handdator

Visa fullständig version : tappa fett och ändå behålla lite muskler med pulverdiet och ingen träning?


PEKÅ
2014-02-23, 18:16
Sha!

har börjat gå upp i vikt nu... är väl normalbyggd under det stora fettlagret...

hängpattarna kommer och tycker att ansiktet är på tok för runt. kommer inte kunna "laga riktig mat" så därför kommer jag köra pulverdiet.

så mitt mål är altså att gå ner mycket i underhudsfett till det att man faktiskt ser lite muskler. alltså ganska lite underhudsfett :)

hur påverkas kroppen vid pulver till skillnad från "riktig mat"? tanken är väl att sedan börja äta maten i skolan och det samt börja lite smått på gym.

är den ena bättre än den andra i mitt fall? skulle man kuna slänga i lite proteinpulver i dieten för att kunna spara lite muskler? kan kanske börja träna 1-2 gånger i veckan till en start..


MVH :)

EnergiÖverskott
2014-02-23, 18:59
Börja träna redan nu. Du kommer att ångra dig annars. Styrketräna 2 dagar/vecka så kommer du att vara otroligt mycket mer nöjd med din kropp när du gått ner i vikt. Vill du gå ner så att man ser magrutorna utan att du tränar så kommer du GARANTERAT att se ut som ett koncentrationsläges-offer efter. Gissar att det inte är den looken du är ute efter.

Om du ska köra en pulverdiet så skulle jag inte rekommendera någon som helst annan en den som diskuteras i länken nedan. Läs tråden och följ upplägget så kommer du inte att misslyckas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629

PEKÅ
2014-02-23, 19:44
okej tack! :) grejjen är att jag faktiskt har tränat en del innan så är ju inte pinnsmal. lite mer bredaxlad och kanske lite biffigare än normalpojken så tror inte jag kommer se ut som nåt benrangel ;)

får ta och läsa igenom tråden! tack! :)

StarkaUlf
2014-02-23, 19:53
Vad är det som hindrar dig från att laga vanlig mat?

Och jag håller med, börja styrketräna så fort som möjligt.

King Grub
2014-02-23, 20:39
Utan styrketräning förlorar du mycket mer muskelmassa på en sådan diet än med styrketräning och sänker dessutom din energiförbrukning i vila, kanske permanent. Det undviker du mer eller mindre helt med styrketräning.

Diomedea exulans
2014-02-23, 20:49
och sänker dessutom din energiförbrukning i vila, kanske permanent.

Va? Hur funkar detta?

King Grub
2014-02-23, 21:18
The present study confirmed that a clinically significant decline in EE after weight loss occurs, that NREE is the primary compartment in which EE is reduced, and that these reductions in EE persist over an extended period of time—perhaps indefinitely.

http://www.ajcn.org/content/88/4/906.full

PEKÅ
2014-02-23, 21:57
Vad är det som hindrar dig från att laga vanlig mat?

Och jag håller med, börja styrketräna så fort som möjligt.

Har försökt. bor hemma så maten som lagas, den äter man. och det är ingen nyttig mat alls och är 99% kolhydrater med sås ;) dålig på att laga mat själv och skolmaten är urkass på våran skola.. kan skriva långt om det men fungerar inte just nu :)


Utan styrketräning förlorar du mycket mer muskelmassa på en sådan diet än med styrketräning och sänker dessutom din energiförbrukning i vila, kanske permanent. Det undviker du mer eller mindre helt med styrketräning.

aja det har du rätt i :) får sätta upp några pass i veckan framöver ;)

tänkte på tidigare föreslagen diet. hur mycket fett lär man tappa? om jag säger att jag väger kanske 95kg och ska ner till kanske 70-80. svårt att uppskatta hur mycket det som ska bort väger men det är nog en del ;) mellan tuimmen och pekfingret?

EnergiÖverskott
2014-02-24, 06:11
Har försökt. bor hemma så maten som lagas, den äter man. och det är ingen nyttig mat alls och är 99% kolhydrater med sås ;) dålig på att laga mat själv och skolmaten är urkass på våran skola.. kan skriva långt om det men fungerar inte just nu :)




aja det har du rätt i :) får sätta upp några pass i veckan framöver ;)

tänkte på tidigare föreslagen diet. hur mycket fett lär man tappa? om jag säger att jag väger kanske 95kg och ska ner till kanske 70-80. svårt att uppskatta hur mycket det som ska bort väger men det är nog en del ;) mellan tuimmen och pekfingret?

Om du vill ner mellan 15-25 kilo (väldigt stor skillnad på 15 och 25 så känns inte som att du har så stor koll på hur fet du är) så antar jag att det är mellan 15-25 kilo fett du vill gå ner.

Kul fråga.


Skickat från optinojjans kungliga rike.

PEKÅ
2014-02-24, 22:51
Jadu. tycker det är svårt att avgöra för mig... tog 2 bilder snabbt så kanske det går att avgöra lite. kan dock se värre ut för har inte ätit på ett tag :) men nu när jag ser bilderna så kanske jag måste börja träna en hel del ;) är dock hellre undermåttig än övermåttig i mitt läge ;) tanken är väl att bygga upp mig ordentligt sen igen med ordentlig mat och gym!

http://i.imgur.com/NQUNkF3.jpg

http://i.imgur.com/dS64LFh.jpg


vad tror ni jag ligger på i fett? 183cm +-85-87 kg :/

Jeml
2014-02-24, 22:57
vad tror ni jag ligger på i fett? 183cm +-85-87 kg :/

ingen aning men vi kan konstatera att du är tjock, det räcker.

träna på och ät bra så ordnar det sig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

EnergiÖverskott
2014-02-25, 06:42
Det absolut viktigaste du måste göra under din viktnedgång är att träns styrketräning. Gör du inte det så kommer du bara till att bli en mindre version av ditt feta jag som du är i dagsläget.

Jag hade gjort som så att jag hade börjat med att köra på VLCD-upplägget jag länkade i några inlägg ovan. Hade kört på det i någon/några veckor. När du känner dig färdig med det upplägget/när du inte finner svältintaget hanterbart längre så börjar du med ett mer moderat underskott.

PEKÅ
2014-02-25, 15:47
så jag tränar medan jag går ner i vikt. det kan vi utesluta då ;)

den här VLCD som du länkade fattade jag inte mycket av faktiskt. fattar att man ska käka lite grejjer hiit och dit men är ju svårt att veta iom att olika prodikter innehåller olika saker? :O jag antar att jag inte ska äta samma som en som väger 400kg?

kan någon sätta upp en hyffsad matplan med den dieten så vore det kanon :) förklara gärna varför jag ska äta det som föreslås ;)


men kan ju köra på den så länge jag klarar. antar att man inte klarar allt för många veckor utan att fylla på skaferiet med annat än pulver? :)


kan köra det så länge som går som sagt och sen försöka börja träna lite hårdare när man får i sig lite finare föda ;) äta lite mindre bara då..


men sagt. förklara gärna lite vad tanken är för fattade inte mycket av radioprogrammet..

Devil82
2014-02-25, 16:02
om du inte förstår VLCD genom den länken med exakt vad du ska äta så bör du skippa det. käka och lyft ett tag till samtidigt som du hänger här och läser på lite mer kost, alltid bättre att lära sig hur det funkar än att få en kostplan.

PEKÅ
2014-02-27, 22:24
om du inte förstår VLCD genom den länken med exakt vad du ska äta så bör du skippa det. käka och lyft ett tag till samtidigt som du hänger här och läser på lite mer kost, alltid bättre att lära sig hur det funkar än att få en kostplan.

kan kost helt okej, men har ett inlärningsproblem så har svårt för att läsa mig till saker :)

men bara man får i sig allt man behöver så ska det väl gå bra. plågas hellre ett par veckor med pulver än plågas hela livet som en tjockis ;)

men har försökt plugga på detta lite och verkar ju som att det bara är att käka lite kassein och EAA och få i sig lite fibrer, koffein och vitaminer osv. är väl bara att kolla upp vad produkterna innehåller och försöka fixa ihop något eller eventuellt köra på listan som är länkad i den där tråden om dieten :) kör väl refeed 1 dag/veckan. hur mycket ska en refeed ligga på i era ögon? 2000? eller räknar man bara rekomenderat intag? :)

blir väl att börja med denna nu i mars. får beställa hel lite grejjer någon dag.


kom gärna med lite extra synpunkter!


Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal

Vad är det han vill få ut av grönt te? kommer inte fram till något viktigt i det.. hatar nämligen te ;)

EnergiÖverskott
2014-02-28, 06:45
Jag håller med Devil82. Förstår du inte det som står i tråden så ska du inte prova den dieten utan då ska du äta bra och träna hårt.

Du har uppenbarligen inte läst tråden ordentligt för hade du läst från första till sista sidan så hade du själv kunnat svara på de frågor som du ställer.

Så, nu säger jag som följande: Ät bra mat, träna hårt och se det ur ett långsiktigt perspektiv.

PEKÅ
2014-02-28, 20:47
håller på och lyssnar på Bodys radioprogram där Ola Wallengren pratar om detta. men iom att allt man ska äta står uppradat så borde det ju vara ganska enkelt? självklart har jag en grund på hur kroppen fungerar med kost osv men är mycket grekiska när det börjas prata om en del saker.

men om ni tycker att jag kan för lite så kan ni ju gärna svara på frågorna om kost som jag har frågat tidigatre i tråden ;)


men tror jag har fattat det mesta här nu :) får nog ta och slänga ihop en lista på saker man skulle vilja få i sig och beställa och köra ett litet tag till att börja med :)

PEKÅ
2014-03-11, 12:28
går faktiskt ganska bra. började på söndag morgon. visst är man lite hungrig och sugen men inget som är helt åt helvete.

kasseinet jag har är dock odrickbart och olösligt så man får ha i lite fun light och massa vatten.. ändå får man hålla för näsan och massa kväljningar.. :O

nej fy fan.. hade inte varit fel att tåla soja så man kunde ha någon lösning med chokladsmak ;)

Pepz
2014-03-11, 12:48
det finns kasein som är gott och med chokladsmak
body science casein till exempel.

eller denna som jag inte har smakat dock
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/fairing-sloow-protein-750gr.html


hur länge hade tänkt köra denna extrema diet?

Kvicksilver
2014-03-11, 13:04
kan kost helt okej...


kom gärna med lite extra synpunkter!


Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal

Vad är det han vill få ut av grönt te? kommer inte fram till något viktigt i det.. hatar nämligen te ;)

När jag ser ditt upplägg får jag känslan av att du tyvärr inte kan ett smack om kost.
Hur länge tänkte du dig denna vansinnesdiet? Vilka fakta bygger du den på?

Några synpunkter:

Om den totala kalorimängden är 640 om dagen så är det på tok för lågt då kroppen kommer att gå i svältläge. Minst 1500 känns mer lagom.

Var är fettet? Var är kolhydraterna? Kroppen behöver en del av desse makron med, framförallt en viss mängd fett.

Hurvida kroppen kan ta upp de vitaminer som finns i multivitamintillskott tvistas det om. Du riskerar få brist på en hel del som jag ser det.

Hur tänker du vad gäller mineraler? Antioxidanter?

När det gäller grönt te och koffein är ju tanken att koffeinet ska pigga upp en när man är så låg på energi. Grönt te anses kunna öka förbränningen. dock ytterst lite, att dömma av bilderna kan du lika bra strunta i teet.

Mitt tips: Ät vanlig mat 1500-2000kcal om dagen, träna styrketräning 2-3 gnr i veckan, promenera minst en timme 7 dagar i veckan. Vips! Så är du smal och slank inom ett halvår.

Ge dig inte in på den diet du beskriver för du har ingen koll och kommer inte lyckas nå dina mål den vägen.

PEKÅ
2014-03-11, 13:53
är allergisk mot soja som dem har i de flesta kaseinproteinerna så fick bli denna :)


Vag grundar det på den tråden jag läste det i. tar 40g extra kasein mot vad jag tidigare skrev.

vitaminer får jag som sagt från multivitamin. att det ej skulle ta upp det har jag inte läst något om man har fattat det som att kroppen har vitaminer lagrade i kroppen och sen har jag inte tänkt köra så länge.

grönt te och koffein är tabletter du kan köpa här på kolozzeum :)

har refill så borde få upp näringen på den dagen :)



istället för att skriva att det kommer gå åt helvete och allt det där så kan du ju komma med förslag på hur jag kan utveckla dieten? :)

Lucaas
2014-03-11, 14:08
När jag ser ditt upplägg får jag känslan av att du tyvärr inte kan ett smack om kost.

Hur länge tänkte du dig denna vansinnesdiet? Vilka fakta bygger du den på?



Några synpunkter:



Om den totala kalorimängden är 640 om dagen så är det på tok för lågt då kroppen kommer att gå i svältläge. Minst 1500 känns mer lagom.



Var är fettet? Var är kolhydraterna? Kroppen behöver en del av desse makron med, framförallt en viss mängd fett.



Hurvida kroppen kan ta upp de vitaminer som finns i multivitamintillskott tvistas det om. Du riskerar få brist på en hel del som jag ser det.



Hur tänker du vad gäller mineraler? Antioxidanter?



När det gäller grönt te och koffein är ju tanken att koffeinet ska pigga upp en när man är så låg på energi. Grönt te anses kunna öka förbränningen. dock ytterst lite, att dömma av bilderna kan du lika bra strunta i teet.



Mitt tips: Ät vanlig mat 1500-2000kcal om dagen, träna styrketräning 2-3 gnr i veckan, promenera minst en timme 7 dagar i veckan. Vips! Så är du smal och slank inom ett halvår.



Ge dig inte in på den diet du beskriver för du har ingen koll och kommer inte lyckas nå dina mål den vägen.


Han har ju dock inte kommit på dieten själv, utan mer eller mindre tagit dieten ola wallengren körde när han gick ner i vikt och ökade lbm.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Devil82
2014-03-11, 14:24
Han har ju dock inte kommit på dieten själv, utan mer eller mindre tagit dieten ola wallengren körde när han gick ner i vikt och ökade lbm.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

This! är ju bara ett copy past från orginaltråden. Jag skulle själv inte våga göra en sån där resa men den är beprövad av andra

PEKÅ
2014-03-11, 14:37
This! är ju bara ett copy past från orginaltråden. Jag skulle själv inte våga göra en sån där resa men den är beprövad av andra

jag är ju inte ute efter att vara det största muskelmonstret i världen. jag märker väl om jag mår dåligt av det och jag är hellre en mager tunnis än en fet tunnis ;)

än så länge så har jag faktisk sett skillnad tro det eller ej.. även fast det bara gått ett par dagar.

började på 87kg (med vanlig mat en kväll)
efter att kört detta 24 timmar och enbart ha detta i kroppen så var det ca 85.5 kg
igår morgon var det 85kg
i morse var det ca 84.2kg.

inte märkt större skillnad på muskelmassa. tog och mätte runt armarna i spänt läge innan jag började och låg då på ca 37cm. ligger på ungefär samma nu och man ser faktiskt att fettet börjar bli mindre. tuttarna är mer välpackade och magen är lite tightare om man bortser att magsäcken är mindre :)


som sagt jag märker ju om jag börjar må riktigt dåligt och får väl ta en refill lite tidigare än planerat isåfall :)

Devil82
2014-03-11, 14:58
klart den fungerar =), du ligger ju oerhört underskott jämnfört med konventionellt deff. Akta dig för depressioner bara.

PEKÅ
2014-03-11, 15:29
klart den fungerar =), du ligger ju oerhört underskott jämnfört med konventionellt deff. Akta dig för depressioner bara.

deprimerad blir jag nog av andra anledningar isåfall ;) jobbar utan lön, ligger efter i skolan, kan inte äta på ett par veckor och har 3 bilar som måste lagas fort ;) att jag inte äter som vanligt är ju minsta problemet haha ;)

annars går det ju rätt bra som sagt. hade dock kunnat mörda för en lite tacos men få¨r väl vänta ett tag med det ;)

Ozziking
2014-03-11, 16:35
Är det så svårt att be dina föräldar köpa hem/lära sig laga lite nyttig klok mat då? Det drabbar dem ju inte direkt på ett negativt sätt.

Beemel
2014-03-11, 18:22
När jag ser ditt upplägg får jag känslan av att du tyvärr inte kan ett smack om kost.
Hur länge tänkte du dig denna vansinnesdiet? Vilka fakta bygger du den på?

Om den totala kalorimängden är 640 om dagen så är det på tok för lågt då kroppen kommer att gå i svältläge. Minst 1500 känns mer lagom.
.

Första rödmarkeringen, Hade du läst tråden så hade du förstått vad han baserade detta på

Andra rödmarkeringen, Nja.....

PEKÅ
2014-03-11, 18:33
Är det så svårt att be dina föräldar köpa hem/lära sig laga lite nyttig klok mat då? Det drabbar dem ju inte direkt på ett negativt sätt.

tro mig. jag har försökt! ;) morsan vet inget alls om kost och vägrar att läsa något om det och laga därefter...

har ju såklart grunderna inom vad man ska käka så tänkte slänga iihop på vad jag ska käka vid refillen :) är värdelös på att laga mat..

Ozziking
2014-03-11, 19:12
Och dina föräldrar vill inte hjälpa dig till en hälsosam kropp och ett hälsosamt liv genom att köpa in lite kyckling/tonfisk/grönsaker/fullkornsprodukter åt dig? Det är inte svårt alls att steka kyckling, kan man inte det har man nog inte 46 kromosomer :3 folk med 47 kan tom laga mat liksom.. Aldrig för sen för att lära sig


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Magnus N
2014-03-11, 19:42
Om nu inte föräldrarna dina vill köpa in bättre mat etc, som känns konstigt bara det. Så vad hindrar dig från att köpa in själv och ställa dig och laga maten?

Vyckzy
2014-03-11, 20:45
Han använder ett grönt te piller tror jag för att få i sig extra energi

PEKÅ
2014-03-11, 22:36
Och dina föräldrar vill inte hjälpa dig till en hälsosam kropp och ett hälsosamt liv genom att köpa in lite kyckling/tonfisk/grönsaker/fullkornsprodukter åt dig? Det är inte svårt alls att steka kyckling, kan man inte det har man nog inte 46 kromosomer :3 folk med 47 kan tom laga mat liksom.. Aldrig för sen för att lära sig


Skickas från min iPhone via Tapatalk

ja jag vet :/ dem vill nog det men det är nog att det blir krångligt att lära sig nya saker och sen är ju godare saker bättre än nyttiga saker för dem ;) sen är det ju mycket att man käkar ute med kompisar och så så det förstör ju lite.. enklare att ha med sigh en shaker och fylla med vatten om man verkligen vill ha koll på vad man stoppar i sig ;)

Om nu inte föräldrarna dina vill köpa in bättre mat etc, som känns konstigt bara det. Så vad hindrar dig från att köpa in själv och ställa dig och laga maten?

är fruktansvärt dålig på att laga mat. föröker dock lära mig så gott som går :)


kommer käka mycket nyttigare efter att jag gått ner lite. vare sig det är bra eller inte så kommer det vara en mcfeast så snart jag slutat med den här skiten :) helt sjukt sugen!


föresten. någon som har någon idé på något kalorifritt chokladpulver? smakar ju förjävligt så skulle ju vara underbart att ha i någon form av oboy eller nåt liknande imellanåt..

Ozziking
2014-03-12, 07:47
Vill du nå dina mål får du kämpa lite, gå ut och äta i all ära men behöver man minska fett och vikt så får man helt enkelt prioritera. Ta med matlåda i värsta fall. Du verkar ju vara ganska lat och därför väljer det "enkla" sättet dvs pulverdiet.

Jag lovar, nyttig mat och hård styrketräning kommer ge dig bättre än det. Du får ta och prata seriöst med dina föräldrar Kring kosten. De ska ju stötta dig inte hjälpa dig åt fel håll.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

PEKÅ
2014-03-12, 12:22
Vill du nå dina mål får du kämpa lite, gå ut och äta i all ära men behöver man minska fett och vikt så får man helt enkelt prioritera. Ta med matlåda i värsta fall. Du verkar ju vara ganska lat och därför väljer det "enkla" sättet dvs pulverdiet.

Jag lovar, nyttig mat och hård styrketräning kommer ge dig bättre än det. Du får ta och prata seriöst med dina föräldrar Kring kosten. De ska ju stötta dig inte hjälpa dig åt fel håll.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja jo. Det är precis därför jag sa nej till tårta nu på rasten på jobbet ;)

Är bara att hålla i. Sen är ju tanken att inte börja äta så jätteseriöst efter detta. Tänker ju såklart på att ej äta skit men slinker väl ner en pizza eller nåt då och då :) träna och inte massa godis så ska det nog gå bra. Som sagt. Är inte 6te efter att bli något gymmonster ;)

Ozziking
2014-03-12, 13:32
Ja jo. Det är precis därför jag sa nej till tårta nu på rasten på jobbet ;)



Är bara att hålla i. Sen är ju tanken att inte börja äta så jätteseriöst efter detta. Tänker ju såklart på att ej äta skit men slinker väl ner en pizza eller nåt då och då :) träna och inte massa godis så ska det nog gå bra. Som sagt. Är inte 6te efter att bli något gymmonster ;)


Nä inte det någon här är ute efter heller. Det ger samma resultat oavsett gymfreak eller nybörjare. Det är en princip som gäller typ alla. Kcalunderskott ( lagom takt ) och träning. Inte bara för musklernas skull utan för hälsa, pigghet, endorfiner etc

Bra framsteg! Allt är i väl mening, så no personal feelings :-) tänk bara på att det är för lätt att hamna i samma svängar, så ha det i baktanke :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk