handdator

Visa fullständig version : Back- och cykelintervaller fastande


monsa123
2014-02-21, 23:18
Hej,

187 cm, 95 kg, 12-13%. Tränar styrketräning 5-6 ggr i veckan intensivt och tungt och blir nästan aldrig cardio. Dock något jag gillar är just backintervaller att spurta upp och jogga ner t.ex. samt cykelintervaller. Dessa kastar jag in ibland på en vilodag 10-15 min räcker gott och väl.

Det är rätt välkänt att HIIT är bra MEN jag är alltid noga att köra någon timme efter ett mål så jag har fått i mig kolhydrater och protein. Jag tänkte nu när man ändå ska ner i vikt ett par kilon så ligger jag på 500-300 underskott sen tänkte jag kasta in HIIT 1-2 gånger i veckan utöver styrkan. Vore rätt smidigt att kasta in HIIT innan frukost efter att man tagit aminosyror.

Vad sägs om detta? Nu snackar vi om en 10-15 rusher upp för en backe maxfart och gå/jogg tillbaka så det är en väldigt kort tid (max 10-15 min). Jag antar att jag är supernojig för muskelförlust haha men borde inte vara några probs eftersom jag fyller på ordentligt med mat efter och resten av dagen. Vad sägs? Synpunkter?

monsa123
2014-02-23, 20:08
Vad säger ni då? Förnuftet säger väl att man ska lägga intensiva backspurter lite senare efter att man fått i sig nåt/några mål medan 10-15 HIIT på cykeln (varierande motstånd och tempo) kan jag köra på morgonen på lite BCAA bara.

King Grub
2014-02-23, 20:15
Träning är muskeluppbyggande, inte nedbrytande. Att träna fastande innebär bättre proteinbalans än att inte träna fastande.

monsa123
2014-02-24, 18:57
Träning är muskeluppbyggande, inte nedbrytande. Att träna fastande innebär bättre proteinbalans än att inte träna fastande.

Mm, så med andra ord den enda fördelen med att lägga till kolhydrater innan backintervaller är mer ork och energi?

sigill
2014-02-24, 19:01
Glöm inte koffein/kaffe innan intervallpasset. Det kan göra markant skillnad, speciellt om du kör fastande.

monsa123
2014-02-25, 11:36
Glöm inte koffein/kaffe innan intervallpasset. Det kan göra markant skillnad, speciellt om du kör fastande.

Aa!