handdator

Visa fullständig version : Fredrik Nyström


nissepelle
2014-02-19, 13:35
Pluggar på läkarprogrammet i Linköping och idag hade vi tre föreläsningar av Fredrik Nyström om blodtrycksreglering. Han gjorde en del ganska okonventionella uttalanden som gick emot mycket av det man trodde sig veta. När jag kom hem nyss så googlade jag lite på honom och hittar en hel del LCHF-sidor som hyllar honom. Bland annat Annika Dahlqvist verkar vara upp över öronen förtjust i honom, vilket blinkar stoooooort rött för mig. Hittade också intervjuer på "kostdoktorns" youtubekanal där Fredrik Nyström medverkar.

Bland uttalandena han gjorde fanns exempelvis.

- Vi äter 700 gånger mer salt än indianer i nån stam i sydamerika, alltså kan vi klara oss utan salt. Låt bli att äta salt. Hypoanatremi existerar alltså inte, vad jag förstod.
- Intag av lakrits har som enda faktor (pga dess effekter på aldosteronnivåer) gett i övrigt friska och unga individer enormt höga blodtrycksnivåer, runt 200/120
- Alkoholintag höjer inte blodtrycket, bara hjärtfrekvensen tillfälligt.
- Konditionsträning leder till förstorad hjärtmuskel vilket är negativt för hälsan pga bindvävsbildning.
- Konditionsträning hos medelålders och äldre (typ >40år) ökar risken för förmaksflimmer tiofaldigt.

Vad är han för snubbe egentligen?

Här är länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=7CioV12LYv8
http://www.youtube.com/watch?v=x297iZ8Dr2k
http://www.corren.se/ostergotland/chatta-om-fett-imorgon-kl1130-6565290-artikel.aspx

Önskar en diskussion på seriös nivå, ni som inte vet något är fördelaktigt passiva i diskussionen.

Icefire
2014-02-19, 16:40
Konditionsidrott på elitnivå kan leda till förstorad hjärtmuskel, risken med det är bla maligna arytmier. "Normal" konditionsträning är däremot bra för hjärtat.
Samma med konditionsträning och risk för förmaksflimmer, risken ökar om det är på mycket hög nivå (vet dock inte om det skulle röra sig om så mycket som tio gånger).

Övriga punkter vet jag inte om jag kan kommentera, men exemplet med indianderna låter som en irrelevant jämförelse i alla fall.

nissepelle
2014-02-19, 17:21
Hjärtat växer av all konditionsträning.

Icefire
2014-02-19, 17:46
Därmed är all konditionsidrott negativ för hälsan? Någon som framför argument på de sätt du ger exempel på ovan skulle jag inte ha något vidare förtroende för. Dock vet jag inte något mer om vem mannen i fråga är.

RandomC
2014-02-19, 17:46
Innan du gör bort dig vill jag informera om att du diskuterar med en expert inom klinisk fysiologi och troligen en av de duktigaste på utredning av arytmier på danderyds sjukhus. Som färsk läkarstudent bör man vara bra mycket mer ödmjuk inför sina begränsade kunskaper, jag har själv varit där. När man kommit ett tag in på utbildningen inser man att man kanske inte var så jävla skarp som man tidigaare trodde att man var

nissepelle
2014-02-19, 18:32
Innan du gör bort dig vill jag informera om att du diskuterar med en expert inom klinisk fysiologi och troligen en av de duktigaste på utredning av arytmier på danderyds sjukhus. Som färsk läkarstudent bör man vara bra mycket mer ödmjuk inför sina begränsade kunskaper, jag har själv varit där. När man kommit ett tag in på utbildningen inser man att man kanske inte var så jävla skarp som man tidigaare trodde att man var

eeh, vad är du ute efter? vi får höra en del saker som går emot det man tidigare hört och lärt sig, klart att man reagerar då. att vara kritiskt tänkande har inget med brist på ödmjukhet att göra. när jag sedan googlar på honom ser jag att han ställt upp i olika tveksamma sammanhang så som medverkande i intervjuer för "kostdoktorn". Någon som överhuvudtaget syns i tveksamma sammanhang som har att göra med annika dahlqvist och gänget får mig att bli skeptisk. Vad jag under mitt 24 åriga liv fått lära mig är att förhålla mig skeptisk till omvärlden, och det tänker jag fortsätta med. Det är ju därför jag efterfrågar om någon vet mer om honom, vilket du verkar göra, så det vore jättekul om du ville berätta mer. Sen hoppades jag även att vissa personer här på forumet som brukar ha stenkoll på forskningsläget inom dessa områden skulle kunna göra uttalanden.
Ditt uttalande om att jag skulle tro mig vara duktiganissesomminsannvethursakerochtingärochinteä r provocerar mig ordentligt. Jag frågar ju för i helvete här för att jag vill veta mer så att jag kan bilda mig en uppfattning om saken.

nissepelle
2014-02-19, 18:39
Sen nämnar han också när han talar ofta "det här är naturligt" som skäl till varför viss föda är bra. Det är en fras som ofta hörs uttalas av ovetenskapliga människor, vilket också är en anledning till att jag reagerar. Om du tror att jag någonsin i mitt liv kommer sitta duktigt tyst med händerna i knät och aldrig någonsin vara skeptisk/frågande/undrande när auktoriteter uttalar sig, eftersom jag bara är en liten läkarstudent och ska hålla mig på mattan eftersom att jag själv inte vet särskilt mycket om saken, så tror du helt och hållet fel.

nissepelle
2014-02-19, 18:52
Erlansson-Albertsson som skrivit kurslitteratur som vi stött på i våra studier vid programmet går ju också emot delar av det Nyström säger. Även Stephan Rössner och Martin Brunnberg som är tunga namn på olika sätt, går emot hans påståenden. Är det då konstigt att jag ställer mig frågande?

MrKashchei
2014-02-19, 19:06
Bad du att få ta del av de artiklar som han lutade sina påstående mot?

tigerofsweden
2014-02-19, 19:36
Är det då konstigt att jag ställer mig frågande?

Verkligen inte!

Efter att ha sett Youtube-klippet blev jag också nyfiken, inte ofta man hör så "stora namn" vara negativt inställd till träning.

Sverker
2014-02-19, 20:18
Vad är det för konstigt med påståendena ?

- Ett vi kan klara oss med mycket små mängder natrium ? Låter inte så konstigt. Njurarna är duktiga på att hålla kvar natrium. Att vi har natrium i kosten är mer beroende på att koksalt är ett utmärkt konserveringsmedel.

- Laktrits ? Inte så svårt att undvika ifall man har högt blodtryck redan från början. Finns massor av ämnen som höjer blodtrycket.

- Alkohol. Ett ämne som öppnar de fina blodkärlen i huden sänker givetvis blodtrycket.

- Men hur hjärtmuskeln skulle drabbas av bindvävsinlagring förstår jag inte ?

- Hur ser hjärtats arbete ut för någon som konditionstränat hela livet ? Rimligen borde hjärtat vara topptrimmat och arbeta helt i harmoni med sig själv. Alltså fin spridning av nervsignalerna i hela muskulaturen efter år av inlärning.

ButtCoughEXTREME
2021-11-09, 20:47
I GP skrev han att så lite som 5km är skadligt. Och att öht ta ut sig.
Kan det verkligen stämma?

https://www.gp.se/livsstil/l%C3%A4karen-fredrik-nystr%C3%B6m-varnar-f%C3%B6r-att-vi-tr%C3%A4nar-oss-till-d%C3%B6ds-1.58512905

Baskagge
2021-11-10, 17:55
Nu är artikeln låst, men den handlar om ökad risk för hjärtflimmer.

– Jag är ingen hälsoguru utan snarare en visselblåsare från sjukhusgolvet, säger Nyström som även är läkare till GP.

Han är kritisk till att träning alltid beskrivs som mirakelmedicin utan biverkningar, enligt tidningen. Bland annat pekar han på att det är tre gånger vanligare med ärr i hjärtat hos maratonlöpare och Vasaloppsåkare jämfört med personer som inte motionerar.

– Därför ska man aldrig ta ut sig vid träning.

Samma tema som:

https://www.mabra.com/halsa/darfor-ar-for-mycket-traning-lika-daligt-for-hjartat-som-ingen-traning-alls/6508267

https://www.idrottsforskning.se/sa-anpassar-sig-hjartat-till-konditionstraning/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskare-3

Hyfsat vanligt med hjärtproblem hos utövare i bollsporter, men även i konditionslopp som Vätternrudan och längre löplopp förekommer det ibland hjärtstopp.

Förmodligen har han rätt i att stenhård konditionsträning inte är bra om det är hälsa man vill uppnå.

Dreas
2021-11-10, 18:46
Gudiol har ett inlägg om han på Instagram just nu. Nyström är ingen att lyssna på.

Anders The Peak
2021-11-10, 19:15
Gudiol har ett inlägg om han på Instagram just nu. Nyström är ingen att lyssna på.

Är inte Fredrik Nyström (https://www.dietdoctor.com/se/authors/professor-fredrik-nystrom) läkare och har disputerat i ämnet samt är professor.

Civilingenjör/Fysioterapeut känns inte lika gediget jämfört med Nyström.

Men ni får lyssna på vem ni vill i debatten antar att båda har sina poänger...

Uncle Joe
2021-11-10, 19:51
HIIT ligger nog också i farozonen. Och crossfit. Eller egentligen all form av träning där hjärtat belastas hårt? T ex AMRAP knäböj?

Men om vi återgår till Nyströms fynd, är det mindre farligt att träna hårt efter lunch?

Dreas
2021-11-10, 20:49
Är inte Fredrik Nyström (https://www.dietdoctor.com/se/authors/professor-fredrik-nystrom) läkare och har disputerat i ämnet samt är professor.

Civilingenjör/Fysioterapeut känns inte lika gediget jämfört med Nyström.

Men ni får lyssna på vem ni vill i debatten antar att båda har sina poänger...Nyström har diskuterats i Tyngre Rubriker eller uttalanden i ämnet snarlikt hans: Kontentan är att forskningen inte har stöd för det han säger. Eller menar du att högutbildade aldrig kan sprida gojja?

Baskagge
2021-11-10, 22:28
Står en del om detta i europeiska riktlinjerna för förmaksflimmer.


European Heart Rhythm Association

10.3.1.3 Physical activity
Many studies have demonstrated beneficial effects of moderate exercise/physical activity on cardiovascular health.1017–1019 Nevertheless, the incidence of AF appears to be increased among elite athletes, and multiple small studies reported a relationship between AF and vigorous physical activity, mainly related to long-term or endurance sport participation.1020–1023 A non-linear relationship between physical activity and AF seems likely. Based on these data, patients should be encouraged to undertake moderate-intensity exercise and remain physically active to prevent AF incidence or recurrence, but maybe avoid chronic excessive endurance exercise (such as marathons and long-distance triathlons, etc.), especially if aged >50 years. Owing to few randomized patients and outcomes, the effect of exercise-based cardiac rehabilitation on mortality or serious adverse events is uncertain.

https://academic.oup.com/eurheartj/article/42/5/373/5899003


Det är ju inte direkt första gången man hör om konditionsidrottare som drabbats av hjärtarytmier till följd av träningen och långa lopp. En del drabbas, men många verkar klara sig utan problem också.

LunaSpice
2021-11-11, 15:17
Jag har både tränat och jobbat med Fredrik. Han är något speciell för att uttrycka det milt.

sjövärdig
2021-11-11, 19:11
Det roliga med Nyström är att han gör väldigt häftiga studier.

Det mindre roliga med Nyström är att han drar alldeles för stora slutsatser av sina studier som oftast är väldigt små. Det är inte få gånger som han gjort uttalanden som om vissa saker är "färdigforskade" när han skrivit en artikel på saken.

Han har ju gått ut med att vi borde sluta rekommendera folk att träna eftersom folk skadar sig av träning. Men det är ju bara knäppissnack. Det är ju inte träning som ligger bakom den stora sjukvårdskostnaden precis....

exevision
2021-11-11, 19:14
Jag har både tränat och jobbat med Fredrik. Han är något speciell för att uttrycka det milt.

Hur tränade han då?

HenrikJ
2021-11-11, 22:50
Fullständigt övertygad om att ligga på eller nära syrebrist i flera timmar om dagen är direkt skadligt för hälsan. Att kondisträning på 5 km eller så också skulle vara negativt känns betydligt mer tveksamt

LunaSpice
2021-11-11, 22:53
Hur tränade han då?

Mkt basövningar och tungt. Det var inte träningen som sådan som gjorde honom speciell. Han var kontroversiell inom läkarkåren och forskning redan då. Jobbade en del med Jonny Ludvigsson som är en av världens mest framstående forskare inom diabetes. Dessa två kom inte alltid överens. :D Detta var början av 2000-talet.

Fredrik att träna bänkpress för att han temporärt mätt upp ett skyhögt blodtryck...:smash:

sjövärdig
2021-11-12, 08:58
Fullständigt övertygad om att ligga på eller nära syrebrist i flera timmar om dagen är direkt skadligt för hälsan. Att kondisträning på 5 km eller så också skulle vara negativt känns betydligt mer tveksamt

Vad menar du med syrebrist och vem tränar med det flera timmar om dagen?

Anders The Peak
2021-11-12, 21:00
Det roliga med Nyström är att han gör väldigt häftiga studier.

Det mindre roliga med Nyström är att han drar alldeles för stora slutsatser av sina studier som oftast är väldigt små. Det är inte få gånger som han gjort uttalanden som om vissa saker är "färdigforskade" när han skrivit en artikel på saken.

Han har ju gått ut med att vi borde sluta rekommendera folk att träna eftersom folk skadar sig av träning. Men det är ju bara knäppissnack. Det är ju inte träning som ligger bakom den stora sjukvårdskostnaden precis....

Hej Jacob :)

trädgårdsmöbel
2021-11-12, 21:17
Man kan ju också fråga sig om det är något vettigt att försöka leva så länge som möjligt.

När det största syftet med livet är att förlänga det så är det inte mycket till liv.

Diomedea exulans
2021-11-13, 08:08
Tror jag har läst om de där indianerna förut. Jag läste en artikel eller bok från någon som kritiserade hur relevant det var att de åt extrem lite salt. Tydligen hade de extremt låg fettprocent allihopa, det kunde vara det som gav dem bra hälsomarkörer. En rolig bisak med dessa indianer var att de tydligen levde enligt något hämndystem a la vikingatiden, så unga män dog som flugor för de slog ihjäl varandra hela tiden.

berserken
2021-11-13, 08:24
Vad menar du med syrebrist och vem tränar med det flera timmar om dagen?De som tränar höghöjdsträning kanske ?

Anders The Peak
2021-11-13, 09:07
De som tränar höghöjdsträning kanske ?

Men i det syftet handlar det om att få maximal syreupptagningsförmåga för de tränande naturlig ökning av erytropoetin (EPO). Jag har svårt att se att idrottarna skulle få kronisk syrebrist av vanliga idrotter tex löpning inom ramen träningsintnsiteten för men troligen kan det uppstå en rätt stor syreskuld som säkert tar en stund att återhämta. Det är vid de tillfällena som förmaksflimmer troligen kan uppstå då kroppen är som mest utmattad dvs nervsignalerna svarar inte på rätt sätt.

Tänker en annan sak på just höghöjdsfolk dvs de som bor på hög höjd. De är oftast väldigt små till växten och det kan säkert vara en en anpassning till miljön/de betingelser som de lever under och har gjort under tusental år.

Anders The Peak
2021-11-13, 10:59
Men i det syftet handlar det om att få maximal syreupptagningsförmåga för de tränande naturlig ökning av erytropoetin (EPO). Jag har svårt att se att idrottarna skulle få kronisk syrebrist av vanliga idrotter tex löpning inom ramen träningsintnsiteten för men troligen kan det uppstå en rätt stor syreskuld som säkert tar en stund att återhämta. Det är vid de tillfällena som förmaksflimmer troligen kan uppstå då kroppen är som mest utmattad dvs nervsignalerna svarar inte på rätt sätt.

Tänker en annan sak på just höghöjdsfolk dvs de som bor på hög höjd. De är oftast väldigt små till växten och det kan säkert vara en en anpassning till miljön/de betingelser som de lever under och har gjort under tusental år.

Har suttit och forskat lite kring om höghöjdsmänniskor och det är troligen inte en anpassning. Mer troligt att de har haft genetiska egenskaper ärvd från Denisova, Denisova hominins,som ger dem egenskapen att klarar att leva på hög höjd. Darwin och evolutionsteorin ligger nära att tänka på i det här fallet.

sjövärdig
2021-11-13, 12:49
Hej Jacob :)

Hehe mm, men det är ju fler än tyngre som uttryckt sig så om Nyström. Man kan också höra det på honom i podcasts och intervjuer. Jag tycker dock att han är väldigt underhållande att lyssna på. Tycker väl ofta inte han verkar ha fel i sak men att han som sagt, gasar på lite för mycket.

sjövärdig
2021-11-13, 12:52
De som tränar höghöjdsträning kanske ?

Det blir ju lite tokigt att prata om ”syrebrist” när det kommer till konditionsträning tycker jag.

HenrikJ
2021-11-13, 15:38
Det är en semantisk fråga. Kalla det vad du vill, men cellerna skriker efter syre, det är själva poängen med andfåddhet. Det är sällan en så allvarlig syrebrist att det blir akuta skador som vid t.ex. hjärtstillestånd, men det är en kvantitativ och inte en kvalitativ skillnad.

sjövärdig
2021-11-13, 17:19
Det är en semantisk fråga. Kalla det vad du vill, men cellerna skriker efter syre, det är själva poängen med andfåddhet. Det är sällan en så allvarlig syrebrist att det blir akuta skador som vid t.ex. hjärtstillestånd, men det är en kvantitativ och inte en kvalitativ skillnad.

Bättre då att kalla saker med rätt begrepp så slipper man ”semantisk diskussion”. Att kalla saker för vad man vill är ingen bra idé;)

Torsk_ole
2021-11-13, 17:20
Det är en semantisk fråga. Kalla det vad du vill, men cellerna skriker efter syre, det är själva poängen med andfåddhet. Det är sällan en så allvarlig syrebrist att det blir akuta skador som vid t.ex. hjärtstillestånd, men det är en kvantitativ och inte en kvalitativ skillnad.

Om jag har förstått det rätt så är det inte en brist på syre som är det största problemet utan att kroppen vill ventilera upp överskott av koldioxid.

HenrikJ
2021-11-15, 03:44
Bättre då att kalla saker med rätt begrepp så slipper man ”semantisk diskussion”. Att kalla saker för vad man vill är ingen bra idé;)

Kallar det inte vad jag vill. Att kalla ett underskott på syre för vispgrädde eller cykelpump hade varit att kalla det vad jag vill. Att kalla det syrebrist är inte att kalla det vad jag vill.

TotteShaped4Life
2021-11-16, 14:12
https://i.imgur.com/y1RZazU.png

https://traningslara.se/fredrik-nystroms-pastaenden-om-traning-och-halsa-en-granskning/?fbclid=IwAR0LsOlNVCPFHN0TEpYiHzR1yNTAZCxbwpJBx3jg HQQmpxBEqmYLxFVo1wM