handdator

Visa fullständig version : Funkar det att käka detta varje dag?


sweezy
2014-02-20, 06:24
Tjena, har nyligen börjat träna styrketräning och försöker få in 3 pass i veckan.

Väger 97 kg och är 191 cm lång, 22 år gammal, och vill gå ner i fett samt bygga muskler.

Suttit och räknat fram att detta borde funka, men färsk som man är kan man ju ha missat något viktigt, så ber därför om er åsikt.

Kan man käka detta varje dag, må bra och nå bra resultat?


Följande portion 3 ggr/dag:

300g potatis (ca 3 st normalstora)
= 250 kcal
52,5g kolhydrat
5,4g protein
0,3g fett

150g kycklingfilé
= 201 kcal
41,2g protein
3,8g fett

1 avokado (ca 120g)
= 237kcal
2,3g protein
23,5g fett
2,0g kolhydrat

100g broccoli
= 26 kcal
2,4g protein
0,3g fett
2,0g kolhydrat

100g haricot verts
= 35 kcal
2,3g protein
0,2g fett
4,5g kolhydrat

= 749 kcal / portion
61g kolhydrater
53,6g protein
28,1g fett

Om jag fyller ut med en extra avokado landar jag på ca 2500 kcal om dagen.
(749x3+237 ~ 2500)
185g kolhydrater
163g protein
108g fett

Tusen tack på förhand!

sigill
2014-02-20, 07:20
Det ser ut att bli för lite selen, Omega-3, magnesium och vissa spårämnen kanske. Jag skulle byta ut avokadon mot ägg under någon måltid, och äta fet fisk någon gång i veckan. Magnesium kanske du kan ta via tillskott. Men ser bra ut annars.

sweezy
2014-02-20, 07:39
Det ser ut att bli för lite selen, Omega-3, magnesium och vissa spårämnen kanske. Jag skulle byta ut avokadon mot ägg under någon måltid, och äta fet fisk någon gång i veckan. Magnesium kanske du kan ta via tillskott. Men ser bra ut annars.
Kan man slänga in lite nötter obemärkt för att få in selen och magnesium, tro? Undviker helst piller i alla dess former.
Sen byta ut kycklingen mot lax någon gång i veckan.

Tack för ditt svar!

Reaper123
2014-02-20, 08:01
Av ren nyfikenhet så knappade jag in "dagens kost" för att se hur samtliga mikronutrienter blev och kunde hitta följande brister:
Vitamin A: 26%
Vitamin B12: 41%
Vitamin D: 37%
Kalcium: 46%

% av RDI.

Så rent teoretiskt, borde denna kost funka om du åtminstone försökte variera proteinkälla lite och kanske la till några extra livsmedel då och då...

För om du nu tex inte måste äta helt mejerifritt, blir det ju genast mycket enklare om du tar något glas mjölk eller äter lite ost.

Sen är ju ägg en mycket bra energikälla! :)

Gpajpen
2014-02-20, 09:34
Reaper: Vad använder du för app till detta knappa in och se?

Reaper123
2014-02-20, 09:36
Reaper: Vad använder du för app till detta knappa in och se?Dumbbell.se

sweezy
2014-02-20, 18:08
Av ren nyfikenhet så knappade jag in "dagens kost" för att se hur samtliga mikronutrienter blev och kunde hitta följande brister:
Vitamin A: 26%
Vitamin B12: 41%
Vitamin D: 37%
Kalcium: 46%

% av RDI.

Så rent teoretiskt, borde denna kost funka om du åtminstone försökte variera proteinkälla lite och kanske la till några extra livsmedel då och då...

För om du nu tex inte måste äta helt mejerifritt, blir det ju genast mycket enklare om du tar något glas mjölk eller äter lite ost.

Sen är ju ägg en mycket bra energikälla! :)

Anledningen till att jag planerar det såhär är att jag vill kunna storhandla för en vecka, tillaga allt för hela veckan i form av matlådor och slippa tänka alls på vad jag ska käka.

Tack för tipset om dumbbell.se
La till en liter lättmjölk och 3 ägg om dagen och drog istället ner på potatisen.
Ser detta bra ut eller kan de stora överskotten av vissa näringsämnen vara hälsofarliga?

http://puu.sh/73vrE.png

sigill
2014-02-20, 18:20
Fosfor är något man inte vill få i sig extrema mängder utav. Helst under 3000 mg. Men det är lätt att nå över den gränsen:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Vad-or-fosfor-och-varfor-anvands-det-som-tillsats/

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fosfor-i-maten-en-halsorisk


Kycklingfilén står nog för en hel del av fosforn (du kan testa dig fram).
Det blir onödigt mycket mjölk och därmed kalcium (mättar dåligt under deff också). B-vitaminer är vattenlösliga så de behöver du inte vara rädd för, samma med C-vitamin.

sweezy
2014-02-20, 19:24
Fosfor är något man inte vill få i sig extrema mängder utav. Helst under 3000 mg. Men det är lätt att nå över den gränsen:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Vad-or-fosfor-och-varfor-anvands-det-som-tillsats/

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fosfor-i-maten-en-halsorisk


Kycklingfilén står nog för en hel del av fosforn (du kan testa dig fram).
Det blir onödigt mycket mjölk och därmed kalcium (mättar dåligt under deff också). B-vitaminer är vattenlösliga så de behöver du inte vara rädd för, samma med C-vitamin.

Sjukt svårt att hitta nåt som inte bumpar upp fosforn. Det verkar gå hand i hand med proteinet. Fick ner det till 2650 iaf.. Känns väl okej?

4 ägg om dagen istället. och 40cl mjölk istället för en liter.
Sen får jag väl byta ut kycklingen mot lax någon gång i veckan, men annars kör jag helst på samma rutin varje dag för att hålla det enkelt.

http://puu.sh/73A28.png

sigill
2014-02-20, 19:30
Ja, alltså det där med fosfor... Överstiger den gränsen regelbundet, vilket många gör som äter mycket. Förhoppningsvis är det inte så skadligt, men jag vet inte.

Man kan ju undvika kött, ost, läsk och havregryn i större mängder så håller man det relativt lågt.

sweezy
2014-02-20, 20:18
Ja, alltså det där med fosfor... Överstiger den gränsen regelbundet, vilket många gör som äter mycket. Förhoppningsvis är det inte så skadligt, men jag vet inte.

Man kan ju undvika kött, ost, läsk och havregryn i större mängder så håller man det relativt lågt.

Stod nåt om fördubblad risk för hjärt och kärlsjukdom, men lever och äter man bra i övrigt så lär ju den risken vara extremt låg, så att en fördubbling mer eller mindre är försumbar?

Tack iallafall för all input. Är taggad som fan nu :)

Vyckzy
2014-02-20, 20:34
Känns tråkigt att äta samma sak 3 ggr per dag
Försök Keso, kvarg och lägg till en proteinshake
Du har nog räknat ut advokadon fel
Jag rekommenderar 2g/ protein per kg kroppsvikt

sweezy
2014-02-20, 20:58
Känns tråkigt att äta samma sak 3 ggr per dag
Försök Keso, kvarg och lägg till en proteinshake
Du har nog räknat ut advokadon fel
Jag rekommenderar 2g/ protein per kg kroppsvikt

Jag kan lätt käka samma sak 3 ggr om dan.
204g protein är ju drygt 2g/kg kroppsvikt då jag väger 97 kg, vad ska jag med extra keso, kvarg och proteinshake till?
Vad är det för fel med avokadon?