handdator

Visa fullständig version : Från näst intill obefintlig kondition till halvklassikern 2015 - är det rimligt?


replacement
2014-02-22, 16:23
Hej.

Nog för att träning kan vara roligt som det är, men jag tillhör typen av människor som gärna jobbar emot en tydligt mål för att behålla motivationen.

Ett lååångsiktigt mål som jag alltid har haft är att någon gång utföra en svensk klassiker. Men då min kondition som enligt rubriken är näst intill obefintlig i dagsläget, och min teknik för samtliga lopp antagligen behöver en hel del jobb, så tänkte jag istället försöka mig på en halvklassiker 2015 (med Halvvasan i mars som första lopp)!

Är detta önsketänkande från min sida? Eller tror ni det kan vara ett rimligt mål?

Jona
2014-02-22, 16:25
Är du 23 eller 57? Har du BMI 19 eller 39? Har du någonsin tränat? Har du någon sjukdom eller handikapp, gammal skada? Hur mycket tid kan du lägga på att träna? Kvinna eller man?

replacement
2014-02-22, 16:37
Kort och gott:
Av manligt kön. 24 år gammal. BMI på 23-24 (hade kunnat droppa några kilon, men inte direkt fet). Styrketränar gör jag på riktig amatörnivå. Men det var några år sedan jag ens sprang 5 km. Hade i dagsläget nog inte klarat det på första försöker i alla fall. Annars helt frisk så vitt jag vet. Kan träna 3-6 gånger i veckan.

Jona
2014-02-22, 16:40
Då är det inga problem. Ha det så kul!

Ajemän
2014-02-22, 18:57
Klart det går :)

Men det största misstaget du kan göra nu är att börja på 6 pass i veckan. Det är lätt att bli för ivrig, speciellt när det gäller löpning.

Lägg upp ett smart långsiktigt schema and stick to it så kommer det gå asbra :)

Torwald
2014-02-22, 21:03
Normalviktig 24-åring med ett år till första loppet? Du kan ju köra helklassikern istället för att fegstarta med halva. Kommer gå bra - och börja lugnt med träningen!

replacement
2014-02-23, 12:48
Roligt att höra. Då ska jag börja köra lite försiktigt redan imorgon!

Men det blir då ingen "riktig" klassiker redan nästa år i alla fall. Kanske 2016! :)

Morty
2014-02-23, 13:29
Klart det kommer gå. Mitt tips är att snabbast möjligt inhandla en landsvägcykel och låta cyklingen utgöra stommen i träningsprogrammet. Fyll upp med 1-2 joggingpass i veckan och eventuellt simning. Är du i god cykel och löpform är det lätt att föra över det till skidor sen.

Simning är ju tyvärr minsta delen av klassikern men är samtidigt den enligt mig roligaste, även om Lidingö är ett grymt kul lopp så är träningen inte nödvändigtvis lika nice som simningen. Mer smärta i löpning...

replacement
2014-02-23, 15:33
Klart det kommer gå. Mitt tips är att snabbast möjligt inhandla en landsvägcykel och låta cyklingen utgöra stommen i träningsprogrammet. Fyll upp med 1-2 joggingpass i veckan och eventuellt simning. Är du i god cykel och löpform är det lätt att föra över det till skidor sen.

Simning är ju tyvärr minsta delen av klassikern men är samtidigt den enligt mig roligaste, även om Lidingö är ett grymt kul lopp så är träningen inte nödvändigtvis lika nice som simningen. Mer smärta i löpning...

Tack för tipset! Då får det bli en massa löpning/cykel på gymmet fram tills att snön börjat försvinna, sedan blir det främst utomhusträning. Lite simning ska jag nog också kunna få plats med någon morgon då och då.

Dessutom råkar jag ha tillgång till ett par SkiErg-maskiner på gymmet, som kanske kan vara av intresse.

grondahl
2014-02-23, 18:31
Har inte sprungit femton kilometersbanan på Lidingö, bara 30 men för en behaglig upplevelse så skulle jag rekommendera en hel del kuperad löpning (såväl uppför som nedför) innan.

replacement
2014-02-24, 21:58
Har inte sprungit femton kilometersbanan på Lidingö, bara 30 men för en behaglig upplevelse så skulle jag rekommendera en hel del kuperad löpning (såväl uppför som nedför) innan.

Tack för tipset! Har hört att det ska vara ett jäkligt kuperat lopp.

svenbanan
2014-02-25, 00:39
Kan du simma?

Simning skiljer sig ju från de flesta andra konditionsidrotter genom det höga vattenmotståndet. Dvs det allra effektivaste sättet att bli bättre på att simma är inte att skaffa bättre kondis eller bli starkare eller uthålligare eller nåt sådant, eftersom 90% (fritt höftat) av den energi du lägger ner på varje simtag försvinner ut i vattnet. Luftmotstånd och friktion mot snö suger inte alls ut energin på samma sätt (om skidorna är någorlunda vallade). Skaffar du dig bättre kondis och uthållighet så kommer du ha jättestor nytta av detta i alla andra grenar, men inte lika stor nytta i simningen.

Det effektivaste sättet att orka simma länge (eller snabbare) är alltså att bli bättre på att minimera vattenmotståndet, dvs träna simteknik.

Självklart behövs ju uthålligheten i muskler och kondis även i simningen, men teknikträningen är löjligt viktig.

Dock behöver du ju en massa cykling och löpning för själva konditionsträningen. Men är du inte redan hygglig i bassängen tror jag det är dumt att nedprioritera detta för mycket. Tex kan ju säkert de flesta ta sig runt 3mil utan träning alls (även om det tar tid och är obekvämt). Hur många som inte varit i en bassäng på några år klarar att ens ta sig runt Vansbrosimmet?

Morty
2014-02-25, 10:08
Halvvansbro är bara 1500 meter. Det är över på en halvtimma och vinsten i simträning är mer att det är kul, nyttigt för överkroppen och lite mentalt svårare än de andra grenarna. Ingen yttre stimulans. Bara den svarta linjen, samma armtag om och om igen med fokus på att nästa ska vara lite effektivare än det förra. Och hårda intervaller. Simning alltså <3

http://31.media.tumblr.com/d5b5ad25f3c785a3b51f139b1c761cf6/tumblr_mzlet9RbDv1s5r7xio1_500.gif

replacement
2014-02-25, 10:51
Kan du simma?

Simning skiljer sig ju från de flesta andra konditionsidrotter genom det höga vattenmotståndet. Dvs det allra effektivaste sättet att bli bättre på att simma är inte att skaffa bättre kondis eller bli starkare eller uthålligare eller nåt sådant, eftersom 90% (fritt höftat) av den energi du lägger ner på varje simtag försvinner ut i vattnet. Luftmotstånd och friktion mot snö suger inte alls ut energin på samma sätt (om skidorna är någorlunda vallade). Skaffar du dig bättre kondis och uthållighet så kommer du ha jättestor nytta av detta i alla andra grenar, men inte lika stor nytta i simningen.

Det effektivaste sättet att orka simma länge (eller snabbare) är alltså att bli bättre på att minimera vattenmotståndet, dvs träna simteknik.

Självklart behövs ju uthålligheten i muskler och kondis även i simningen, men teknikträningen är löjligt viktig.

Dock behöver du ju en massa cykling och löpning för själva konditionsträningen. Men är du inte redan hygglig i bassängen tror jag det är dumt att nedprioritera detta för mycket. Tex kan ju säkert de flesta ta sig runt 3mil utan träning alls (även om det tar tid och är obekvämt). Hur många som inte varit i en bassäng på några år klarar att ens ta sig runt Vansbrosimmet?

Njae, jag kan väl inte säga att jag är någon fisk i vattnet direkt. Men jag sjunker inte i alla fall! En stor anledning till att jag väljer att prova på en halv klassiker först är just att jag antagligen är urusel rent tekniskt i samtliga grenar.

Nu blev det lite att tänka på, svårt att förbereda sig för fyra olika lopp som man alla är lika värdelös i. Men än så länge har jag i alla fall tiden på min sida!

Morty
2014-02-25, 11:01
Njae, jag kan väl inte säga att jag är någon fisk i vattnet direkt. Men jag sjunker inte i alla fall! En stor anledning till att jag väljer att prova på en halv klassiker först är just att jag antagligen är urusel rent tekniskt i samtliga grenar.

Nu blev det lite att tänka på, svårt att förbereda sig för fyra olika lopp som man alla är lika värdelös i. Men än så länge har jag i alla fall tiden på min sida!

Det är därför jag tycker att du ska lägga basen på cykel, då cyklingen har överföring både till löpning och längdskidor samtidigt som skaderisken är väldigt låg. Med 3 cykelpass per vecka och 2 löppass kommer du långt. Kör lugna pass och kör istället lite längre för att bli trött. När det kommer till distansgrenar finns det inget viktigare än att ha gjort ganska många timmar. Så 3 cykel/spinningpass på 90 minuter och 2-3 löppass på 30-90 minuter per vecka i prattempo så kommer din kondition att bli bättre väldigt mycket snabbare. När du närmar dig en tävling, säg 8v innan, försöker du att träna mer och mer som tävlingen. Inför Lidingöloppet så börjar du alltså när det är 8v kvar med att minska på cyklingen, förlägger löpträningen till ellljusspår (om du inte redan springer i det) och lägger till ett backpass.

replacement
2014-02-25, 11:37
Det är därför jag tycker att du ska lägga basen på cykel, då cyklingen har överföring både till löpning och längdskidor samtidigt som skaderisken är väldigt låg. Med 3 cykelpass per vecka och 2 löppass kommer du långt. Kör lugna pass och kör istället lite längre för att bli trött. När det kommer till distansgrenar finns det inget viktigare än att ha gjort ganska många timmar. Så 3 cykel/spinningpass på 90 minuter och 2-3 löppass på 30-90 minuter per vecka i prattempo så kommer din kondition att bli bättre väldigt mycket snabbare. När du närmar dig en tävling, säg 8v innan, försöker du att träna mer och mer som tävlingen. Inför Lidingöloppet så börjar du alltså när det är 8v kvar med att minska på cyklingen, förlägger löpträningen till ellljusspår (om du inte redan springer i det) och lägger till ett backpass.

Det låter väldigt klokt det du säger, och antagligen gör jag bäst i att göra precis så. Jag blev väldigt sugen på att börja simma också, dock. Men jag ska definitivt försöka prioritera cyklingen och löpningen!

Är det någon som har någon erfarenhet av SkiErg-maskiner förresten, och vet om de har någon vidare överföring till skidåkningen? Det är inget jag kommer alls prioritera redan nu, men när det börjar närma sig Vasaloppsveckan och det inte har varit någon vidare snö, så kanske det kan vara intressant.

Alltidxx
2014-02-25, 12:02
Normalviktig 24-åring med ett år till första loppet? Du kan ju köra helklassikern istället för att fegstarta med halva. Kommer gå bra - och börja lugnt med träningen!
Ja, halva borde ju kallas för "fegklassikern" i stället. :D