handdator

Visa fullständig version : Rekordet i 1RM i bicepscurl med stång?


Alltidxx
2014-02-23, 20:57
Är det någon som vet vem som lastat på mest i bicepscurl med stång? Man får slunga med ryggen så mycket man vill så länge det är raka armar och full kontraktion. Körde inte Samuelsson några reps på 140kg?

Det är aldrig disco att maxlyfta ska tilläggas för att förekomma de som tror att man bara får maxa i de stora tre. Det handlar heller inte om hur nyttigt det är.

Arne Persson
2014-02-23, 21:10
Är det någon som vet vem som lastat på mest i bicepscurl med stång? Man får slunga med ryggen så mycket man vill så länge det är raka armar och full kontraktion. Körde inte Samuelsson några reps på 140kg?

Det är aldrig disco att maxlyfta ska tilläggas för att förekomma de som tror att man bara får maxa i de stora tre. Det handlar heller inte om hur nyttigt det är.

Av filmen att döma har jag ingen aning om vad MS egentligen hade på stången. Man såg inte vikterna vad jag minns.

svenbanan
2014-02-23, 21:11
Du menar att frivändningar med omvänt grepp är okej? Isåfall lär ju inte 140kg vara rekordet direkt...

Stor Hård Ådrig
2014-02-23, 21:14
Finns ju regler för bicepscurl i fitnessfive och då är det ju ganska strikta vad jag vet. Tror inte nån skulle bry sig om en "frivändningscurl"

Fartman
2014-02-23, 21:28
Har för mig att dom i staterna har vissa tävlingar i 1rm bicepscurl under styrkelyftslikande förhållanden, där bör man nog kunna hitta tunga curls som är hyfsat strikta också.

David_wigren
2014-02-23, 21:38
Jag har ingen aning om vad "rekordet" egentligen är eftersom att jag inte bryr mig så mycket om den här övningen. Men många menar att CT Fletcher har rekordet i strict curl på 102kg Hb9le4PE5r4
Det kan nog tyckas vara ganska lågt men jag tror många inte är medvetna hur mycket de faktiskt svingar och fuskar när de bicep curlar. Rob Vigant la upp en utmaning för några år sedan där han utmanade folk att strict curla 100 lbs med en arm. Utmaningen har cirkulerat ett par år och hittills har inte någon varit i närheten av att curla 100 lbs strikt. Brian Shaw kikade in en gång och undrade vad som var så svårt med att curla 100 lbs, men tyvärr så la han aldrig upp något klipp.

ceejay
2014-02-23, 21:41
jag har fulcurlat 90x2 iaf :P
Men att striktcurla 100kg är sinnes.

ohrner
2014-02-23, 21:43
här är det när magnus tar 140x4 http://http://www.youtube.com/watch?v=l4GzrW2-ovM kolla 00:39

ceejay
2014-02-23, 21:45
l4GzrW2-ovM
jag har lite svårt att tänka mig att det är 140.

XXXL
2014-02-23, 21:55
5aMxHYFatmk

Varje kaka är 20 kg, stång 20 kg, 20x4+20 = 100.

filmjölk
2014-02-23, 21:58
Vad är enklast att striktcurla tro? skolstång, olympisk stång eller ez?

Jag vill minnas att jag och Vunnis slet som djur på halva min kroppsvikt när jag skulle leka fitness5 fast med ez...och han köra väldigt tungt.

XXXL
2014-02-23, 21:59
o2gO2OIsjn4

125 kg.

delizh
2014-02-23, 22:00
David Nyström, kan inte han curla 110kg? Har för mig jag sett ett klipp på det.

Grotesk
2014-02-23, 22:11
Ricky Bruch var ju en rackare i curlen.

Chenoa
2014-02-23, 22:26
Ricky Bruch var ju en rackare i curlen.

Jag minns att han utmanade publiken på en bilmässa i Malmö i min ungdom.
Han körde 50 kg med hantel... 1 rep, strikt

Alltidxx
2014-02-23, 22:39
Ricky Bruch var ju en rackare i curlen.

Ja och han avslutade ju sina med att kasta stången mot ställningen så allt rasade ha ha. Undrars om han passat in på våra gym idag? :D

Lycklig
2014-02-23, 22:59
Langster är svaret.

http://www.youtube.com/watch?v=txy-JuNZXTg&list=UU-_aY-RGB82Z5d3Wg_-v5lA&feature=c4-overview

Alltidxx
2014-02-23, 23:17
Langster är svaret.

http://www.youtube.com/watch?v=txy-JuNZXTg&list=UU-_aY-RGB82Z5d3Wg_-v5lA&feature=c4-overview
Lite för korta reps bara.

filmjölk
2014-02-23, 23:25
Vad sägs om att vi tävlar i disciplinen via Youtube-filmer?

Ryggen mot en vägg/stolpe/etc, inget sving, valfri stångtyp (så att jag kan vara med då jag inte kan köra med rak stång :D inte för att jag vinner men iaf ) strikt och fint, tyngst vikt curlad vinner den prestigefyllda tävlingen.

Filmat from. nu till 2 veckor framåt.

muddler
2014-02-23, 23:29
Jag har fulcurlat 100*1 och 80*6! I strikt curl skulle jag ha max 55-60 :d

Acosta
2014-02-23, 23:32
http://www.youtube.com/watch?v=HPsOT9nIDMo

:naughty:

Arne Persson
2014-02-23, 23:37
Jag minns att han utmanade publiken på en bilmässa i Malmö i min ungdom.
Han körde 50 kg med hantel... 1 rep, strikt

Efter att jag hade curlat 48 kg i scottcurl med hantel så blev han lite brydd och påtalade att han gjort 55 kg vilket var världsrekord. Naturligtvis fick vi inte se honom scottcurla.:d
Vi hade med jämna mellanrum tävlingar i hans gym i Sösdala under slutet av 70-talet och i början av 80- talet. :)

monsa123
2014-02-23, 23:48
CT fletcher har striktcurl rekord på 102 kg. Allt annat är irrelevant.

filmjölk
2014-02-23, 23:56
Efter att jag hade curlat 48 kg i scottcurl med hantel så blev han lite brydd och påtalade att han gjort 55 kg vilket var världsrekord. Naturligtvis fick vi inte se honom scottcurla.:d
Vi hade med jämna mellanrum tävlingar i hans gym i Sösdala under slutet av 70-talet och i början av 80- talet. :)

Arne min vän och kamrat! Jag vill se dig i "min" Kolozzeumcurl-tävling! Inte för att jag kan matcha, men vill komma lite närmare än när du mobbade mig med kettlebell-curls!

Lycklig
2014-02-24, 01:45
Langster är svaret.

http://www.youtube.com/watch?v=txy-JuNZXTg&list=UU-_aY-RGB82Z5d3Wg_-v5lA&feature=c4-overview

zZzZz

Ifall klippet gått ut på att göra en strikt etta hade det nog sett annorlunda ut. *screwy*

XXXL
2014-02-24, 01:46
Vi hade med jämna mellanrum tävlingar i hans gym i Sösdala under slutet av 70-talet och i början av 80- talet. :)

Var han stark eller?

Arne Persson
2014-02-24, 07:22
Var han stark eller?

Han var både brutalt stark och dito excentrisk. :)

Wormzie
2014-02-24, 08:45
Finns en relativt ny styrkelyftare på LAK som striktcurlar 85kg med rak stång. sett det vid flera tillfällen, ska säga till att det ska filmas nästa gång han kör :)

banalban
2014-02-24, 09:55
Kali, 275lb barbell curls
http://www.youtube.com/watch?v=varypr1VY0w

spoon
2014-02-24, 16:38
Vad sägs om att vi tävlar i disciplinen via Youtube-filmer?

Ryggen mot en vägg/stolpe/etc, inget sving, valfri stångtyp (så att jag kan vara med då jag inte kan köra med rak stång :D inte för att jag vinner men iaf ) strikt och fint, tyngst vikt curlad vinner den prestigefyllda tävlingen.

Filmat from. nu till 2 veckor framåt.

Starta en egen tävlingtråd. Det måste ju vara den manligaste övningen som finns :cool: Starta med en film så ska jag göra ett försök med. Har inte tränat biceps på 2-3 år så det kan bli kul :D

Lance Uppercut
2014-02-24, 17:29
Kali, 275lb barbell curls
http://www.youtube.com/watch?v=varypr1VY0w

Så jävla fake^^

David_wigren
2014-02-24, 17:57
Starta en egen tävlingtråd. Det måste ju vara den manligaste övningen som finns :cool: Starta med en film så ska jag göra ett försök med. Har inte tränat biceps på 2-3 år så det kan bli kul :D

Det vore kul. Fast då jävlar ska det vara strikta regler! Annars kan man lika gärna döpa tråden till vem kan frivända mest med supinerat grepp. Nej, så får det inte vara!
Om jag får tycka till om reglerna så ska man köra med arslet, ryggen, och huvudet mot en vägg. Lämnar någon kroppsdel väggen så är det fail! Om det sker någon vertikal förflyttning av någon kroppsdel annat än händer och underarmar under lyftet så är det fail. Det innebär att man inte får skjutsa med höften, vaderna, eller shrugga med axlarna! Armbågarna måste vara mot sidan av överkroppen, om armbågarna skjuter ut mot sidorna så är det fail. Det är dock ok om armbågarna åker framåt något under slutskedet av rörelsen. Armbågarna raka och utlåsta i början av lyftet (kan du inte låsa ut armbågarna ordentligt så är det tough luck, och du bör nog för din egen hälsas skull träna på din rörlighet istället för att träna biceps tungt).

Alltidxx
2014-02-24, 18:17
Det vore kul. Fast då jävlar ska det vara strikta regler! Annars kan man lika gärna döpa tråden till vem kan frivända mest med supinerat grepp. Nej, så får det inte vara!
Om jag får tycka till om reglerna så ska man köra med arslet, ryggen, och huvudet mot en vägg. Lämnar någon kroppsdel väggen så är det fail! Om det sker någon vertikal förflyttning av någon kroppsdel annat än händer och underarmar under lyftet så är det fail. Det innebär att man inte får skjutsa med höften, vaderna, eller shrugga med axlarna! Armbågarna måste vara mot sidan av överkroppen, om armbågarna skjuter ut mot sidorna så är det fail. Det är dock ok om armbågarna åker framåt något under slutskedet av rörelsen. Armbågarna raka och utlåsta i början av lyftet (kan du inte låsa ut armbågarna ordentligt så är det tough luck, och du bör nog för din egen hälsas skull träna på din rörlighet istället för att träna biceps tungt).

Många regler blir det... är det inte bättre att alla får slunga bäst de vill och så från raka armar till full kontraktion and that's it?

David_wigren
2014-02-24, 18:51
Många regler blir det... är det inte bättre att alla får slunga bäst de vill och så från raka armar till full kontraktion and that's it?

Inte så många regler egentligen om man bara kör strikt. Om man ransakar sig själv så vet man nog att man svingar eller skjutsar med höften.
Bud Jeffries är en stark jävel. Men när det kommer till en del övningar så fuskar han så mycket att det blir ganska komiskt. Så här blir det när man inte orkar bry sig om regler.

1HOzWuGnqis

svenbanan
2014-02-24, 19:28
Film...

Ja den var smårolig. Ända fram till sista sekunden då snubben som filmar säger "Awesome" med vördnad i rösten. Då bröt jag ihop helt. :laugh:

banalban
2014-02-24, 21:07
Så jävla fake^^

Tror du?

David_wigren
2014-02-24, 21:18
Tror du?

Det finns ju ett klipp från en månad sedan där han tränar med några andra Youtubeprofiler i ett gym där han nog inte haft möjligheten att ta fram låtsasvikter. Då såg 225 lbs betydligt tyngre ut. Han svingade upp en singel och två halvreps efter det. Jag skulle gissa att vikten i den fejkade videon ligger någonstans mellan 80kg och 90kg.

Arne Persson
2014-02-24, 21:23
Det finns ju ett klipp från en månad sedan där han tränar med några andra Youtubeprofiler i ett gym där han nog inte haft möjligheten att ta fram låtsasvikter. Då såg 225 lbs betydligt tyngre ut. Han svingade upp en singel och två halvreps efter det. Jag skulle gissa att vikten i den fejkade videon ligger någonstans mellan 80kg och 90kg.

Då ligger jag bra till med 85 kg i scottcurl? :d

Onigiri
2014-02-24, 22:28
Ni vet ingenting, Kyriakos Grizzly dominerar i alla övningar (eller ska jag kanske säga filmjölk i framtiden om ca 25 år?)

uoPIKK5SNHo

Myschly
2014-02-25, 00:15
Alla videos har en sak gemensamt: Ett kommentarsfält fyllt med "bad form" vs "Do you even lift?!", så då undrar jag:

Hur mycket sving o dålig ROM krävs innan de stora grabbarna tycker att det inte är en bicep curl längre? Går bicep curls endast ut på hur många millisekunder man klarar mellan att skivstången är nära axlarna till att armbågarna är 90 grader? Är det hur mycket man kan svinga runt utan att biceps tendon bryts? Eller går övningen ut på hur mycket de andra på gymmet stirrar?

Lejonjakt
2014-02-25, 06:28
Svingen samuelsson gör med bälte och 150 kilokroppsvikt är enorm. Mycket starkt av honom 140 kilo x 3 men du kan hitta många som curlar den vikten med den svingen samuelsson gör. Bill kazmaier har svingat 200kg har jag läst.

Mats J
2014-02-25, 11:03
Inlägg #6 är den enda hittils som jag anser vara en strikt bicepscurl, alla andra är med rejäl sving.

Alltidxx
2014-02-25, 11:20
Inlägg #6 är den enda hittils som jag anser vara en strikt bicepscurl, alla andra är med rejäl sving.
På så här tunga vikter är det tillåtet med lite sving. Pianas och Hamans curls är snygga menar jag.

filmjölk
2014-02-25, 11:42
Ni vet ingenting, Kyriakos Grizzly dominerar i alla övningar (eller ska jag kanske säga filmjölk i framtiden om ca 25 år?)

]

Ligger en mil efter styrkemässigt, men looken och tekniken har jag redan nu.

TIMPA
2014-02-25, 14:23
Ligger en mil efter styrkemässigt, men looken och tekniken har jag redan nu.

Det är minst lika viktigt! Om inte viktigast. ; D