handdator

Visa fullständig version : Träna mage eller inte?


sebbanboy14
2014-02-21, 22:12
Hejsan!
Jag har sprungit bort rätt många kilon nu. Har gått på gym i drygt 2 månader. Börjar få fram en del former som jag börjar tycks se lovande ut. Har hela tiden gått på råd av en kille jag känner. Han är rätt stor och har tränat i bra många år. Jag som är ute efter en lite magrutor tycker de är självklart att jag bör träna mage. Men han säger att jag ska skippa de. Låta dom andra muskelgrupperna göra jobbet. Och kör man mage så kan man få en del magrutor som inte alls har schyssta former.

Vad tycker ni? Skriv gärna några rader om hur ni tänker. Rösta gärna men motivera erat svar.

CalleP
2014-02-21, 22:13
Det kommer ju knappast skada att slänga in några set mage.

sebbanboy14
2014-02-21, 22:19
Det kommer ju knappast skada att slänga in några set mage.

Han ser de nog som att släng dom setten på någon annan muskelgrupp istället. Sedan kör man la mage fullt ut eller inte alls. Inte dattar lite här och där =)

PureWhey
2014-02-21, 22:23
"Och kör man mage så kan man få en del magrutor som inte alls har schyssta former."
Va?

Diomedea exulans
2014-02-21, 22:24
Jag vill se ett bildexempel på någon som fått magrutor som inte har schyssta former.

sebbanboy14
2014-02-21, 22:39
Allt låter så självklart då han förklarar. Men kan inte ge något bra exempel. Men Så som jag förstår de så har alla olika slag magrutor. Vissa snyggare än andra. Som med alla kroppsdelar. Och har man då otur och inte har dom schyssta så vill man ju inte framhäva dom mer än nödvändigt. Schysst för mig är då magrutorn sitter som en 6 på en tärning 2-2-2. Finns ju dom som har tp varannan med. Gud va svårt de va och förklara.

Diomedea exulans
2014-02-21, 22:43
Allt låter så självklart då han förklarar. Men kan inte ge något bra exempel. Men Så som jag förstår de så har alla olika slag magrutor. Vissa snyggare än andra. Som med alla kroppsdelar. Och har man då otur och inte har dom schyssta så vill man ju inte framhäva dom mer än nödvändigt. Schysst för mig är då magrutorn sitter som en 6 på en tärning 2-2-2. Finns ju dom som har tp varannan med. Gud va svårt de va och förklara.

Aha, jo, jag fattar precis, men jag tycker det är snyggare med skeva rutor än slät mage.

Vyckzy
2014-02-21, 23:21
Är väl generna som påverkar magrutorna alla har olika

Santoro
2014-02-21, 23:36
Inte den vettigaste trådstarten kanske, men jag spelar med. Man ska helt klart träna magen och man planerar på att ha en välfungerande kropp. Behöver inte vara något överdrivet, ett par minuter plankan och några set crunches tungt i veckan räcker gott och väl, spec om du utför basövningar på ett vettigt sätt.

sebbanboy14
2014-02-21, 23:48
Inte den vettigaste trådstarten kanske, men jag spelar med. Man ska helt klart träna magen och man planerar på att ha en välfungerande kropp. Behöver inte vara något överdrivet, ett par minuter plankan och några set crunches tungt i veckan räcker gott och väl, spec om du utför basövningar på ett vettigt sätt.

Verkar som folk är överens om att man ska köra. Så dår får de allt bli de. Tänkte om man skulle lägga in och köra Mage en gång i veckan. Typ 3 övningar med 4 sett. Köra med lite tunga vikter och bara några rep?

Santoro
2014-02-21, 23:50
kör 3 set plankan och 3 set crunches/dragonflags till en början. Du kan ju utöka med tiden och efter behov.

Illustrerade mannen
2014-02-22, 00:01
Mina magpass:
Stående sneda cablecrunch med ryggen mot magasinet 4x12-15
Dragonflags4x8-12
Viktade crunches 4x6-8
Hängande benlyft (tår till hand) 4x6-8

Alla fyra övningar i rad utan vila, sen 90 sek vila. 2 ggr/vecka.

Santoro
2014-02-22, 00:02
Mina magpass:
Stående sneda cablecrunch med ryggen mot magasinet 4x12-15
Dragonflags4x8-12
Viktade crunches 4x6-8
Hängande benlyft (tår till hand) 4x6-8

Alla fyra övningar i rad utan vila, sen 90 sek vila. 2 ggr/vecka.

Imponerande helt klart.

koncept
2014-02-22, 00:16
Mage bör definitvt tränas. Jag kör 1-2 övningar 3-4 gånger i veckan.

Du behöver inte ha ett speciellt pass då du endast kör magövningar. Mycket enklare att köra 1-2 övningar i slutet av varje pass eller att köra dem i superset med andra lyft.

Se till att träna magen på ett funktionellt sätt (gillar egentligen inte den termen, men kan inte säga det på ett bättre set).

Dåligt sätt att träna mage enligt mig är att göra höga reps och många set med låga vikter, ex 3 x 50 sit ups utan vikt. Träna tungt istället och med övningar som hjälper dig att stabilisera bålen i andra övningar, t.ex. så att du kan hålla ryggen rak i tunga knäböj.

De bästa övningarna för mig har varit:
- plankan i set om 30-60 sek med tunga vikter
- hängande benlyft eller drakflaggor om du kan göra dem
- tunga sidolyft för mage med hantel- sikta på 8-10 reps per set
- utrullningar för mage
- tunga cruches i kabelmaskin
- sprinter och tunga farmers walk ska också vara väldigt effektivt men de har jag ingen erfarenhet av
- många basövningar tränar magen indirekt, ex frontböj, chins / pull ups, smala marklyft, militärpress, mm

Mags
2014-02-22, 00:17
Vad förvånad jag blir... trodde kolo skulle svara "magrutorna skapas i köket" och "gör basövningar".

Jag skulle nog säga att det beror på huruvida man gillar att vara i gymmet eller inte. Om man vill vara effektiv skippar man väl det, om man ändå gillar att vara kvar lite längre så kör man några set. Tycker jag.

Dragon flags är det enda jag tycker är bra.

Men det är definitivt korrekta knäböj + lite tummy vacuums som gjort mest för mina abs.

hurril
2014-02-22, 00:19
Core varje pass tycker jag.

IvarLudvig
2014-02-22, 00:25
Klart du ska träna magen! Satsa på tunga övningar. Jag kör 3xmax dragonflags en gång i veckan och 3xmax rollouts en gång i veckan. Det räcker väl för mig, men i början kan det vara bra att köra lite mer för att bygga upp styrkan ordentligt.

sebbanboy14
2014-02-22, 01:35
Någon som kan länka några bilder eller filmer på några bra övningar?

Warmonger
2014-02-22, 09:22
Jag har i princip aldrig tränat mage. Nån gång då och då.

Har ändå en jävla six pack som inte motsvarar det lilla magträning som jag kört höhö.

Tror det har med gener att göra några har det andra får träna mage som fan.

CalleP
2014-02-22, 10:07
Verkar som folk är överens om att man ska köra. Så dår får de allt bli de. Tänkte om man skulle lägga in och köra Mage en gång i veckan. Typ 3 övningar med 4 sett. Köra med lite tunga vikter och bara några rep?

Menade mer att kör 4 set eller så det räcker :)

J3T69
2014-02-22, 20:06
Allt skall tränas naturligtvis.

mangemani
2014-02-22, 21:21
JO! träna mage.
ju starkare mage desto bättre bål muskulatur(i kombination med det andra dvs) och en stark bål muskulatur är viktigt att ha i princip allt då det kommer till övningar på gymmet men även utanför.
så skippa inte.

sebbanboy14
2014-02-22, 21:47
Blev ett magpass idag. Körde 2 övningar om vart annat utan vila. Tog mig 5 max 10 min. Får börja så :D

Grotesk
2014-02-22, 22:28
Självklart ska du träna magen.

Ristretto
2014-02-22, 22:31
Jag tränar magen, men om nån frågar så säger jag att jag bara kör marklyft. Det gäller för samtliga muskler.

Diomedea exulans
2014-02-22, 22:35
Med risk för att låta lite oseriös, men jag menar faktiskt allvar: Man ska komma håg att vanligt hederligt sex är väldigt bra magträning. Jag menar, tänk på hur jobbigt det är att stå i plankan i tre minuter. Missionärsställningen är som plankan, fast jobbigare eftersom man juckar med höften, och om mottagaren ska bli nöjd ska man helst stå mycket längre än tre minuter. Så till folk som säger "jag tränar aldrig magen, basövningar räcker för mig", tycker jag man ska fråga: "Lever du i celibat också?"

Tobbey
2014-02-22, 22:37
Missionären är ju dock jävligt tråkig så jag föredrar några set crunches på gymmet.

Diomedea exulans
2014-02-22, 22:38
Missionären är ju dock jävligt tråkig så jag föredrar några set crunches på gymmet.

Möjligt, men jag menar bara att man ska ha det i åtanke när folk säger "jag tränar aldrig mage". De kanske visst tränar mage, varje natt rentav, fast bara inte på gymmet.

StarkaUlf
2014-02-22, 22:39
Att du har mage att ställa frågan..

WizKid
2014-02-22, 22:48
^HA!

Jag avslutar alltid mina pass med några magövningar och 1xMAX plankan(tränar 2 ggr/vecka). Så jag tycker ju självklart du ska träna magen. :)

Akada
2014-02-22, 22:50
Vissa anser att abs:en är lite som vader.

XXXL
2014-02-23, 01:32
Core varje pass tycker jag.

Hur ser ditt core pass ut?

Jag gjorde en tråd om de här tidigare,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209642

hurril
2014-02-23, 14:44
Hur ser ditt core pass ut?

Jag gjorde en tråd om de här tidigare,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209642

Minst en övning för magen och en för rövkedjan som uppvärmning. "Magövningen" brukar jag variera mellan något slags utrullning (åt sidorna), någon övning för att stå emot sidokrafter (Pallof-press), planka (oftast på Bosu-bollar), situps i GHR eller hängande knäuppdragningar. Har några varianter som är lite mer finlir också för att jobba på att inte sjunka igenom med ländryggen. T ex liggande KB-pullovers med länden nedtryckt i golvet.

Jag vet inte om någon av dem är extra effektiv eller om de kan mäta sig med att jag böjer och markar utan bälte. Men de fungerar skitbra som uppvärmning/ aktivering och jag känner direkt om något inte står rätt till kring bäckenet. (Om jag känner mig sned eller om jag suttit för mycket och liknande.)

Men detta blir det fem gånger i veckan som uppvärmning till alla mina pass.

cAase
2014-02-23, 15:06
Jag skippade jämt magträning, då jag lyssnade på råden "knäböj, mark och chins etc. är mer än tillräckligt". Slutade med att jag aldrig hade bra magrutor. Började i somras träna mage, 3x i veckan och har nu mycket mer definierade samt djupa magrutor. I samband med att jag införde magträning, började jag också köra 2-3 konditionspass i veckan. Det är inte omöjligt att konditionsträningen på något sätt inverkat här. I vilket fall som helst, har nu mycket tydligare och större magrutor på högre vikt, än jag hade förra året på en mycket lägre vikt.

Animalisk
2014-02-23, 15:35
Jag skippade jämt magträning, då jag lyssnade på råden "knäböj, mark och chins etc. är mer än tillräckligt". Slutade med att jag aldrig hade bra magrutor. Började i somras träna mage, 3x i veckan och har nu mycket mer definierade samt djupa magrutor. I samband med att jag införde magträning, började jag också köra 2-3 konditionspass i veckan. Det är inte omöjligt att konditionsträningen på något sätt inverkat här. I vilket fall som helst, har nu mycket tydligare och större magrutor på högre vikt, än jag hade förra året på en mycket lägre vikt.

Är det du på avataren så ser du grymt bra ut :thumbup:
Jag tror också att mage 3/veckan kommer göra skillnad för TS på ett positivt sätt.