handdator

Visa fullständig version : 4pass/veckan max 1timme per pass. förslag/synpunkter angående upplägg mm.


blue8ball
2014-02-24, 17:31
Japp, många blir nog trötta över en såhär fråga men hoppas någon kan ge ett bra tipps på upplägg som funkar för min tid jag kan spendera på gymmet.
Det låter kanske rätt så bra att kunna undvara 4dagar i veckan iaf. Hm jag vill säga att jag provat nästan "alla" typer av upplägg men inte sätt något speciellt resultat av dom. Fan insåg häromdagen att jag tränat i snart 8år från och till pga många olika motgångar och omotivitation. Har nu tränat i 1år utan uppehåll och visst börjat de ge lite resultat. Nu har jag "tröttnat lite på mitt upplägg över/underkropp och känner att det inte kommer fungera för mig till våren då cykeln ska ut 2-3gånger/vecka.
Att köra bena 2gånger i veckan på gym + all cykling klarar nog inte min återhämtning.
Jag har testat 4split 3split helkropp 5splitt (förr)
Vad Fan kan passa mig eller är det så att man inte kan hållapå med båda?
Mina mål är: hyfsat "rippad" säg 8-10% ligger nu runt 18-20:$
Behålla min volym som jag har nu ev få lite mer gärna *flex**flex*
Bra kondition (därav cyklingen)
Behålla min styrka eller bli starkare.
De jag känner för just nu lutar åt 3split med rullande schema så att man är på gymmet 4dagar i veckan iaf. Typ push/pull/legs. Vad är en bra volym för de schemat? Med tanke på att det blir bara typ 1pass i veckan per muskelgrupp. Fan köra 10set bröst 10set axlar 8-10set triceps känns! Känns som man kommer slita ut sig och att energin räcker inte till det sådant pass tror jag.
Fokus är på basövningarna, det vet jag redan. Men set reps tempo, superset eller inte? Fan mycket tankar nu om detta. Våren är snart här ju. Hoppas ni har förslag till mig.
Och hoppas att med er hjälp kunna bli superman i sommar ;-)

Devil82
2014-02-24, 18:20
är målet att minska på fettprocent så fixa kosten. tunga baslyft 2-3 ggr i veckan.

BobaFett
2014-02-24, 18:30
När du lägger upp ditt program kan det vara en bra riktlinje att volymen ska vara ca: 60-120 reps/vecka på större muskelgrupper och 30-60 reps/vecka för mindre muskelgrupper (axlar, armar etc).

Hur du sen lägger upp det med antalet set, reps och pass per vecka är upp till dig.

Jag skulle rekommendera 2 split, 4 ggr i veckan och variation av set reps och vila mellan set.

Om du känner att det blir för mycket för återhämtningen sänk den totala volymen och kör kanske 60 reps/vecka och 30 på mindre muskelgrupper. Då kommer du ändå få bra utveckling.

Sen finns det bra sätt att variera emellanåt med t.ex. droppset, excentrisk träning o.s.v.

blue8ball
2014-02-24, 19:15
Kosten håller jag på med, jag försöker ligga runt -500kcal. Fan va trögt det går. Måste vara något jag missat för i teorin ska man ju tappa 0,5kg i veckan men kan inte se såna minskningar. Jag kanske droppar 0,2-0,3 kg /veckan. Skit samma det är ju inte sommar än ;-) haha..
Angående reps/set osv så har jag läst de att man ska ligga runt 60-120 reps i veckan när man kör över/under. Mitt problem med de schemat är just de att när man har kört klart ex bröst och ska gå på latsen så känns det som jag vill köra mer. Jag blir aldrig nöjd när jag är på gymmet. Efter överkroppspasset så känns de som man vill köra mer liksom. Annars är schemat i teorin är nog det absoluta ultimata schemat för rena personer.

Hm.. En annan sak jag tänkt på. Skulle man fråga alla personer på iaf mitt gym om deras upplägg så skulle 95% säga att dom kör muskelspesifikt upplägg. Varför är det så tro?! Små många studier som pekar på att kroppen svarar bättre på med lite lägre volym /pass dock mer än 1gång i veckan.

Men 2benpass + cykel 2-3gånger i veckan oftast helgen känns extremt mycket. Jag kanske kan under cykelperioden bara köra bena 1gång i veckan och överkropp 2gånger på gymmet? Då får bena vila + att dom får viss stimulans under cykelloppen? Va tror ni om det?

BobaFett
2014-02-24, 19:23
Men 2benpass + cykel 2-3gånger i veckan oftast helgen känns extremt mycket. Jag kanske kan under cykelperioden bara köra bena 1gång i veckan och överkropp 2gånger på gymmet? Då får bena vila + att dom får viss stimulans under cykelloppen? Va tror ni om det?

Det funkar säkert. Professionella cyklister kombinerar ju styka och cykling, du kanske kan kolla hur de gör.

Jeml
2014-02-24, 19:36
boba

blir man kontraproduktiv över 120rep/vecka? jag ligger nog högre än det för bröst/rygg/ben.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

blue8ball
2014-02-24, 19:37
Ja dom gör ju det.. Det blir nog bra, jag för prova över sommaren så får jag se om det blir några resultat. Nyfiken fråga hur har du bobafett lagt upp din träning?

NickeSthlm
2014-02-24, 20:05
Jag har lirat innebandy 2-3 gånger i veckan och helkropp passade mig bäst just för att slippa dödkänslan i benen efter benpasset.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk