handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt eller bygga muskler först?


alberget4a
2014-02-19, 22:22
Hej! Jag har precis börjat styrketräna och har hållt på i ca 2 veckor. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra. Jag väger 73kg och är 174cm lång och har en del fett på magen som jag är missnöjd med. Bör jag gå ner lite i vikt och sen börja bygga muskler eller ska jag börja bygga muskler direkt? Är rädd för att lägga på mig alltför mycket fett om jag börjar öka i vikt direkt, därav funderingen.

Jeml
2014-02-19, 22:25
Hej! Jag har precis börjat styrketräna och har hållt på i ca 2 veckor. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra. Jag väger 73kg och är 174cm lång och har en del fett på magen som jag är missnöjd med. Bör jag gå ner lite i vikt och sen börja bygga muskler eller ska jag börja bygga muskler direkt? Är rädd för att lägga på mig alltför mycket fett om jag börjar öka i vikt direkt, därav funderingen.

om du måste välja ett alternativ skulle jag deffat.

du kan ju träna utan att varken gå upp eller ned i vikt också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2014-02-19, 22:30
Bygga muskler (styrketräning) och gå ner i vikt. Glöm det förlegade "bulka/deffa"-tänket.

alberget4a
2014-02-19, 22:33
Hur många kcal om dagen bör jag ligga på om jag ska gå ner i vikt och bygga muskler? Stämmer det inte att man inte kan bygga muskler samtidigt som man går ner i fett?

King Grub
2014-02-19, 22:34
Styrketräning har precis samma muskeluppbyggande effekt vid energiunderskott som vid energiöverskott.

Jeml
2014-02-19, 22:38
Bygga muskler (styrketräning) och gå ner i vikt. Glöm det förlegade "bulka/deffa"-tänket.

hur menar du?

någonstans så måste man ju ändå gå upp i vikt för att få mer muskler? man kan ju inte bygga hur mycket myskler som helst genom att konstant väga 70kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

sebbanboy14
2014-02-19, 22:39
hur menar du?

någonstans så måste man ju ändå gå upp i vikt för att få mer muskler? man kan ju inte bygga hur mycket myskler som helst genom att konstant väga 70kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Han menar nog att han typ vill gå ner 6kg fett och lägga på sg typ 3kg muskler. Så summan blir mer muskler och mindre fett, så totalt mindre kroppsvikt.

Thornblom
2014-02-19, 22:40
hur menar du?

någonstans så måste man ju ändå gå upp i vikt för att få mer muskler? man kan ju inte bygga hur mycket myskler som helst genom att konstant väga 70kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tror att han syftar på att man inte bör lägga på sig massa onödigt fett, som de flesta gör vid "bulk".

King Grub
2014-02-19, 22:44
hur menar du?

någonstans så måste man ju ändå gå upp i vikt för att få mer muskler? man kan ju inte bygga hur mycket myskler som helst genom att konstant väga 70kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det tar längre tid att gå upp ett kilo i muskler än att förlora ett fett. Bygger man muskler medan man förlorar fett, går man ner i vikt.

alberget4a
2014-02-19, 22:45
Kan jag då ligga på, säg ca 1500kcal om dagen om jag ser till att få i mig tillräckligt med proteiner och gå ner ett par kg innan jag börjar lägga mig på ett överskott?

Jeml
2014-02-19, 22:46
Kan jag då ligga på, säg ca 1500kcal om dagen om jag ser till att få i mig tillräckligt med proteiner och gå ner ett par kg innan jag börjar lägga mig på ett överskott?

låter som alldeles för lite mat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2014-02-19, 22:47
Kan jag då ligga på, säg ca 1500kcal om dagen om jag ser till att få i mig tillräckligt med proteiner och gå ner ett par kg innan jag börjar lägga mig på ett överskott?

Ja.

alberget4a
2014-02-19, 22:48
låter som alldeles för lite mat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hur många kcal om dagen tycker du är rimligt då?

sebbanboy14
2014-02-19, 22:50
Kan jag då ligga på, säg ca 1500kcal om dagen om jag ser till att få i mig tillräckligt med proteiner och gå ner ett par kg innan jag börjar lägga mig på ett överskott?

Jag har kört på 1500-2200kcal om dagen sedan jag började för 7 månader sedan. Äter lite mer då jag kör hårda pass. Och lite mindre under vilodagarna. Har börjat fokusera mycket på att jag har rätt protein intag.

Jag har på ca 7 månader tappat 21kg. Bara skriva en rad i min tråd nedan om du vill ha tips eller så.

Jeml
2014-02-19, 22:53
Hur många kcal om dagen tycker du är rimligt då?

svårt att säga, det är ju individuellt. man måste ha koll på sin egna energiförbrukning.

men förmodligen tjänar ingen på att gå under 2k kcal om man inte är FET.





Jag har kört på 1500-2200kcal om dagen sedan jag började för 7 månader sedan. Äter lite mer då jag kör hårda pass. Och lite mindre under vilodagarna. Har börjat fokusera mycket på att jag har rätt protein intag.

Jag har på ca 7 månader tappat 21kg. Bara skriva en rad i min tråd nedan om du vill ha tips eller så.

förmodar att du var rätt fet om du tappat 21kg, då kan man ligga på större underskott.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

alberget4a
2014-02-19, 22:55
Tack så mycket för hjälpen. Bringade en del klarhet!

King Grub
2014-02-19, 22:57
Det enda man ser när någon ligger under 2-3000 kcal är "ät mer" och "för lite mat". Inte konstigt att typ ingen av forumets medlemmar blir hårda någon gång.

Jeml
2014-02-19, 23:00
Det enda man ser när någon ligger under 2-3000 kcal är "ät mer" och "för lite mat". Inte konstigt att typ ingen av forumets medlemmar blir hårda någon gång.

väldigt sällan är väl en tränande mans energibehov mindre än 2500kcal/dag. varför skulle man då behöva gå under 2k kcal för att bli hård?

eller vad missar jag/vi?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tigerofsweden
2014-02-19, 23:02
väldigt sällan är väl en tränande mans energibehov mindre än 2500kcal/dag. varför skulle man då behöva gå under 2k kcal för att bli hård?

eller vad missar jag/vi?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Definiera tränande, att köra några set styrketräning gör väll inte någon till högenergiförbrukare

Sheogorath
2014-02-19, 23:04
väldigt sällan är väl en tränande mans energibehov mindre än 2500kcal/dag. varför skulle man då behöva gå under 2k kcal för att bli hård?

eller vad missar jag/vi?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Att man måste låta vågen avgöra. Går man inte ner i vikt kan man gnälla över sitt låga kaloriintag bäst man vill. Gnället kommer inte få en att tappa vikt, däremot kommer ett lägre energiintag att göra det.

sebbanboy14
2014-02-19, 23:11
förmodar att du var rätt fet om du tappat 21kg, då kan man ligga på större underskott.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Började på 101.4kg och i måndags så låg jag på 80.0kg.

BERZEERK
2014-02-20, 03:28
Jag måste bara låna tråden. Hur är det egentligen med repsen under deff? Jag är lärd att repsantalet under deff är 1-6 reps?! Men om jag kör en rullande tresplit funkar det ju bra att vartannat pass köra (iaf på energiöverskott) att köra exempelvis
Måndag: Ben 1-6 reps
Tisdag: Bröst+Triceps 1-6 reps
Onsdag: Rygg+biceps 1-6 reps
Torsdag: Vila
Fredag: Ben 8-15 reps
Lördag: Bröst+axlar 8-15 reps
Söndag: Rygg+biceps 8-15 reps.

(axlar o triceps varierar jag lite)

Nå, eftersom det är deff vi snackar om, borde jag bara köra lågreps? Hur fan ligger detta till egentligen!

Kotten
2014-02-20, 04:00
Du lär lägga på dig en del muskler oavsett eftersom du inte tränat mer än 2 veckor, så länge du inte svälter dig då

EnergiÖverskott
2014-02-20, 09:55
Det enda man ser när någon ligger under 2-3000 kcal är "ät mer" och "för lite mat". Inte konstigt att typ ingen av forumets medlemmar blir hårda någon gång.

Det handlar nog om att en del här inne är långa, väger mycket och på så sätt kan ligga rätt högt på energi samtidigt som de tappar i vikt. Så, jag håller med dig. Mer hänsyn borde definitivt tas till individuella faktorer såsom längd, vikt, muskelmassa, fettprocent, ålder osv innan man häver ut sig något som "aldeless för lite mat, ät mer".

Vad som är energiunderskott för mig kan likväl vara energiöverskott för någon annan.

NiklasAlm
2014-02-20, 10:39
Styrketräning har precis samma muskeluppbyggande effekt vid energiunderskott som vid energiöverskott.

Den muskelnedbrytande effekten då, påverkas inte den av energiintaget? Eller menar du att det inte spelar nån roll hur mycket man stoppar i sig för att bygga muskler?