAsdopinglista/ svarar på dina frågor.

T.ex. så är heroin och DMAA helt tillåtet under träning, men inte under tävling.

Rikard Jansson
2014-02-25, 14:43
där ser man!