handdator

Visa fullständig version : Räkna på kroppen?


skaparn
2004-03-16, 20:04
Hoppas någon orkar läsa detta, blev lite långt.

Eftersom det stundar tentor så verkar jag ha ork till precis allt annat. Tänkte kolla lite om någon vet hur "maskinell" kroppen är, dvs, kan jag behandla den som något väldigt beräkningsbart
och tillämpa enkla fysiska lagar på de stora processerna som sker eller förekommer för många svårberäknade processer för att detta ska vara möjligt?

Postar ett exempel (reservation för eventuella felräkningar):

Kroppen har ju en begränsad förmåga att lagra kolhydrater i form av glykogen som är kroppens primära bränsle. Uppskattar min förmåga att lagra muskelglykogen till ca 500g och levern bidrar med ytterligare 80g.

580g * 4,1kcal/gram = 2378 kcal

Antag att jag ligger på en behaglig puls, 65-70% av maxpuls. Då bör man bränna ca 65 % kolhydrater. Fettdepån kan anses oändlig i beräkningarna (låter värre än vad det är).
Förbränning ca 1000 kcal/h

(2378 kcal / 0,65) / 1000 kcal/h = 3,65 h = 3h 39 min

2378kcal/0,65 * 4,18 kJ/kcal = 15292 kJ
1 J = Ws
15292kJ/3600s = 4,25 kWh

Jag orkar alltså utveckla 1kw i över fyra timmar innan jag behöver glykogenlagren börjar sina och jag behöver äta (och antagligen vila). Med andra ord klarar man inte Vätternrundan utan att äta något, som om det behövdes bevis för det...??
Men frågan till panelen var som sagt: stämmer detta? Om inte; varför? Och om det stämmer; hur bra?

Lite kuriosa
Druvsocker vs Batteri
Har just köpt en stor säck druvsocker och började räkna lite.

Ett bilbatteri:
12V i snitt
60Ah

Gör 12*60 Wh = 720 * 3600 J (J är Ws)

100g druvsocker unnehåller ca 91 gram kolhydrater

Gram * kcal * omvandlingsfaktor(4,1868 kJ/kcal)

91,1 * 4,1 * 4.1868 = 1563,8 kJ/100gram
Hela säcken (25kg)
1563,8 * 250 ~ 0,39 GJ

Jag har alltså köpt och tänkt få i mig
(0.39 * 10^9) / (720 * 3600) = 150,8 bilbatterier.

Ett genomsnittligt bilbatteri väger ca 20 kilo så energitätheten
är betydligt bättre hos druvsockret.
25kg < 20*150,8 = 3016kg

Allan
2004-03-16, 20:05
Har ett bestämt intryck av att det saknas en del vätska i den där kalkylen....

allan

z_bumbi
2004-03-16, 20:28
Exempel ett, Du kan inte backa processen och tömma muskler som du inte använder på kolhydrater bara för att någon annan muskel eller levern börjar få slut.

Har du bra kondittion så är väl brytpunkten på var du börjar bränna mer kolhydrater än fett någonstans vid 65 till 70 % av maxpuls så du kanske kommer i lika långt i alla fall däremot.

Kul uträkning. :)

skaparn
2004-03-16, 20:51
Originally posted by z_bumbi
Exempel ett, Du kan inte backa processen och tömma muskler som du inte använder på kolhydrater bara för att någon annan muskel eller levern börjar få slut.

Har du bra kondittion så är väl brytpunkten på var du börjar bränna mer kolhydrater än fett någonstans vid 65 till 70 % av maxpuls så du kanske kommer i lika långt i alla fall däremot.

Kul uträkning. :)

Mittåt! Jag får försöka väga mina armar och andra vid cykling passiva muskler och försöka räkna ut ett förhållande... blir lite jobbigt kanske, har inte kommit på hur jag ska väga magen i skrivande stund men jag ska fundera. Vad gör man inte för vetenskapen?

Ska dessutom modifera andelen kolhydrater, jag fick mina siffror från Cerealias uppladdningen.nu, gällde visserligen skidåkning vilket iofs inte borde göra så stor skillnad.

Finns det inte nåt sätt där kroppen kan ta tilvara muskelglykogenet genom att musklern gör om det till laktat som levern kan ta upp och amvandla till glukos? Fast jag kan ha blandat ihop en massa processer som jag inte har så bra koll på.

Har ett bestämt intryck av att det saknas en del vätska i den där kalkylen....
Hmmm, så sant, utan vatten lär man stupa tidigare än efter 4h...

Kanske för enkelhetens skull ska förutsätta oändlig tillgång på vätska. För man behöver väl inte en återsällningsvila för att fylla vätskeförråden såsom man behöver för att den relativt långsamma glykogeninlagringen ska bli klar?

z_bumbi
2004-03-16, 21:12
Ska vi gå så djupt in på det så räkna på hur mycket glykogen varje kilo muskler kan lagra och sen frågar du Arne Persson om han har några gamla siffor på vad olika muskler brukar väga.
Har du tur så har han det.

När du säger det så kan nog kroppen omvanda glukogenet till mjölksyra på något sätt om den lider brist på glukos, jag är osäker på hur och hur snabbt det går bara.
Det måste jag kolla upp bara jag kommer ihåg var jag läste det.