handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Från 100% Egenvikt till vanligt lyft.


timson92
2014-02-23, 14:19
Halloj halloj!

Uppmärksammade precis detta forum och tyckte att de skrivits ganska vettigt vilket fick mig till att söka hjälp just här. Lite info mig:

Ålder: 22, Man
Längd: 174
Vikt: 68kg, väldigt lågt BMI.

Har tränat i många år, mestadels enligt vanligt gym-schema. Jag har brutal ämnesomsättning och kan äta mycket skit utan att gå upp i vikt.

Jag jobbar som säljare i butik vilket för att jag står upp och rör på mig hela dagarna. Jag har sedan i somras ENDAST kört egenvikt(Calisthenics). Egenviktsträningen har gett min kropp riktigt snygga former. Välformat sexpack, "pilen" ner mot paketet osv. Har rätt bitiga armar och axlar ändå, trotts inga vikter. Nu är det ändring dock, har slarvat OERHÖRT mycket med kosten då mitt jobb kräver mycket av mig, sena kvällar osv. Har nu tänkt att bygga upp mig lite till sommaren, siktar på 72-73 kg fast vill ändå behålla mina former. Från att ha käkat oregelbundet och dåligt, skall jag nu börja äta ordentligt, var tredje timma med proteinpåfyll osv. Det jag behöver hjälp med är att komma tillbaka till vikterna, känner mig rätt nollställd nu. Täkte mig en 4 eller 5 split där jag mestadels fokuserar på en muskelgrupp per tillfälle så jag hinner arbeta igenom kroppen ordentligt. Mitt mål är inte att bli super-duper stark och kunna bänka 200, utan jag vill som sagt behålla mina former, endast bli lite grövre.

Jag förstår att denna texten kan kännas rätt luddig, men som sagt så var det ett tag sedan jag steppade in på gymmet. Är fruktansvärt tacksam för alla förslag och inspel, tips och tricks osv. Tack på förhand! :hbang:

Mvh!

Vyckzy
2014-02-23, 14:48
Lär dig räkna ut din energiförbrukning i kalorier det är vikt, längd, ålder samt hur mycket du rör dig per dag som spelar in. Sen är det bara att lägga dig på ett överskott på cirka 500 kalorier per dag så går du upp ett halvt kilo i veckan och ger musklerna extra näring vilket ökar tillväxten. Viktigt att ligga på 2g protein per kg kroppsvikt. Då protein är byggstenar för musklerna

Jag rekommenderar SL 5x5 där du kör på tunga vikter i basövningarna och kör 5 set, 5 reps per basövning. Basövningar är knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress.

Nebuchadnezzar
2014-02-23, 15:07
Ålder: 22, Man
Längd: 174
Vikt: 68kg, väldigt lågt BMI.

Nej.

timson92
2014-02-23, 15:19
Lär dig räkna ut din energiförbrukning i kalorier det är vikt, längd, ålder samt hur mycket du rör dig per dag som spelar in. Sen är det bara att lägga dig på ett överskott på cirka 500 kalorier per dag så går du upp ett halvt kilo i veckan och ger musklerna extra näring vilket ökar tillväxten. Viktigt att ligga på 2g protein per kg kroppsvikt. Då protein är byggstenar för musklerna

Jag rekommenderar SL 5x5 där du kör på tunga vikter i basövningarna och kör 5 set, 5 reps per basövning. Basövningar är knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress.

Tack för tipset! E la lite så jag hade tänkt o köra basövningarna, i dem andra setten hade jag tänkt mig 5x8 reps med kanske 70% av max. Hur blir det tror du? Som sagt är jag helt jävla nollställd och all hjälp uppskattas till max. Har du några tips på dem andra setten? Tack.

timson92
2014-02-23, 15:21
Nej.

Tvärt om kanske? *facepalm*

Animalisk
2014-02-23, 15:22
22,5 är väl inte väldigt lågt bmi?

Thornblom
2014-02-23, 15:29
Du har varken högt eller lågt BMI. Du har heller inte brutal ämnesomsättning, om du inte har någon sjukdom... :) Däremot kan det vara så att du har rätt låg aptit kombinerat med att du äter "nyttigt" och relativt kalorisnål mat.

Vyckzy
2014-02-23, 15:31
Tack för tipset! E la lite så jag hade tänkt o köra basövningarna, i dem andra setten hade jag tänkt mig 5x8 reps med kanske 70% av max. Hur blir det tror du? Som sagt är jag helt jävla nollställd och all hjälp uppskattas till max. Har du några tips på dem andra setten? Tack.

5 set är lite mycket i de andra 3x10 tycker jag är bättre sen när du är van kan du öka till 4x10 men kör med det du klarar av. Ifall du kör typ bicepscurl med stång på hög vikt och du ska klara tio reps och bara klarar typ 5 sänk vikten och hitta en vikt där du klarar 10 st och kör på det. Sen kan du öka när du känner att det blir för enkelt. Det är inte så stor skillnad mellan 8 och 10 reps men jag tycker det är lite bättre. Bättre att lära din kropp anpassa sig till högreps alltså runt 8-12

timson92
2014-02-23, 16:58
5 set är lite mycket i de andra 3x10 tycker jag är bättre sen när du är van kan du öka till 4x10 men kör med det du klarar av. Ifall du kör typ bicepscurl med stång på hög vikt och du ska klara tio reps och bara klarar typ 5 sänk vikten och hitta en vikt där du klarar 10 st och kör på det. Sen kan du öka när du känner att det blir för enkelt. Det är inte så stor skillnad mellan 8 och 10 reps men jag tycker det är lite bättre. Bättre att lära din kropp anpassa sig till högreps alltså runt 8-12


Snyggt Vyckzy! Hur kör du själv om man får fråga? *flex*

r1kkie
2014-02-23, 17:31
Ålder: 22, Man
Längd: 174
Vikt: 68kg, väldigt lågt BMI.

Mvh!

22.5 i BMI, helt normalt.

Väldigt lågt är man under 18 så du har en bra bit dit. :)

pk78
2014-02-23, 18:55
Låg Fettprocent menar han nog? inte lågt bmi.

Vyckzy
2014-02-23, 19:17
Snyggt Vyckzy! Hur kör du själv om man får fråga? *flex*

Oftast 3x10 du kan kolla mitt träningschema om du vill

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210147