handdator

Visa fullständig version : Muskelaktivering av marklyft med överhandsgrepp eller mixat grepp


King Grub
2014-02-24, 10:11
Rekommendationer för grepp och dragremmar vid marklyft.

From this study it was found that using an OU grip for the deadlift does produce some bilateral asymmetries in muscle activation and joint angles of the upper body. Whether these asymmetries translate to the asymmetric hypertrophy, injury, etc. is yet to be determined. However, it may be of benefit to use a double‐overhand grip to avoid these possibilities altogether. When heavy loads are used, and grip becomes a limiting factor, ergogenic aids such as lifting straps, chalk, and gloves can be used to increase the ability to grip the barbell. However, if strengthening of the forearms is a primary goal, lifting straps should be avoided, as they do decrease the stress on the musculature of the forearms. In situations where lifting straps are not allowed, “flip‐flopping” which hand is pronated/supinated in an OU grip is a good training recommendation. The handedness of humans will often make trainees want to use the same OU grip each time, but switching between ROLU and LORU regularly will help to prevent any left/right imbalances from forming. Clearly the left and right arms are not trained symmetrically with an OU grip, and this must especially be considered when utilizing the deadlift as part of a rehabilitation program.

Fulltext:

http://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1085&context=gradschool_theses

Wormzie
2014-02-24, 11:05
Bra studie.. jag var asymetrisk redan innan jag började med marklyft med ett par års träning med likadant mixat grepp kände jag förvärrade situationen!

hurril
2014-02-24, 11:11
Omkastat mixat grepp blir som att raljera med fel hand.

bubbe
2014-02-24, 11:17
Fast det verkar handla om osymmetrisk aktivering i armarna. Vid tyngre belastning så visar diagrammen lika stor skillnad vid DO och OU i lats och traps. Man kan ju fundera på vari skillnaden av muskelaktiveringen då ligger i, är det själva basnivån på mätningarna, spänner man inte kroppen symmetriskt eller har man som alltid en viss obalans i muskelaktiveringen.

edit: med tanke på texten, upperbody...

Hackenschmidt
2014-02-24, 11:38
Tumlås är ju bra annars... eller? :em:

apfel
2014-02-24, 11:40
Det är alltså M.Biceps Brachii & M.Brachioradialis som visade någon skillnad studien. Jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka skuldror och ryggen i allmänhet.
Ändock väldigt intressant!

Wormzie
2014-02-24, 12:23
Läste bara abstraktet, musklerna jag talar om var som sagt asymmetriska sen tidigare och kan säkert bero på det (trapezius och erector spinae. Men det är alltså inget som den här studien undersökt då!

Sarco
2014-02-24, 12:29
Jag kör pronerat grepp tills jag inte klarar att hålla kvar stången längre och setten efter det kör jag mixat grepp med byte mellan varje set. Det känns inte konstigt när man väl vant sig.

D-Crawler
2014-02-24, 12:32
Intressant att inte upptäcktes någon skillnad i lats och trapz, personligen det jag själv varit orolig för när jag kört mixat grepp. Skulle vara intressant att se om de blir andra resultat ifall man som de skriver placerar elektroderna annorlunda.

ameiner
2014-02-24, 12:39
Jag har kört överhand och tumlås tidigare men när jag väl började med mixat har jag tänkt på att variera just för att inte få ett "vanegrepp" i rädslan om att bli sne. Smart jag är.

F Ultra
2014-02-24, 23:13
Fast exakt hur relevant är det om man tränar mer än enbart marklyft? Eller är belastningen från ett tungt marklyft så stor att all ev annan träning som man gör med samma muskelgrupper ändå genererar en snedbelastning?

monsa123
2014-02-25, 12:06
Kör endast mixgrepp på
Marklyft och ingen annan övning. Vanligt grepp de första setten sen mixat över 150 kg.
Har det någon betydelse egentligen?

filmjölk
2014-02-25, 12:09
Omkastat mixat grepp blir som att raljera med fel hand.

Förkasta det inte förrän du har prövat ett par ggr.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 14:56
Mixat eller inte spelar inte någon roll för (o)symmetrin om man lär sig att inte vilja dra mer med den sidan där man har underhandsgrepp.

hurril
2014-02-25, 15:05
Mixat eller inte spelar inte någon roll för (o)symmetrin om man lär sig att inte vilja dra mer med den sidan där man har underhandsgrepp.

Inget som fungerar på vikter som kräver fullt kraftpåslag.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 22:33
Inget som fungerar på vikter som kräver fullt kraftpåslag.

Det beror helt på förmågan att aktivera rätt muskler.

Arne Persson
2014-02-25, 22:38
Det är alltså M.Biceps Brachii & M.Brachioradialis som visade någon skillnad studien. Jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka skuldror och ryggen i allmänhet.
Ändock väldigt intressant!

M. biceps brachii & M. brachioradialis...;)

Arne Persson
2014-02-25, 22:39
Det beror helt på förmågan att aktivera rätt muskler.

Då lär man troligen leka med en 20-30 kgs stång...:)

pezrulezhaakon
2014-02-25, 22:47
Då lär man troligen leka med en 20-30 kgs stång...:)

Stångbelastningen, är helt irrelevant om man aktiverar det man ska.

Arne Persson
2014-02-25, 22:55
Stångbelastningen, är helt irrelevant om man aktiverar det man ska.

Stång med ev. vikt (+10 kg) i detta fall... tungt mao...

Armed Dingo
2014-02-25, 22:55
Stångbelastningen, är helt irrelevant om man aktiverar det man ska.
Men när handlar om att bara dra för Ruinfeldt och fosterland så fokuserar iallafall jag bara på en sak och det är att ländryggen inte ska få böjas 1 cm. Det är det enda jag mäktar med att tänka på när jag ska dra 1 rm.

Jag kan dra 1 rm på samma vikt oavsett vilken hand jag än kör över men jag har ju helt klart en favorit. Håller jag på andra sättet känns det som att jag måste sätta mig djupare och behöver pyssla mer med fotposition. Det är inte alls lika bekvämt.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 23:04
Men när handlar om att bara dra för Ruinfeldt och fosterland så fokuserar iallafall jag bara på en sak och det är att ländryggen inte ska få böjas 1 cm. Det är det enda jag mäktar med att tänka på när jag ska dra 1 rm.

Jag kan dra 1 rm på samma vikt oavsett vilken hand jag än kör över men jag har ju helt klart en favorit. Håller jag på andra sättet känns det som att jag måste sätta mig djupare och behöver pyssla mer med fotposition. Det är inte alls lika bekvämt.

Men du kan ju ändå aktivt bestämma att inte shrugga mer med traps på underhandssidan oavsett om Reinfeldt hejar på..

Armed Dingo
2014-02-25, 23:13
Men du kan ju ändå aktivt bestämma att inte shrugga mer med traps på underhandssidan oavsett om Reinfeldt hejar på..
Nej det går inte. Händerna ska vara låsta runt stången, ländryggen ska vara rak och stången ska upp.

Går ju att öva på när man inte lyfter det tyngsta man kan däremot men det har aldrig behövts. Jag har haft problem med det andra, fotställning, hur djupt jag ska starta, hur långt över stången jag ska böja mig och var jag ska dra bak axlarna. Skillnad mellan höger och vänster har jag aldrig märkt förutom det jag nämnde ovan och det vet jag inte vad det beror på. Mina ben är bara mer ivägen när jag håller "fel".

Kom på att det är det högra benet som är ivägen när jag har höger hand underfattning och vänster överfattning, som är "fel" grepp för mig. Måste alltid greja då för att fixa.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 23:16
Nej det går inte. Händerna ska vara låsta runt stången, ländryggen ska vara rak och stången ska upp.

Går ju att öva på när man inte lyfter det tyngsta man kan däremot men det har aldrig behövts. Jag har haft problem med det andra, fotställning, hur djupt jag ska starta, hur långt över stången jag ska böja mig och var jag ska dra bak axlarna. Skillnad mellan höger och vänster har jag aldrig märkt förutom det jag nämnde ovan och det vet jag inte vad det beror på. Mina ben är bara mer ivägen när jag håller "fel".


Det går alldeles utmärkt att göra det på en maxvikt. Bara att lära sig. Hur du står spelar ingen roll för det. Det handlar om att inte aktivera den sidan mer än vad som behövs, när man hittat den startställningen som man måste ha.

Armed Dingo
2014-02-25, 23:19
Det går alldeles utmärkt att göra det på en maxvikt. Bara att lära sig. Hur du står spelar ingen roll för det. Det handlar om att inte aktivera den sidan mer än vad som behövs.
Men nej. Om jag måste tänka på en känsla mer än den i ländryggen så är det för mycket att hålla reda på och då kan jag inte bara ta i. Kommer sluta med att jag får sänka mitt 1 rm. Jag var ju och drog för bara två timmar sen för sjutton gubbar. Jag vet hur det är. Huvudet är tomt och det handlar bara om att ställa mig upp. Jag kan ju se om något är fel i spegeln men det är knappt.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 23:24
Men nej. Om jag måste tänka på en känsla mer än den i ländryggen så är det för mycket att hålla reda på och då kan jag inte bara ta i. Kommer sluta med att jag får sänka mitt 1 rm. Jag var ju och drog för bara två timmar sen för sjutton gubbar. Jag vet hur det är. Huvudet är tomt och det handlar bara om att ställa mig upp. Jag kan ju se om något är fel i spegeln men det är knappt.

Saker som är "för mycket att hålla reda på" är träningsbart!!
Det handlar alltid om vilken kontroll man har för ett visst arbete.

Dessutom om man nu är märkbart snedtränad av denna anledningen så beror inte det på de fåtal maxlyft man gjort, i förhållande till alla arbetsset man gjort.

Arbetsseten är lägre vikt på vilket gör det ännu lättare att lära sig kontrollera musklerna mer.

Det du inte gör/kan göra på lätt vikt kommer du inte kunna göra på tung.

Det behöver inte alls vara så mycket att du ser nån nämnvärd skillnad, utan det ligger på aktiveringsnivån. Ökad aktivitet behöver inte betyda annan rörelse.

Armed Dingo
2014-02-25, 23:29
Saker som är "för mycket att hålla reda på" är träningsbart!!
Det handlar alltid om vilken kontroll man har för ett visst arbete.

Dessutom om man nu är märkbart snedtränad av denna anledningen så beror inte det på de fåtal maxlyft man gjort, i förhållande till alla arbetsset man gjort.

Arbetsseten är lägre vikt på vilket gör det ännu lättare att lära sig kontrollera musklerna mer.

Det du inte gör/kan göra på lätt vikt kommer du inte kunna göra på tung.
Jag växlar alltid grepp på lättare vikter. Det går bra förutom att jag som sagt får tänka på att vrida mig mycket lite mer åt höger när jag har höger som underfattning, för att få till ett rakt lyft.

filmjölk
2014-02-25, 23:30
Det beror helt på förmågan att aktivera rätt muskler.

Lyfter man tillräckligt tungt så tar man i med alla muskler man kan ta i med i rörelsen. Annars går inte stången upp.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 23:34
Lyfter man tillräckligt tungt så tar man i med alla muskler man kan ta i med i rörelsen. Annars går inte stången upp.

Det motsätter jag mig inte alls.

pezrulezhaakon
2014-02-25, 23:35
Jag växlar alltid grepp på lättare vikter. Det går bra förutom att jag som sagt får tänka på att vrida mig mycket lite mer åt höger när jag har höger som underfattning, för att få till ett rakt lyft.

Ja, det är ett bra sätt att alternera greppen. Men likväl kan man lära sig ta i lika mycket med sidorna.

Boston
2014-02-25, 23:39
Arne P. och marklyft i samma tråd, ursäkta TS men nu måste jag passa på och fråga Arne något jag undrat lääääänge!

Var har du inte med marklyft i ditt "3-dagars schema", Arne?
(1:a steget)Starta övningen med en vikt som man enkelt klarar i 10 reps. Vila däreter en minut.
(2:a steget)Öka under tiden till en vikt som du precis klara 10 reps med. Öka set vilan till 1 1/2 minut i de tre sista seten.
(3:a steget)I dessa tre set ska vikten var så pass tung, att man i början, ej kan utföra åttor eller sexor (om man vill träna ännu tyngre). När man efter ett par veckors träning säkert klarar fulla reps, i samtliga set, är det dax att öka vikten i alla tre stegen. Man kan aom avslutning sänka vikten och avsluta med ett set med tex 12-15 reps

Mage och vader 2-4 dagar/veckan

Dag 1

Set Reps
Bröst
1 Bänkpress 5 8 8 6 6 6*
2 Bänkpress lutande 5 8 8 6 6 6*
3 Hantelpress lutande 4-5 8-10
4 Flyers 4-5 8-10
5 Discoövning
Övning 3och 4 superset

--------------------------------------------------------------------------------

Biceps
1 Bicepscurl 4-5 6-8
2 Omvänd bicepscurl 4-5 8
3 Scottcurl 3-5 10
4 Discoövning
Övning 1 och 2 superset

--------------------------------------------------------------------------------

Dag 2

Triceps
1 Liggande tricepspress 5 8 8 6 6 6*
2 Frenchpress 8 8
3 Tricepspress i hiss 4-5 8-12
4 Framåtludande frenchpress i hiss 4-5 8-12
5 Discoövning
Övning 2 endast för vältränade 30 sek vila mellan seten
Övning 3 och 4 superset

--------------------------------------------------------------------------------

Ben
1 Knäböj 8 12 10 8 8 6 6 6 15*
2 Benpress/Hacklift 4-5 10-12
3 Benspark 4-6 10
4 Bencurl 5-6 10-12 (10-15)
5 Raka marklyft 5-6 10-12
Övning 1 kör max tungt på 6:orna med lång vila mellan seten
Övning 4 och 5 kan köras i superset, minska då till 4-5 set

--------------------------------------------------------------------------------

Dag 3

Rygg
1 Chins 50
2 Chins V-grepp 30-50
3 Bentover rowing/Hantalrodd/T-bar 5 10 8 6 6 6*
4 Sittanderodd 10 8 6 6 6*
5 Pumpövning (lätt) 2-4 12-max
Övning 1 när man klarar 50 reps på 5 set eller mindre lägg på vikt
Övning 2 kan uteslutas

--------------------------------------------------------------------------------

Axlar
1 Press bakom nacken 4-5 8
2 Press framför nacken 4-5 8
3 Hantellyft åt sidan 5 12
4 Framåtböjada hantel lyft 5 10-12
Övning 1 och 2 superset
Övning 3 och 4 superset

Arne Persson
2014-02-26, 00:44
Arne P. och marklyft i samma tråd, ursäkta TS men nu måste jag passa på och fråga Arne något jag undrat lääääänge!

Var har du inte med marklyft i ditt "3-dagars schema", Arne?
(1:a steget)Starta övningen med en vikt som man enkelt klarar i 10 reps. Vila däreter en minut.
(2:a steget)Öka under tiden till en vikt som du precis klara 10 reps med. Öka set vilan till 1 1/2 minut i de tre sista seten.
(3:a steget)I dessa tre set ska vikten var så pass tung, att man i början, ej kan utföra åttor eller sexor (om man vill träna ännu tyngre). När man efter ett par veckors träning säkert klarar fulla reps, i samtliga set, är det dax att öka vikten i alla tre stegen. Man kan aom avslutning sänka vikten och avsluta med ett set med tex 12-15 reps

Mage och vader 2-4 dagar/veckan

Dag 1

Set Reps
Bröst
1 Bänkpress 5 8 8 6 6 6*
2 Bänkpress lutande 5 8 8 6 6 6*
3 Hantelpress lutande 4-5 8-10
4 Flyers 4-5 8-10
5 Discoövning
Övning 3och 4 superset

--------------------------------------------------------------------------------

Biceps
1 Bicepscurl 4-5 6-8
2 Omvänd bicepscurl 4-5 8
3 Scottcurl 3-5 10
4 Discoövning
Övning 1 och 2 superset

--------------------------------------------------------------------------------

Dag 2

Triceps
1 Liggande tricepspress 5 8 8 6 6 6*
2 Frenchpress 8 8
3 Tricepspress i hiss 4-5 8-12
4 Framåtludande frenchpress i hiss 4-5 8-12
5 Discoövning
Övning 2 endast för vältränade 30 sek vila mellan seten
Övning 3 och 4 superset

--------------------------------------------------------------------------------

Ben
1 Knäböj 8 12 10 8 8 6 6 6 15*
2 Benpress/Hacklift 4-5 10-12
3 Benspark 4-6 10
4 Bencurl 5-6 10-12 (10-15)
5 Raka marklyft 5-6 10-12
Övning 1 kör max tungt på 6:orna med lång vila mellan seten
Övning 4 och 5 kan köras i superset, minska då till 4-5 set

--------------------------------------------------------------------------------

Dag 3

Rygg
1 Chins 50
2 Chins V-grepp 30-50
3 Bentover rowing/Hantalrodd/T-bar 5 10 8 6 6 6*
4 Sittanderodd 10 8 6 6 6*
5 Pumpövning (lätt) 2-4 12-max
Övning 1 när man klarar 50 reps på 5 set eller mindre lägg på vikt
Övning 2 kan uteslutas

--------------------------------------------------------------------------------

Axlar
1 Press bakom nacken 4-5 8
2 Press framför nacken 4-5 8
3 Hantellyft åt sidan 5 12
4 Framåtböjada hantel lyft 5 10-12
Övning 1 och 2 superset
Övning 3 och 4 superset


Detta är nog inte mitt originalprogram utan en "kopia" på mitt program.

Boston
2014-02-26, 00:46
Detta är nog inte mitt originalprogram utan en "kopia" på mitt program.

Det var som f*n, har du lust att delge en ett stor Arne-beundrare originalet? *cupid*

Arne Persson
2014-02-26, 01:00
Det var som f*n, har du lust att delge en ett stor Arne-beundrare originalet? *cupid*

Haha, misstänker att det programmet är från ganska tidigt 90-tal.

hurril
2014-02-26, 01:00
Det beror helt på förmågan att aktivera rätt muskler.

Nej utan på om det är full macka eller inte. På lätta vikter kan man lyfta i princip hur som helst. Detta kanske inte är vad alla vill, men vissa av oss pysslar med idrott. En hoppare känner inte in så den använder "rätt muskler" utan trycker till med det mönster den lärt in.

Aping
2014-02-26, 01:17
Nej utan på om det är full macka eller inte. På lätta vikter kan man lyfta i princip hur som helst. Detta kanske inte är vad alla vill, men vissa av oss pysslar med idrott. En hoppare känner inte in så den använder "rätt muskler" utan trycker till med det mönster den lärt in.

Nu är säkert en erfaren lyftare som haft sin favoritsida under hela karriären obetjänt av att börja byta grepp men för en ny lyftare; vad skulle din rekommendation vara? Alternera eller fortsätta att utveckla sin starkaste sida?

Boston
2014-02-26, 01:27
Haha, misstänker att det programmet är från ganska tidigt 90-tal.

Dvs att det ligger 20år långt nere i dina gömmor? *cry*

Arne, dina scheman, utsagor och oändliga kunskap räddar unga människors liv på gymmet!
Jag bönar och ber för att få ta del utav originalet!

Arne Persson
2014-02-26, 08:10
Dvs att det ligger 20år långt nere i dina gömmor? *cry*

Arne, dina scheman, utsagor och oändliga kunskap räddar unga människors liv på gymmet!
Jag bönar och ber för att få ta del utav originalet!

Tvivlar att jag kommer åt dom på mina gamla mackar så att jag kan få ut dom på nätet. :d

hurril
2014-02-26, 18:06
Nu är säkert en erfaren lyftare som haft sin favoritsida under hela karriären obetjänt av att börja byta grepp men för en ny lyftare; vad skulle din rekommendation vara? Alternera eller fortsätta att utveckla sin starkaste sida?

Det är faktiskt en mycket bra och synnerligen relevant fråga. Jag skulle gärna höra av någon (annan än pez) kunnig här. Jag vet att man i Norge kör en del med pronerat grepp (knogarna framåt) med remmar eller tumlås. Det är något jag tror kan vara bra att göra lejonparten av lyften med.

För en styrkelyftare skulle det betyda att man endast underhåller det mixade greppet lite nu och då under grundperioder så att man inte glömmer mekaniken och betraktar det som tävlingslyft.

Jag skulle värdera vad den gode herr Gudiol eller någon av de andra kunniga har att säga högt.

Wormzie
2014-02-26, 18:13
Ska man tävla i marklyft kanske man ska ha ett favoritgrepp som man kör inför tävling men även använda sig av remmar/tumlås osv. Till en ny lyftare skulle jag rekommendera att köra double OH så mycket som möjligt och sedan alternera vilken hand som är supinerad/pronerad när det behövs. Känner man att greppet är den svaga länken är det ju ett bra sätt att träna upp det att undvika använda remmar.. gillar man att använda remmar kan man göra det också, men har man inget medfött monstergrepp ska man inte förvänta sig att det kommer automatiskt :)

Sheogorath
2014-02-26, 18:14
Med tanke på vilka vikter en duktig styrkelyftare bollar med i marklyft jämfört med t.ex. dragen i OL i jämförbar viktklass så är frågan om nyttan med tumlås, om man betänker de potentiella riskerna med nervskadorna i tummarna, väger så tungt att det gör det till ett bättre val än mixat grepp.

Jag tänker som du, hurril: lejonparten av lyften med tumlås eller remmar och någon slags formtoppning inför tävling med sin favoritsida, så att man faktiskt kan göra det man tänker göra: plocka ut flest antal kilon.

hurril
2014-02-26, 18:17
CYC körde tumlås ett tag på vikter en god bit över 300 men det är fan helt obegripligt för mig när allt över 200kg ger fan tians pungsvedja i tummarna.

Ett Orm
2014-02-26, 18:57
Nej utan på om det är full macka eller inte. På lätta vikter kan man lyfta i princip hur som helst. Detta kanske inte är vad alla vill, men vissa av oss pysslar med idrott. En hoppare känner inte in så den använder "rätt muskler" utan trycker till med det mönster den lärt in.

Men är det då inte medveten aktivering (träning i att aktivera) av musklerna som styr det inlärda mönstret i hoppet/lyftet/kastet/whatever?

pezrulezhaakon
2014-02-26, 19:44
men är det då inte medveten aktivering (träning i att aktivera) av musklerna som styr det inlärda mönstret i hoppet/lyftet/kastet/whatever?

+1 :)






(får ju inte krångla till det så)

Okau
2014-02-26, 21:43
Om man kört ett grepp i alla sina träningsår(4år). Är det då någon mening att byta grepp till tvärtom? Borde detta göra att man kanske blir mer symmetrisk med tid? Tänkte mest på ryggmusklerna.

Wormzie
2014-02-26, 22:11
är du asymmetrisk nu? isåfall kanske det kan vara värt det :) sen är det frågan om det är marklyftet som är boven i dramat..

Okau
2014-02-26, 22:41
är du asymmetrisk nu? isåfall kanske det kan vara värt det :) sen är det frågan om det är marklyftet som är boven i dramat..

Är ganska asymmetrisk ja. Kan ju vara nämnvärt att jag har "måttlig" skolios, som så fint doktorn kallade det.
Tänkte mest på ifall marklyft och mixat grepp har förvärrat det.

Vunnis
2014-02-26, 23:14
Nu har jag inte läst alla 80 sidorna, men Okaus skolios torde vara ganska ointressant när det kommer till att mixa grepp eller inte om nu aktiveringsskillnaden bara var i brachioradialis och biceps?

hurril
2014-02-26, 23:17
Men är det då inte medveten aktivering (träning i att aktivera) av musklerna som styr det inlärda mönstret i hoppet/lyftet/kastet/whatever?

Det finns fler saker än isolerade muskler utanför byggningens värld :)

Ett Orm
2014-02-26, 23:29
Det finns fler saker än isolerade muskler utanför byggningens värld :)

Visst gör det det.:)
Men jag är inte riktigt med på vad du menar, att isolera muskler håller man väl inte direkt på med i marklyft.

Det jag menar är att man tränar väl det man vill att kroppen ska utföra. Ett maxlyft/prestation är ju något man planerar och tränar för att utföra på ett optimalt sätt.
Fuuuark-lyft är iaf inte något man bör hålla på med som seriös/erfaren enligt mig.

Danne2k
2014-02-27, 13:54
Fast exakt hur relevant är det om man tränar mer än enbart marklyft? Eller är belastningen från ett tungt marklyft så stor att all ev annan träning som man gör med samma muskelgrupper ändå genererar en snedbelastning?


Har det någon betydelse egentligen?

Det vet man ingenting om idag eftersom det inte finns någon som helst vetenskapligt publicerad forskning i ämnet.


Mixat eller inte spelar inte någon roll för (o)symmetrin om man lär sig att inte vilja dra mer med den sidan där man har underhandsgrepp.

Stångbelastningen, är helt irrelevant om man aktiverar det man ska.

Det går inte att vara så kategorisk fattar du väl. Med ökad belastning förändras t.ex krafter, belastning på passiva och aktiva strukturer, muskelaktivering och framförallt rörelsemönster (i någon mån).

filmjölk
2014-02-27, 14:13
Det finns fler saker än isolerade muskler utanför byggningens värld :)

Inte riktigt vad du pratar om men skillnaden mellan ett marklyft i styrkelyftningens värld och i byggningens värld tycker jag mig inte se annat än i att byggarna bredvid marklyftaren skriker "papper!" och lyftarna bredvid skriker "Hårt i stången nu!".

Eventuellt att byggaren har dragremmar och dumt val av skor med.

Tokigapysen
2014-02-27, 14:17
Om jag som nybörjare maxar 80kg och tränar på ca 60 till 70kg, är det värt att köra med mixat grepp eller vanligt med tumlås för att utvecklas bäst?

Är kanske helt fel tråd att fråga i men tänkte att det börjades prata om symmetri och dyl. :)

Wormzie
2014-02-27, 14:34
Nu har jag inte läst alla 80 sidorna, men Okaus skolios torde vara ganska ointressant när det kommer till att mixa grepp eller inte om nu aktiveringsskillnaden bara var i brachioradialis och biceps?

Resultaten torde kunna se helt annorlunda ut om deltagarna hade skolios.

bubbe
2014-02-27, 15:11
Om jag som nybörjare maxar 80kg och tränar på ca 60 till 70kg, är det värt att köra med mixat grepp eller vanligt med tumlås för att utvecklas bäst?

Är kanske helt fel tråd att fråga i men tänkte att det börjades prata om symmetri och dyl. :)

Kör överhandsgrepp så mycket som möjligt och behövs det byt till mixat grepp när det inte går, men försök bättra greppet med överhand hela tiden. Kan nog tycka att om man inte har onormalt korta fingrar ska kunna nå mellan 150-200kg med överhand innan man får växla till mixat (grov generalisering).

Det är också så att det kan upplevas som lättare att dra marklyftet med mixat grepp eller ännu mer med tumlås då det annars kan flexa lite i greppet och man måste släppa lite på farten i slutet av lyftet för att inte tappa stången.

Sheogorath
2014-02-27, 16:04
Fast jag får ju säga att trots bra greppstyrka är det förbannat jävla mycket tyngre att dra mark med överhandsfattning UTAN TUMLÅS jämfört med mixad fattning. Frågan är om man vill låta greppet sätta gränsen så tidigt som det i praktiken blir.

bubbe
2014-02-27, 20:13
Fast jag får ju säga att trots bra greppstyrka är det förbannat jävla mycket tyngre att dra mark med överhandsfattning UTAN TUMLÅS jämfört med mixad fattning. Frågan är om man vill låta greppet sätta gränsen så tidigt som det i praktiken blir.

Are you talking to me?

Ungefär min åsikt också. Bra att träna på att få upp överhandsgreppet, men låt det inte stoppa utvecklingen i marklyft.

Denna studie säger ju exakt så, det är inte någon mindre differens i aktivering av traps/lats med överhandsgrepp (här med remmar iofs) jmf med mixat grepp när det gäller tunga vikter.