handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - Gör jag rätt?


TotallyClueless
2014-02-20, 06:16
Hej!
Jag är helt ny här, och relativt ny till träning och allt vad det innebär!
Anledningen till att jag måste göra denna tråd är för att jag ser väldigt många olika åsikter på andra forum om hur man bör träna, vad man bör äta, etc. för att snabbare och på bästa sätt forma kroppen.

Mitt schema på kost och träning är egentligen bara ihopsatt från massor av information som jag lyckats hitta.
Det jag vill få ut från denna tråden är hur jag skulle kunna förbättra mitt schema för att nå mina mål på bästa möjliga sätt! (Mitt mål är att jag vill se bra och vältränad ut helt enkelt)

Jag är en kille på 23 år och jag har i princip aldrig gjort något fysiskt ansträngande i hela mitt liv innan jag körde igång med mitt egna schema. Jag är 187cm lång, väger 73kg och har lite extra fett jag skulle vilja bli av med.
Jag slog förmodligen rekord på forumet i att vara svagast(minst muskler) efter jag registrerade mig här ;)

Jag har tränat i ungefär 2 månader, 5 dagar i veckan och jag känner mig mycket starkare och effektivare under träningspassen.
Mitt schema för träningen:
Dag 1: Överkropp
Dag 2: Underkropp
Dag 3: Vila (Cardio om jag inte är helt slut i kroppen)


Jag äter aldrig godis, chips eller andra onyttigheter, jag äter endast det som står nedan och dricker endast vatten (mååånga liter per dag)
Mitt schema för kost:
Frukost: En talrik vanlig mat. Inte onyttigt, men inte heller nyttigt.
Lunch: Kvarg eller ägg (Något lätt helt enkelt..)
Middag: Proteindrink, ungefär 1.2dl whey80 (Intas direkt efter träningen)


Jag har märkt av att jag byggt lite muskler under dessa 2 månaderna, min vikt har inte rört sig ett gram!
Vad tror ni? Är det något som får er att gapflabba som jag bör ändra på genast? Är det något jag missat helt?
Jag vill just nu både gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler samtidigt (om detta är möjligt, vet jag inte riktigt)

Väldigt tacksam för tips!

Mantikor
2014-02-20, 06:22
Kul att du har börjat träna! :)

Du skulle behöva äta minst dubbel vad du gör nu. Äter du ingen riktig lunch o middag?
Angående träningen så hade jag satsat på basövningar såsom Knäböj, Marklyft, Chins, Dips, Bänkpress, Militärpress och Stångrodd.
Ät mycket o träna hårt, det är den enda vägen till en stark o snygg kropp.

Vyckzy
2014-02-20, 08:23
När man deffar är det viktigt att ha koll på sin förbränning det kan du kolla här

http://http://fitnesskolan.se/stor-guide-deffa/

Lär dig räkna hur mycket kalorier du stoppar i dig
Lägg dig på ett underskott på 500 kalorier varje dag
Sen är din träning lite undermålig jag skulle rekommendera att du delar upp träningen på 4 dar minst 3 i veckan fixa ett träningschema kopiera gärna mitt

Dag 1: Ben/axlar
Dag 2: rygg/biceps
Dag 3: Bröst/Triceps
Dag 4: Mage/ nåt annat du vill köra extra

Som nån sagt tidigare här är att basövningar bygger massa i en snabbare takt än maskinerna så undvik inte dem bara för att du tror att det är en hög skaderisk kör vikter som du kan kontrollera bara, för basövningar bygger mest muskler

Jeml
2014-02-20, 08:42
hej. du gör rätt i att du har börjat träna, och över/under är ett bra upplägg, om du kör 4pass i veckan? (annars är helkropp att rekommendera). däremot skriver du inget om vad du gör på passen?

du gör fel i att försöka gå ned i vikt när du väger så lite. det är inte rätt väg att gå om du vill få en bra kropp. träna på hårt och försök gå upp sakta i vikt (eller åtminstone stå still).

du äter alldeles för lite (och det även om du ska gå ned i vikt). det ser inte ut som du får i dig tillräckligt med varken kalorier eller protein.
försök få i dig 2g protein/kg kv. du kan äta en normal kost, men med en touch av mer protein och mindre fett kanske.


träningsupplägget som Vyckzy rekommenderade är inget vidare om du inte tränar 6-7 dagar i veckan. inget för nybörjare.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vyckzy
2014-02-20, 09:18
Att köra ett split program som nybörjare är ju inte svårt rentav enkelt att följa. Det som gäller är att man får kontinuitet i träningen

Ett vanligt upplägg bland nybörjare ser ut såhär

Dag 1: Ben/mage
Dag 2: Bröst/Axlar/Triceps
Dag 3: Rygg/Biceps

En till 2 basövningar per pass är inte svårt för en nybörjare googla eller fråga nån på gymmet vad ett tre split är så hittar du rätt följer du schemat får du resultat sen borde du äta mer för att bygga muskler och sen deffa när du har muskler att definera
Kör typ 8 reps på ben
10 reps på när du kör överkropp

Jeml
2014-02-20, 09:25
Ett vanligt upplägg bland nybörjare ser ut såhär



japp så ser ett vanligt upplägg ut.

ett bra upplägg för nybörjare ser ut så här

mån: helkropp
ons: helkropp
fre: helkropp


varför 8/10 reps?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

spas
2014-02-20, 09:46
Tycker du verkar vara på god väg. Det enda jag hade ändrat är att lägga till lite riktig mat. Jag tror inte heller att du ska gå ner i vikt utan stå still eller gå upp långsamt samtidigt som du ökar vikterna på gymmet så blir det kalas. Du behöver inte räkna kalorier utan går du inte upp så ät mer och går du upp för snabbt så ät mindre.

Byt inte schema för ofta och krångla inte till det. Tänk på att i princip alla upplägg fungerar och gallra hårt i infon du hittar på nätet.

Vyckzy
2014-02-20, 13:28
japp så ser ett vanligt upplägg ut.

ett bra upplägg för nybörjare ser ut så här

mån: helkropp
ons: helkropp
fre: helkropp


varför 8/10 reps?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tränat i snart ett år aldrig gjort ett helkroppspass, tycker vila är bra för då sker muskeltillväxten.
Sen är 8 reps ett bra sätt att öka muskeltillväxten

PS. Kanske ska prova ett helkroppspass nån dag då

Jeml
2014-02-20, 13:32
Tränat i snart ett år aldrig gjort ett helkroppspass, tycker vila är bra för då sker muskeltillväxten.
Sen är 8 reps ett bra sätt att öka muskeltillväxten

PS. Kanske ska prova ett helkroppspass nån dag då

klart man inte måste köra helkropp, man får ju resultat oavsett vilken split man kör efter. bara olika bra resultat.

sen tycker jag nog 2-6reps är bättre i basövningar, sen 6-12reps i assistans. så kan man variera sig lite inom repsintervallen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sarco
2014-02-20, 13:38
5-6 reps är ok som nybörjare men så lågt som två tyckre jag man kan vänta med tills man vet lite mer vad man gör. För en mer erfaren person håller jag helt med dig.

Jeml
2014-02-20, 13:43
5-6 reps är ok som nybörjare men så lågt som två tyckre jag man kan vänta med tills man vet lite mer vad man gör. För en mer erfaren person håller jag helt med dig.

oj ja okej, nu tänkte jag inte på att det tipset skulle vara riktat till nybörjare, utan mer allmänt.

4-6reps då för nybörjare. 5x5 är ju ett alldeles utmärkt upplägg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vyckzy
2014-02-20, 13:47
5-6 reps är ju mest för massa 8-10 för massa + volym 2 är ju att maxa
Som nybörjare rekommenderas 8-10 reps inte mer med vikter än du klarar av. Över 12 reps så tränar man uthålligheten på muskeln det brukar brudar göra

5x5 är ett bra upplägg att använda dig av

Jeml
2014-02-20, 13:50
5-6 reps är ju mest för massa 8-10 för massa + volym 2 är ju att maxa
Som nybörjare rekommenderas 8-10 reps inte mer med vikter än du klarar av. Över 12 reps så tränar man uthålligheten på muskeln det brukar brudar göra

lol.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

svedemo
2014-02-20, 14:23
5-6 reps är ju mest för massa 8-10 för massa + volym

Vad betyder massa + volym i din värld?!

joyride
2014-02-20, 14:37
oj ja okej, nu tänkte jag inte på att det tipset skulle vara riktat till nybörjare, utan mer allmänt.

4-6reps då för nybörjare. 5x5 är ju ett alldeles utmärkt upplägg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lyssna på detta. Jag hade börjat med SL 5x5 och käkat som en häst om jag var du. :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Beemel
2014-02-20, 15:04
5-6 reps är ju mest för massa 8-10 för massa + volym 2 är ju att maxa
Som nybörjare rekommenderas 8-10 reps inte mer med vikter än du klarar av. Över 12 reps så tränar man uthålligheten på muskeln det brukar brudar göra

Snälla! kan någon göra denna kommentar till "best of", eller dylikt!

:smash:
*bs*
:Virro
:laugh
:d

tankoovich
2014-02-20, 15:16
Lyssna på detta. Jag hade börjat med SL 5x5 och käkat som en häst om jag var du. :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Håller med, käka och kör 5x5. Det har gett mig stor ökning i både massa och volym!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Beemel
2014-02-20, 15:34
Skriver under på 5x5 mycket trevligt och enkelt schema som ger goda resultat.

Jeml
2014-02-20, 15:43
tycker dock man ska kolla in ICF 5x5. lite mer volym där.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vyckzy
2014-02-20, 17:40
Vad betyder massa + volym i din värld?!

Muskelmassa är främst styrkan
Volym är storleken

Sen spelar det ingen roll för en nybörjare då hans muskler växer vid vilken träning som helst
Det är bara det att han uppnår mer massa på lågrep, mer volym vid lite högre rep källa på det finns här

http://http://traningslara.se/fysiologi-del-iii-muskler/#comment-19435

svedemo
2014-02-24, 09:48
Muskelmassa är främst styrkan
Volym är storleken

Sen spelar det ingen roll för en nybörjare då hans muskler växer vid vilken träning som helst
Det är bara det att han uppnår mer massa på lågrep, mer volym vid lite högre rep källa på det finns här

http://http://traningslara.se/fysiologi-del-iii-muskler/#comment-19435
Ehrm... bra nu har jag det... jag hoppas du förstår att jag bara var dryg då du skiljde/skiljer på volym och massa. Mer volym är detsamma som mer massa. Förutsatt dock att du inte lyckats helt magiskt få mindre densitet i muskeln genom dina 8-10 reppare. :)

TotallyClueless
2014-04-24, 10:02
Tack till alla som rekommenderade 5x5, jag har kört på det i två månader nu och programmet är helt underbart!
Planen just nu är att köra på 5x5 i en månad till och sedan avgöra om jag ska ändra mitt upplägg eller om jag ska fortsätta med 5x5 ett tag till!

Vad tror ni, finns det något negativt med att köra 5x5 i ett halvår, eller rekommenderas det att byta efter man byggt upp styrkan rejält?

Tack så jättemycket för all hjälp!

Devil82
2014-04-24, 10:48
kör på det tills du inte kan progressa enligt programmet.

DynamitDaniel
2014-04-24, 11:01
...och oavsett vilket upplägg du väljer så se till att ha kul på vägen.
Missar man den lilla detaljen är det lätt att hamna tillbaka i soffan.

Lycka till

jontexer
2014-04-24, 14:23
kör vidare på 5x5 tills du inte längre ökar enligt schemat. Bra upplägg som troligtvis kommer ge dig en rejäl boost i både styrka och storlek

TotallyClueless
2014-04-24, 17:20
Tack så mycket!
Jag kör vidare på 5x5 i 2-3 månader till, I will be back!

bigjepp
2014-04-24, 19:02
Underbar läsning på första sidan, kvällen räddad!

Animalisk
2014-04-24, 19:36
Tränat i snart ett år aldrig gjort ett helkroppspass, tycker vila är bra för då sker muskeltillväxten.
Sen är 8 reps ett bra sätt att öka muskeltillväxten

PS. Kanske ska prova ett helkroppspass nån dag då

Menar du att folk som tränar helkroppspass inte får tillräckligt med vila, hänger inte riktigt med här?

nippman
2014-04-25, 11:11
Ursprungligen postat av Vyckzy Visa inlägg
Tränat i snart ett år aldrig gjort ett helkroppspass, tycker vila är bra för då sker muskeltillväxten.
Sen är 8 reps ett bra sätt att öka muskeltillväxten

PS. Kanske ska prova ett helkroppspass nån dag då

snarare att kroppen får den vila den behöver, då du oftast kör helkropp 3 ggr i veckan, mao får musklerna vila 48h mellan passen,

det skulle snarare vara så att dina halvkroppspass sliter mer på återhämtningen, då du endå kommer aktivera överkroppen i dina underkroppspass och vise versa, så jag håller inte med dig.