handdator

Visa fullständig version : Stretching


björne92
2014-02-20, 13:03
Jag har alltid fått höra att stretchibg är dåligt gör styrkan, men de känns som jag blivit jävligt stel och när jag spänner musklerna så känns dom typ trötta och gör lite ont som om jag har tränibgsvärk konstant, när ja t.ex går i trappor blir jag snabbt trött även fast de inte är ansträngande egentligen. Jag har inte svårt dock att göra alla övningar men bör jag stretcha eller skita i det? Jag har inte stretchat på två år.

Devil82
2014-02-20, 13:19
skillnad på statis och dynamisk stretching =)

björne92
2014-02-20, 13:25
skillnad på statis och dynamisk stretching =)

Vad för skillnad?

Sarco
2014-02-20, 13:32
Det finns rätt mycket info att läsa om du testar att söka.

Devil82
2014-02-20, 13:39
hoppas detta hjälper, skimmar lite lätt och förklarar skillnaden.

http://www.exrx.net/ExInfo/Stretching.html

Vill du ha program så är det bättre att googla =)

bighulken
2014-02-20, 13:55
dynamisk kan du göra innan träning med uppvärmningen,dvs tänja lite för att förbereda muskler,senor,ligament inför kommande övning.

statisk,gör du när du inte tränar,typ en vilodag från gymet ,en helg gör jag på.

Viktigt är att man är varm.och har värmt upp ordentligt med lite cardio först,typ cyckling eller annat.inte för mkt bara så att det kommer för mkt blod in i musklerna.helst inte ha pump.

sen tar det sin tid också.
jag brukar köra 1--1.5tim/dag på helger.sätt på sköön musik......för mig blir det en slags meditation......

Men alla är vi olika.......Med vänlig hälsning/

björne92
2014-02-20, 16:50
Men dynamisk stretching( den som är bra) innebär bara att man kör samma stretch övningar men man "gungar" fram och tillbaks bara för att töja ut muskeln snabbt i någon sekund?
Och varför är just denna stretching bra fast inte statisk?

Hemi
2014-02-20, 17:01
Det Finns Olika sätt att stretcha dynamiskt. I stället för att gunga fram och tillbaka och utnyttja momentum kan du i stället förkorta banan och lyfta eller sparka från tyngdpunkten. Då använder du antagonisterna dynamiskt och det ger ibland bättre rörlighet beroende på sport. Exempel är fram och sidosparkar samt klippklättring. Ett ännu mer koncentrerat sätt är att enbart lyfta benen med antagonisterna.

Jumala
2014-02-20, 19:38
Jag har alltid fått höra att stretchibg är dåligt gör styrkan, men de känns som jag blivit jävligt stel och när jag spänner musklerna så känns dom typ trötta och gör lite ont som om jag har tränibgsvärk konstant, när ja t.ex går i trappor blir jag snabbt trött även fast de inte är ansträngande egentligen. Jag har inte svårt dock att göra alla övningar men bör jag stretcha eller skita i det? Jag har inte stretchat på två år.

Akut efter att man utfört statisk stretching kan ens förmåga att utveckla styrka påverkas negativt och hålla i sig upp till 24 timmar. Ju längre man håller den statiska stretchingen desto större inverkan verkar det ha på ens förmåga att utveckla kraft. Så det kan vara en dålig idé att utföra statisk stretching innan ett träningspass, såvida man inte behöver göra det för att kunna utföra övningarna på ett säkert sätt. Men det är att föredra att utföra statisk stretching efter ett träningspass eller på en egen dag.

Ballistisk och dynamisk stretching har inte visat sig ha samma negativa inverkan på prestationen så det kan vara att föredra. Man kan ju säga att man utför en typ av ballistisk stretching när man utför knäböj under uppvärmningen.

Det jag har läst om stretching så verkar det inte ha någon signifikant inverkan på tränings- eller muskelvärk som kommer efter träning. Men du kan ju prova och se om du upplever att det fungerar för dig.

Om man vill öka sin rörlighet kan det vara en idé att utföra excentrisk träning eller styrketräning i ändläge med en moderat vikt istället för att stretcha. Det kan ha många fördelar, exempelvis så blir man stark i sitt nya rörelseomfång vilket man inte blir om man endast stretchar.

björne92
2014-02-21, 07:35
Det Finns Olika sätt att stretcha dynamiskt. I stället för att gunga fram och tillbaka och utnyttja momentum kan du i stället förkorta banan och lyfta eller sparka från tyngdpunkten. Då använder du antagonisterna dynamiskt och det ger ibland bättre rörlighet beroende på sport. Exempel är fram och sidosparkar samt klippklättring. Ett ännu mer koncentrerat sätt är att enbart lyfta benen med antagonisterna.

Vad är bästa dynamiska stretchingen då för styrketräning?