handdator

Visa fullständig version : Frontböj, överföring till andra övningar?


exevision
2014-02-23, 08:40
Vill öka frekvensen för knäböj. Tänkte att jag kunde träna frontböj ibland för att eventuellt spara på ryggen. Men är det lönt? Mitt mål är styrka i böj, mark och bänk.

hugok
2014-02-23, 09:34
Det är absolut lönt. Inte så mycket för bänken kanske, men marken och böjen absolut.

zxcv
2014-02-23, 11:06
Ett bra sätt att vänja sig vid högre frekvens i böjen är ju att börja med frontböj som är lite "skonsammare", och efter ett tag då du anpassat dig blir det enkelt att övergå till att köra vanliga böj.

exevision
2014-02-23, 14:05
Den högre aktiveringen av magmusklerna och ev. bröstryggen i frontböj borde väll vara bra för de övriga övningarna, eller?

exevision
2014-02-24, 12:42
Den högre aktiveringen av magmusklerna och ev. bröstryggen i frontböj borde väll vara bra för de övriga övningarna, eller?

Bump.
Frontböj borde väll även hjälpa att kunna hålla ryggen mer upprätt vid vanliga böj?

Bryggan
2014-02-24, 12:46
Jupp, ryggen är mer upprätt än vanlig böj. Benen är mer isolerade i frontböj än i vanlig.

D-Crawler
2014-02-24, 12:49
Bump.
Frontböj borde väll även hjälpa att kunna hålla ryggen mer upprätt vid vanliga böj?

Det tror jag inte. Hur pass upprätt stil du kan ha i vanlig böj beror mycket på hur pass rörlig du är i bröstryggen samt hur du greppar stången osv. Har svårt att se varför mycket frontböjande skulle hjälpa dig här då det är en helt annat utgångspunkt, men som sagt, endast en gissning.

exevision
2014-02-24, 12:51
Det tror jag inte. Hur pass upprätt stil du kan ha i vanlig böj beror mycket på hur pass rörlig du är i bröstryggen samt hur du greppar stången osv. Har svårt att se hur mycket frontböjande skulle hjälpa dig här då det är en helt annat utgångspunkt, men som sagt, endast en gissning.

Jo, men starkare framsida lår (som frontböj borde ge) borde ju hjälpa för att orka böja vanligt med upprätt rygg?

D-Crawler
2014-02-24, 12:54
Jo, men starkare framsida lår (som frontböj borde ge) borde ju hjälpa för att orka böja vanligt med upprätt rygg?

Ser inte hur starkare quads skulle kunna ge dig en mer upprätt stil? Det borde väl snarare bero på din bålstyrka, rörlighet i bröstrygg osv? Men jag kan mycket väl ha fel, någon mer kunnig får gärna inflika.

Wormzie
2014-02-24, 13:01
Frontböjen kan ju stärka bröstrygg och benen, vilka skulle kunna begränsa en i en bakböj. Hur ens stil ser ut beror ju lite på ens styrkor och svagheter, rörlighet men även medvetet val. Väljer man en lowbarböj där man fäller ryggen mycket blir man inte nödvändigtvis mer upprätt i den böjstilen bara för du tränat frontböj ett tag. Har man däremot problem med att hålla ryggen upprätt kanske det kan korrigeras med frontböj som hjälpt till med rörlighet, styrka i bröstrygg och ben.

bubbe
2014-02-24, 13:11
Ser inte hur starkare quads skulle kunna ge dig en mer upprätt stil? Det borde väl snarare bero på din bålstyrka, rörlighet i bröstrygg osv? Men jag kan mycket väl ha fel, någon mer kunnig får gärna inflika.

Det är vanligt att styrkan tryter i framsida ben så lägger man över mer av stångens vikt på baksidan och bryter upp böjen. Så i det läget kan det vara bra att lägga fokus på grundträning med stöd av tex frontböj.

Wormzie
2014-02-24, 13:25
det är vanligt att styrkan tryter i framsida ben så lägger man över mer av stångens vikt på baksidan och bryter upp böjen. Så i det läget kan det vara bra att lägga fokus på grundträning med stöd av tex frontböj.

+1

D-Crawler
2014-02-24, 17:29
Det är vanligt att styrkan tryter i framsida ben så lägger man över mer av stångens vikt på baksidan och bryter upp böjen. Så i det läget kan det vara bra att lägga fokus på grundträning med stöd av tex frontböj.

Seems legit, logiskt om man tänker efter.