handdator

Visa fullständig version : Vad räknas egentligen som "kvalitativ vila"


Beppe
2014-02-19, 06:38
Ja, som rubriken lyder.
Vad räknas egentligen som kvalitativ vila när det handlar om muskelökning?
Är det enbart sova 10+ timmar som gäller?

För som det är nu med jobb, skola, träning och lite fritid så blir det inte många timmars sömn (ca 5-6 timmar på sin höjd per natt) samt att det tar mig minst 2 timmar per natt att somna.....

känner mig inte något matt/trött på dagarna fast jag sover så lite, tänker om det hämmar min muskeluppbyggning på något sätt. Kosten har jag koll på förövrigt (ligger i deff just nu).

Kan man "räkna med" de otaliga timmar som jag sitter och pluggar på dagarna (4-5h) efter jobb och styrketräning som en del av den nödvändiga vilan som behövs för att bygga muskler?

NiklasAlm
2014-02-19, 10:46
Att leva ett aktivt liv utöver styrketräning är bara positivt för gymresultaten (det finns ju alltid gränser såklart). Det är sömnen som är det viktiga när det kommer till vila, men känner du att du klarar dig på 5-6 h så tror jag inte det är speciellt negativt, sömnbehovet är individuellt.

Zeropower
2014-02-19, 11:50
Ja, som rubriken lyder.
Vad räknas egentligen som kvalitativ vila när det handlar om muskelökning?
Är det enbart sova 10+ timmar som gäller?

För som det är nu med jobb, skola, träning och lite fritid så blir det inte många timmars sömn (ca 5-6 timmar på sin höjd per natt) samt att det tar mig minst 2 timmar per natt att somna.....

känner mig inte något matt/trött på dagarna fast jag sover så lite, tänker om det hämmar min muskeluppbyggning på något sätt. Kosten har jag koll på förövrigt (ligger i deff just nu).

Kan man "räkna med" de otaliga timmar som jag sitter och pluggar på dagarna (4-5h) efter jobb och styrketräning som en del av den nödvändiga vilan som behövs för att bygga muskler?

Tja

Jag tror att det viktigaste är att den "kvalitativa vilan" som du refererar till främst uppnås genom en avsaknad av de faktorer som genererar stress.

Med detta påståendet så menar jag att de stunder som du kan känna att en helt stressfri sinnesstämning äger rum. Då har du försatt din kropp i kvalitativ vila.

Detta innebär såklart att kvalitativ vila är något som kan uppstå i flera olika miljöer och situationer. Helt beroende på vilken person som man studerar.

För att ta ett exempel:

Jonas upplever att hans kropp befinner sig i kvalitativ vila när han lyssnar på mycket hög Heavy-metal i sina Koss-lurar.

Per-Henrik å andra sidan känner att hans kropp endast hamnar i kvalitativ vila när han sover, med ögonlappar och öronskydd.

Slutsatsen av min analys är då, som framkommit av mitt resonemang:

Endast du kan förnimma den situation och stund, då din kropp befinner sig i den kvalitativa vilans stadie.

Se opp dock! Den blotta oron för att INTE befinna sig i nämnda tillstånd, är förmodligen nog för att skrämma tillståndet iväg.

Kötta hårt!!!!!! *hug*:hbang::hbang::hbang:

cero
2014-02-19, 14:29
Kan man "räkna med" de otaliga timmar som jag sitter och pluggar på dagarna (4-5h) efter jobb och styrketräning som en del av den nödvändiga vilan som behövs för att bygga muskler?

Nja, sömn och vila i vaket tillstånd är helt olika saker. Men sömnbehov är som sagt individuellt, mycket möjligt att 5-6 timmar är nog för dig. Om du känner dig helt utvilad och mer sömn inte tillför något så kan vi ju rimligtvis anta att återhämtningen är optimal på just den fronten.