handdator

Visa fullständig version : Post workout Fundering..


PERSSONN
2014-02-23, 11:27
Vad är differensen Om man intar en klassisk bro-meal efter ett pass: kyckling,ris och brocolli.
eller husman: köttbullar och makaroner

Bättre resultat av det först nämnda ? isf varför?

MuskelMasen
2014-02-23, 11:31
Makaroner och ris har ungefär samma gi-värde så det borde inte vara någon skillnad där. Men det är mer fett i köttbullar vilket gör matsmältningen långsammare vilket inte är optimalt efter träning. Men tror inte det är någon jätte skillnad!

PERSSONN
2014-02-23, 11:40
Är det nån skillnad om jag har överskott av olika macronutrienter?

PERSSONN
2014-02-23, 12:01
Jag brukar efter träning skippa köttbullarna och äta kyckling med ris ist (i tro att de är mer optimalt) det är alltså inga problem att käka husman istället för tonfisk/lax/köttfärs/kyckling osv..?
Tillägger att jag vill gå upp i vikt.

King Grub
2014-02-23, 12:02
Blir det lika mycket energi och protein kommer det inte att göra någon skillnad.

Sheogorath
2014-02-23, 12:04
Jag brukar efter träning skippa köttbullarna och äta kyckling med ris ist (i tro att de är mer optimalt) det är alltså inga problem att käka husman istället för tonfisk/lax/köttfärs/kyckling osv..?
Tillägger att jag vill gå upp i vikt.

Nej. Att fettet förlångsammar upptaget av kolhydraterna gör jack-shit över en 24-timmarsperiod. Det är undersökt.

Alltså: om du inte ska träna SAMMA muskler igen inom ett dygn behöver du inte bry dig om fettmängden i post-workout-målet öht.

/Sheo, som äter Ben & Jerrys post-workout varje lördag.

King Grub
2014-02-23, 12:08
Eller om du är i slutet av en tävlingsdiet, det tillfälle då detaljer verkligen spelar roll. I övrigt är kostens betydelse för resultaten kraftigt överdriven, bara man äter tillräckligt.

PERSSONN
2014-02-23, 12:10
Så det är inte nödvändigt att stå och laga det när jag kan ta det som är tillagat hemma?

King Grub
2014-02-23, 12:10
Självklart inte.

PERSSONN
2014-02-23, 12:14
Fan,jag som trodde kosten var komplicerad ! ;)

Sheogorath
2014-02-23, 12:20
Fan,jag som trodde kosten var komplicerad ! ;)

Få i dig dina vitaminer och mineraler, överdriv inte din salt- och alkoholkonsumtion, håll ett någorlunda högt proteinintag, gärna med ett par fullvärdiga källor per dag för enkelhets skull, undvik charkprodukter, se till att ha en någorlunda vettig fettfördelning, se till att få i dig 20-40 gram högvärdigt protein nära efter träning, håll nere konsumtionen av raffinerat sackaros eller lägg det i anslutning till träning, fördela de andra kolhydraterna över dygnet så att du mår och presterar bra och får bra återhämtning.

Typ så. Enkelt, men ändå lite att tänka på.

R Scarpa27
2014-02-23, 19:20
Fan,jag som trodde kosten var komplicerad ! ;)

ställer du dig och lagar egen mat när du har färdigt serverat?

sen beror ju mycket på helheten...
låt säga du inte ätit på hela dagen (slarvat), och ska käka middag då är ju ris, kyckling, grönsaker m bröd bättre än att tex äta korv med bröd till middag.
dock funkar det bra också om man täckt / täcker dagsbehov av ämnen som helhet över dygnet.

mkt invecklat emempel men tror du förstår grejen, heltheten över dagen...

sen tränar du och lägger inte så mkt fokus på mat, utan käkar på det som serveras och äter dina mål så kommer resultaten...

att pilla för mkt med makros, och räkna hit & dit är ju träning det med men mest huvudräkning, men inte mkt styrketräning.

Be Einstein or Arnold :D :D

PERSSONN
2014-02-23, 19:22
Haha okej tack :)

Alfers
2014-02-23, 19:36
Fan,jag som trodde kosten var komplicerad ! ;)

Folk hänger för mycket på instagram och bloggar. Man måste inte foodpreppa torr kyckling och fullkornsris för tio dagar bara för att bygga muskler.

EnergiÖverskott
2014-02-24, 06:40
Folk hänger för mycket på instagram och bloggar. Man måste inte foodpreppa torr kyckling och fullkornsris för tio dagar bara för att bygga muskler.

Bästa jag nånsin läst en måndagmorgon *cupid*