handdator

Visa fullständig version : Springa långpass (70 minuter) före eller efter frukost?


Crane
2014-02-24, 22:56
Nu vill jag få det här på det klara. Jag bygger muskler tre dagar i veckan, så jag vill inte äventyra dessa.

Somliga säger att det bränner mer muskler om man springer på tom mage, andra säger att det bränner mindre muskler och mer fett om man springer på tom mage.

Vad visar de senaste undersökningarna? :smash:

King Grub
2014-02-24, 23:05
Träning är uppbyggande. Fastande innebär alltid negativ proteinbalans, men fastande träning ger bättre proteinbalans än fastande utan träning. Det är fasta som är nedbrytande, inte träningen. Träningen minskar den negativa proteinbalansen genom att stimulera proteinsyntesen, även om proteinbalansen inte blir positiv förrän man äter. Det behövs inga nya undersökningar.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Gäller både styrke- och konditionsträning, även om styrketräning uppreglerar proteinsyntesen mycket mer.

Illuminatus
2014-02-25, 08:17
Träning är uppbyggande. Fastande innebär alltid negativ proteinbalans, men fastande träning ger bättre proteinbalans än fastande utan träning. Det är fasta som är nedbrytande, inte träningen. Träningen minskar den negativa proteinbalansen genom att stimulera proteinsyntesen, även om proteinbalansen inte blir positiv förrän man äter. Det behövs inga nya undersökningar.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Gäller både styrke- och konditionsträning, även om styrketräning uppreglerar proteinsyntesen mycket mer.

Vad står förkortningen AA för?

Sarco
2014-02-25, 08:21
Amino Acids ligger väl nära till hands.

Morty
2014-02-25, 11:04
Nu vill jag få det här på det klara. Jag bygger muskler tre dagar i veckan, så jag vill inte äventyra dessa.

Somliga säger att det bränner mer muskler om man springer på tom mage, andra säger att det bränner mindre muskler och mer fett om man springer på tom mage.

Vad visar de senaste undersökningarna? :smash:

Träningseffekten kan vara större av att springa på fastande mage, om du kan hålla farten. Problemet är ju att blodsockret verkligen kan slå i botten på såna här pass och då är det inte roligt att träna.

Crane
2014-02-25, 16:06
Träningseffekten kan vara större av att springa på fastande mage, om du kan hålla farten. Problemet är ju att blodsockret verkligen kan slå i botten på såna här pass och då är det inte roligt att träna.

Det var precis vad som hände, blodsockret slog i bottnen och jag blev mest förbannad av att benen inte ville springa så snabbt som jag ville. Blev tjurig och irriterad, var inte alls ett roligt pass! Dessutom bra mycket saktare än de övriga passen på samma distans. :/

Aldrig igen, nästa vecka kör jag passet på eftermiddagen som vanligt!

biffson
2014-02-25, 20:35
Nu vill jag få det här på det klara. Jag bygger muskler tre dagar i veckan, så jag vill inte äventyra dessa.

Somliga säger att det bränner mer muskler om man springer på tom mage, andra säger att det bränner mindre muskler och mer fett om man springer på tom mage.

Vad visar de senaste undersökningarna? :smash:

De senaste undersökningarna visar att olika former av konditionsträning påverkar styrketräningen olika, jag har för mig att cykling låg väldigt bra till med minimal påverkan på styrketräningens resultat medan löpning hörde till de värre konditionsformerna. Sedan var högre intensitet under kort tid bättre för både konditionen samt styrketräningen än lägre intensitet under längre tid.

Slutsatsen om du vill ha bra kondition utan att förstöra styrketräingens resultat: Kör intervallträning på en motionscykel. :naughty: