handdator

Visa fullständig version : Stort problem: Aldrig hungrig - Hjälp!


j0akim
2014-02-22, 16:17
Nu kanske det finns fler liknande trådar, men då detta är mitt problem så kände jag att jag skulle starta en egen tråd.

Mitt problem är att jag har någon mental spärr i huvudet att när jag tänker på mat så blir jag ganska äcklad och därmed tappar matsuget.

Nu låter det kanske värre än vad det är för jag kan äta mat, ganska mycket mat för mig, men inte tillräckligt för att gå upp "lite" i vikt.

Jag kör för tillfället Stronglifts 3 dagar per vecka. Men jag lägger till diverse övningar efter passen om jag har tid.

Mina stats är:

32 år
184cm
77kg
Vägde ca 67 när jag började träna för 2 år sedan, men nu har jag stannat upp runt 65-57kg det senaste året.

Tränat i ca 2 år

SL 5*5 Stats just nu:
Böj: 100
Press: 45
Mark: 145
Bänk 65
Rodd 65

Jag äter ca 3300kcal per dag, ganska nyttiga kalorier då jag har diabetes.
Enligt Lifesum-appen som jag använder så ska jag gå upp till 80 på några veckor men jag ökar knappt ett kilo per månad.

Nu till problemet.

Jag äter en normal dag:
Frukost
Lunch
Gainer (True mass 500kcal) Lade till denna för en månad sedan för att se om det gör någon skillnad, det gör det inte.
Stor middag (ca 1500 kcal)
Protein
Kvällsmat (2-3 smörgåsar med kalkon, ost och grönsaker)

Lägger jag in tex ett mellanmål mellan frukost och lunch så får jag knappt i mig någon lunch för att jag inte är hungrig så därför brukar jag äta en tidig lunch och fokusera på att få i mig mer mat efter lunchen då hungern brukar visa sig då.

Behöver ni någon mer info? Är det någon som har varit i liknande sits och kan komma med förslag?

Tacksam för hjälp då jag känner att jag behöver mer energi för att klara ökningarna i Stronglifts som sker just nu.

tossefar
2014-02-22, 16:33
Ta en kopp varm choklad med grädde i. En dl är 375 kcal. Dessutom är det gott!

Diomedea exulans
2014-02-22, 16:50
Nu har jag inte varit i liknande sits, men kan du inte testa att dricka kalorier? Känns som att t ex ett glas röd mjölk vore lättare att få i sig än en bit mat.

j0akim
2014-02-22, 16:53
Jag kan även tillägga att jag på senaste tiden, när jag har druckit som mest protein har fått en riktigt känslig mage just för protein. Så jag försöker att hålla ner på laktosen.

Jag har testat att helt skippa alla tillskott i någon månad utan att något blev bättre/sämre. Jag har testat att köra 2 shakes om dagen och blivit allmänt kass i magen (som alla verkar bli av proteinshakes).

Mitt problem är alltså att jag inte har lust att äta/dricka något på dagarna, hungern kommer mest på kvällarna efter jobbet. Jag kan säkert dricka grädde och annat fett, men det känns inte som en lösning på problemet på lång sikt.

Diomedea exulans
2014-02-22, 16:59
Kan det funka att vräka i dig mat på kvällarna då?

j0akim
2014-02-22, 17:02
Kan det funka att vräka i dig mat på kvällarna då?

Det funkar, det är där jag får i mig typ 2000kcal.
Problemet är att jag blir så jävla uppblåst av det... Jag tänkte att jag ska försöka fördela ut det bättre under dagen, men det är ju då jag inte har någon matlust...

Sniggel
2014-02-22, 17:04
Om du är hungrig på kvällarna så ändra kvällsmålet till 4-5 smörgåsar med smör, kalkon ost och grönsaker samt en "halv liter oboy" (gjord på vatten eller låglaktosmjölk om du har problem med laktos).
Problemet verkar vara att du är rädd för att äta och det bästa sättet att ta itu med rädslor är att bemöta dem.

LoveMachine
2014-02-22, 17:05
Vad väger du, 77 eller 65?

32 år
184cm
77kg
Vägde ca 67 när jag började träna för 2 år sedan, men nu har jag stannat upp runt 65-57kg det senaste året.


Det gör ju en viss skillnad för vilket utgångsläge du har och hur mycket det är realistiskt att gå upp på ett bra sätt. Nu är jag expert på att bli fet så ditt problem har jag dålig koll på. Däremot så undrar jag varför du har så bråttom? Knappt ett kilo i månaden är väl rätt så bra? Du kan säkert hitta en lösning för att gå upp i vikt snabbare men det lär ju knappast bli någon kvalitativ viktuppgång.

j0akim
2014-02-22, 17:11
Om du är hungrig på kvällarna så ändra kvällsmålet till 4-5 smörgåsar med smör, kalkon ost och grönsaker samt en "halv liter oboy" (gjord på vatten eller låglaktosmjölk om du har problem med laktos).
Problemet verkar vara att du är rädd för att äta och det bästa sättet att ta itu med rädslor är att bemöta dem.

Det kan ju vara en ide att öka på "kvällsmålet". Ska försöka det. Jag har diabetes som jag skrev ovan, så desto mer jag äter närmare när jag somnar, desto mer problem får jag med diabetesen pga att blodsockret går upp när man sover om man äter precis innan. Men jag kan ju absolut öka långsamt för att se om det blir någon skillnad.


Vad väger du, 77 eller 65?


Det gör ju en viss skillnad för vilket utgångsläge du har och hur mycket det är realistiskt att gå upp på ett bra sätt. Nu är jag expert på att bli fet så ditt problem har jag dålig koll på. Däremot så undrar jag varför du har så bråttom? Knappt ett kilo i månaden är väl rätt så bra? Du kan säkert hitta en lösning för att gå upp i vikt snabbare men det lär ju knappast bli någon kvalitativ viktuppgång.

Nu väger jag 77kg.
Du har rätt, och jag håller med. Det är det att så fort jag slutar äta, som nu tex när jag är förkyld och inte har tränat på en vecka så tappar jag kilorna direkt, vilket leder till att så fort något händer som tex en förkylning så går jag ner mer i vikt än jag har ökat de senaste 3 månaderna...

Så det blir ungefär 1 steg fram 2 steg bak vilket gör att jag aldrig når fram till tex 80kg. Åtminstone inte det sista året då jag har stått ganska still runt 75-77kg.

Sniggel
2014-02-22, 17:17
Det kan ju vara en ide att öka på "kvällsmålet". Ska försöka det. Jag har diabetes som jag skrev ovan, så desto mer jag äter närmare när jag somnar, desto mer problem får jag med diabetesen pga att blodsockret går upp när man sover om man äter precis innan. Men jag kan ju absolut öka långsamt för att se om det blir någon skillnad.

Aha, Missade det. Mer fokus på fett kanske då? Oboyen kanske är en dålig idé innan läggdags.

j0akim
2014-02-22, 17:22
Jag har tänkt på en sak som kanske är en del av problemet att jag inte går upp i vikt beror på. Om vi bortser från matlusten.

Jag har haft diabetes sen jag var 17. Nästan halva mitt liv. Åren innan detta var jag vegetarian sedan jag var 12.

När jag fick diabetesen så fick jag gå en grundkurs i vad jag ska äta för att blodsockret inte ska svänga. För att förklara det väldigt kort så var det att jag skulle minska på allt onyttigt som fett (olja, smör, mjölk osv) och även minska på pasta och andra kolhydrater.

Detta kanske fortfarande ligger inprogrammerat i mitt bakhuvud och jag äter för nyttigt.
Några grejer är tex att jag äter väldigt lite bregott, väldigt tunna skivor ost och ganska lite såser och annat som är "onyttigt".

Nu försöker jag såklart att ändra på detta och anpassa insulinet efter detta och det går bra. Men jag kanske måste ändra på det rejält = använda mycket olja när jag steker. Ta lite fetare köttfärs och kanske undvika alla "lättprodukter" för att få i mig mer kalorier än vad jag får i mig idag. Jag kanske helt enkelt behöver mer än de 3300 som Lifesum räknat ut?

Sverker
2014-02-22, 18:40
Har ingen aning vilket energibehov du har. 3300 kcal är säkert lagom för vilken diabetiker som helst som är dagligt aktiv. Med träning behöver du säkert lite mer.

Vill du gå upp i vikt bör du snarare fördela energiintaget på fler tillfällen. För att undvika att blodsockret ökar för mycket. Lägg extra kalorierna när din insulinkänslighet är som störst, vilket bör vara efter träningen.
Öka kalorierna med traditionell diabetesmat med lågt GI.

R Scarpa27
2014-02-22, 19:10
lägg ner att dricka whey shaken om viktökning är målet och du har svårt att bli hungrig.. totalt waste.
& du kör ju gainer efter passet som är bra.

protein lär du nog få i dig tillräckligt på alla dina måltider kan jag tänka mig?

j0akim
2014-02-22, 19:37
Har ingen aning vilket energibehov du har. 3300 kcal är säkert lagom för vilken diabetiker som helst som är dagligt aktiv. Med träning behöver du säkert lite mer.

Vill du gå upp i vikt bör du snarare fördela energiintaget på fler tillfällen. För att undvika att blodsockret ökar för mycket. Lägg extra kalorierna när din insulinkänslighet är som störst, vilket bör vara efter träningen.
Öka kalorierna med traditionell diabetesmat med lågt GI.

Jag kanske ska höja ytterligare lite då. Kan testa 3500. Bara det att jag har det jävligt tufft nu att få i mig mat. Är konstant på gränsen där jag mår illa för att jag är så mätt. Som efter man har ätit en pizza ungefär. Diabeteskost är ju väldigt nyttigt, vilket innebär att jag behöver äta ännu mer för att få i mig kalorierna.

Jag ska på möte hos en dietist på torsdag. Ska prata med den personen då om vad som är bäst för en diabetiker.

lägg ner att dricka whey shaken om viktökning är målet och du har svårt att bli hungrig.. totalt waste.
& du kör ju gainer efter passet som är bra.

protein lär du nog få i dig tillräckligt på alla dina måltider kan jag tänka mig?

Jag ligger efter något i protein i min kost beroende på hur jag räknar. Men en shake på ca 50-60g brukar göra att jag kommer upp runt -200 så det är därför jag tar den.

R Scarpa27
2014-02-22, 20:19
Jag kanske ska höja ytterligare lite då. Kan testa 3500. Bara det att jag har det jävligt tufft nu att få i mig mat. Är konstant på gränsen där jag mår illa för att jag är så mätt. Som efter man har ätit en pizza ungefär. Diabeteskost är ju väldigt nyttigt, vilket innebär att jag behöver äta ännu mer för att få i mig kalorierna.

Jag ska på möte hos en dietist på torsdag. Ska prata med den personen då om vad som är bäst för en diabetiker.



Jag ligger efter något i protein i min kost beroende på hur jag räknar. Men en shake på ca 50-60g brukar göra att jag kommer upp runt -200 så det är därför jag tar den.


behöver inte äta så du blir supermätt tillsätt bara extra fett till dina vanliga måltider ex visa extra olja(ringla olja över pasta) smör, dressing/sås. enkelhet.

Stjarnan
2014-02-22, 20:35
Jag kanske ska höja ytterligare lite då. Kan testa 3500. Bara det att jag har det jävligt tufft nu att få i mig mat. Är konstant på gränsen där jag mår illa för att jag är så mätt. Som efter man har ätit en pizza ungefär. Diabeteskost är ju väldigt nyttigt, vilket innebär att jag behöver äta ännu mer för att få i mig kalorierna.

Jag ska på möte hos en dietist på torsdag. Ska prata med den personen då om vad som är bäst för en diabetiker.



Jag ligger efter något i protein i min kost beroende på hur jag räknar. Men en shake på ca 50-60g brukar göra att jag kommer upp runt -200 så det är därför jag tar den.

Inte i ditt fall!

R Scarpa27
2014-02-22, 20:38
Inte i ditt fall!

precis, :) varför är diabeteskost nyttigt & kalorisnålare? never heard.

sigill
2014-02-22, 21:05
Du behöver verkligen inte 200 g protein om du går upp i vikt. Hälften skulle räcka egentligen, men äter du normalt och kommer upp i 3500 så bör du hamna på minst 150 g.

j0akim
2014-02-22, 23:28
Inte i ditt fall!

Utveckla gärna.

precis, :) varför är diabeteskost nyttigt & kalorisnålare? never heard.

Utveckla gärna vad du har hört. Det jag har lärt mig är som jag skrev ovan att jag ska undvika de flesta feta rätter och snabba kolhydrater i stora mängder som pasta osv. Så egentligen ska en diabetiker äta som "alla" bör, nyttigt, kalorisnålt och mycket långsamma kolhydrater. Och undvika allt godis, sötsaker, chips osv.

Du behöver verkligen inte 200 g protein om du går upp i vikt. Hälften skulle räcka egentligen, men äter du normalt och kommer upp i 3500 så bör du hamna på minst 150 g.

Jag har räknat på detsamma, men kände att det inte skadade att inta en extra shake om dagen för att vara på säkra sidan att jag får i mig mina proteiner.

Jag är inte på något sätt ute efter en debatt utan vill ha tips, ideér och råd om hur jag kan ändra detta till det positiva.

sigill
2014-02-22, 23:31
Det är snabba kolhydrater och inte fett du ska undvika som diabetiker.

Proteinbehovet på överskott är mycket litet. Överskottet har långt större betydelse.

Stjarnan
2014-02-23, 06:40
Utveckla gärna.

Eftersom ditt mål är att gå upp i vikt och inte lyckas så är inte den mat du äter idag nyttig för dina mål.. Visst är t.ex. broccoli en nyttig råvara men det är inte speciellt nyttigt för dig då det är otroligt energifattigt!

R Scarpa27
2014-02-23, 07:32
Utveckla gärna.



Utveckla gärna vad du har hört. Det jag har lärt mig är som jag skrev ovan att jag ska undvika de flesta feta rätter och snabba kolhydrater i stora mängder som pasta osv. Så egentligen ska en diabetiker äta som "alla" bör, nyttigt, kalorisnålt och mycket långsamma kolhydrater. Och undvika allt godis, sötsaker, chips osv.




Finns ju olivolja, smör, ost, kött, fisk, ägg,majo,nötter m.m
funkar det tros? :)

Sverker
2014-02-23, 07:54
Varför tror ni att fett är ett bra alternativ ?
Vad grundar ni den åsikten på ?

EnergiÖverskott
2014-02-23, 08:16
Varför tror ni att fett är ett bra alternativ ?
Vad grundar ni den åsikten på ?

Sigill nämnde att fett är bättre än snabba kolhydrater för en diabetiker. Det handlar självklart om att du lär må bättre om du som diabetiker försöker minimera snabba insulinpåslag, kunna dra ner på sprutorna (till och med utesluta dem om man äter nästintill noll kolhydrater) men, att fett är per automatik alltid är bättre än kolhydrater ser jag inte att någon sagt i denna tråd. Du är ju så pass påläst Sverker att du garanterat kan läsa mellan raderna vad det är folk vill få fram om du vill ;)

Scarpa verkar ju säga något i stil med "plussa snabba kolhydrater och fett" i varenda tråd som handlar om att man ska äta mer så han verkar vara en stark förordare av den traditionella grisbulken: ät allt du ser och gå upp i vikt. Ration mellan fett och muskler verkar han aldrig ta hänsyn av vad jag har sett i trådar här så att han rekommenderar det mesta så länge det genererar att Kcalöverskott är ingen direkt överraskning för mig.

R Scarpa27
2014-02-23, 08:24
Sigill nämnde att fett är bättre än snabba kolhydrater för en diabetiker. Det handlar självklart om att du lär må bättre om du som diabetiker försöker minimera snabba insulinpåslag, kunna dra ner på sprutorna (till och med utesluta dem om man äter nästintill noll kolhydrater) men, att fett är per automatik alltid är bättre än kolhydrater ser jag inte att någon sagt i denna tråd. Du är ju så pass påläst Sverker att du garanterat kan läsa mellan raderna vad det är folk vill få fram om du vill ;)

Scarpa verkar ju säga något i stil med "plussa snabba kolhydrater och fett" i varenda tråd som handlar om att man ska äta mer så han verkar vara en stark förordare av den traditionella grisbulken: ät allt du ser och gå upp i vikt. Ration mellan fett och muskler verkar han aldrig ta hänsyn av vad jag har sett i trådar här så att han rekommenderar det mesta så länge det genererar att Kcalöverskott är ingen direkt överraskning för mig.

snabba kolhydrater & fett brukar vara ett bra alternativ för de som har svårt att äta (mycket mer mat) så ist plussa upp kalorierna i måltider ist för att äta 50kg grönsaker.

Nu är ju Ts diabetiker, och har ju svårt för kolhydrater men kan ju ligga lite plus på fettet ist & äta normalt med långsamma kolhydrater kanske.

Du är experten, ge han råd utifrån hans situation.
*hug*

j0akim
2014-02-23, 10:17
Varför tror ni att fett är ett bra alternativ ?
Vad grundar ni den åsikten på ?

Vore toppen om du kan komma med lite förslag och ideér om du är kunnig inom detta. :thumbup:

Sverker
2014-02-23, 10:19
Jag försöker bara få reda på vad som gäller vid frontlinjen.

Att gå upp i vikt är ett bra sätt att sänka sin insulinkänslighet. Att justera på makronivå låter svårt för varje individ. Jag misstänker att mängden kalorier har större påverkan på insulinkänsligheten än vilket näringsämne man väljer. Fett är inte oskyldigt när det gäller blodsockersvaret över tid. Samma sak med protein. Ämnena har påverkan på blodsockret. Frågan är snarast ifall de är bättre eller inte vid viktuppgång.

z_bumbi
2014-02-23, 12:49
Går du upp ett kilo per månad skulle jag säga att du med tanke på vilket träningsprogram du har valt har en ganska lagom uppgångstakt och du behöver inte ändra något.

PAPA06
2014-02-25, 22:31
Mitt problem är att jag har någon mental spärr i huvudet att när jag tänker på mat så blir jag ganska äcklad och därmed tappar matsuget.


Mitt bästa råd är att få i dig så mycket "mat" som möjligt i flytande form, tills din mentala spärr försvinner. Det är bra mycket lättare att sippra i sig en nyttig smoothie eller dylikt än att tugga i sig mat. :cool: