handdator

Visa fullständig version : Varför deffa utan kolhydrater om det inte handlar om ketodiet eller liknande?


robsson
2014-02-23, 20:59
Hittills har jag deffat utan kolhydrater varje gång och det har fungerat bra för min del. Men jag misstänker att jag plågat mig onödigt mycket och kunnat få samma resultat eller bättre med kolhydrater i min diet. Jag deffade då utan kolhydrater för att jag ville hålla proteinintaget högt.

Undrar dock för övrigt vad det är för tanke med att deffa utan kolhydrater. Borde det inte vara hur hårt man orkar träna som blir avgörande för hur mycket muskler man behåller?

På en diet med lite kolhydrater orkar man inte träna särskilt länge eller mycket, i alla fall inte jag. Jag tappade inte nämnvärt i styrka då jag deffade tidigare men jag tränade mindre, färre set och kortare pass blev det.

Diomedea exulans
2014-02-23, 21:00
Man får mer plats i dieten för fett och protein.

sigill
2014-02-23, 21:03
Det kan gå förvånansvärt bra att styrketräna med <20 g kolhydrater. Har testat att äta en frukt just innan och det kan räcka för att man ska ha få lite tryck. Dock är det nog lite onödigt att ligga fullt så lågt.

robsson
2014-02-23, 21:05
Man får mer plats i dieten för fett och protein.

Till vilken nytta? Om någon?

Diomedea exulans
2014-02-23, 21:06
Till vilken nytta? Om någon?

Det är en annan fråga. :P

Sheogorath
2014-02-23, 21:17
Deffa utan kolhydrater är dumt. Precis som under bulk vill man prestera maximalt och det gör man inte utan kolhydrater.

LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

sigill
2014-02-23, 21:45
Deffa utan kolhydrater är dumt. Precis som under bulk vill man prestera maximalt och det gör man inte utan kolhydrater.

LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

http://www.newsrealblog.com/wp-content/uploads/2010/03/polar-bear-cubs-feeding-bloody-s-300x200.jpg

Diomedea exulans
2014-02-23, 22:33
Jag har ofta tagit fel på närmast ovanstående två skribenters avatarer. Den här gången blev det mer weird än vanligt.

RassK
2014-02-23, 23:26
För att det är fett viktigt med fett.

Diomedea exulans
2014-02-23, 23:28
För att det är fett viktigt med fett.

Fett är lösningen på att deffa rätt? Att deffa är alltså fettlösligt?

svedemo
2014-02-24, 11:28
Deffa utan kolhydrater är dumt. Precis som under bulk vill man prestera maximalt och det gör man inte utan kolhydrater.

LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
+1

Det är väl i och för sig också en hygglig behandlingsmetod för folk med ätstörningar (kroniskt överätande). Sen är det ju lite puckat att klumpa ihop havregrynsgröt och Fanta men visst folk som lär sig vetenskap av aftonbladet blir ju inte direkt briljanta...

Ps: Angående havregryn så såg jag för övrigt en orolig kvinna på ett LCHF forum som undrade om frukost då hon gillade havregrynsgröt. Hon fick bannor och förslaget att hon skulle äta kabanoss med bearnaisesås i stället... :)

Pretorian
2014-02-24, 13:08
Ps: Angående havregryn så såg jag för övrigt en orolig kvinna på ett LCHF forum som undrade om frukost då hon gillade havregrynsgröt. Hon fick bannor och förslaget att hon skulle äta kabanoss med bearnaisesås i stället... :)

Jag var inne på en LCHF-blogg (för nöjes skull) där en tjej varnade andra för TOMAT!

Sverker
2014-02-24, 18:04
http://www.newsrealblog.com/wp-content/uploads/2010/03/polar-bear-cubs-feeding-bloody-s-300x200.jpg



Ligger på isen vid sälens andningshål och bara väntar.
Isbjörnen kör på enbart kreatinfosfat och klubbar sälen som kommer upp och andas.

sigill
2014-02-24, 18:07
Ibland gör de längre ruscher också, och så slåss de mot varandra då och då.

Fast en liten mängd kolhydrater ovanpå en högfettskost är en bra kombination för oss människor.

stafrin
2014-02-25, 08:01
Jag var inne på en LCHF-blogg (för nöjes skull) där en tjej varnade andra för TOMAT!


Sabbar inte Tomat ketos? (källa Dave Palumbo)

svedemo
2014-02-25, 11:56
Ibland gör de längre ruscher också, och så slåss de mot varandra då och då.

Fast en liten mängd kolhydrater ovanpå en högfettskost är en bra kombination för oss människor.

Fullständig dynga att referera till andra djur som argument för hur man skall äta. Mycket LCHF-aktigt av dig dock. Mycket representativt. LCHF pseudovetenskap i sitt nötskal direkt redo att konsumeras av idioter.

Liten mängd är bra för oss människor? Vilka är dom här människorna? Ta och prata kategoriskt här och säga så är ju rent idiotiskt. Rejält med kolhydrater är bra för "oss" människor på ett träningsforum. Knappt ens på det sätter blir det helt rätt att konstatera det heller.

Så din ätstörning där man inte skall äta havregrynsgröt utan hellre ta en kabanoss och bea pga av magi kan du dra för feta människor som inte på något sätt vill ta ansvar för sitt liv utan behöver en "metod/trick" som kan misslyckas så inte dom gör det.

sigill
2014-02-25, 13:19
Fullständig dynga att referera till andra djur som argument för hur man skall äta. Mycket LCHF-aktigt av dig dock. Mycket representativt. LCHF pseudovetenskap i sitt nötskal direkt redo att konsumeras av idioter.

Liten mängd är bra för oss människor? Vilka är dom här människorna? Ta och prata kategoriskt här och säga så är ju rent idiotiskt. Rejält med kolhydrater är bra för "oss" människor på ett träningsforum. Knappt ens på det sätter blir det helt rätt att konstatera det heller.

Så din ätstörning där man inte skall äta havregrynsgröt utan hellre ta en kabanoss och bea pga av magi kan du dra för feta människor som inte på något sätt vill ta ansvar för sitt liv utan behöver en "metod/trick" som kan misslyckas så inte dom gör det.

Varför måste du vara så aggressiv? Nej, jag var inte helt seriös när jag jämförde oss med isbjörnar. Du pratar om ätstörningar? Med samma logik borde det vara en ätstörning att äta så lite fett som möjligt.

Personligen upplever jag att en betydligt mindre mängd än vad som anbefalles räcker även för högintensiv träning (t.ex. under 30 E%). Då springer jag ändå fortare och längre än de allra flesta på forumet. Styrketräning kräver ännu mindre kolhydrater. Tajmingen av intaget är mycket viktigare för prestationen än mängden.

Är man anpassad till fettdrift klarar man sig på mycket mindre kh och går inte in i väggen som en kolhydratsdriven person. Dessutom binder man mindre vätska och slipper gasig mage och paltkoma. Nackdelen är att vid vissa pass behövs en del extra kolhydrater, och så är LCHF enformigt i längden.

Det finns mycket forskning som indikerar att LCHF är en mycket bra kost vid diabetes, fettlever och andra metabola sjukdomar. Kosten minskar även eksem och ADHD-beteenden. Ketogena dieter verkar mycket lovande som cancerbehandling (cancerceller lever på socker).

Troligen presterar en person bättre på högkolhydratskost på kortare distanser, men hälsan riskerar att bli sämre i längden.

davkei
2014-02-25, 14:19
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

+1 :) tack för asgarv.

tlk
2014-02-25, 14:43
Det finns mycket forskning som indikerar att LCHF är en mycket bra kost vid diabetes, fettlever och andra metabola sjukdomar. Kosten minskar även eksem och ADHD-beteenden.


Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för forskning du menar på här.

Mig veterligen så är det mest så att forskning pekar mot att hålla sig i bra form (dvs. inte överäta) är vad som är bra. Att LCHF skulle ge något mervärde utöver det vettikattsingen alltså?

Vill också gärna se några bra studier på att det minskar "eksem". Vilka typer av eksem är det vi pratar om här?

Att högkolhydratskost skulle vara sämre för hälsan på något sätt har iaf inte jag sett några indikationer på. Det som mest verkar dållit är att överäta.. och det kan du ju med lätthet göra på LCHF.

Sheogorath
2014-02-25, 14:53
+1 :) tack för asgarv.

All cred ska gå till King Grub, myntare av detta tidlösa uttryck.

sigill
2014-02-25, 15:03
Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för forskning du menar på här.

Några exempel

Fettlever:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076656/

Väldigt signifikant fördel för LCHF, och på kort tid, trots att de åt fler kalorier än gruppen med högkolhydratskost (blandkost).

Diabetes: http://www.kostdoktorn.se/kategori/diabetes/studier-pa-diabetiker

Om eksem: http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk

Mig veterligen så är det mest så att forskning pekar mot att hålla sig i bra form (dvs. inte överäta) är vad som är bra. Att LCHF skulle ge något mervärde utöver det vettikattsingen alltså?

Bättre blodfetter, bättre blodsocker, mindre problem med IBS/krånglande mage osv. Lägre cancerrisk antagligen (lägre och jämnare blodsocker).

svedemo
2014-02-25, 15:41
Du pratar om ätstörningar? Med samma logik borde det vara en ätstörning att äta så lite fett som möjligt.

Ja absolut. Frågor på det?


högkolhydratskost högkolhydratskost högkolhydratskost

Så varför skulle det vara alternativet? Testa att helt enkelt sluta med alla patetiska trick och kom in i matchen. Ät så mycket du behöver för det du skall uppnå. Skall du gå ner i vikt ät lite mindre. Erat skitsnack lurar bara människor som sen kommer här och skriver att dom inte fattar varför dom inte går ner i vikt trots att dom inte äter några kolhydrater och liknande. Så du och andra förespråkare för detta och annan aftonbladet dynga är enligt mig direkt ansvariga för att så många i värden är feta och inte tar sig ur det då ni leder bort dem från den enkla men tuffa sanningen.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." - Farbror Barbro.


Diabetes: http://www.kostdoktorn.se/kategori/diabetes/studier-pa-diabetiker
Om eksem: http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk

Så poängen med att referera till en människa som bevisligen ändrar diagram i studier för att passa hans tes och levebröd är... vadå?

sigill
2014-02-25, 15:54
Ja absolut. Frågor på det?

Borde ha varit tydligare där. Menade att om man äter 50-70 g fett per dag så är det väldigt lite. Men det är många som gör det här på forumet. Är det att vara ätstörd?


"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." - Farbror Barbro.

:D Jag resonerar snarare så att högkolhydratskost (motsv. vad slv rekommenderar ungefär) är att ta en omväg. Under vår evolutionära historia har vi inte proppat i oss en massa spannmål, och det är logiskt att vi är anpassade till att äta mer fett än vad vi gör idag. Kolhydrater är inflammatoriska.

Så poängen med att referera till en människa som bevisligen ändrar diagram i studier för att passa hans tes och levebröd är... vadå?

Du kan ju googla fram dina egna källor om kostdoktorn inte duger. Sen finns det massvis med anekdotiska bevis om människor som slipper ta diabetesmedicin, blir av med allergier osv.

Dr. Perlmutter har svängt helt och hållet i synen på fett/kh. Tydligen har low-carb bra effekt på barn med ADHD.

http://www.examiner.com/article/ketogenic-diet-can-prevent-alzheimer-s-says-neurologist-dr-david-perlmutter

Alltidxx
2014-02-25, 15:56
Man kan allt själv och vet bäst idag och nu är LCHF här. Kolhydrater är fienden och äntligen kan folk bli i bra form då vi insett detta faktum till slut.








Och i bakgrunden stod alla byggare från förr som blev i grym form på ris och tonfisk och skakade på sina huvuden

sigill
2014-02-25, 16:00
Man kan allt själv och vet bäst idag och nu är LCHF här. Kolhydrater är fienden och äntligen kan folk bli i bra form då vi insett detta faktum till slut.
Och i bakgrunden stod alla byggare från förr som blev i grym form på ris och tonfisk och skakade på sina huvuden

Typiskt att ni hela tiden måste förlöjliga och hålla på...

Bevisligen går det bra att vara atlet och äta massvis med kolhydrater. Frågan är om vanliga människor eller ens atleterna själva behöver så pass mycket kolhydrater i energiprocent. Prestation och hälsa behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand.

En mindre mängd kolhydrater är bara bra och ett absolut måste om man ska träna på mycket hög intensitet. Det kommer man inte ifrån.

Alltidxx
2014-02-25, 16:33
Typiskt att ni hela tiden måste förlöjliga och hålla på...

Bevisligen går det bra att vara atlet och äta massvis med kolhydrater. Frågan är om vanliga människor eller ens atleterna själva behöver så pass mycket kolhydrater i energiprocent. Prestation och hälsa behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand.

En mindre mängd kolhydrater är bara bra och ett absolut måste om man ska träna på mycket hög intensitet. Det kommer man inte ifrån.

Jo, men robsson tränar och känner att det är besvärligt utan kolhydrater. Man kan lyckas på olika sätt, men att man som styrketränande och deffande överhuvudtaget gett sig på att utesluta kolhydrater fast man egentligen inte ville, då har LCHFarnas mässande sannerligen gått för långt. Det är därför jag tar mig för pannan.

För vanligt folk är det en annan sak som du skriver. Det är därifrån "LCHF är för tjockisar som inte vill träna" kommer i från. Folk skrattade, och jag också, när den kläcktes men Grubben menade inte att håna rakt av när han skrev detta. Det är ett upplägg som passar stillasittande människor bättre än aktiva. Det är en metod, och metoder är framtagna för att människor som inte har någon koll ska kunna navigera hyfsat rätt i alla fall. På samma sätt har/hade viktväktarna ett poängsystem, och det finns en tanke bakom det.

Jag menar, robsson frågar oss varför han gör som han gör. "För att du blivit hjärntvättad" skulle man säga om man är elak som fan. Det bättre svaret är "för att det är en djungel och många blir osäkra vad som gäller".

EnergiÖverskott
2014-02-25, 18:15
Varför måste det vara så jävla antingen eller? Har man diabetes eller andra sjukdomar så funkar LCHF utmärkt. Kanske även vissa som tränar seriöst trivs och mår bra med LCHF-aktig kost. Ja men, låt det så vara då. Fattar inte varför diskussionen alltid ska bli så hetsk och hatisk.

Sedan går det att göra både LCHF och "vanlig" konståkning bra eller dålig. Godis, socker etc = not sooooo good att basera sin kost på. Havre, potatis osv, fine.

Såser, grädde, charkuterier. Uselt.

Lax, ägg, kokosolja etc, skitbra.

Sluta bråka nu och acceptera att alla tycker/upplever olika. Ingen idé att vara så hatisk mot en kosthållning så fort man inte håller med.

Sheo, ät dina glukosgodisar och sigill fortsätt äta dina ägg and lets all make friends :)


Skickat från optinojjans kungliga rike.

Fartman
2014-02-25, 18:51
Ja alltså, måste det var antingen högfett eller högkolhydratskost som gäller?
Nu är jag en dålig dietare men jag tänker mig att det vore väl inte helt dumt att lägga sig däremellan på någon skön lagomnivå för både fett och kolhydrater?

tlk
2014-02-25, 18:53
Några exempel

Fettlever:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076656/

Väldigt signifikant fördel för LCHF, och på kort tid, trots att de åt fler kalorier än gruppen med högkolhydratskost (blandkost).


På kort sikt. Och likväl är boven för fettlever generell övervikt.



Diabetes: http://www.kostdoktorn.se/kategori/diabetes/studier-pa-diabetiker


Mycket cherry picking och väldigt förenklad bild av vad som är bra vid diabetes, tycker du inte?



Om eksem: http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk


Hur får du den här texten till att visa någon fördel med LCHF för eksem? Om något så är det fritt spekulerande om att omega-6 skulle vara inflammationsdrivande. Något som litteraturen i stort visar på är helt fel antagande.



Bättre blodfetter, bättre blodsocker, mindre problem med IBS/krånglande mage osv. Lägre cancerrisk antagligen (lägre och jämnare blodsocker).

Förvisso så är det ju mycket forskning på tarmflora som visar på att lågkolhydratskost är väldigt väldigt dåligt för tarmfloran och allt det för med sig.

Bättre blodfetter .. som effekt av generell viktnedgång. Men jag garanterar dig att äter du upp dig till ordentlig kroppsfett% på LCHF kommer dina blodfetter att se dåliga ut oavsett om du inte äter ett gram kolhydrater.

Lägre cancerrisk låter helt taget ur luften. Likaså mindre problem med IBS/krånglande mage. Har du problem med tarmen så ska du såklart undvika det som är problematiskt.. at det skulle vara "kolhydrater" känns ju rätt osannolikt i 9999 fall utav 100.

sigill
2014-02-25, 19:02
På kort sikt. Och likväl är boven för fettlever generell övervikt.

Läste du hela studien? Och förresten så minskade andelen fett dubbelt så snabbt, vilket är extremt mycket. Ifall du tog fram en lika effektiv medicin skulle du bli mycket rik.

Lägre cancerrisk låter helt taget ur luften. Likaså mindre problem med IBS/krånglande mage. Har du problem med tarmen så ska du såklart undvika det som är problematiskt.. at det skulle vara "kolhydrater" känns ju rätt osannolikt i 9999 fall utav 100.

http://www.examiner.com/article/ketogenic-diet-starves-cancer-cells-says-researcher-dr-dominic-d-agostino-1

Cancerceller lever primärt på glukos och klarar inte av att leva på ketonkroppar som vanliga celler.

Det ska sägas att IBS och andra magproblem ofta är kopplade till gluten. Äter man potatis eller ris slipper man glutenproblematik iaf.

Sverker
2014-02-25, 19:09
Tycker synd om diabetiker typ 2 som borde äta LCHF. Redan från början så är kosten strikt för att stabilicera blodsockervärdena och oftast kalorireducerad för att äka insulinkänsligheten. Att lägga ytterligare sten i ryggsäcken med att kosten stryps till ett fåtal alternativ känns trist och svårt att uppfylla. Kosten kan knappast tillåta några felsteg utan att blodsockret sticker i höjden under lång tid.

Sheogorath
2014-02-25, 19:11
Dags för post-workout nummer 2...

http://i61.tinypic.com/24etjqf.jpg

bubbaklubba
2014-02-25, 19:23
Även om man kör en kcal diet. Så blir den nästan automatiskt väldigt protein och grönsaksladdat. Om man skall äta sig mätt.

kyckling ligger ju på drygt 100kcal per 100gram. Pasta mer än 300kcal per 100gram.

Adrianite
2014-02-26, 02:44
LCHF, i den meningen att man lever på en relativt normal diet med avsaknad av tomma kalorier i form av kolhydrater såsom potatis, pasta, ris och annat skit och ersätter det med ett högre fettintag i form av lax, fetaost, kokosolja, fläskfilé, fläskkotlett osv. är, av personlig erfarenhet, en överlägsen rutt för viktnedgång.

Gluten, laktos, kasein, mjölk- och mejeriprodukter, chevréost, kolhydrater = gasighet, uppsvullenhet, bukfylla, vätskebindande. Även utan kolhydratsintag i form av potatis och pasta så ligger man runt 25-50g kolhydrater minst i snitt om dagen med en någorlunda varierad kost, räcker gott och väl för att inte bli orkeslös.

tlk
2014-02-26, 06:55
Läste du hela studien? Och förresten så minskade andelen fett dubbelt så snabbt, vilket är extremt mycket. Ifall du tog fram en lika effektiv medicin skulle du bli mycket rik.


På kort sikt.




http://www.examiner.com/article/ketogenic-diet-starves-cancer-cells-says-researcher-dr-dominic-d-agostino-1

Cancerceller lever primärt på glukos och klarar inte av att leva på ketonkroppar som vanliga celler.

Det ska sägas att IBS och andra magproblem ofta är kopplade till gluten. Äter man potatis eller ris slipper man glutenproblematik iaf.

Att vissa cancerceller lever primärt på glukos är inte detsamma som att LCHF skulle ge några fördelar för cancerpatienter öht. Det är förstås en hypotes men det verkar sakna kliniska studier som bekräftar att så skulle vara fallet. Alltså är påståendet taget ur luften.

Och att folk blir av med allergier när de slutar äta allergener är väl inget konstigt. Har ju inget med LCHF att göra. Skulle du t.ex. vara allergisk mot griskött och kör tungt på det i din LCHF så lär inte dina allergiska symptom minska på något sätt, eller hur?

Och att "IBS och andr magproblem" ofta är kopplade till gluten är väl då också något som saknar vettigt vetenskapligt underlag. Så klart ska du inte äta gluten om du inte tolererar gluten... igen inget som har med LCHF att göra.


Vad jag kan köpa i din argumentering är att för vissa typer av diabetes kan LCHF ha sin charm. Men att det skulle vara bra för att t.ex. förhindra att diabetes utvecklas, eller vara bra på något annat vis känns rätt långsökt ändå. Speciellt för tränande och aktiva individer. Är man sen som jag och skulle köra LCHF stillasittande så hade det resulterat i grav övervikt på illa kvick tid.


Och för gemene man kvarstår problematiken att tarmfloran kommer att få en ordentlig smäll av att leva LCHF under längre period.

tlk
2014-02-26, 06:57
Gluten, laktos, kasein, mjölk- och mejeriprodukter, chevréost, kolhydrater = gasighet, uppsvullenhet

Låter som du har någon form av intolerans mot de här produkterna. Att skylla det på kolhydrater känns rätt långsökt. Sluta ät saker du inte tål. Svårare än så är det inte.

Att det sen, för dig, fungerar fint för viktnedgång är ju great. För mig är det raka motsatsen. Blir ingen mättnadskänsla om man drar ner på kolhydraterna och uppar fettet. Och plötsligt sitter man där och käkar 7-8000kcal om dagen istället för 3-4000.

Dreas
2014-02-26, 08:31
LCHF, i den meningen att man lever på en relativt normal diet med avsaknad av tomma kalorier i form av kolhydrater såsom potatis, pasta, ris och annat skit och ersätter det med ett högre fettintag i form av lax, fetaost, kokosolja, fläskfilé, fläskkotlett osv. är, av personlig erfarenhet, en överlägsen rutt för viktnedgång.

Gluten, laktos, kasein, mjölk- och mejeriprodukter, chevréost, kolhydrater = gasighet, uppsvullenhet, bukfylla, vätskebindande. Även utan kolhydratsintag i form av potatis och pasta så ligger man runt 25-50g kolhydrater minst i snitt om dagen med en någorlunda varierad kost, räcker gott och väl för att inte bli orkeslös.Potatis tomma kalorier? *screwy*

Du verkar vara laktosintolerant eller iaf laktoskänslig, då är det rätt logiskt att utesluta laktos....

Räcker gott och väl? Bra att du kan uttala dig för alla.

svedemo
2014-02-27, 12:16
avsaknad av tomma kalorier i form av kolhydrater såsom potatis, pasta, ris och annat skit
Det här är en av anledningen till varför ni ses som så fantastiskt dumma.

Christian1980
2014-02-27, 12:45
Lågkolhydratkost (LCHF med "fusk" på helger) fick mig att gå ner i vikt rätt bra, men jag blev tillslut helt orkeslös och illamående på gymmet.
Jag hade väldigt låg energi tillslut, vilket rimmade illa med SL 5x5 som jag körde då.

Träningen gå mycket bättre med kolhydrater i kosten för mig, nu måste jag bara lära mig att deffa på rätt sätt så att jag jan komma dit jag vill nå.

Alltidxx
2014-02-27, 15:45
Det här är en av anledningen till varför ni ses som så fantastiskt dumma.

Exakt.