handdator

Visa fullständig version : Pendleyrodd- bra övning?


Scorpionida
2014-02-19, 23:56
Har nu dock börjat gymma igen med stronglifts. Har alltid gillat stångrodd men har nu ersatt vanlig stångrodd med pendleyrodd, då den ska vara en bättre ryggövning samt även förbättra bänkpressen.

Känner dock att den explosiva rörelsen uppåt ger mig känningar i min högra biceps till skillnad från "vanlig" stångrodd där jag inte har detta problem.

Andra som kör pendleyrodd, era tankar kring denna övning? Bu eller bä?

pezrulezhaakon
2014-02-20, 01:03
Har nu dock börjat gymma igen med stronglifts. Har alltid gillat stångrodd men har nu ersatt vanlig stångrodd med pendleyrodd, då den ska vara en bättre ryggövning samt även förbättra bänkpressen.

Känner dock att den explosiva rörelsen uppåt ger mig känningar i min högra biceps till skillnad från "vanlig" stångrodd där jag inte har detta problem.

Andra som kör pendleyrodd, era tankar kring denna övning? Bu eller bä?

Hur skulle denna övningen förbättra bänkpressen?

Om det nu avser att lats stabiliserar kroppen i bänkpressen, vad får man av pendlayrodd som man inte får av annan roddövning?

Att du känner mer i biceps här beror mest sannolikt på att du inte får samma förhållande i arbete med den andra varianten.

monsa123
2014-02-20, 01:09
Ja, den är bra om utförd korrekt. Det är bara att kombinera den med T-bar, supinerad stångrodd, pronerad stångrodd, kabelrodd och hantelrodd. Lycka till.

Dennis012345
2014-02-20, 13:11
Hur skulle denna övningen förbättra bänkpressen?

Om det nu avser att lats stabiliserar kroppen i bänkpressen, vad får man av pendlayrodd som man inte får av annan roddövning?

Att du känner mer i biceps här beror mest sannolikt på att du inte får samma förhållande i arbete med den andra varianten.


Tror han har feluppfattat bara. Mehdi säger i princip att en stark rygg kommer öka bänkpressen, och då anser att pendley row är den bästa. Det är hans åsikt, men vad tycker du om pendley row?

Får man något mer eller mindre träning av den i jämförelse med vanlig stångdrodd, hantelrodd eller chins?

Scorpionida
2014-02-20, 20:20
Tror han har feluppfattat bara. Mehdi säger i princip att en stark rygg kommer öka bänkpressen, och då anser att pendley row är den bästa. Det är hans åsikt, men vad tycker du om pendley row?

Får man något mer eller mindre träning av den i jämförelse med vanlig stångdrodd, hantelrodd eller chins?

Yes, precis, som Dennis sade. Pendleyn tar mer rygg istället för traps, vilket skapar en mer välbalanserad överkropp, vilket kommer till nytta vid bänkpress. Har själv stora traps i förhålllande till övriga muskler. Trodde först var allt marklyftande, men enligt Mehdi (eller vem det nu var) är vanlig PT-stångrodd snarare en trapsövning än en ryggövning.

Hur skulle denna övningen förbättra bänkpressen?

Om det nu avser att lats stabiliserar kroppen i bänkpressen, vad får man av pendlayrodd som man inte får av annan roddövning?

Att du känner mer i biceps här beror mest sannolikt på att du inte får samma förhållande i arbete med den andra varianten.

Ok, tack. Kan vara så då att bicsen är ovana vid den rörelsebanan jämfört med mina vanliga roddar.

Scorpionida
2014-02-20, 20:22
Ja, den är bra om utförd korrekt. Det är bara att kombinera den med T-bar, supinerad stångrodd, pronerad stångrodd, kabelrodd och hantelrodd. Lycka till.

Precis. Gör "vanliga" roddar, hantelrodd och kabelrodd redan. Med andra ord älskar jag rodd:hbang:

pezrulezhaakon
2014-02-20, 22:27
Tror han har feluppfattat bara. Mehdi säger i princip att en stark rygg kommer öka bänkpressen, och då anser att pendley row är den bästa. Det är hans åsikt, men vad tycker du om pendley row?

Får man något mer eller mindre träning av den i jämförelse med vanlig stångdrodd, hantelrodd eller chins?

Det går att göra en kabelrodd snudd på identisk med pendlay om man önskar.
De olika roddarna/dragövningarna är olika variationer, varken bättre eller sämre i den bemärkelsen. De har olika fördelar och nackdelar. Man måste ställa en övning mot ett syfte innan det går att bedöma hur "bra" eller "dålig" övningen är.

pezrulezhaakon
2014-02-20, 22:29
Yes, precis, som Dennis sade. Pendleyn tar mer rygg istället för traps, vilket skapar en mer välbalanserad överkropp, vilket kommer till nytta vid bänkpress. Har själv stora traps i förhålllande till övriga muskler. Trodde först var allt marklyftande, men enligt Mehdi (eller vem det nu var) är vanlig PT-stångrodd snarare en trapsövning än en ryggövning.



Ok, tack. Kan vara så då att bicsen är ovana vid den rörelsebanan jämfört med mina vanliga roddar.

Ja, det skiljer alltid mellan övningar och utföranden.

Rabiat
2014-02-21, 13:26
Pendlayrodd borde väl belasta nedre delen av ryggen mer, då du dödar stången mellan varje lyft? Och latsen borde behöva jobba lite mer med horisontell rygg?

pezrulezhaakon
2014-02-21, 13:59
Pendlayrodd borde väl belasta nedre delen av ryggen mer, då du dödar stången mellan varje lyft? Och latsen borde behöva jobba lite mer med horisontell rygg?

Ha vertikal rygg och starta från 0 kan du göra i kabeldrag också. Det kan bli i det närmsta samma förhållande som i pendlay.

Dennis012345
2014-02-21, 14:04
Ha vertikal rygg och starta från 0 kan du göra i kabeldrag också. Det kan bli i det närmsta samma förhållande som i pendlay.


Men varför? Om det är likadan förhållande så känns pendlay lite skönsammare.

pezrulezhaakon
2014-02-21, 14:10
Men varför? Om det är likadan förhållande så känns pendlay lite skönsammare.

Skillnaden blir ju att du kan röra dig framåt och bakåt i pendlay, även att du håller ryggen i samma vinkel.
Den rörelsemöjligheten blir svårare/omöjlig i ex sittande rodd i kabel.

Om detta får dig att utnyttja den rörelsen, så förändrar du förhållandena mellan övningarna, och därmed din upplevelse av övningen.

gymjander
2014-02-21, 15:35
Jag gillar pendlayrodd, för jag hade såna problem med balansen i den mer traditionella stångrodden. Kändes onaturligt och klumpigt, massa gung.

Nu kan jag köra relativt tung, relativt strikt och behöver liksom inte ens stanna upp och fundera över hur det ser ut.

Rabiat
2014-02-21, 16:01
Ha vertikal rygg och starta från 0 kan du göra i kabeldrag också. Det kan bli i det närmsta samma förhållande som i pendlay.

Jag menade i relation till andra utföranden med stång.

pezrulezhaakon
2014-02-21, 16:26
Jag menade i relation till andra utföranden med stång.

Om du kör vanlig stångrodd med samma ryggposition, samma träffpunkt med stången och samma belastning så belastar pendlay mindre då du "vilar" mellan repsen.