handdator

Visa fullständig version : Multivitamin=Fenylalanin?


Croatia_BoY_78
2004-03-17, 03:09
Hej

Jag blev chockad idag då jag läste att Multivitamin drick innehöll en Fenylalanin källa...

Borde man undvika den här "Multivitamin" dricken då?

Tomten
2004-03-17, 03:59
Fenylalanin är ju en aminosyra, så det är ju konstigt om du skulle vilja UNDVIKA det :D

Finns förövrigt mat som innehåller protein och proteintillskott... så du får verligen jobba om du vill undvika fenylalanin.

Är faktiskt en av de essentiella aminosyrorna: valin, isoleucin,
leucin, lysin, metionin, treonin, tyrosin/fenylalanin och tryptofan samt histidin.

Sverker
2004-03-17, 06:35
Vissa, 1 på 10 000 eller något har fenylketonurie ( PKU ) vilket innebär att de inte fullständigt kan bryta ned aminosyran fenylalanin. Kvar i blodet blir fenylketonen som snabbt blir giftig när halterna stiger.

Dessa personer måste vakta sitt intag av protein och bara få i sig så mycket fenylalanin som behövs för proteinsyntesen.
Att då som extra tillskott äta aspartam med fenylalanin blir då ohälsosamt för dessa personer.

Gäller inte oss andra som inte har PKU.

Tolkia
2004-03-17, 11:59
Har man blivit gammal nog att kunna läsa här utan att veta om man har fenylketonuri eller inte har man det garanterat inte, och kan därmed lugnt dricka sin multivitamindryck utan akuta hälsorisker. Om man däremot av principiella skäl vill undvika vissa fenylalaninkällor, t.ex. konstgjorda sötningsmedel beror det ju på.

aliquis
2004-03-17, 12:00
Du skrev aldrig varför du blev chockad och skulle undvika den isf?

Och som det erdan har sagt, anledningen till att det skrivs ut att produkten innehåller en fenylaninkälla är att en del personer har en sjukdom som gör det svårt att bryta ner just denna aminosyra.

Croatia_BoY_78
2004-03-17, 12:46
För att min mamma har sagt att den är cancer framkallande och att jag aldrig mer borde dricka Multi-Vitamin drick:D , hon e sjuk sköterska och tror att hon kan allt om sånt där

Förresten , jag brukar dricka 2 liter multi-vitamin drick varje dag , o hon säger att jag kommer dö snart om jag fortsätter att dricka så mycket multivitamin drick :sleep:

Hermes
2004-03-17, 13:35
Originally posted by Croatia_BoY_78
För att min mamma har sagt att den är cancer framkallande och att jag aldrig mer borde dricka Multi-Vitamin drick:D , hon e sjuk sköterska och tror att hon kan allt om sånt där

Förresten , jag brukar dricka 2 liter multi-vitamin drick varje dag , o hon säger att jag kommer dö snart om jag fortsätter att dricka så mycket multivitamin drick :sleep:

Varför dricker du 2 liter? dagsbehovet av vitaminerna i en sån dryck når man väl med ett par glas + att du förhoppningsvis får i dig grönsaker eller nån frukt till varje måltid.

Tomten
2004-03-17, 17:24
Originally posted by Croatia_BoY_78
För att min mamma har sagt att den är cancer framkallande och att jag aldrig mer borde dricka Multi-Vitamin drick:D , hon e sjuk sköterska och tror att hon kan allt om sånt där

Förresten , jag brukar dricka 2 liter multi-vitamin drick varje dag , o hon säger att jag kommer dö snart om jag fortsätter att dricka så mycket multivitamin drick :sleep:

Du kan ju hälsa din mamma att det är jättebra att undvika essentiella aminosyror :rolleyes:

två liter multivitamin dryck om dagen låter ju och andra sidan lite onödigt, det är ju minst 600KCAL, jag menar är det inte bara bättre och ta en frukt och käka något annat? Efter du har druckit kanske 5DL (förutsett att du inte käkar någon frukt) så fyller det ju ingen funktion förutom +kalorier och att det är gott, fast glass är ju och andra sidan gott med.

Nils
2004-03-17, 18:03
Originally posted by Croatia_BoY_78
För att min mamma har sagt att den är cancer framkallande och att jag aldrig mer borde dricka Multi-Vitamin drick:D , hon e sjuk sköterska och tror att hon kan allt om sånt där

Förresten , jag brukar dricka 2 liter multi-vitamin drick varje dag , o hon säger att jag kommer dö snart om jag fortsätter att dricka så mycket multivitamin drick :sleep:
Nu har jag inte kollat upp vad den där drycken innehåller. Men fenylalaninet lär inte vara några problem men kanske några av vitaminerna!
Det är några som jag misstänker kan bli ordentligt overdoserade om du kör på det viset varje dag.

Nils

aliquis
2004-03-17, 19:38
Det hon menar är troligtvis aspartamet som i djurstudier har visat sig orsaka cancer och tidigare var förbjudet, numera anses det ju dock inte vara skadligt i dom mängder som tillåts men vem vet..

Sverker
2004-03-17, 20:26
Aspartam har aldrig påståts orsaka cancer.

Däremot så släppte USAs motsvarighet till Livsmedelsverket, FDA, aspartamet fritt alldeles för tidigt. Långt innan det var fullständigt undersökt och klassat som riskfritt.

Nu fick istället tillverkaren komma in med undersökningsresultaten i efterhand.

Callister
2004-03-18, 07:02
Jag brukar dricka multivitamin på morgonen, man blir jävligt pigg tycker jag.. ;)

Winternal
2004-03-18, 10:30
Dricker man 2 liter multivitamindryck om dagen så överdoserar man sannolikt flera vitaminer, även om man inte skulle äta/dricka något annat på hela dagen..!

King Grub
2004-03-18, 10:43
Originally posted by Callister
Jag brukar dricka multivitamin på morgonen, man blir jävligt pigg tycker jag.. ;)

Inte är det av vitaminerna i sådana fall; vitaminer har ingen energigivande effekt.

Croatia_BoY_78
2004-03-19, 04:53
Originally posted by Tomten

två liter multivitamin dryck om dagen låter ju och andra sidan lite onödigt, det är ju minst 600KCAL.

1 dl Multivitamin Drick "Eldorado"
6 kcal
3 g Kolhydrater

2 liter=120 kcal inte 600 kcal:naughty:

120 kcal verkar inte så mycket eh? men å andra sidan så har den 9 mg Vitamin C per 1 dl vilket är 15-20 % av rek dagligt intag and thats maybe bad then? 2 liter=300-400% extra C vitamin

Ah hell , jag måste sluta dricka den här blaskan...
Borde börja o dricka vatten istället
Men vem orkar dricka 3 liter vatten varje dag:cryout:

Callister
2004-03-20, 08:48
Ibland är det lättare o dricka vatten, ibland inte. :bpump:

Pressarn
2004-03-20, 11:17
Det är visst då cancerframkallande.. om man tvångsmatar en mus med ett kg aspartam dvs. :rolleyes:
I dom mängderna finns det säkert många ämnen (salt t.ex.) som är giftigare.

Sverker
2004-03-20, 20:54
Ett LD50-värde, dvs den mängd som dödar hälften av försöksdjuren är för råtta > 5 g / kg.

http://www.hommel-pharma.com/dateien/ASPARTAM-e.PDF

isarawen
2010-12-24, 12:37
Som med allting ska man ta saker med måtta. 2 liter multivitamin per dag är inte med måtta. Överkonsumtion av vissa vitaminer kan leda till ohälsa men framför allt innehåller många drycker konstgjort socker och dessa kan ge förhöjt blodsocker. Du riskerar alltså att få diabetes genom att dricka för mycket multivitamin. Det finns dessutom forskning som säger att vissa av de konstgjorda sockersorterna omvandlas till träsprit i kroppen och DET vet vi ju alla att det inte är nyttigt.

Jag är själv allergisk mot ett ämne som heter Butylfenol formaldehydharts vilket är ett limämne. Enligt den lista jag fick från sjukhuset bör jag också undvika fenylalanin. Alltså behöver man inte ha fenylketonuri för att vara tvungen att undvika detta ämne.

Om jag kommer i kontakt med fenylalanin får jag vätskande blåsor på mina händer som efter ett tag blir till sår och om det blir riktigt illa får jag hela händerna fulla med sår som sen blir självsprickor för att huden blir så skör.

Nej se i stället till att äta mycket frukt och grönsaker, gärna egen odlade så att du får i dig så lite kemikalier som möjligt!

limenka
2010-12-24, 13:09
http://images1.memegenerator.net/ImageMacro/4065442/Really-COOL-STORY-BRO.jpg?imageSize=Medium&generatorName=cool-story-bro-house

Crocker
2010-12-24, 14:29
http://images1.memegenerator.net/imagemacro/4065442/really-cool-story-bro.jpg?imagesize=medium&generatorname=cool-story-bro-house
+1

Apos78
2010-12-24, 14:31
Som med allting ska man ta saker med måtta. 2 liter multivitamin per dag är inte med måtta. Överkonsumtion av vissa vitaminer kan leda till ohälsa men framför allt innehåller många drycker konstgjort socker och dessa kan ge förhöjt blodsocker. Du riskerar alltså att få diabetes genom att dricka för mycket multivitamin. Det finns dessutom forskning som säger att vissa av de konstgjorda sockersorterna omvandlas till träsprit i kroppen och DET vet vi ju alla att det inte är nyttigt.

Jag är själv allergisk mot ett ämne som heter Butylfenol formaldehydharts vilket är ett limämne. Enligt den lista jag fick från sjukhuset bör jag också undvika fenylalanin. Alltså behöver man inte ha fenylketonuri för att vara tvungen att undvika detta ämne.

Om jag kommer i kontakt med fenylalanin får jag vätskande blåsor på mina händer som efter ett tag blir till sår och om det blir riktigt illa får jag hela händerna fulla med sår som sen blir självsprickor för att huden blir så skör.

Nej se i stället till att äta mycket frukt och grönsaker, gärna egen odlade så att du får i dig så lite kemikalier som möjligt!

Hur menar du att ev sötningsmedel ger en sådan drastisk effekt på blodsockret?

Att du får blåsor på händerna behöver inte nödvändigtvis betyda att du får en allergisk reaktion om du äter det.

Håller med dig om att det är klokt att öka intaget av frukt och grönsaker, särskilt den senare. Att odla eget är ingen dum idé och ofta så mycket godare.

Sverker
2010-12-25, 06:59
http://www.medgbg.net/flak/patinfo/Butylfenol.pdf


Visste inte om den formen av kontaktallergi. Startar molekylen en reaktion i hudcellerna kan den säkert starta någon reaktion inuti kroppen också.


Men all fenylalanin, både från aspartam och från maten hanteras på samma sätt. Ser inte riktigt skillnaden mellan ett glas multivitaminjuice med aspartam eller ett glas mjölk...samma mängd fenylalanin.

rajjan_dammit
2010-12-25, 10:09
1 dl Multivitamin Drick "Eldorado"
6 kcal
3 g Kolhydrater


*jorgen*