handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter gymträning?


CHP77
2014-02-20, 19:19
Hej.
Jag kämpar mot min vikt å vill gå ner minst 10kg. Jag äter grönsaker och proteiner 2 ggr dagligen, min fråga är. Jag vill få lite volym på mina armar bl.a. Så jag undrar om det är ok att stoppa i sig lite kolhydrater när man tränat styrka, å i sådanafall hur mkt kolhydrater? Jag äter idag 300g kött och 300g grönsaker samt 20g fet sås 2 ggr/dag.

Tack på förhand.

sigill
2014-02-20, 19:22
Du äter extremt lite mat. Hur orkar du? Låter som en kraschdiet. Vill du bevara muskelmassa måste du gå långsammare fram om du inte är ordentligt fet.

CHP77
2014-02-20, 19:30
Jag är ordentligt fet..:) jag har rejäl bukfetma,107cm midja. Orken är absolut inga problem, har gott om energi, har inte fått någon dipp ännu, peppar peppar.....

sigill
2014-02-20, 19:37
Ok. Men du borde kolla upp att du får i dig tillräckligt med näringsämnen, vilket jag ser att du inte gör:

dumbbell.se är användbart för det syftet.

CHP77
2014-02-20, 19:41
Näringsämnen får jag i mig. Dricker mivitotal dagligen samt käkar 6-8 kapslar omega 3. Har du något tips på kost upplägg annars?

sigill
2014-02-20, 19:45
Det är ingen bra idé att ta multivitamintabletter istället för vettig kost. Finns en del som tyder på att såna tabletter kan göra mer skada än nytta. Upptaget behöver heller inte vara så bra...

Jag skulle byta ut en del av köttet och såsen mot ägg för att få extra näring. Sen så blir det för lite kalcium och magnesium som sagt. Kvarg+ magnesiumtillskott kanske.. Finns många sätt att deffa på....

CHP77
2014-02-20, 19:49
Även kolhydrater efter styrkepass?

sigill
2014-02-20, 19:51
Även kolhydrater efter styrkepass?

Du kan läsa mycket om sånt här på forumet. Men kolhydrater efter träning är ett mycket bra tillfälle. Det påskyndar återhämtningen och glykogenlagren fylls på snabbare än annars.

Fast på deff så tycker jag personligen att det är bättre för prestationen att äta ganska mycket innan.

CHP77
2014-02-20, 20:19
Oki. Då kör jag kolhydrater på lunchen och middagen dom dagarna jag gymmar, dagar jag kör cardio hoppar jag över kolhydrater, låter detta ok?

sigill
2014-02-20, 20:23
Oki. Då kör jag kolhydrater på lunchen och middagen dom dagarna jag gymmar, dagar jag kör cardio hoppar jag över kolhydrater, låter detta ok?

Om du ska bedriva någon slags cardio under deff så bör den vara intervallbetonad i huvudsak. Vid såna tillfällen måste du ha en viss mängd kolhydrater för att kunna komma upp i 90% av maxpuls eller så.

Mängdträning är effektivt över tid, men tar mycket tid i anspråk. Dessutom vill du ju bevara muskelmassa när du går ned i vikt, och då är intervallträning bättre.

Fast är du otränad behöver du inte gå ut så hårt förstås (tuffa intervaller), men kardio utan kolhydrater i någon form är verkligen tufft om den bedrivs med viss intensitet.

CHP77
2014-02-20, 21:06
Crosstrainer och roddmaskin samt promenader är alltså ingen ide?

sigill
2014-02-20, 21:09
Crosstrainer och roddmaskin samt promenader är alltså ingen ide?

Jodå, men fokusera inte för mycket på det. Reglera vikten i huvudsak genom att äta mindre men näringstätare mat än vanligt.

Helst vill du använda energin till styrketräning, det som blir över bör mest gå till vardagsaktiveter (kortare promenader) och intervallträning (om du är seriös när det gäller kondition). Det går förstås att utesluta högintensiv konditionsträning om du bara är ute efter att få en mer fit kropp. Det beror helt på vad det är för mål du har.

Inget fel på promenader alls. Det kräver i princip inget glykogen och är lätt att genomföra.

CHP77
2014-02-20, 21:31
Jodå, men fokusera inte för mycket på det. Reglera vikten i huvudsak genom att äta mindre men näringstätare mat än vanligt.

Helst vill du använda energin till styrketräning, det som blir över bör mest gå till vardagsaktiveter (kortare promenader) och intervallträning (om du är seriös när det gäller kondition). Det går förstås att utesluta högintensiv konditionsträning om du bara är ute efter att få en mer fit kropp. Det beror helt på vad det är för mål du har.

Inget fel på promenader alls. Det kräver i princip inget glykogen och är lätt att genomföra.

Det att jag kör Crosstrainer och promenader är att jag vill bränna fett, som sagt vill minska mitt midjemått, vet att det inte går att punktbränna, men genom promenader och maskiner tycker jag att man borde bränna fett samtidigt som man borde få ett bättre flås, stämmer bra, eller? 👍

Ajemän
2014-02-20, 22:11
Crosstrainer, roddmaskin, promenader, styrketräning… Kan inte bli bättre i mina ögon. Ser ingen anledning att ta bort något.
Det viktigaste är alltid att träningen blir av, framför allt i din position, så kör det du tycker är kul

Tycker du ska köra på så, och sen prova dig fram med kosten. Prova att ösa på med kollisarna, men då får du träna hårdare eller längre om du ska ha samma resultat framöver. Man får labba och hitta det som funkar för en själv...

sigill
2014-02-20, 22:12
Du kan ju äta mindre så slipper du promenera så mycket... Nej, men poängen är att undvika att du "måste" promenera timmevis dagligen för att gå ned i vikt.

Sheogorath
2014-02-20, 22:18
Det att jag kör Crosstrainer och promenader är att jag vill bränna fett, som sagt vill minska mitt midjemått, vet att det inte går att punktbränna, men genom promenader och maskiner tycker jag att man borde bränna fett samtidigt som man borde få ett bättre flås, stämmer bra, eller? ��

Man bränner fett när man ligga på soffan förutsatt att man äter tillräckligt lite.

Så: styr vikten med kosten, träna styrketräning för att ersätta musklerna som förloras vid viktnedgång och om du vill tränar du konditionsträning för KONDITIONENS skull.

Fru_Flisa
2014-02-20, 22:27
Grönsaker är kolhydrater. Ifall du är stillasittande om dagen behöver du inte överdriva intaget.

CHP77
2014-02-20, 22:29
Crosstrainer, roddmaskin, promenader, styrketräning… Kan inte bli bättre i mina ögon. Ser ingen anledning att ta bort något.
Det viktigaste är alltid att träningen blir av, framför allt i din position, så kör det du tycker är kul

Tycker du ska köra på så, och sen prova dig fram med kosten. Prova att ösa på med kollisarna, men då får du träna hårdare eller längre om du ska ha samma resultat framöver. Man får labba och hitta det som funkar för en själv...

Men tycker du att jag ska lägga in lite kolhydrater efter mina styrke pass? Vill ju få lite mer volym på armarna, bröst och benen.

CHP77
2014-02-20, 22:32
Grönsaker är kolhydrater. Ifall du är stillasittande om dagen behöver du inte överdriva intaget.

Jo det är jag med på, men för att få lite volym på sikt så känns set som att jag skulle behöva komplettera med 1-2 potatisar tex för att få i mig lite mer kolhydrater, men vet inte, är såååååå kass på detta.. :/

King Grub
2014-02-20, 22:32
När man börjar sätta restriktioner på grönsaksintaget har det gått väl långt.

Fru_Flisa
2014-02-20, 22:33
Det är proteinet som ger (bestående) volym, inte kolhydrater. Kolhydrater ger bara energi.

Fru_Flisa
2014-02-20, 22:38
När man börjar sätta restriktioner på grönsaksintaget har det gått väl långt.
Jag ser inte att ts skrivit nåt om grönsaksrestriktion, var det möjligen menat åt mitt inlägg?
Isåfall får jag förtydliga att jag menade att grönsaker kan räcka, det krävs kanske inte kolhydratskällor som är mer energirika än så. Menade inte att ts inte skall "överdriva" grönsaksintaget.

z_bumbi
2014-02-21, 09:43
Vad gäller konditionsträning så byter jag mycket hellre x kcal från konditionsträning mot att kunna äta x kcal mer om det gäller att äta så extremt lite mat. Även om det bara blir 200 kcal per dag så är gör det stor skillnad på möjligheten att få i mig näringsämnen. Konditionsträning är dessutom en stor faktor i att man ska kunna krympa midjemåttet snabbare än viktförlusten i sig gör.
Intervallträning på din låga kalorinivå ser jag däremot som i princip meningslöst när det gäller att göra av med energi så kör lugnt tempo och öka längd och intensitet vartefter. Låg intensitet kräver mindre kolhydrater och därför går det att bränna mer total mängd energi innan kolhydraterna tar slut.

Ajemän
2014-02-21, 09:49
Men tycker du att jag ska lägga in lite kolhydrater efter mina styrke pass? Vill ju få lite mer volym på armarna, bröst och benen.

I teorin så bör lite mer kolhydrater ge dig lite mer muskelökning, och lite långsammare fettförlust…
Du får avgöra själv, men jag tycker att du ska fokusera på att gå ner i vikt i en lagom takt, och inte fundera så mycket för muskelökningar.

Min erfarenhet är att det går utmärkt att gå upp i muskler samtidigt som man går ner i späck, och iaf för mig så är det viktigaste (förutom mkt protein och inte allt för kraftig viktnedgång) kontinutet i styrketräningen, styrketräning varje dag, förutom när vila behövs.

Man får prova sig fram och se vad som funkar och vad man trivs med, men lägg inte på så mycket kolhydrater att du inte tappar i vikt bara :)