handdator

Visa fullständig version : Marklyft dagen efter ben


Shoyan
2014-02-19, 01:57
Hej!
Kör 3-1-3 schema där jag har rygg dagen efter jag tränat benen.
Skulle det vara något problem om man kör marklyft även om man kört benen dagen innan?

Tack!

Silke
2014-02-19, 02:01
Hej!
Kör 3-1-3 schema där jag har rygg dagen efter jag tränat benen.
Skulle det vara något problem om man kör marklyft även om man kört benen dagen innan?

Tack!

Jag skulle aldrig kunna göra det. Det beror såklart på hur du tränar ben dagen innan, men generellt sätt tycker jag att det kan vara svårt att få in tunga mark i ett 3-1-3-schema.
Som vanligt så får man testa sig fram. =)

Dezen
2014-02-19, 02:20
Jag har lagt upp mitt 3-1-3 så att jag har en dags mellanrum mellan ben och rygg, dvs antingen push eller vila. Tycker det fungerar helt okej att köra så, känner inte att marken/böjen påverkar vartannat så det blir jobbigt efter att ha fått en dags vila (:

TimOlsson
2014-02-19, 02:52
Funkar perfekt för mig att köra mark efter ben. Kör för tillfället böj måndag och torsdag med mark tisdag och fredag. Har inte märkt något speciellt av det. Enda nackdelen är väl att man inte ska köra på alldeles för hårt i böjen så att ryggen tar för mycket stryk.

maattee10
2014-02-19, 07:36
man kan ju alltid köra tungt tungt lätt vila lätt lätt tungt

koncept
2014-02-19, 10:12
Jag böjen och markar 3 ggr i veckan, alltid i samma pass. 5-8 set böj följt av 3 stegrande set mark.

Första 2 veckorna kändes ganska hopplösa eftersom jag fick sänka vikterna på marklyftet rejält. Sedan vände kroppen sig och nu är vikterna på marklyftet högre än när jag körde det på en egen dag.

Du kanske inte kan köra lika tungt som om du hade börjat ett pass med marklyft men du får ändå den önskade träningseffekten.

novanix
2014-02-19, 11:13
Körde ben igår och hade mark (rygg) dagn innan, inga problem. Men det är väl olika från person till person. Känn efter själv och se hur det går.

Loke
2014-02-19, 11:18
Tycker inte det funkar bra. Om något skulle jag kunna böja dagen efter mark, men inte mark dagen efter böj.

svedemo
2014-02-19, 12:23
Du behöver ju inte ha det så om du inte önskar. :) Det är ju bara att byta plats på push och pull så är det löst. Om du nu prompt skall ha dom ihop så tycker jag precis som Loke.