handdator

Visa fullständig version : Styrketräning före eller efter kampsport?


Zababa
2014-02-18, 23:28
Tränar idag i en lokal som erbjuder båda träningsformerna.
Ligger på kcal underskott så vill bevara så mycket muskelmassa som möjligt men samtidigt träna kampsport. Har inte möjlighet att träna de olika formerna på separat dagar utan de kommer ske i direkt anslutning till varandra.

Hur bör jag lägga upp det?

Ape3
2014-02-18, 23:42
Jag hade gjort det efteråt. Det är för att jag _tror_ det funkar bäst.

Hur ofta tränar du? Är det totalt, helt omöjligt att träna styrketräning en annan dag?
Kampsport brukar vara mer åt uthållighetshållet och då _borde_ det inte bli så bra resultat att träna styrketräning och kampsporten samma dag.

Jag gissar.
Samtidigt så fungerar inte uthållighetsträning så bra ihop med styrketräning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137315
Sista posten är Black Star Abyss:
"Vad är målet med styrketräningen? Jag har hållt på med kampsport i två år och min erfarenhet är att det är omöjligt att bygga om man kör flera pass konditionskrävande kampsport i veckan tillsammans med styrketräning."

Zababa
2014-02-19, 00:05
Är medveten om att det inte är så bra att kombinera uthållighetsträning/kondition med styrka. Men om man är tvungen, vilket väljer man först?

Har tyvärr inte möjligheten att träna mer än 3 max 4 dagar i veckan. Kanske bäst och träna 1 eller 2 dagar av det ena eller andra istället för att köra båda formerna samtliga träningsdagar?

Eller en dag för styrka, en dag för kampsport och sen en dag med både styrka och kampsport?

King Grub
2014-02-19, 08:39
Styrketräning först om du vill ha största effekterna av styrketräningen.

Kampsporten först om du vill prestera bäst under kampsporten.

Du kan inte få både och samma pass.

Zababa
2014-02-19, 08:58
Tack för ditt svar!

Då gäller samma sak med löpning? Styrka först springa sen för att få ut med av hypertrofin om man nu måste kombinera de två formerna?

spoonchest
2014-02-19, 10:04
Jag hade också lagt styrketräningen först.

Bounga
2014-02-19, 10:46
Satsa på kvalité! Träna 1 pass helkropp
och 3 kampsportspass.

Att träna kampsport och sakna explosiviteten/vara uttmatad e inte speciellt skoj, särskillt om ni kör sparring.

Så kan du lägga till nån/några övningar i slutet på varje kampsportspass, om du känner att d blir tajt med 1 helkroppspass. Och omöjligt att bygga är det inte man måste vara lite smart bara.

Carcer
2014-02-19, 14:38
Styrketräning efter kampsporten ifall du inte gillar att få stryk hela passet.

limenka
2014-02-20, 00:22
Styrketräning efter kampsporten ifall du inte gillar att få stryk hela passet.

Funkar definitivt inte så.

Som sagts, det du prioriterar kör du först. Du kan också fråga tränaren hur passet kommer se ut. Är det mycket sparkar är kanske träning av överkropp att föredra framför 20 set böj osv.

Carcer
2014-02-20, 06:37
Funkar definitivt inte så.

Som sagts, det du prioriterar kör du först. Du kan också fråga tränaren hur passet kommer se ut. Är det mycket sparkar är kanske träning av överkropp att föredra framför 20 set böj osv.

Kan garantera att du inte skulle ha en chans i tex mma sparring efter ett en timmes styrketräningspass där du går upp mot 85% av 1rm. Muskler är inte bra på att prestera vid max kapacitiet efter ett styrkepass.

z_bumbi
2014-02-20, 07:51
På underskott och för att behålla muskelmassa så styrketräna efter kampsporten. Vill du dessutom bli starkare så kan det vara smart att köra några set med hög kvalitet innan kampsporten och sedan resten efter.

Zababa
2014-02-21, 00:40
Mycket delade meningar här från kunnigt folk...

Styrketränar för att vara stark och få en tillfredsställande fysik.
Tränar kampsport för att jag tycker det är roligt och som en typ av konditionsträning.

Får bli så att det jag prioriterar mest får tränas först. In med aminosyror och malto och sen hoppa på det andra.

och man kan visst köra MMA sparring trotts tungt styrkepass innan. Sparring går inte alltid ut på att sänka sin motståndare utan det kan vara mycket tekniskt och sansat. Att vara den som ligger under och "tar stryck" är inte heller något dåligt utan minst lika lärorikt som att dominera. Finns många fördelar med att sparras utan bensin i tanken.

Lejonjakt
2014-02-21, 00:50
Gymmar du först är du trött till kampsport, gymmare efter är du trött till gymmet:D Träna dagen efter hade jag sagt.

svenbanan
2014-02-21, 01:01
Det beror ju väldigt mycket på hur ditt styrkepass ser ut och hur ditt kapsportspass ser ut. Sen spelar det ju en stor roll vilket av passen som "är viktigast" också.

Tex om du kör ett överkroppsstyrkepass strax innan du ska stå och slå eller brottas så lär du prestera sämre under kampsorten. Men ifall ska köra en jäkla massa sparkar mest så lär det ju påverka mindre.

Dessutom ifall kampsportspasset är fokuserat på att nöta in teknik så är det nog viktigare att vara fräsch än ifall det är ett pass som mer fokuserar på de fysiska aspekterna (om nu ens de skillnaderna på pass finns inom kampsport).

Kör du ett styrkepass som inte tröttar ut dig jättemycket så behöver inte kampsportspasset bli så lidande (kanske tom tvärtom). Typ rätt tunga lyft fast inte så många.

Det finns rätt många aspekter att ta hänsyn till ifall man ska köra styrka innan. Men om man tänker till lite kan man nog få det att funka hyfsat. I alla fall bättre än att skita i styrkan helt. Men det kan nog hända att man kan få lite extra stryk på en del av passes som Carcer skrev. Men det kanske är ok om målet ligger längre framåt...

Att köra styrkan efter den andra träningen är inte lika "invecklat". Man är redan trött och kommer därför prestera sämre i gymet. därför kommer man också få sämre resultat av styrketräningen.

Du får ta fram den berömda vågen och väga + mot -.

Griip
2014-02-28, 01:24
Mycket grundlæggande har redan sagts, så ska ta upp en mer teknik-relaterad grej:


Kampsport, uansett vilken, handlar om balans och teknik. Uansett vilken sport du driver med så ær detta det mest grundlæggande. En vælbalanserad styrka genom hela kroppen ær också av yttersta vikt. Har du værldens starkaste ben hjælper dem inte dig om motståndaren bryter dig øver ryggen precis som en bra boxguard inte hjælper mot en benspark. Och uansett vem du ær så har du en eller flera obalanserade tekniker, garanterat.

Om du boxar i luften en gång och kænner att du har en j-vla kraft ut men att det ær tyngre att hæmta in och dra tillbaka handen/armen till utgångslæge -kør 3 set rodd innan MMA-passet. I syfte att værma upp dessa muskler, så att de ær starkare i førhållande till brøstet æn vad de "egentligen" ær.

Drar du ivæg en benspark och kænner/ser(i spegeln) att du har svårt att slæppa efter benet nær du roterar høften(du roterar først varpå sparken kommer efter du stræckt ut høften/ljumsken) så skall du stretcha just dær innan MMA-passet, lutar din teknik åt andra hållet så værmer du upp høftbøjen istællet før att stretcha den innan passet.

Detta ær samma principer som tillæmpas i styrke/tyngdlyft om man ær starkare i en speciell fas av øvningen eller en speciell muskel. Tex, om du har en muskelimbalans dær du ær starkare i lår æn røv så værmer du upp røven innan ett knæbøjpass så att du anvænder røven mer æn låren æn vad du "egentligen" hade gjort. Alltså, om du værmer upp med 3 set utfall innan ett knæbøjset tex så ær ju redan røven uppværmd och dærmed starkare.

Detta ær också rætt basic stuff inom vilken kampsport som helst. Om du har svårt att avlossa ett speciellt slag så værmer du upp detta slag extra mycket innan sparring osv.

Sjælv kør jaag som så att kænner jag någon speciell obalans jag vill ræta ut så lyfter jag allt mellan 3-9 set innan kampsporten, før att bættra på balansen. Efter kampsporten, om dær finns energi, så lyfter jag. Men inte mycket, då energin SKA vara relativt låg :) En bra ide kan också vara att tex køra 2 MMApass i børjan på veckan och sen 2 styrkepass. Att vara sliten efter MMA-passet nær du styrketrænar har inte særskilt negativ effekt førutom att du ær lite svagare. Att dæremot ha træningsværk nær du kampsportar kommer ødelægga din teknik totalt.