handdator

Visa fullständig version : Ska köpa mitt första kosttillskott


Iscovaesi
2014-02-20, 11:41
Hej,

Tränar ganska hårt på gymmet och tänkte höra om ni rekommenderar att jag köper kosttillskott.

Funderar på dessa:

Vassleprotein: Whey-80 (Star Nutrition)
Kreatin: Creatine Monohydrate (Star Nutrition)


Är det bra kvalité på vassleproteinet och när/hur ofta bör jag ta det?

Samma frågor gäller kreatinet.





Mvh

nippman
2014-02-20, 11:55
Kreatin är alltid bra enligt mig själv, ger lite bättre pump/uthållighet

Proteinpulver kan du ju köpa om du känner att du inte kan få i dig tillräckligt med mat under dagen, annars kan du lika gärna äta vanlig mat, det är godare.

MentalogisT
2014-02-20, 11:56
Hur menar du med kvalité?

Vassleproteinet är just ett tillskott, och du bör ta det för att komplettera utöver din vanliga kost. Inget kommer bli bättre än en riktig portion mat, men att ta proteinshake innan/efter träning samt när man behöver få upp det dagliga proteinbehovet är en mycket bra idé.

Kreatinet tar du en gång om dagen, sveper en dos med ett glas med vatten. Om du precis börjar använda kreatin så kanske man också vill göra en "uppladdningsfas" där du tar ca 20g kreatin om dagen i 4 dagar för att komma upp i den maximala nivån din kropp kan ta emot, men det är inviduellt, anser jag. Hur man svarar på kreatin kan variera stort, vissa får jättebra resultat medans vissa inte märker någon skillnad alls.

Hur länge har du tränat förresten?

Dragzone
2014-02-20, 11:56
Här har du en väldigt bra tråd om just kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Kreatin kan du ta under vilken tid på dagen du vill, undvik att ta det direkt innan träning då det kan orsaka magbesvär.

Protein kan också intas när som helst beroende på hur mycket du vill ta, alltså hur mycket extra pulver du måste ta, utöver din dagliga kost.

Själv så kör jag på innan och efter träning, och ibland även innan frukost om jag känner att det behövs.

Iscovaesi
2014-02-20, 12:19
Hur menar du med kvalité?

Vassleproteinet är just ett tillskott, och du bör ta det för att komplettera utöver din vanliga kost. Inget kommer bli bättre än en riktig portion mat, men att ta proteinshake innan/efter träning samt när man behöver få upp det dagliga proteinbehovet är en mycket bra idé.

Kreatinet tar du en gång om dagen, sveper en dos med ett glas med vatten. Om du precis börjar använda kreatin så kanske man också vill göra en "uppladdningsfas" där du tar ca 20g kreatin om dagen i 4 dagar för att komma upp i den maximala nivån din kropp kan ta emot, men det är inviduellt, anser jag. Hur man svarar på kreatin kan variera stort, vissa får jättebra resultat medans vissa inte märker någon skillnad alls.

Hur länge har du tränat förresten?

Verkar finnas olika märken för vassleprotein och tänkte att det då kan skilja i kvalité på dem. Vilket märke rekommenderar du? Jag förstår att maten är det viktigaste, men jag tror inte jag får i mig tillräckligt med protein genom min kost. Antar att vassleproteinet är viktigare att få i sig än kreatinet? Finns det något tillskott utöver dessa du rekommenderar?

Har precis börjat träna igen efter ett uppehåll på 1 år. Innan dess tränade jag kontinuerligt i ca 3 år.

Iscovaesi
2014-02-20, 12:31
Har 33% rabatt på "1 st. Whey-80, 4 kg + Bonus Product!" hos ************* och tänkte då ta "Creatine Monohydrate, 500 g" som bonusprodukt. Blir totalt 530 kr.

Ska jag köra på det eller rekommenderas något annat?

Dragzone
2014-02-20, 12:32
Det låter bra.

sebbanboy14
2014-02-20, 12:55
Slåter som ett bra köp. Smkar dock illa W80 =) Ingen smak är ineligt mig god. Dock så är de ju billigt

Beemel
2014-02-20, 13:33
Verkar finnas olika märken för vassleprotein och tänkte att det då kan skilja i kvalité på dem. Vilket märke rekommenderar du? Jag förstår att maten är det viktigaste, men jag tror inte jag får i mig tillräckligt med protein genom min kost. Antar att vassleproteinet är viktigare att få i sig än kreatinet? Finns det något tillskott utöver dessa du rekommenderar?

Svar på de tre rödmarkerade meningarna.

Har precis börjat träna igen efter ett uppehåll på 1 år. Innan dess tränade jag kontinuerligt i ca 3 år.

Det som skiljer mellan märkena är smak och pris. Personligen köper jag oftast billigast möjliga.

Har du provat att räkna ut hur mycket du får i dig genom kosten? Vet du hur mycket du behöver? om nej på en eller båda dessa frågor så rekommenderar jag dig att kolla upp det först. Inte för att ett proteintillskott skadar, så kanske det är onödiga pengar att spendera.

Övriga tillskott som jag personligen rekommendera:
- Omega 3 (om du inte käkar massor av fet fisk redan)
- D-vitamin (särskilt på vintern)
- ZMA (Jag sover bättre av det, har hört att det gäller fler än mig)
- Kreatin (är ett bra tillskott enligt många, jag är non responder, så för mig är det meningslöst)
- Om vi ska prata protein så tycker jag det är trevligt att, förutom vassle, även ha Kasein, då kan jag göra puddingar och fluff som omväxling.
- Koffein, absolut inte nödvändigt på något sätt, men trevligt då man behöver piggna till lite, ska dessutom främja fettförbränning påstås det.

Beemel
2014-02-20, 13:36
Slåter som ett bra köp. Smkar dock illa W80 =) Ingen smak är ineligt mig god. Dock så är de ju billigt

Smaken är som baken, Tycker S.N W80 har flera smaker som funkar utmärkt, Nu bryr jag mig i.o.f.s. inte så mycket om vad det smakar (sånt har jag riktig mat till) men jag tycker ändå de är, kanske inte goda, men helt ok.

Förutom vanilj... vanilj är ett jävla påfund. Saker som smakar som fjortisar luktar går bort (men det är en högst personlig åsikt :em:)

Radikaal
2014-02-21, 00:09
HMB & Kreatin. De tillskotten med bäst vetenskapligt stöd.

Har du pengar över så är Omega 3 & D-vitamin klart värda tillskott, främst för hälsan i övrigt.

Proteinpulver är onödigt ifall du äter en bra proteinrik kost (minst 1.3g per kilo kroppsvikt), men är ett billigt och smidigt sätt. Ta det efter träning och tex om du känner att någon måltid behöver kompletteras (tex om du äter frukost som bara typ innehåller någon macka ).

Kreatinet kan du blanda i shakern med proteinpulvret och ta efter träning.