handdator

Visa fullständig version : Hur stor träningsvolym klarar man av innan glykogenet är tömt? + glykogenfrågor


Frågenarkomanen
2014-02-19, 19:06
Hejsan!

Jag har sökt efter detta men inte hittat något bra, sammanfattande svar, så jag frågar här.

Jag frågar för att jag vill veta hur länge jag kan träna på en lågkolhydratdiet innan jag behöver fylla på igen.

FRÅGA 1
Så, om man har fulla glykogendepåer - helt vanligt fulla, dvs inte överfulla till följd av superkompensation efter tömning + laddning - hur mycket styrketräning kan man utföra innan glykogenet tar slut? Hur många repetitioner / hur lång TUT innan glykogenet är slut?

Jag oroar mig alltså inte för att de ska tömmas på ett pass utan efter hur mycket styrketräning det är slut.

FRÅGA 2
Försämras styrkan av litet glykogenlager? Alltså Jag vet att uthållighetsträning och träning med många repetitioner försämras kraftigt men säg typ.. hur påverkar glykogen styrkan inom repetitionsintervallen:
1-3
4-5-6?

FRÅGA 3
Vad händer om man har ett (så gott som, jag fattar att det aldrig /väldigt sällan blir HELT slut på glykogen) totalt tömda glykogendepåer och styrketränar?

Vad för energi använder musklerna då? Jag vet att KG har länkat en studie som visar att armar och axlar enbart kan använda kolhydrat som bränsle så då fattar man att kroppen gör om protein till glukos när man använder armar/axlar men... rygg, ben osv? Vad för energi använder de om man har helt tomt på glykogen?

Hur påverkas styrkan vid få (1-3 / 4-5) repetitioner och helt tomt glykogenlager?



m v h

NiklasAlm
2014-02-19, 21:57
På fråga 3

Tror inte det kommer gå att göra nåt vettigt. Typ såhär:

MTn1v5TGK_w

Får rysningar när jag ser den filmen, snacka om att kämpa

King Grub
2014-02-19, 21:59
Tesch et al rapporterade 40% tömning av glykogendepåerna i vastus lateralis av 5 set benspark på 60% av 1RM (The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 12, No. 2, pp. 67–73. Skeletal Muscle Glycogen Loss Evoked by Resistance Exercise).

10 repetitioner bicepscurl reducerade glykogendepåerna med 13%, och 3 sådana set tömde muskelglykogendepåerna med en fjärdedel (Canadian Journal of Applied Physiology. Volume 24, Number 3, June 1999. Muscle Substrate Utilization and Lactate Production During Weightlifting).

svenbanan
2014-02-19, 22:43
På fråga 3

Tror inte det kommer gå att göra nåt vettigt. Typ såhär:

Får rysningar när jag ser den filmen, snacka om att kämpa

Men är det där verkligen en följd av tömda glykogendepåer? När glygogenet är slut finns ju rätt mycket fett att använda till att jogga/gå även hos pinnsmala triatleter.

Vätskebrist, saltbrist, solsting mm tycker jag verkar rimligare.

Frågenarkomanen
2014-02-19, 23:06
Tesch et al rapporterade 40% tömning av glykogendepåerna i vastus lateralis av 5 set benspark på 60% av 1RM (The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 12, No. 2, pp. 67–73. Skeletal Muscle Glycogen Loss Evoked by Resistance Exercise).

10 repetitioner bicepscurl reducerade glykogendepåerna med 13%, och 3 sådana set tömde muskelglykogendepåerna med en fjärdedel (Canadian Journal of Applied Physiology. Volume 24, Number 3, June 1999. Muscle Substrate Utilization and Lactate Production During Weightlifting). Tack!

Men vet du hur styrkan påverkas av mindre glykogenlager samt vad kroppen använder om det är helt slut påg lykogen?

LarsLasr
2014-02-19, 23:15
Tycker det låter kontraproduktivt att träna med bristfälliga glykogenlager, om inte syftet med träningen är att bli bättre på att tolerera glykogenbrist.

Möjligen om man har något medicinskt besvär, kanske diabetes?

Men annars mår muskler och kroppen generellt bra av att äta den mängd kolhydrater som behövs för återhämtning innan nästa pass, oavsett om man vill upp eller ner i vikt.

Har fått återberättat för mig under föreläsning om två tjejer som skulle göra en labb där dom fastade i 2dagar och sedan skulle träna. Dom ville se effekten av lågt blodsocker och glykogenbrist i levern på prestationsförmåga.
Förvånandsväckande för dom 2 tjejerna var den i stort sett opåverkad då musklernas glykogenlager var fulla, och efter träningspasset var blodsockret högre då en hel del mjölksyra frisatts som levern kunde använda.

Sedan åt dom lite och försökte undvika kolhydrater helt för att sedan köra ett till pass nästa dag. Då var dock glykogenlagrena i musklerna inte alls lika omfattande och prestationsförmågan störtdök.

NiklasAlm
2014-02-20, 00:26
Men är det där verkligen en följd av tömda glykogendepåer? När glygogenet är slut finns ju rätt mycket fett att använda till att jogga/gå även hos pinnsmala triatleter.

Vätskebrist, saltbrist, solsting mm tycker jag verkar rimligare.

Men jag har för mig att jag läst att man inte kan frigöra energi tillräckligt snabbt från enbart fett vid hård konditionsträning, då är glykogenet mycket lättare att frigöra energi ifrån om jag inte missminner mig. Nån mer kunnig får ta och svara :)

svenbanan
2014-02-20, 01:23
Men jag har för mig att jag läst att man inte kan frigöra energi tillräckligt snabbt från enbart fett vid hård konditionsträning, då är glykogenet mycket lättare att frigöra energi ifrån om jag inte missminner mig. Nån mer kunnig får ta och svara :)

Ja, visst är det så. Tar kolhydraterna slut så används fett vilket inte är lika "högoktanigt" och man kan därför inte springa lika fort. Men man kan ju fortfarande springa, eller gå. Man lär ju inte behöva krypa kan jag tycka.

Generellt sett är det ju iofs så att man använder sig av både glykogen och fett samtidigt. Att man får "klubban" (slut på glykogen) betyder kanske egentligen inte att glykogenet är helt slut, utan att man kommit under nån viss gräns som gör att ratiot glykogen/fett blir såpass dåligt att man får den där märkbara prestationsförsämringen. I det läget kan man ju ändå ta sig fram utan att se ut som om man just fått en stroke.

Men det kanske helt enkelt finns ytterligare en grad av prestationsförsämring pga ännu lägre glykogennivåer, då man kanske ser ut som i den filmen.

Fast jag tycker ju det ser ut som värmeslag eller vätskebrist förstås. Men jag är ju ingen expert.

NiklasAlm
2014-02-20, 10:24
Ja, visst är det så. Tar kolhydraterna slut så används fett vilket inte är lika "högoktanigt" och man kan därför inte springa lika fort. Men man kan ju fortfarande springa, eller gå. Man lär ju inte behöva krypa kan jag tycka.

Generellt sett är det ju iofs så att man använder sig av både glykogen och fett samtidigt. Att man får "klubban" (slut på glykogen) betyder kanske egentligen inte att glykogenet är helt slut, utan att man kommit under nån viss gräns som gör att ratiot glykogen/fett blir såpass dåligt att man får den där märkbara prestationsförsämringen. I det läget kan man ju ändå ta sig fram utan att se ut som om man just fått en stroke.

Men det kanske helt enkelt finns ytterligare en grad av prestationsförsämring pga ännu lägre glykogennivåer, då man kanske ser ut som i den filmen.

Fast jag tycker ju det ser ut som värmeslag eller vätskebrist förstås. Men jag är ju ingen expert.

Ja nu med lite eftertanke tror jag inte heller det beror på det, dem måste ju tänka på att fylla på med energi och sportdryck under loppets gång så energi lär dem ju ha kvar.

Tomas Tryffel
2014-02-20, 10:29
Tycker det låter kontraproduktivt att träna med bristfälliga glykogenlager, om inte syftet med träningen är att bli bättre på att tolerera glykogenbrist.

Möjligen om man har något medicinskt besvär, kanske diabetes?

Men annars mår muskler och kroppen generellt bra av att äta den mängd kolhydrater som behövs för återhämtning innan nästa pass, oavsett om man vill upp eller ner i vikt.

Har fått återberättat för mig under föreläsning om två tjejer som skulle göra en labb där dom fastade i 2dagar och sedan skulle träna. Dom ville se effekten av lågt blodsocker och glykogenbrist i levern på prestationsförmåga.
Förvånandsväckande för dom 2 tjejerna var den i stort sett opåverkad då musklernas glykogenlager var fulla, och efter träningspasset var blodsockret högre då en hel del mjölksyra frisatts som levern kunde använda.

Sedan åt dom lite och försökte undvika kolhydrater helt för att sedan köra ett till pass nästa dag. Då var dock glykogenlagrena i musklerna inte alls lika omfattande och prestationsförmågan störtdök.

Således har man glykogen i musklerna tills det att man faktiskt använder det? Typ såhär: En högkolhydratdag har man nytta av dagen efter, eller två dagar efter, och "behöver egentligen inte" kolhydrater innan ett pass dagen/dagarna därefter?

LarsLasr
2014-02-20, 17:45
Således har man glykogen i musklerna tills det att man faktiskt använder det? Typ såhär: En högkolhydratdag har man nytta av dagen efter, eller två dagar efter, och "behöver egentligen inte" kolhydrater innan ett pass dagen/dagarna därefter?

Yes, det vi skulle ha med oss efter anekdoten var att endast levern kan frisätta glukos till blodet efter behov, har glukoset hamnat i musklerna blir det lagrat där tills man använder det.

Sedan hur länge det lagras beror väl på vad man gör, om man inte anstränger sig är nog stora delar kvar även efter 4-5 dagar. Dock finns det fler vävnader som behöver kolhydrater utan någon förmåga att lagra det och därför förlitar sig på kolhydrater via levern/kosten, men det antar jag du tänkte på iochmed citationstecknena :)

sigill
2014-02-20, 17:59
På fråga 3

Tror inte det kommer gå att göra nåt vettigt. Typ såhär:

MTn1v5TGK_w

Får rysningar när jag ser den filmen, snacka om att kämpa

Det där är vätskebrist. Du blir inte så fullkomligt totalstum av tomma glykogenlager ens om du inte är anpassad till fettdrift (som primärt bränsle) alls.

http://www.svt.se/sport/svensk-reserv-kollapsade-pa-10-000-m

Är det bara jag som har roligt åt den finske kommentatorn? Förlåt, men det blir väldigt roligt på något vis med den dialekten :D