handdator

Visa fullständig version : Känner inget i quadsen vid knäböj


StivN
2014-02-24, 22:04
Hej!

Har allt eftersom börjat känna att det "tar" i quadsen mindre och mindre för varje gång när jag kör knäböj. Det känns nästan endast i sätesmuskulaturen...
Vet att man kan göra på lite olika sätt för att det ska ta mer på de olika involverade musklerna. Hur gör man för att fokusera på främst quadriceps?

Kör förövrigt fulldjup (dock med viktplattor under hälarna för att nå djupet då jag har dålig rörlighet i ena vristen efter skada).

Mvh
Stefan

100
2014-02-24, 22:07
Kör frontböj, ist.

Alltidxx
2014-02-24, 22:57
Skippa fulldjup.

LillisJ
2014-02-24, 22:58
Går jag fulldjup känner jag som du, bara glutes. Vänder jag strax under 90 grader så känner jag mest i låren.

Dewon
2014-02-24, 23:02
Placera stången lite längre bak på traps/rygg, utan att låta den flyga av såklart. Det hjälpte för mig.

Snubben
2014-02-24, 23:13
Dum fråga men ...

Vare sig hög placering eller låg placering med ATG, blir inte hela låret bra tränat?

Fartman
2014-02-24, 23:28
Så var det mycket för mig i början, sen kom röven ikapp och nu känns det typ överallt förutom i röven. :)

Loke
2014-02-25, 10:05
Dum fråga men ...

Vare sig hög placering eller låg placering med ATG, blir inte hela låret bra tränat?

Jodå, men det kan krävas att man bygger upp rejäl styrka i rumpan innan, vilket för vissa är negativt. För de flesta är nog inte detta något man behöver oroa sig för, och jag skulle verkligen inte ändra min träning enbart baserat på var "det känns", men jag har faktiskt sett en del lyftare som fått löjligt stora rumpor i förhållande till ben.

Stor Hård Ådrig
2014-02-25, 10:52
Dum fråga men ...

Vare sig hög placering eller låg placering med ATG, blir inte hela låret bra tränat?

Går inte att köra ATG med låg placering, men visst hela låret blir bra tränat vid djupa böj.

Snubben
2014-02-25, 10:55
Jodå, men det kan krävas att man bygger upp rejäl styrka i rumpan innan, vilket för vissa är negativt. För de flesta är nog inte detta något man behöver oroa sig för, och jag skulle verkligen inte ändra min träning enbart baserat på var "det känns", men jag har faktiskt sett en del lyftare som fått löjligt stora rumpor i förhållande till ben.

Går inte att köra ATG med låg placering, men visst hela låret blir bra tränat vid djupa böj.

Tack för era svar, då fortsätter jag med rumpan långt ner i marken och att må bra av det. :thumbup:

z_bumbi
2014-02-25, 10:57
Så var det mycket för mig i början, sen kom röven ikapp och nu känns det typ överallt förutom i röven. :)

Dvs som i de flesta andra övningarna, det som är svagast, stelast och/eller är mest slitet känns det mest i.

2scoop
2014-02-25, 12:22
Går inte att köra ATG med låg placering, men visst hela låret blir bra tränat vid djupa böj.

Varför skulle inte det gå?

Mags
2014-02-25, 13:40
Det har med formen att göra.

Om man tränar för att bli så stark som möjligt ska man väl göra dem så som man är starkast, förutsatt att det är säkert, tror jag.

Om man vill baddibilda så blir det lite trixigare.

Jodå, men det kan krävas att man bygger upp rejäl styrka i rumpan innan, vilket för vissa är negativt. För de flesta är nog inte detta något man behöver oroa sig för, och jag skulle verkligen inte ändra min träning enbart baserat på var "det känns", men jag har faktiskt sett en del lyftare som fått löjligt stora rumpor i förhållande till ben.

Big booty checking in.

När jag började göra riktiga knäböj så gjorde jag de väldigt framåtlutande (och pressade genom tårna) så mycket vridmoment hamnade i höften snarare än knäna. Mina lår växte bättre än innan (när jag gjorde fuskböj) men mina gluteus exploderade. Aldrig varit med om någon liknande hypertrofi.

Det senaste halvåret har jag försökt göra böj upprätt (för att kompensera) och det har definitivt funkat. Det är dock problematiskt eftersom man blir mycket svagare, och det blir svårt att mäta progression (eftersom man blir mycket starkare om man ändrar formen litet).

Frontböj är nog att rekommendera. Kräver dock att man jobbar på greppet...

Ozziking
2014-02-25, 15:43
Känner också bara i rumpan/höften/insidan typ. Men antar att det är där som det känns eftersom jag är klenare där än i baksida/framsida lår

Devil82
2014-02-25, 15:50
Behöver be någon kunnig kolla in min form då, mina sätesmuskler är skitsmå men har knapp något träningsvärk där, mest quadsen som tar stryk

StivN
2014-02-25, 22:39
Hm...
Så om jag vill träna mer quads nu direkt borde jag byta till frontböj, men har jag tålamod kommer det börja ta mer på quadsen när jag fortsatt ett tag till då glutesen också blivit starkare.
Har gått riktigt segt på senaste tiden nämligen... Körde SL 5x5 och kom upp till 87,5 med 5x5 och har börjat om gång på gång med kommer aldrig över (kör knäböj två gånger i veckan och gjorde 5x5 på 87,5 i oktober någon gång).

En annan fråga:
Körde lite högreps nyligen på knäböj för att variera lite. Lastade på 60kg och tänkte köra 12 reps 4 set, men känner då inget i quadsen eller gluteus, men enormt mycket i ländrygg, nästan obehagligt mycket.
Är detta för jag är klenare i ryggen då? Vilket jag tycker inte stämmer..

Rikard Jansson
2014-02-25, 22:40
Eller så lägger du lite benspark som kompensation? :)

Birkharju
2014-02-25, 22:44
För de allra flesta kommer ländryggen vara den begränsande faktorn i bakböj. Håller med ovanstående om att benspark kan vara en bra idé.

StivN
2014-02-26, 20:47
Kör PHUL för tillfället och har kört i ca 4 veckor nu. Över/underkropp 4 pass i veckan. Styrka/hypertrofi

På styrkedagen kör jag 3-5 reps Knäböj, mark och benpress
På hypertrofidagen kör jag 10-12 reps Knäböj, utfall, benspark

Benpressen känner jag lika dant som knäböj btw.
Kör ju lite utöver knäböj, men då jag fastnat i knäböj tänkte jag byta teknik (köra frontböj), eller fortsätta tills glutes byggt upp sig.

xanton
2014-02-26, 22:02
Jag håller med som en del föregående talare, det kommer kännas när det blir tyngre vikter för dig. Tills röven blir stark nog. Jävlar va brudarna stirrar på rumpan nu när den format sig fin o fyllig haha

filmjölk
2014-02-26, 22:29
Lägg stången högt, den skall ligga såpass högt att kunniga personer klagar på dig. Upprät rygg, och skjut fram knäna istället för att sätta dig bakåt.

Mags
2014-02-27, 11:28
Lägg stången högt, den skall ligga såpass högt att kunniga personer klagar på dig. Upprät rygg, och skjut fram knäna istället för att sätta dig bakåt.

+1

Detta har jag också börjar göra... dock kan jag bara ta ungefär hälften så mycket vikt som "vanliga" böj.

Kör du ATG?

rememberence
2014-02-27, 18:29
Lägg stången högt, den skall ligga såpass högt att kunniga personer klagar på dig. Upprät rygg, och skjut fram knäna istället för att sätta dig bakåt.

OL-böj :)

Mags
2014-02-27, 22:08
OL-böj :)

Off topic visserligen, men skulle någon kunna förklara vad skillnaden mellan styrkelyft och tyngdlyftning är? Antar att OL (olympistk lyft?) är tyngdlyftning?

mikaelj
2014-02-27, 22:14
Off topic visserligen, men skulle någon kunna förklara vad skillnaden mellan styrkelyft och tyngdlyftning är? Antar att OL (olympistk lyft?) är tyngdlyftning?

Tyngdlyftning är grenarna ryck och stöt. På engelska heter det (olympic) weightlifting.
Styrkelyft är grenarna knäböj, bänkpress och marklyft. På engelska heter det powerlifting.

Mags
2014-03-01, 17:51
Tyngdlyftning är grenarna ryck och stöt. På engelska heter det (olympic) weightlifting.
Styrkelyft är grenarna knäböj, bänkpress och marklyft. På engelska heter det powerlifting.

Så vad är OL-böj i så fall?

lillmesen
2014-03-01, 17:55
Så vad är OL-böj i så fall?

Det är jargongen bland gymråttor för knäböj med stången högt upp på ryggen. Kallas även "High-bar squats"

I High-bar squats behöver man typiskt sett ha överkroppen hålld mer upprätt, vilket "simulerar" slutfasen i tynglyftningsmomenten ryck och stöt.