handdator

Visa fullständig version : Väldig smärta, böjgrepp


Klove
2014-02-20, 21:49
Tja!

Har precis lärt mig 'lowbar' böjen nu och gillar den tusen gånger mer än när jag körde highbar FÖRUTOM att det gör så in i helvete ont i min vänstra arm ungefär här: http://piclair.com/data/zffbw.jpg

Jag vet att min vänstra axel är stelare än den andra, finns det nått sätt att stretcha armen/axeln på det sättet så det inte gör ont längre i böj? (Vilar inte vikten på armen i böjen det är själva vinkeln som gör ont som fan i vänsterarm, stel i guess)

Tack på förhand!

F Ultra
2014-02-20, 22:06
Provat att hålla maxbrett? Får själv ont i min högra handled och armbåge precis där du har det om jag håller så smalt som "man borde" men det försvinner när jag kör maxbrett (håller ute vid vikterna).

Stretcha för detta är så vitt jag vet dels att stretcha bröstet eftersom om du är stram där så kan det påverka hur långt bak du kan föra händerna, och sedan den där pinnen som man håller i och för från framsida till bakom kroppen och försöker göra greppet smalare och smalare. En annan bra stretch är wall slides (dvs stå mot vägg med händer, armar och ända mot väggen och för händerna rakt upp och sedan ner igen).

Klove
2014-02-20, 22:46
Provat att hålla maxbrett? Får själv ont i min högra handled och armbåge precis där du har det om jag håller så smalt som "man borde" men det försvinner när jag kör maxbrett (håller ute vid vikterna).

Stretcha för detta är så vitt jag vet dels att stretcha bröstet eftersom om du är stram där så kan det påverka hur långt bak du kan föra händerna, och sedan den där pinnen som man håller i och för från framsida till bakom kroppen och försöker göra greppet smalare och smalare. En annan bra stretch är wall slides (dvs stå mot vägg med händer, armar och ända mot väggen och för händerna rakt upp och sedan ner igen).

Håller maxbrett! Okej tack för tipset ska börja stretcha bröstet mer då, hoppas det hjälper. Pinnen kör jag redan ofta!

Klove
2014-02-20, 23:44
http://piclair.com/data/3zz47.jpg det är precis när jag håller sådär det gör skitont där jag ringat in, på yttersidan liksom, är det bröstet jag ska stretcha då? Bara på vänstra armen det gör ont konstigt nog

Bryggan
2014-02-21, 06:05
http://piclair.com/data/3zz47.jpg det är precis när jag håller sådär det gör skitont där jag ringat in, på yttersidan liksom, är det bröstet jag ska stretcha då? Bara på vänstra armen det gör ont konstigt nogJag vet inte var eller hur eller varför, det jag vet är att jag har haft ont länge i min underarm nu. Trodde första året att smärtan var lokalt placerad i just underarmen/armvecket och masserade där och höll på där. På senare tid så har jag börjat fundera på om inte orsaken till problemen i armvecket/underarmen kommer från axeln, konstigt nog.

Bara för att få en lite bättre bild på ditt problem:
1.Känns smärtorna mest i upprätt position eller även i den nedre positionen. Anledningen till att jag frågar är om tyngden från stången har ett finger med i spelet eller om det är vinkeln på överarmen som framkallar problemen. Tyngden på dina armar är ju som störst i det övre läget.

2. Känner du smärtor i vänster arm vid andra övningar där du belastar armen? Eller är det någon vardaglig rörelse/grepp/position som du känner av?

3. Hur länge har det varit så här?

4. Är det diffusa smärtor eller känner du hur smärtcentrum är lokaliserat till någon enskild plats i armen...ja om du kör in tummen eller liknande?

Klove
2014-02-21, 20:30
Jag vet inte var eller hur eller varför, det jag vet är att jag har haft ont länge i min underarm nu. Trodde första året att smärtan var lokalt placerad i just underarmen/armvecket och masserade där och höll på där. På senare tid så har jag börjat fundera på om inte orsaken till problemen i armvecket/underarmen kommer från axeln, konstigt nog.

Bara för att få en lite bättre bild på ditt problem:
1.Känns smärtorna mest i upprätt position eller även i den nedre positionen. Anledningen till att jag frågar är om tyngden från stången har ett finger med i spelet eller om det är vinkeln på överarmen som framkallar problemen. Tyngden på dina armar är ju som störst i det övre läget.

2. Känner du smärtor i vänster arm vid andra övningar där du belastar armen? Eller är det någon vardaglig rörelse/grepp/position som du känner av?

3. Hur länge har det varit så här?

4. Är det diffusa smärtor eller känner du hur smärtcentrum är lokaliserat till någon enskild plats i armen...ja om du kör in tummen eller liknande?

1. Hmm vad menar du med upprätt/nedre position? Alltså smärtan kommer när jag liksom tvingar fram vinkeln (dra bak underarmen och framåt med armbågen). Det kan ha haft med att jag hade tyngd på armen när jag böjde highbar men tror det är att jag är dåligt rörlig i vänster arm, för min högra arm är mer flexibel och där gör det inte ont.

2. Nej inga smärtor annars, bara när jag vinklar bak den i böjgrepp positionen, sen är ju smärtan kvar nån timme efteråt (körde klart alla set böj även fast det gjorde ont som in i helvete igår)

3. Sen jag började försöka med lowbar positionen, innan hade jag armarna under stången vid highbar. (och är medveten om att inte låta armarna bära upp nån vikt endast ryggen)

4. Smärtan är alltså väldigt tydligen på utsidan, mellan armvecket och armbågen. Sen sprider det ju sig lite runt det området uppåt mot bicep neråt mot underarmen men det är där det börjar.

Tack för att du försöker hjälpa mig förresten! Uppskattar det som fan

Old Nick
2014-02-21, 21:43
Kan var en inflammation i bicepssenan. Tämligen vanligt och verkar i många fall orsakas av greppet i knäböj. Googla "squat distal bicep tendonitis" och du kommer att hitta en uppsjö av trådar på bl.a Starting Strength-forumet.

Carcer
2014-02-21, 21:53
http://www.youtube.com/watch?v=2iiKibqIQ20

maybe!

Klove
2014-02-22, 01:32
Kan var en inflammation i bicepssenan. Tämligen vanligt och verkar i många fall orsakas av greppet i knäböj. Googla "squat distal bicep tendonitis" och du kommer att hitta en uppsjö av trådar på bl.a Starting Strength-forumet.


Tror fan det är det, testade foamrolla yttersidan av bicep lite och det gjorde ont på vänster arm men inte höger

Klove
2014-02-22, 12:41
Tror ni det är värt att köpa sånt där armbågsskydd eller är det onödigt? Läst på och vet iaf vad jag ska göra nu för att försöka få bort smärtan; 1. ändra grepp i deadlift (inget överhandsgrepp med vänstra armen som jag gjort), 2. värma upp lite bicep innan böj, 3. foamroalla