handdator

Visa fullständig version : Vad skulle ni göra med denna desperata ligist?


Heddaway
2014-02-20, 11:42
Med risk för att låta väldigt hatande och arg:

Jag bor i ett litet samhälle i de värmländska markerna och i trakterna håller en kille till som är svår att beskriva utan att gå överstyr med hatiska ord.

Han började när han var liten med att stjäla för sin familj, sina vänner (mopeder, pengar, osvosv) helt hänsynslöst och hade en tendens att grina till sig en förlåtelse varje gång och har på så sätt klarat sig ur de flesta knippor genom sitt liv.

Han började sedan knarka och fortsätta stjäla och göra inbrott för att kunna bekosta sina droger. Han har åkt in och ut ur fängelse/häkte många gånger och varje gång han kommer ut är han i farten igen och förstör människors liv och tillvaro. Han har alltså total brist på empati och en nollad verklighetsuppfattning. En stor jävla idiot m.a.o.

Och flera chanser har han fått, han har suttit på rehab och än en gång grinat sig till att han är frisk och redo för att bli en bättre människa, och sedan gjort om samma saker igen.

Han har alltså stulit för min pojkväns familj, deras vänner, mina vänner. Totalt iskallt har han brutit sig in i butiker, hemma hos folk och plockat fyrhjulingar, mopeder, bilar osv.

Om han börjar stjäla saker från oss, ja jag vet inte vad jag skulle göra med den här killen.

Att tillägga så har han haft en s.a.s "bra uppväxt" med en välbärgad och snäll familj. Han började alltså snatta redan som litet barn.

Den här personen får mig riktigt, jävla, arg. Vad göra med han?

Diomedea exulans
2014-02-20, 11:46
Om jag var du: Till att börja med skulle jag meddela honom att jag har en pojkvän som är stark nog att slita honom på mitten.

MrBoris
2014-02-20, 11:48
Om jag var du: Till att börja med skulle jag meddela honom att jag har en pojkvän som är stark nog att slita honom på mitten.

Alltid lika låg nivå.

Jag skulle låta han hålla på och fortsätta anmäla honom, efter ett tag lär han få längre fängelsestraff och sitta inne så att ni inte behöver bry er. Finns inte mycket annat att göra, lär han sig inte så gör han inte.

Juxta
2014-02-20, 11:50
Att tillägga så har han haft en s.a.s "bra uppväxt" med en välbärgad och snäll familj. Han började alltså snatta redan som litet barn.


Är det säkert detta då? För mig tycker jag det låter som han inte riktigt fått veta gränser eller faktiskt fått en stabil uppväxt. En familj kan vara snäll men fortfarande "skada" sitt barn.

Heddaway
2014-02-20, 11:50
Alltid lika låg nivå.

Jag skulle låta han hålla på och fortsätta anmäla honom, efter ett tag lär han få längre fängelsestraff och sitta inne så att ni inte behöver bry er. Finns inte mycket annat att göra, lär han sig inte så gör han inte.

Ja, det är ju regelrätt så man ska göra. Men när han förstör för vänner och familj då är det svårt att hålla tankar och händer i styr. Han har redan utfört så brutalt många inbrott, narkotikabrott osv osv att han redan har en massa år på kåken, men han får dem aldrig trots stora bevis på att han ligger bakom. Tragiskt.

Pudzianovski
2014-02-20, 11:51
är det säkert detta då? För mig tycker jag det låter som han inte riktigt fått veta gränser eller faktiskt fått en stabil uppväxt. En familj kan vara snäll men fortfarande "skada" sitt barn.

+13

Heddaway
2014-02-20, 11:54
Är det säkert detta då? För mig tycker jag det låter som han inte riktigt fått veta gränser eller faktiskt fått en stabil uppväxt. En familj kan vara snäll men fortfarande "skada" sitt barn.

Baserat på många källor som står nära hans familj och vänner så jo.

Men att han alltid grinat sig till allt och att hans familj förlåtit honom kan ju vara en grund till allt, men ändå, någonstans tycker man att gränsen ska gå för när man börjar ta egna val i livet.

DJJOHANSSON
2014-02-20, 11:55
Det finns inget man kan göra med såna människor.

mela
2014-02-20, 11:55
Han började när han var liten med att stjäla för sin familj, sina vänner (mopeder, pengar, osvosv) helt hänsynslöst och hade en tendens att grina till sig en förlåtelse varje gång och har på så sätt klarat sig ur de flesta knippor genom sitt liv.

Att tillägga så har han haft en s.a.s "bra uppväxt" med en välbärgad och snäll familj. Han började alltså snatta redan som litet barn.


Den där ekvationen får jag inte alls ihop. Varför skulle han stjäla för sin familj om de har haft det gott ställt?

Dessvärre tror jag inte att det är så mycket du kan göra förutom att öka säkerheten kring ditt eget hem och skaffa ordentliga lås och larm osv och dessutom se till att, precis som nämnt, anmäla honom när det sker nya saker. Sedan kanske ställa upp som vittne om det behövs nångång.

Ska du in och skapa rättvisa själv kan de slå fel istället.

Juxta
2014-02-20, 11:56
Baserat på många källor som står nära hans familj och vänner så jo.

Men att han alltid grinat sig till allt och att hans familj förlåtit honom kan ju vara en grund till allt, men ändå, någonstans tycker man att gränsen ska gå för när man börjar ta egna val i livet.

Eftersom han började snatta som liten(och därmed testade gränserna som alla barn gör) och dom bara förlät honom så känns det ju som man kan härleda problemets grund. Han kör ju onekligen på samma beteende fortfarande, om än mer manipulativt, och det funkar, och det har alltid funkat.

Diomedea exulans
2014-02-20, 11:56
Alltid lika låg nivå.


Förlåt.

Att tillägga så har han haft en s.a.s "bra uppväxt" med en välbärgad och snäll familj. Han började alltså snatta redan som litet barn.

Jag tycker inte att det låter som en bra uppväxt ändå, med tanke på:
Han började när han var liten med att stjäla för sin familj, sina vänner (mopeder, pengar, osvosv) helt hänsynslöst och hade en tendens att grina till sig en förlåtelse varje gång

För slappa föräldrar, med andra ord.

Men jag tycker som de andra, bara anmäl så fort han gör nåt brott. Var inte otrevlig mot honom sålänge han sköter sig, då kanske du hamnar på hans "shit list".

Frantic
2014-02-20, 11:58
Den där ekvationen får jag inte alls ihop. Varför skulle han stjäla för sin familj om de har haft det gott ställt?



Stjäla från sin familj kanske?

Pudzianovski
2014-02-20, 11:58
Den där ekvationen får jag inte alls ihop. Varför skulle han stjäla för sin familj om de har haft det gott ställt?

Tror hon menar "stjäla saker hos sin egen familj".

?

delta_mats
2014-02-20, 12:02
Hur ställer sig hans närmaste vänner till det han gör? Eftersom han håller på med droger låter det som att han rör sig i fel sällskap.

Heddaway
2014-02-20, 12:03
Förlåt.


Jag tycker inte att det låter som en bra uppväxt ändå, med tanke på:

För slappa föräldrar, med andra ord.

Men jag tycker som de andra, bara anmäl så fort han gör nåt brott. Var inte otrevlig mot honom sålänge han sköter sig, då kanske du hamnar på hans "shit list".


Jag skrev ändå, "bra uppväxt". Och jo, deras familj är välbärgad, så snatteriet har ingenting att göra med att han inte fick nog med pengar.

Många har försökt sätta honom på plats, skälla ut honom, han har fått vård, straff osv osv. Han är som någon sa tidigare, väldigt manipulativ och drogmissbrukare, han gör allt kan för att få tag på droger.

Att snatta när man är liten? Det gjorde jag också. Jag hade en väldigt bra uppväxt. Det handlade om kicken man fick av att snatta. Men sen när jag åkte fast gav jag mig för att jag skämdes så och gjorde aldrig om det, jag blev förlåten också. Men liksom, i detta fallet handlar det mer om det, eller har jag fel?

Diomedea exulans
2014-02-20, 12:05
Jag skrev ändå, "bra uppväxt". Och jo, deras familj är välbärgad, så snatteriet har ingenting att göra med att han inte fick nog med pengar.

Många har försökt sätta honom på plats, skälla ut honom, han har fått vård, straff osv osv. Han är som någon sa tidigare, väldigt manipulativ och drogmissbrukare, han gör allt kan för att få tag på droger.

Att snatta när man är liten? Det gjorde jag också. Jag hade en väldigt bra uppväxt. Det handlade om kicken man fick av att snatta. Men sen när jag åkte fast gav jag mig för att jag skämdes så och gjorde aldrig om det, jag blev förlåten också. Men liksom, i detta fallet handlar det mer om det, eller har jag fel?

Troligen är det något biologiskt fel på honom. De flesta blir ju hyfsat normala även om de fått en medioker uppväxt. Han är nog född psykopat, eller åtminstone med narcissistisk personlighetsstörning.

Juxta
2014-02-20, 12:06
Att snatta när man är liten? Det gjorde jag också. Jag hade en väldigt bra uppväxt. Det handlade om kicken man fick av att snatta. Men sen när jag åkte fast gav jag mig för att jag skämdes så och gjorde aldrig om det, jag blev förlåten också. Men liksom, i detta fallet handlar det mer om det, eller har jag fel?

Man kan ju bli förlåten på olika sätt. Jag snattade också, och åkte fast, men innan jag blev förlåten fick jag veta några gånger om att det jag gjorde var fel. Jag fick lära mig att hundvalpsblicken inte funkade, denna person som du pratar om fick nog lära sig att hundvalpsblicken faktiskt funkade(och därmed rättfärdigades hans beteende).

Loke
2014-02-20, 12:06
Flytta. Börja plugga på en större ort. Det är sådär människor är på landet. Jag förstår precis vad det är för typ av människa, jag har sett minst ett par andra i mina hemtrakter.

MrBoris
2014-02-20, 12:07
Sen att icke förglömma så är ett (drog)beroende/missbruk just ett beroende/missbruk. Ingen tänker logiskt i sådana situationer. Jag vet eftersom jag själv varit missbrukare.

Heddaway
2014-02-20, 12:08
Troligen är det något biologiskt fel på honom. De flesta blir ju hyfsat normala även om de fått en medioker uppväxt. Han är nog född psykopat, eller åtminstone med narcissistisk personlighetsstörning.

Ja precis.

Rikard Jansson
2014-02-20, 12:09
Flytta. Börja plugga på en större ort. Det är sådär människor är på landet. Jag förstår precis vad det är för typ av människa, jag har sett minst ett par andra i mina hemtrakter.

lol?

Loke
2014-02-20, 12:12
lol?

Grejen är att samma människor finns såklart i större städer också, men de hamnar i nåt skumt gäng och så ser man dem inte mer. Men på mindre orter får man liksom leva med dem. De får nåt straff, försvinner ett tag, men sen är de tillbaka.

Onigiri
2014-02-20, 12:13
Alltid lika låg nivå.

Jag skulle låta han hålla på och fortsätta anmäla honom, efter ett tag lär han få längre fängelsestraff och sitta inne så att ni inte behöver bry er. Finns inte mycket annat att göra, lär han sig inte så gör han inte.Nix, vill gärna hålla med men nej... Håller man på och är smågangster och stjäl och lever rövare för mindre summor, blir det mindre summor i straff. Han kommer inte sitta på livstid eller 10+ år någonsin så länge det bara att lättare bus.



Heddaway:
Jag bor i en liknande håla som ni bor i närheten av er, vi har fullt med småbusar som hållit på sådär och pissat på allt och alla genom livet och klarat sig igenom precis allt med små straff och böter. Tror det blir mer påtagligt i småstäderna då dessa svin blir "kända" för sina framtåg. Ibland, nåja, rätt så ofta önskar man att grabbarna från filmen The Boondock Saints var här.

Rikard Jansson
2014-02-20, 12:13
Grejen är att samma människor finns såklart i större städer också, men de hamnar i nåt skumt gäng och så ser man dem inte mer. Men på mindre orter får man liksom leva med dem. De får nåt straff, försvinner ett tag, men sen är de tillbaka.

Ja, hursomhelst tror jag inte vi tänker överge alla våra vänner och sysselsättningar på grund av en liten skitunge :)

rooz
2014-02-20, 12:16
Ja, hursomhelst tror jag inte vi tänker överge alla våra vänner och sysselsättningar på grund av en liten skitunge :)


Sitta och lipa på interwebz lär avhjälpa problemen!

Medusa
2014-02-20, 12:17
Alla människor känner smärta, om han någonsin kommer i närheten av er eller er egendom, misshandla honom svårt och gör det jävligt tydligt att det blir värre om han gör om det, då bör det upphöra, han kan inte gärna gå till polisen heller med tanke på grundorsaken.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Rikard Jansson
2014-02-20, 12:19
Sitta och lipa på interwebz lär avhjälpa problemen!

Jag har inte lipat om någonting :)

Diomedea exulans
2014-02-20, 12:19
han kan inte gärna gå till polisen heller med tanke på grundorsaken.


Jo, han kan väl hävda att han bara var ute och promenerade?

Nitrometan
2014-02-20, 12:21
Det finns inget man kan göra med såna människor.

Tyvärr. Det finns väldigt lite hopp för att nåt du kan göra ska hjälpa.

Lite om ett relaterat fall...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=1643582

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=5755709




Fortsätt anmäla...

MrBoris
2014-02-20, 12:22
Sen att icke förglömma så är ett (drog)beroende/missbruk just ett beroende/missbruk. Ingen tänker logiskt i sådana situationer. Jag vet eftersom jag själv varit missbrukare.

Ingen som reagerar på denna post vilket jag tycker är underligt. I alla fall, om det är något ni kan göra så är det att övertala/hjälpa honom att söka hjälp för missbruket. Aktivt hjälpa honom. Alla andra råd här so far är galenskap.

Nitrometan
2014-02-20, 12:22
Alla människor känner smärta, om han någonsin kommer i närheten av er eller er egendom, misshandla honom svårt och gör det jävligt tydligt att det blir värre om han gör om det, då bör det upphöra, han kan inte gärna gå till polisen heller med tanke på grundorsaken.
Varför skulle han inte kunna göra det?

Hur skulle det hjälpa att bli inblandad i ett misshandelsfall?

Heddaway
2014-02-20, 12:24
Alla människor känner smärta, om han någonsin kommer i närheten av er eller er egendom, misshandla honom svårt och gör det jävligt tydligt att det blir värre om han gör om det, då bör det upphöra, han kan inte gärna gå till polisen heller med tanke på grundorsaken.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Jo slagen har han allt blivit. problemet är att han tar till andra metoder som att springa runt med hagelbössa bland husen.

Medusa
2014-02-20, 12:25
Polisen kommer inte lägga vidare resurser på att försvara drägg som blivit misshandlat när personen försökte stjäla från eller skada skötsamma normala medborgare, faktum, vidare fungerar det jag beskrev väldigt effektivt och är tyvärr många ggr enda sättet att få sådana individer att förstå var gränsen går.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Bailah
2014-02-20, 12:27
Slåss med en pundare låter jävligt dumt. Sjukdomar, vapen och kanske få straff själv för det. Väldigt ovärt.
Fortsätt å ringa polisen hade jag nog gjort.

Nitrometan
2014-02-20, 12:29
Ingen som reagerar på denna post vilket jag tycker är underligt. I alla fall, om det är något ni kan göra så är det att övertala/hjälpa honom att söka hjälp för missbruket. Aktivt hjälpa honom. Alla andra råd här so far är galenskap.

Ja. Visst är det som du säger. Missbruket/beroendet är en viktig del i det hela. Kanske den viktigaste.

Men TS sa i början att han har varit på rehab och kommit tillbaka och fortsatt som innan.

Det brukar krävas en insikt och vilja hos personen själv för att bryta mönstret.

Jag har svårt att se att nån utomstående kan åstadkomma detta.

Tyvärr.

BigSpawn
2014-02-20, 12:31
Slåss med en pundare låter jävligt dumt. Sjukdomar, vapen och kanske få straff själv för det. Väldigt ovärt.
Fortsätt å ringa polisen hade jag nog gjort.

Precis vad jag hade tänkt skriva, inte omöjligt att han är beväpnad med kniv eller annat vapen.

Nitrometan
2014-02-20, 12:32
Polisen kommer inte lägga vidare resurser på att försvara drägg som blivit misshandlat när personen försökte stjäla från eller skada skötsamma normala medborgare, faktum,
Faktum säger du? Fast nu är det ju inte polisen som försvarar drägg. Anmälan måste ju behandlas och med tanke på bevisläget så kanske åklagaren väljer att ta det till domstol.

vidare fungerar det jag beskrev väldigt effektivt och är tyvärr många ggr enda sättet att få sådana individer att förstå var gränsen går.
Funkar ibland. Ibland inte. Baserat på erfarenheter.

Nitrometan
2014-02-20, 12:33
Jo slagen har han allt blivit. problemet är att han tar till andra metoder som att springa runt med hagelbössa bland husen.

Precis vad jag hade tänkt skriva, inte omöjligt att han är beväpnad med kniv eller annat vapen.

Ja, sånt händer.

Snubben
2014-02-20, 12:54
S.G.T

Skjut, Gräv, Tig

Medusa
2014-02-20, 12:55
Skit ska Skit ha.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Nitrometan
2014-02-20, 12:57
S.G.T

Skjut, Gräv, Tig

Funkar på varg.

Om skogen är tillräckligt stor och folk kan tiga...

Eller som man säger i vissa kretsar - "three can keep a secret if two are dead".

Juxta
2014-02-20, 12:58
Skön Fragbite(eller annan valfri fjortismiljö)-varning när folk börjar föreslå misshandel och mord som om det vore vardagslösningar.


http://t1.ftcdn.net/jpg/00/04/52/38/400_F_4523894_Q0muRZvlkVXsbHp9oixgOKHCt3CA8XmP.jpg

Olegh
2014-02-20, 13:02
Flytta låter smartast. Om det blir en tillräckligt stor olägenhet. Killen är ju uppenbarligen inte mottaglig för den vård som ges, så inget lär få honom att ändra på sig. Straff är ju inte särskilt avskräckande heller.

XXXL
2014-02-20, 13:05
Skön Fragbite(eller annan valfri fjortismiljö)-varning när folk börjar föreslå misshandel och mord som om det vore vardagslösningar.


http://t1.ftcdn.net/jpg/00/04/52/38/400_F_4523894_Q0muRZvlkVXsbHp9oixgOKHCt3CA8XmP.jpg

Kom o tänka på de här direkt

80s97pZad7U

:laugh:

Juxta
2014-02-20, 13:07
Kom o tänka på de här direkt

80s97pZad7U

:laugh:

Hahahaha! Den är så jävla bra!

rantantant
2014-02-20, 13:10
Ingen som reagerar på denna post vilket jag tycker är underligt. I alla fall, om det är något ni kan göra så är det att övertala/hjälpa honom att söka hjälp för missbruket. Aktivt hjälpa honom. Alla andra råd här so far är galenskap.



Jag håller med dig, vettigaste insikterna i inlägget. Att missbruka under en lång period kan göra hemska saker med människor som de inte rår för. Personen i fråga verkar ha hamnat otroligt snett i livet och måste antagligen ha mycket hjälp. Ingen föds ond. Sen förstår jag att det är en jättefrustrerande situation men då kan man ju hoppas på LVM i alla fall.

sigill
2014-02-20, 13:21
Han borde sitta på någon slags vårdanstalt. Uppenbarligen är han ett hopplöst fall (eller så nära man kan komma). Antagligen blir det billigare för samhället också än att bekosta polisutryckningar, brottsutredningar m.m.

LeBron
2014-02-20, 14:02
Anmäl han till Nybyggarna!

VoDaresVins
2014-02-20, 14:03
Känner till en knapp handfull liknande rötägg. Ett par av dom kommer från missbrukar familjer medan ett par kommer från åtminstone till synes Brady Bunch familjer. Gemensamma jag ser är att det är bäst att bara hålla sig undan för de kan ändå inte hjälpas. Skulle inte få tanken på att försöka ställa mig i vägen för en psykopat. Alla dessa jag känner till nu är mellan 35 och 45 så inte frågan om små skitungar längre.

filmjölk
2014-02-20, 14:49
Alltså ni bor i en liten, ganska isolerad by där de allra flesta är väldigt tighta med varandra. Det finns väl två bilvägar ur orten, resten är tät skog och det är kilometer till nästa ort.

Agerar inte samhället eller killen flyttar så kommer det gå riktigt illa en dag.

Onigiri
2014-02-20, 15:23
Alltså ni bor i en liten, ganska isolerad by där de allra flesta är väldigt tighta med varandra. Det finns väl två bilvägar ur orten, resten är tät skog och det är kilometer till nästa ort.

Agerar inte samhället eller killen flyttar så kommer det gå riktigt illa en dag.Kan tänka mig att han en dag ger sig på någon/några helt oskyldiga för att få pengar eller vad som, som kan gå riktigt snett. Men låter man hobbygangsters gå lösa pch punda fritt allt vad de bara orkar måste det tyvärr nästan alltid behöva ske olyckor eller tragedier innan det får ett slut.

Latissimus Dorsi
2014-02-20, 15:35
Tjafsa i regel inte med någon som inte har ett piss att förlora, för då måste du vara beredd att gå väldigt långt om eskalerar. Tuff situation det där.

sigill
2014-02-20, 17:41
Tjafsa i regel inte med någon som inte har ett piss att förlora, för då måste du vara beredd att gå väldigt långt om eskalerar. Tuff situation det där.

+1

Många råd som har getts i den här tråden är skrattretande dumma. Varför ge sig på någon fysiskt som kan vara extremt oberäknelig och kanske bär kniv? I bästa fall leder det bara till att han stjäl hos andra istället...Vad händer om något går snett och man själv åker dit?

XXXL
2014-02-20, 18:29
Alltså ni bor i en liten, ganska isolerad by där de allra flesta är väldigt tighta med varandra. Det finns väl två bilvägar ur orten, resten är tät skog och det är kilometer till nästa ort.

Agerar inte samhället eller killen flyttar så kommer det gå riktigt illa en dag.

Som han som sköt de där två grabbarna på moped som mobbat hans son. Till sist antänds gnistan, och då är de godnatt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Rödeby#Skotten

Santoro
2014-02-20, 18:34
Det finns inget man kan göra med såna människor.

Helt fel, frågan är bara vilka lagar man vill bryta.

Medusa
2014-02-20, 19:55
Helt fel, frågan är bara vilka lagar man vill bryta.

Exakt, väl talat.