handdator

Visa fullständig version : Alltid öm och ont i leder och muskler.


h051n
2014-02-22, 13:28
Det är så att jag mer eller mindre alltid får träningsvärk efter ett styrkepass.
Kör jag hårt så blir mina leder och muskler ömma i någon dag.

Och lite då och då så får jag inflammationer i muskelfästena i armarna, ryggen, axlarna och liknande platser.

Vrf får jag alltid inflammationer i kroppen?

Jag har testat tabletter för leder och det hjälper faktiskt lite (super cissus, remedex och glukosamin)

Är detså att jag enkelt får inflammationer i kroppen och generellt har längre återhämtningstid än andra?

kan inte träna 2 dagar efter varandra då jag alltid är öm dagen efter.

Jag brukar köra 3 set och 8 reps. 3-4 övningar.

för några år sedan så kunde jag träna varje dag utan problem, men nu så tar det stopp hela tiden känns det som.

Tack på förhand!

h051n
2014-02-22, 16:21
Kön: Man

Ålder: 24

Väger ca 85 och är 179cm

Tränat i några år (till och från)

Har redan testat tabletter så som alvedon, ipren, diklofenak tablett och kräm form.

Bubblan84
2014-02-22, 16:27
Jag känner igen mig i det där. Har sjukt ofta ont som inte är träningsvärk och små inflammationer eller liknande här och där. Hur ser kosten ut? Andra symptom som trötthet, frusenhet eller så?

h051n
2014-02-22, 16:33
Jo kosten är nog helt ok, äter mina grönsaker, tar omega 3 tabletter och multivitaminer lite då och då.


Känner mig nästan alltid trött dagen efter att jag har tränat. Känns som att man inte alls har återhämtat sig.

Illuminatus
2014-02-22, 16:41
Även jag känner igen mig i det här & jag har märkt det extra mycket nu under vinterhalvåret. Öm i leder & muskler, speciellt underarmarna samt greppstyrkan har varit = 0 vissa dagar. Typ som när man har feber.

Har varit typ halvsjuk hela vintern känns det som och har väntat på att det någon vacker dag ska bryta ut men det har det inte gjort hitintills. Man har liksom bara gått och väntat och tänkt, nu får jag fan ta och bli sjuk på riktigt så jag blir kvitt med att vara "halvsjuk".

Själv har jag väll inte några direkta problem med återhämtningen, nästintill alltid färsk och sugen på att träna men en del dagar har varit hemska & har då lyssnat på kroppen och vilat. Jag tror dock att det är vanligt att vara lite småsjuk denna årstiden och hade jag bara tränat de dagar jag varit på topp hade det inte blivit allt för många pass under vintern överhuvudtaget. Bara att bita ihop och se fram emot våren/sommaren & ljusare tider...

Inte för att detta hjälpte dig men jag känner som sagt igen mig mycket i det du skriver.

Bubblan84
2014-02-22, 16:53
När kroppen reagerar så här bör man nog utreda om man är överkänslig mot något i kosten, för det är inte normalt att ha ont lite överallt hela tiden.
Om kroppen går bananas på något ämne i kroppen så skapar det mycket stress, immunförsvaret riktar in sig på att ta hand om det man är överkänslig mot, återhämtningen blir sämre osv. Jag håller själv på att utreda det via sjukvården, men det tar en jävla tid.

Illuminatus
2014-02-22, 17:06
Trött är jag allt som oftast, varierar dock en del. Frusen är jag alltid, ovanligt frusen. Har aldrig tidigare frusit utan varit "varmblodad" under hela min uppväxt.
Visserligen ligger jag på en betydligt lägre fettprocent året om än vad jag tidigare gjort vilket kan vara en anledning. Frös som mest gjorde jag i sommras när jag låg runt 6-7% kroppsfett, nu har jag runt 12-13% och fryser mindre.

En sak däremot är att mina händer och fingrar blir fruktansvärt kalla vid en typisk jobbdag. Så pass kalla att mina naglar blir blå/lila framåt lunch/eftermiddagen. Jobbar som grafisk designer så står/sitter vid skrivbord 8h om dagen.

Är medveten om att jag äter enformigt och jag skulle kunna tro att jag har någon form av vitamin/mineralbrist. Grönt äter jag sällan.

Sniggel
2014-02-22, 17:12
Har liknande problem och det har smygit på sig med åren. Har problem med inflammatoriska sjukdomar (astma, eksem och allergier) men har förbättrat mina problem avsevärt genom kostförändringar.
Tycker dock att jag gör det mesta i antiinflammatorisk väg men utan att det har effekt på led- och muskelvärk samt stelhet.
Funderar på om det har att göra med att jag har lägre kroppsfett (eller äter mindre) nu för tiden.

Skulle jag göra förändringar i kosten för att göra den än mer antiinflammatorisk skulle kosten bli rätt så "extremt nyttig" imo :P
Jag hade isåfall med största säkerhet droppat ner mot 6-8% kroppsfett med tiden just för att det hade blivit svårt att få i sig tillräckligt med kalorier, vilket heller inte låter så nyttigt i längden.

Bubblan84
2014-02-22, 17:18
Har liknande problem och det har smygit på sig med åren. Har problem med inflammatoriska sjukdomar (astma, eksem och allergier) men har förbättrat mina problem avsevärt genom kostförändringar.
Tycker dock att jag gör det mesta i antiinflammatorisk väg men utan att det har effekt på led- och muskelvärk samt stelhet.
Funderar på om det har att göra med att jag har lägre kroppsfett (eller äter mindre) nu för tiden.

Skulle jag göra förändringar i kosten för att göra den än mer antiinflammatorisk skulle kosten bli rätt så "extremt nyttig" imo :P
Jag hade isåfall med största säkerhet droppat ner mot 6-8% kroppsfett med tiden just för att det hade blivit svårt att få i sig tillräckligt med kalorier, vilket heller inte låter så nyttigt i längden.

Mycket samma här, plus att jag har hypotyreos = låg ämnesomsättning. Troligen har det samband med en allt för inflammatorisk kost under många år (mr kakmonster/gottegris) och att jag är överkänslig mot något. Jag var lite inne på extremt nyttig kost för något årsen men ju mer man läste om det ju värre lät det. Tammefan allt var ju förbjudet eller medför någonting som inte är 100% nyttigt, även de flesta grönsaker. Nötter och frön ska blötläggas 24 timmar innan man äter osv, orka! Så kan man inte ha det heller :)

Dav0d
2014-02-22, 19:16
Liknande problem, det som hjälpte mig var gurkmeja. No shit, it actually helped alot! Tidigare gjorde det bara ont att gå i rulltrappor, idag hoppar jag fram på stål.

h051n
2014-02-22, 21:18
Tack för tipset ska testa gurkmeja.
Är det bara att sleva i sig en tesked om dagen eller?
Läste precis att svartpeppar fördubblar effekten av gurkmeja om man intar det samtidigt som gurkmeja, undrar om det stämmer.

Tänkte testa lite ingefära pulver också.

Dav0d
2014-02-23, 11:16
Tack för tipset ska testa gurkmeja.
Är det bara att sleva i sig en tesked om dagen eller?
Läste precis att svartpeppar fördubblar effekten av gurkmeja om man intar det samtidigt som gurkmeja, undrar om det stämmer.

Tänkte testa lite ingefära pulver också.

Gurkmeja smaken blir godast om du använder det i grytor etc. Eller steker den på lätt värme i smör eller olja. T.ex. bara när du ska steka ägg tycker jag att det smakar gott att blanda gurkmeja i oljan först, sedan lägga in äggen. Nåja, bara undersöka hur du gillar det (vissa gillar bara att lägga gurkmeja på färdiglagat mat). Hur mycket vet jag inte, kör väl ungefär 1 tesked till 1 matsked per dag.

Bubblan84
2014-02-23, 12:03
Enligt vad jag läste nyligen bör gurkmeja hettas upp, intas med något varmt för att ge full effekt.

Lindrian
2014-02-23, 14:25
Enligt vad jag läste nyligen bör gurkmeja hettas upp, intas med något varmt för att ge full effekt.

Ett tips är att blanda i det med typ currykyckling! Jag brukar köra grädde som jag kryddar med b.la curry och gurkmeja, fungerar bra :)

h051n
2014-05-20, 10:50
Uppdatering!

Nu har det gått några månader och det har blivit mycket bättre, allt är inte perfekt ännu men som sagt mycket bättre.

Det jag gjorde var att jag blandade och fyllde Gurkmeja, Ingefära och svartpeppar i tomma kapslar (10st om dagen, köpta från ebay), detta drack jag med vatten och en tesked olja, antingen olivolja eller svartkummin olja.

Kryddorna är jätte billiga att köpa och 200 gram av varje krydda kostar 10kr och håller någon vecka.

Motivationen
2014-05-22, 13:21
Uppdatering!

Nu har det gått några månader och det har blivit mycket bättre, allt är inte perfekt ännu men som sagt mycket bättre.

Det jag gjorde var att jag blandade och fyllde Gurkmeja, Ingefära och svartpeppar i tomma kapslar (10st om dagen, köpta från ebay), detta drack jag med vatten och en tesked olja, antingen olivolja eller svartkummin olja.

Kryddorna är jätte billiga att köpa och 200 gram av varje krydda kostar 10kr och håller någon vecka.

Intressant! Måste testa! Köpte du vanlig gurkmeja, ingefära och svartpeppar från t.ex. Ica? Hur mycket av varje blandade du i kapslarna och hur stora var kapslarna?

h051n
2014-05-25, 16:00
Ja det är vanlig gurkmeja, ingefära och svartpeppar som man kan hitta på ica. Om du har en "utländsk butik" i närheten så brukar det vara mycket billigare hos dem.

Det är storlek 00 på dem. Finns hos gymvxxxhuset hehe tror icke man får skriva ut hela namnet eller länka?

Jag har mest i 10-5-1, alltså främst gurkmeja, sedan hälften ingefära och sedan lite svartpeppar. Men testa dig fram för jag har ingen aning om vad som är bäst eller hur mycket man ska ha.

Extra "onödig" info hehe:
Allt jag vet är att man ska få i sig en rågad matsked gurkmeja. Svartpepparn har jag i för att jag läst att det förbättrar upptaget (helst nymald) och ingefära är känt att vara antiinflammatorisk och oljan har jag läst förbättrar upptaget ännu mer.

Motivationen
2014-05-26, 20:17
Kanon, tack så mycket för tipsen! Ska definitivt prova detta. Hittar dock inga större förpackningar gurkmeja än 38 gram på glas. Hmm..

Illuminatus
2014-05-26, 20:55
Måste testa!

Mitt problem kvarstår & är än värre nu i slutet av dieten...

Lazius
2014-05-29, 22:15
Om du inte orkar/vill blanda till kapslar själv så har TopFormula skapliga priser (speciellt i 4-pack) på både Curcumin och Ingefärstabletter. Blir väl dyrare än att blanda det själv, men enklare...

Curcumin - Innehåll per kapsel:
Gurkmejaextrakt 400 mg
-varav curcumin 380 mg
dl-fenylalanin 50 mg
Svartpepparextrakt 5 mg

h051n
2014-06-12, 19:18
Så hur har det gått för er?