handdator

Visa fullständig version : Återkommande förkylningar


Percyvald
2014-02-24, 17:39
Hej,

Har ständigt dragits med återkommande förkylningar som sitter i sig långa perioder (kan vara upp mot 2-3 månader i värsta fall).
När jag äntligen känner att jag börjat komma ikapp det jag missat i träningen så slår en ny förkylning till och bryter ned.

Jag har tränat och idrottat i hela mitt liv och äter ordentligt med frukt och bär.
Hoppas ju såklart på ett mirakelsvar här men det är kanske bara otur med bakterier så ställer till det.

Jontalinen
2014-02-24, 18:12
Hej,

Har ständigt dragits med återkommande förkylningar som sitter i sig långa perioder (kan vara upp mot 2-3 månader i värsta fall).
När jag äntligen känner att jag börjat komma ikapp det jag missat i träningen så slår en ny förkylning till och bryter ned.

Jag har tränat och idrottat i hela mitt liv och äter ordentligt med frukt och bär.
Hoppas ju såklart på ett mirakelsvar här men det är kanske bara otur med bakterier så ställer till det.

Se över det som påverkar immunförsvaret. D-vitamin? Kost? Sömn? Återhämtning från träning?

Devil82
2014-02-24, 18:24
äter tillräckligt med kolisar?

R Scarpa27
2014-02-24, 19:17
hur är det med vila?
tränar du fast du är riktigt förkyld & skippar vila?
stress & dåligt med vila gör att man mycket enklare åker på skit & förkyldningar immunförsvaret försämmras.

cero
2014-02-24, 19:57
Vad klassar du som "sjuk"?

Kischen
2014-02-24, 20:01
Vad klassar du som "sjuk"?

This. Många tror att man är förkyld bara man nyser eller är snorig.

För övrigt så håller inte en förkylning längre än en vecka/ett par veckor men risken är större att man hinner attackeras av ett nytt virus.

Nutrid
2014-02-24, 20:30
- Tvätta händerna direkt när du kommer in till omklädningsrummet efter ett pass.
- Ta dig inte i ansiktet om dagarna utan att ha tvättat händerna.
- Ät nog med protein och försök att få in måltiden ganska snabbt efter ett pass med kolisar/protein/fett
- D-vitamin
- Multivitamin möjligtvis då du kan ha brist på något.
- Sov regelbundet och tillräckligt.
- Stressa mindre.
- Rök ej.

Linjedomarn
2014-02-24, 20:39
Ät tillräckligt mycket, sov tillräckligt mycket, stressa inte. Det kommer man långt på.

Kungkvalle
2014-02-24, 20:40
Du kan ju prova coldzyme.

Kischen
2014-02-25, 23:45
Du kan ju prova att kasta pengarna i en önskebrun och be till tomten.

Fixat.

Kungkvalle
2014-02-26, 18:40
Fixat.

Varför tycker du det?

difeddy
2014-02-26, 19:02
- Tvätta händerna direkt när du kommer in till omklädningsrummet efter ett pass.
- Ta dig inte i ansiktet om dagarna utan att ha tvättat händerna.
- Ät nog med protein och försök att få in måltiden ganska snabbt efter ett pass med kolisar/protein/fett
- D-vitamin
- Multivitamin möjligtvis då du kan ha brist på något.
- Sov regelbundet och tillräckligt.
- Stressa mindre.
- Rök ej.

Detta, samt undvik nära kontakt med sjuka människor. Då blir du inte sjuk på ett bra tag.

cAase
2014-02-28, 17:44
Nu vet jag inte om du tränar kondition eller inte. Jag var en person som var sjuk i princip 1 gång varannan månad, och då höll det i sig i ungefär 2 veckor. Vissa perioder kunde det vara ännu frekventare, som t.ex. på vintern. Detta gjorde givetvis att mina resultat blev riktigt kassa, jag tog 1 steg framåt på gymmet, och sedan 2 steg bakåt för varje gång jag åkte på en förkylning. Jag spritar händerna konstant, äter "hälsosamt", mycket kolhydrater och försöker undvika kontakt med ögon och mun, tryckte i mig glutamine (fanns väl svag evidens för att det kunde hjälpa lite). Detta hjälpte i princip ingenting.

Däremot, sedan jag börjat köra 2-3 h konditionspass i veckan har jag inte varit sjuk en endaste gång, inga frekventa begynnande förkylningssymptom som jag kunde ha 1-2x/vecka. Från att varit förkyld/sjuk 6-9x om året, till absolut noll. Kosten är identisk jämfört med förra året, min noggrannhet med hygien etc. är också identisk med tidigare. Sedan kan det också berott på att min grundkondition var katastrofal innan konditionspassen, den var helt otroligt dålig. När jag var yngre och tränade fotboll i princip varje dag, var jag heller aldrig sjuk.

Så konditionspassen för mig har i princip reducerat väldigt frekvent uppkomst av förkylning, till obefintlig.

Percyvald
2014-02-28, 18:27
Nu vet jag inte om du tränar kondition eller inte. Jag var en person som var sjuk i princip 1 gång varannan månad, och då höll det i sig i ungefär 2 veckor. Vissa perioder kunde det vara ännu frekventare, som t.ex. på vintern. Detta gjorde givetvis att mina resultat blev riktigt kassa, jag tog 1 steg framåt på gymmet, och sedan 2 steg bakåt för varje gång jag åkte på en förkylning. Jag spritar händerna konstant, äter "hälsosamt", mycket kolhydrater och försöker undvika kontakt med ögon och mun, tryckte i mig glutamine (fanns väl svag evidens för att det kunde hjälpa lite). Detta hjälpte i princip ingenting.

Däremot, sedan jag börjat köra 2-3 h konditionspass i veckan har jag inte varit sjuk en endaste gång, inga frekventa begynnande förkylningssymptom som jag kunde ha 1-2x/vecka. Från att varit förkyld/sjuk 6-9x om året, till absolut noll. Kosten är identisk jämfört med förra året, min noggrannhet med hygien etc. är också identisk med tidigare. Sedan kan det också berott på att min grundkondition var katastrofal innan konditionspassen, den var helt otroligt dålig. När jag var yngre och tränade fotboll i princip varje dag, var jag heller aldrig sjuk.

Så konditionspassen för mig har i princip reducerat väldigt frekvent uppkomst av förkylning, till obefintlig.


Jag kör milen vartannat pass och äter väldigt mycket frukt och grönsaker. Känner att jag kanske inte är så snabb på att få i mig kolhydrater efter passen samt att sömnen kan vara en bristvara (som småbarnsförälder).

Plockar med mig era tips!
Tack!

Percyvald
2014-02-28, 18:28
This. Många tror att man är förkyld bara man nyser eller är snorig.

För övrigt så håller inte en förkylning längre än en vecka/ett par veckor men risken är större att man hinner attackeras av ett nytt virus.

Sjuk räknar jag som feber eller ordentligt ihållande förkylning och hosta. Annars hade man aldrig kunnat träna.

Percyvald
2014-02-28, 18:29
- Tvätta händerna direkt när du kommer in till omklädningsrummet efter ett pass.
- Ta dig inte i ansiktet om dagarna utan att ha tvättat händerna.
- Ät nog med protein och försök att få in måltiden ganska snabbt efter ett pass med kolisar/protein/fett
- D-vitamin
- Multivitamin möjligtvis då du kan ha brist på något.
- Sov regelbundet och tillräckligt.
- Stressa mindre.
- Rök ej.


Drar slutsatsen att jag ska sova mer, tvätta händerna och stressa mindre.
Tack