handdator

Visa fullständig version : Påverkan på armbågsleden av bänkpress till utmattning


King Grub
2014-02-19, 08:22
Context : Bench-press exercises are among the most common form of training exercise for the upper extremity because they yield a notable improvement in both muscle strength and muscle endurance. The literature contains various investigations into the effects of different bench-press positions on the degree of muscle activation. However, the effects of fatigue on the muscular performance and kinetics of the elbow joint are not understood fully. Objective : To investigate the effects of fatigue on the kinetics and myodynamic performance of the elbow joint in bench-press training. Design : Controlled laboratory study. Setting : Motion research laboratory. Patients or Other Participants : A total of 18 physically healthy male students (age = 19.6 ± 0.8 years, height = 168.7 ± 5.5 cm, mass = 69.6 ± 8.6 kg) participated in the investigation. All participants were right-hand dominant, and none had a history of upper extremity injuries or disorders. Intervention(s) : Participants performed bench-press training until fatigued. Main Outcome Measure(s) : Maximal possible number of repetitions, cycle time, myodynamic decline rate, elbow-joint force, and elbow-joint moment. Results : We observed a difference in cycle time in the initial (2.1 ± 0.42 seconds) and fatigue (2.58 ± 0.46 seconds) stages of the bench-press exercise (P = .04). As the participants fatigued, we observed an increase in the medial-lateral force (P = .03) and internal-external moment (P ≤ .04) acting on the elbow joint. Moreover, a reduction in the elbow muscle strength was observed in the elbow extension-flexion (P ≤ .003) and forearm supination-pronation (P ≤ .001) conditions. Conclusions : The results suggest that performing bench-press exercises to the point of fatigue increases elbow-joint loading and may further increase the risk of injury. Therefore, when clinicians design bench-press exercise regimens for general athletic training, muscle strengthening, or physical rehabilitation, they should control carefully the maximal number of repetitions

J Athl Train. 2014 Feb 17. Elbow Joint Fatigue and Bench-Press Training.

pezrulezhaakon
2014-02-19, 10:26
Ytterligare en självklar studie... Om den ens var nödvändig..

King Grub
2014-02-19, 10:38
Det måste finnas studier på något för att fakta man redan vet eller kan ana skall kunna användas inom andra områden, t ex officiellt inbegripas i läkarvård eller liknande.

pezrulezhaakon
2014-02-19, 10:42
Det måste finnas studier på något för att fakta man redan vet eller kan ana skall kunna användas inom andra områden, t ex officiellt inbegripas i läkarvård eller liknande.

Jo, det förstår jag, men det känns ändå lite fyrkantigt..

MtotheM
2014-02-19, 10:47
Är det vanligt med skador i armbågsleden av bänkpress?

Fatalist
2014-02-19, 10:56
Jo, det förstår jag, men det känns ändå lite fyrkantigt..

Du tror inte att det har funnits studier som på förhand har verkat fyrkantiga och onödiga, som i efterhand har visat på något helt annat än vad man tidigare trodde? ;)

Om jag går till en läkare vill jag iaf ha råd baserade på vetenskap, om jag inte hade velat det hade jag gått till en homeopat eller en präst :)

hurril
2014-02-19, 11:06
Jag förstår verkligen inte det självklara i det här resultatet men visst: det är alltid tufft att säga så.

Röda Björnen
2014-02-19, 11:22
Ytterligare en självklar studie... Om den ens var nödvändig..

Jag kan inte se det nödvändiga i din kommentar så du har något gemensamt med studien i din egen mening.

MVH

pezrulezhaakon
2014-02-19, 13:10
Du tror inte att det har funnits studier som på förhand har verkat fyrkantiga och onödiga, som i efterhand har visat på något helt annat än vad man tidigare trodde? ;)

Om jag går till en läkare vill jag iaf ha råd baserade på vetenskap, om jag inte hade velat det hade jag gått till en homeopat eller en präst :)

Sedan går det att inneha bedriften av logiskt tänkande.
Eller måste du ha en studie som visar att det gör ont att tappa en hantel på stortån?

pezrulezhaakon
2014-02-19, 13:14
Jag förstår verkligen inte det självklara i det här resultatet men visst: det är alltid tufft att säga så.

Jag kan inte se det nödvändiga i din kommentar så du har något gemensamt med studien i din egen mening.

MVH

Så att hävda att skaderiskerna ökar om man inte orkar utföra ett arbete tillräckligt stabilt, vore felaktigt? :)

Äh, bättre kan ni..

Animalisk
2014-02-19, 13:20
Ytterligare en självklar studie... Om den ens var nödvändig..

Forskarna måste ju ha något att göra de med.

hurril
2014-02-19, 13:21
Så att hävda att skaderiskerna ökar om man inte orkar utföra ett arbete tillräckligt stabilt, vore felaktigt? :)

Äh, bättre kan ni..

Du är så snabb med polemiken.

pezrulezhaakon
2014-02-19, 15:02
Du är så snabb med polemiken.

Det var ju heller inget svar på min fråga..

hurril
2014-02-19, 16:14
Det var ju heller inget svar på min fråga..

Du misstar mig för Arne Persson. *Jag* tyckte inte att detta var så pass självklart att någon behövde sucka djupt och undra vadfan de goda vetenskapsmännen gör. Särskilt kopplingen bänkpress och armbågar verkar inte se ut som jag själv föreställer mig. Jag kan tänka mig några olika sätt på vilka armbågar tar stryk av bänkpress men detta var inte ett av dem. Nu när jag läst sammanfattningen så förstår jag däremot och tycker att det låter vettigt. Något jag tar till mig faktiskt.

nissepelle
2014-02-19, 17:20
Så att hävda att skaderiskerna ökar om man inte orkar utföra ett arbete tillräckligt stabilt, vore felaktigt? :)

Äh, bättre kan ni..

Även om det skulle gälla i ett annat fall så är det inte bevisat att det skulle gälla i tex bänkpress. Sen vet jag inte om det alls HAR bevisats tidigare. Men du måste förstå att när man sysslar med vård och kunskap byggd på evidens så kan man inte motivera tex en viss form av behandling med "jo men det är väl självklart att det är så, det är ju sunt förnuft", för då är man snart ute på jävligt hal is. Även "självklara" saker måste bevisas. Och de bevisas inte av att tjommar på gymmet snackar broscience efter passet.

pezrulezhaakon
2014-02-19, 19:13
Även om det skulle gälla i ett annat fall så är det inte bevisat att det skulle gälla i tex bänkpress. Sen vet jag inte om det alls HAR bevisats tidigare. Men du måste förstå att när man sysslar med vård och kunskap byggd på evidens så kan man inte motivera tex en viss form av behandling med "jo men det är väl självklart att det är så, det är ju sunt förnuft", för då är man snart ute på jävligt hal is. Även "självklara" saker måste bevisas. Och de bevisas inte av att tjommar på gymmet snackar broscience efter passet.

Var i mitt inlägg tolkar du in att jag drar alla risker och skador över en kant, och att det skulle vara samma risk för alla individer vid ett visst utförande?

Det fina i denna gröten är att vissa givna typer av snedbelastningar, ger ofta samma/liknande typer av problem och skador.
Många saker är inte alls så invecklade som många försöker påvisa.

pezrulezhaakon
2014-02-19, 19:15
..