handdator

Visa fullständig version : Genomtänkt program VS Random split.


Rådjur
2014-02-20, 21:48
Vi tar två personer, där den ena följer ett genomtänkt träningsschema + en strikt kostplan.

Den andre han kör efter en random split som han hittat på internet. Han käkar enligt "if it fits your macros" dvs han får i sig sina macros men har även ett större intag av snabbmat och snacks.

Vem kommer det gå bäst för tror ni?

z_bumbi
2014-02-20, 21:55
Om de får i sig liknande mat så vinner den som har ett genomtänkt program om den andra inte har tur.

PureWhey
2014-02-20, 22:01
Iifym och får i sig det man vill är ju också en "strikt kostplan".

Skickat ifrån böjracket

ABrownie
2014-02-20, 22:17
Vad är skillnaden mellan en "random split" och ett genomtänkt schema?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

Stor Hård Ådrig
2014-02-20, 22:18
IIFYM är allt som behövs i kostväg enligt min mening. Spyr lite halvt på folk som tar betalt för att lägga upp "specialanpassade" kostscheman med speciell mat och överkomplicerar allt.

Och IIFYM inkluderar även mikros och fiber så gl att käka donken 24/7.

Genomtänkt schema > randomsplitt obviously? Förstår inte riktigt syftet med tråden.

filmjölk
2014-02-20, 22:26
Då randomsplitten oftast är rolig, och genomtänkta scheman inte är det, så tror jag att träningsglädjen med randomgrejen kan kompensera en viss del. Inte hela vägen, men en bit.

Sarco
2014-02-20, 22:27
Njaeee. IIFYM är allt som behövs om man äter bra och varierad mat. Vettiga fetter och rejält med grönsaker tycker jag nog man kan säga behövs i längden också.

Angående spliten så finns det ju skitbra splittar på nätet. Den kan vara grym, den kan vara kass. Frågan är som vanligt om den passar för den som tränar.

Snubben
2014-02-20, 22:31
Iifym?

PureWhey
2014-02-20, 22:35
Njaeee. IIFYM är allt som behövs om man äter bra och varierad mat. Vettiga fetter och rejält med grönsaker tycker jag nog man kan säga behövs i längden också.

Angående spliten så finns det ju skitbra splittar på nätet. Den kan vara grym, den kan vara kass. Frågan är som vanligt om den passar för den som tränar.

Va...? IF IT FITS YOUR MACROS = Du ska få i dig det du ska, precis som med ett "mer uppstyrt" matschema.

4623
2014-02-20, 22:35
Iifym?

IF It Fits Your Macros

Sarco
2014-02-20, 22:42
Va...? IF IT FITS YOUR MACROS = Du ska få i dig det du ska, precis som med ett "mer uppstyrt" matschema.

Jag menar bara att macros är inte allt. Du kan hålla dig inom dina macros men ändå missa bra fetter, grönsaker, fibrer, vitaminer och mineraler helt och hållet. Lägg sen till rekommendationer om rött kött etc, så ser du att IIFYM inte är 100% tillräckligt i det långa loppet.

Edit: Med macros menar jag alltså fett, kolhydrater och proteiner. Det gör du väl med, hoppas jag?

PureWhey
2014-02-20, 22:45
Jag menar bara att macros är inte allt. Du kan hålla dig inom dina macros men ändå missa bra fetter, grönsaker, fibrer, vitaminer och mineraler helt och hållet. Lägg sen till rekommendationer om rött kött etc, så ser du att IIFYM inte är 100% tillräckligt i det långa loppet.

Edit: Med macros menar jag alltså fett, kolhydrater och proteiner. Det gör du väl med, hoppas jag?
Jag syftar på de man räknar med inom iifym, eftersom det är det vi pratar om. Alltså protein, kolhydrater, fett, alkohol och fibrer.

Sarco
2014-02-20, 22:58
Ja, OK, hade inte järnkoll på iifym.com utan tänkte mer makros helt enkelt. Lever man upp till fibermängden de rekommenderar blir det såklart bättre, när de lagt till det i sin egna macrodefinition. Men ska man leva efter något över lång tid tror jag nog att det fortfarande är bra att tänka i ett lite större perspektiv.

PureWhey
2014-02-20, 23:00
Iifym är ju perfekt att leva efter under en längre tid, att ha ett superstrikt kostschema med grönsaker, ris och kött (som jag ser att många "fitness"atleter har på IG t.ex.) not so much.

Sarco
2014-02-20, 23:03
Där är vi helt överens. Hållbart i längden är det bästa.

IIFYM +fet fisk +fibrer från grönsaker och begränsat med rött kött så är jag helt med. Jag gillar inte riktigt tanken på att äta makron från skitmat och ett fibertillskott om man ska ta ett extremfall.

koncept
2014-02-20, 23:21
IIFYM funkar såklart men det är inte alltid optimalt. Framförallt kräver det ganska mycket allmän förståelse av kost om det ska funka bra.

Jag har sett exempel där personer med låt oss säga 80g fett per dag käkar 60g en timme innan träning och käkar merparten av kolhydraterna vid frukost när de tränar på kvällen. Jag tror att grundläggande näringstiming är viktigt också.

PureWhey
2014-02-21, 02:07
"Sunt förnuft" kanske bör sättas upp som ett krav då...
Folk alltså.

Skickat ifrån böjracket

bubbaklubba
2014-02-21, 06:14
iifym och varierad kost?

Måste ju räcka.

Beemel
2014-02-21, 07:26
Varje gång jag ser en sådan här tråd tänker jag.
"någon som försöker rättfärdiga för sig själv att det inte är så noga"
Alternativt
"någon som har svårt att motivera sig till att ta träningen seriöst och behöver andra som berättar att disciplin och strikthet är till nytta"

Hur som helst. Jag tror till 100% att den person som njuter av sin träning och tycker det är kul kommer få bättre kontinuitet i sin träning och där med bättre resultat. Om man tycker det är kul att nörda ner sig i strikta kostplaner på milligram nivå, kör på det. Tycker man det är kul att genomföra sina träningspass lite random, kör på det.
Huvudsaken är att man tränar och att man äter och sover hyfsat.

z_bumbi
2014-02-21, 09:49
Då randomsplitten oftast är rolig, och genomtänkta scheman inte är det, så tror jag att träningsglädjen med randomgrejen kan kompensera en viss del. Inte hela vägen, men en bit.

Det är inte så svårt att göra ett program med en stor mängd variation utan att man lämnar tanken med att folk ska öka på det och eftersom ett genomtänkt program anpassar sig till vad personen gillar så har jag ingen aning om vad du pratar om.

Ajemän
2014-02-21, 09:51
Tror den som gillar sitt träningsupplägg bäst får bäst resultat. En "random split" är ju egentligen ett rätt bra upplägg, för de flesta, men det är hur man levererar på passen som gör skillnaden… Och om man älskar varje pass kommer man leverera bra

Santoro
2014-02-21, 09:55
Det många tycks ha missat med IIFYM är att man ALLTID ska nå upp till sina macros OCH micros.

Jeml
2014-02-21, 09:56
iifym och varierad kost?

Måste ju räcka.

vadå OCH en varierad kost? är iifym nödvändigtvis ensidig kost?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2014-02-21, 10:34
Det många tycks ha missat med IIFYM är att man ALLTID ska nå upp till sina macros OCH micros.

Det där verkar onödigt krångligt för att beskriva vanlig vettig mat?

Rådjur
2014-02-21, 10:35
Det där verkar onödigt krångligt för att beskriva vanlig vettig mat?

Enl mig är det väl bara hålla koll på kalorier + protein, det andra hamnar ofta på bra siffror ändå om man nu äter vanlig mat!

Beemel
2014-02-21, 10:41
vadå OCH en varierad kost? är iifym nödvändigtvis ensidig kost?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det behöver inte vara ensidigt, men det KAN vara. Och då är det väl ett vettigt tillägg att understryka att allsidigheten ska man inte glömma bort.

Kurash
2014-02-21, 10:43
Hur är det genomtänkta träningsschemat upplagt? Har du tänkt igenom det själv? Och varför skulle det i så fall vara bättre än ett färdigt program från internet?

Santoro
2014-02-21, 10:44
Det där verkar onödigt krångligt för att beskriva vanlig vettig mat?

Nej, eftersom tanken med IIFYM är att man kan äta ''skit'' och fortfarande nå sina macros/micros istället för att följa någon slags ''clean'' diet.

hugok
2014-02-21, 10:51
Hur är det genomtänkta träningsschemat upplagt? Har du tänkt igenom det själv? Och varför skulle det i så fall vara bättre än ett färdigt program från internet?

Precis! Finns en anledning att vissa program finns på flertalet internetsidor.

eAzy
2014-02-21, 10:56
Jag tycker flexible dieting är ett bättre namn istället för IIFYM då folk kan få för sig att man kan stoppa i sig vad man vill :)

Sen när det kommer till träningsprogram så tycker jag man ska köra sånt som man tycker är kul, att tvinga sig själv att gå efter ett program som man tycker är drygt är dömt att misslyckas.

z_bumbi
2014-02-21, 10:58
Nej, eftersom tanken med IIFYM är att man kan äta ''skit'' och fortfarande nå sina macros/micros istället för att följa någon slags ''clean'' diet.

dvs vanlig mat.

Wormzie
2014-02-21, 10:59
IIFYM har jag förstått går ut på att räkna kcal samt prot/kol/fett och inte bry sig speciellt mycket om VILKEN mat man får i sig. Dvs istället för massa ris kanske man äter lite ris+godis och istället för fet fisk kanske man slänger i sig proteinshake+yoghurt. Jag är inte superinsatt men innebär det att man ska få i sig vitaminer/mineraler/fiber dessutom har iaf inte jag hört..

Santoro
2014-02-21, 10:59
dvs vanlig mat.
Mer eller mindre, men man kan byta ut pasta mot glass osv så länge man redovisar det korrekt. Motvikt mot clean-ocdn som finns inom fitnessvärlden.

IIFYM har jag förstått går ut på att räkna kcal samt prot/kol/fett och inte bry sig speciellt mycket om VILKEN mat man får i sig. Dvs istället för massa ris kanske man äter lite ris+godis och istället för fet fisk kanske man slänger i sig proteinshake+yoghurt. Jag är inte superinsatt men innebär det att man ska få i sig vitaminer/mineraler/fiber dessutom har iaf inte jag hört..

Typ. Så länge du landar på dina macros/micros så kan du äta vad du vill (därav, if it fits your macros).

Sen så kommer du ju inte landa på dina macros/micros av enbart glass, vilket många verkar tro det handlar om.

Klein
2014-02-21, 11:08
Vi tar två personer, där den ena följer ett genomtänkt träningsschema + en strikt kostplan.

Den andre han kör efter en random split som han hittat på internet. Han käkar enligt "if it fits your macros" dvs han får i sig sina macros men har även ett större intag av snabbmat och snacks.

Vem kommer det gå bäst för tror ni?

Helt omöjligt att säga eftersom du inte definerar hur de tränar. Ett "genomtänkt" schema kan vara riktigt uselt och en split kan vara helt ok.

Beemel
2014-02-21, 12:04
Mer eller mindre, men man kan byta ut pasta mot glass osv så länge man redovisar det korrekt. Motvikt mot clean-ocdn som finns inom fitnessvärlden.



Typ. Så länge du landar på dina macros/micros så kan du äta vad du vill (därav, if it fits your macros).

Sen så kommer du ju inte landa på dina macros/micros av enbart glass, vilket många verkar tro det handlar om.

Det beror väl på vilka macron man strävar efter ;)

Santoro
2014-02-21, 12:10
Det beror väl på vilka macron man strävar efter ;)

:naughty:

gohardorgohome
2014-02-21, 12:16
Trivs helt klart bäst med så jag kör just nu, kört både kukstritk p precis allting både träningscheman och mat och som nu, jag har inga speciella dagar utan går på känsla och vet när min kropp behöver vila och vilken muskelgrupp jag kan köra, ser till att få i mig tillräckligt utav allting så att min kropp kan hålla musklerna på plats under denna diet men varje dag ser annorlunda ut.

Jeml
2014-02-21, 12:22
Trivs helt klart bäst med så jag kör just nu, kört både kukstritk p precis allting både träningscheman och mat och som nu, jag har inga speciella dagar utan går på känsla och vet när min kropp behöver vila och vilken muskelgrupp jag kan köra, ser till att få i mig tillräckligt utav allting så att min kropp kan hålla musklerna på plats under denna diet men varje dag ser annorlunda ut.

låter väldigt trevligt att kunna köra så.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

eAzy
2014-02-21, 14:23
IIFYM har jag förstått går ut på att räkna kcal samt prot/kol/fett och inte bry sig speciellt mycket om VILKEN mat man får i sig. Dvs istället för massa ris kanske man äter lite ris+godis och istället för fet fisk kanske man slänger i sig proteinshake+yoghurt. Jag är inte superinsatt men innebär det att man ska få i sig vitaminer/mineraler/fiber dessutom har iaf inte jag hört..

Så länge man får i sig tillräckligt med protein, fett och kolhydrater ja. Dessutom är mikronutrienterna viktiga också. Så frukt, grönt samt massa fiber.

En bra tumregel är 80-90% med "strikt" kost och sen är man flexibel me de sista kalorierna. Jag brukar käka rätt bra och avsluta med en skål chips eller en snickers vad ja nu känner för.

En vanlig dag:

1 kg lättyogurt
1 protein bar
2-300 gram kyckling + 2 dl ris
500g kvarg
Fisk + potatis
3-500 kcal godsaker

z_bumbi
2014-02-21, 14:34
Det är intressant att tråden som handlar om resultat fokuserar så mycket på kosten när de flesta eller t o m alla borde fokusera på träningen.

Helt omöjligt att säga eftersom du inte definerar hur de tränar. Ett "genomtänkt" schema kan vara riktigt uselt och en split kan vara helt ok.

Ett genomtänkt program får man väl ändå räkna med är genomtänkt för just den individen och dessutom inte av slumpvis person utan djupare kunskap? Att någon skulle ta ett program som är planerat för en konståkare och satsa på styrkelyft känns liksom inte så genomtänkt.

Wormzie
2014-02-21, 14:38
Så länge man får i sig tillräckligt med protein, fett och kolhydrater ja. Dessutom är mikronutrienterna viktiga också. Så frukt, grönt samt massa fiber.

En bra tumregel är 80-90% med "strikt" kost och sen är man flexibel me de sista kalorierna. Jag brukar käka rätt bra och avsluta med en skål chips eller en snickers vad ja nu känner för.

En vanlig dag:

1 kg lättyogurt
1 protein bar
2-300 gram kyckling + 2 dl ris
500g kvarg
Fisk + potatis
3-500 kcal godsaker

Så begreppet betyder egentligen räkna kcal+makros, få i dig tillräckligt med viktiga näringsämnen och unna dig själv godsaker i en liten mängd. låter som vilket tråkigt kostupplägg som helst då och inte på något sett kontroversiellt :p

Santoro
2014-02-21, 14:41
Så begreppet betyder egentligen räkna kcal+makros, få i dig tillräckligt med viktiga näringsämnen och unna dig själv godsaker i en liten mängd. låter som vilket tråkigt kostupplägg som helst då och inte på något sett kontroversiellt :p

Nej. Idén är att kunna äta vad som helst för att nå sina macros och micros. Ena dagen kanske du äter kyckling + ris + majonnäs + grönsaker, andra dagen kanske du äter kebab, pitabröd, kebabsås, glass, godis osv och hamnar på samma macros och micros som dagen(arna) innan. Att ''unna'' sig något har inte med saken att göra.

Wormzie
2014-02-21, 14:47
Nej. Idén är att kunna äta vad som helst för att nå sina macros och micros. Ena dagen kanske du äter kyckling + ris + majonnäs + grönsaker, andra dagen kanske du äter kebab, pitabröd, kebabsås, glass, godis osv och hamnar på samma macros och micros som dagen(arna) innan. Att ''unna'' sig något har inte med saken att göra.

Det var så jag tänkte. Flytta fokus från att äta "cleant" och bara se till att man får i sig sina macros. Jag trodde däremot inte att micros kom in i upplägget då de inte framgår i namnet :p

Santoro
2014-02-21, 14:52
Det var så jag tänkte. Flytta fokus från att äta "cleant" och bara se till att man får i sig sina macros. Jag trodde däremot inte att micros kom in i upplägget då de inte framgår i namnet :p

Då var det rätt tänkt.

Gällandes ts fråga så kommer en person som följer ett seriöst program som tex 5/3/1 få bättre resultat än någon som fjantar runt med någon hippiesplit. Förutsatt att den sistnämnda inte har bbc-genetics.

Klein
2014-02-22, 21:24
Ett genomtänkt program får man väl ändå räkna med är genomtänkt för just den individen och dessutom inte av slumpvis person utan djupare kunskap? Att någon skulle ta ett program som är planerat för en konståkare och satsa på styrkelyft känns liksom inte så genomtänkt.

Att träna med hög frekvens är ju utan tvivel mer effektivt. Men de flesta tycker det är roligare att träna med stor variation mellan passen. Vad är då ett genomtänkt program? Roligt, effektivt, båda? Hur hittar man balansen? Bör den sociala miljön faktoreras in ett genomtänkt program? Program skrivet för två personer istället för en person osv.

z_bumbi
2014-02-23, 12:11
Att träna med hög frekvens är ju utan tvivel mer effektivt. Men de flesta tycker det är roligare att träna med stor variation mellan passen. Vad är då ett genomtänkt program? Roligt, effektivt, båda? Hur hittar man balansen? Bör den sociala miljön faktoreras in ett genomtänkt program? Program skrivet för två personer istället för en person osv.

Nej

Nej

Det är genomtänkt.

Ja

Man är något så när insatt i träning.

Ja

Då får man anpassa sig till det men frågan är varför det är nödvändigt att två personer kör exakt samma träningsprogram?

AngoraIHS
2014-02-23, 12:31
Den som tränar ofta, hårt och inte slutar.

Jeml
2014-02-23, 14:08
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2