handdator

Visa fullständig version : Vart placera företagets pengar?


Bjorned
2014-02-18, 21:22
Behöver rekommendationer för hur man skall placera företagets pengar.

Dels pengarna för att betala räkningar med, samt betalningarna som görs.
Det rör sig om strax över en miljon i snitt, sett över ett år.

Samt överskottet, som bara ligger i bolaget.
Finns det bra räntekonton för företag? Hur har ni gjort?

Det är ett aktiebolag.

Minimjölk
2014-02-19, 09:25
Det känns inte som att någon här med denna knapphändiga information kan ge dig ett bra svar på denna frågan. För att kunna svara måste vi ha mer information om kassaflöde, omsättning etc.Kanske läge att kontakta en revisor eller rådgivare?

benya
2014-02-19, 09:54
Vad har du för skuldsättningsgrad?
Hur snabbt behöver du tillgång till placerade pengar – likviditetsbehov?

r1kkie
2014-02-19, 10:19
På banken?

lördagsgrogg
2014-02-19, 14:38
Du kan få hyfsad ränta på vanliga bankkonton om du kan ha pengarna stående med bara 1-2 uttag per år. Behöver nog dock vara åtminstone +500k du har stående där för att det ska vara värt besväret. Har du sen några lån på samma bank så kan du enkelt förhandla ner räntan lite samtidigt.

Bjorned
2014-02-20, 19:52
Hej igen

Det rör sig om ca. en miljon i snitt sett över ett år, när många räkningar förfaller samtidigt så sjunker beloppet kanske till 300tkr som lägst och när många kundfakturor förfaller samtidigt så är beloppet uppe mot runt 2mkr. Allt är med 30dagars netto, dvs pengarna måste alltid finnas tillgängliga.

Överskottet, som inte behövs användas med kort varsel, räcker att det finns tillgängligt vid ett eller två tillfällen om året.

lördagsgrogg
2014-02-21, 09:41
Hej igen

Det rör sig om ca. en miljon i snitt sett över ett år, när många räkningar förfaller samtidigt så sjunker beloppet kanske till 300tkr som lägst och när många kundfakturor förfaller samtidigt så är beloppet uppe mot runt 2mkr. Allt är med 30dagars netto, dvs pengarna måste alltid finnas tillgängliga.

Överskottet, som inte behövs användas med kort varsel, räcker att det finns tillgängligt vid ett eller två tillfällen om året.

Det blir väldigt skillnad i pengar om du får 1 eller 3 procent på vad du har stående. Så jag själv skulle nog bara sätta dom på ett konto och inte bry mig. Men 1 procent ska du ha, annars är banken inte snäll mot dig förutsatt att du är bra kund i övrigt.

Vill du sätta risk finns det ju naturligtvis en oändlig massa möjligheter men jag får inte det intrycket. Mitt tänk är att naturligtvis ska man ha koll på dessa saker men fokus på verksamheten. När pengarna är skattade och privata är det kanske ett annat tänk.

bighulken
2014-02-21, 10:11
Förhandla med olika banker om räntan!!...
med dessa premisser du har,som du skriver.de är vana vid cash flow av denna karaktär.sen finns det annat och ta hänsyn till också,såsom risk,likvidititets behov, och annat.

Lycka till....Med vänlig hälsning/

lördagsgrogg
2014-02-23, 13:03
Det blir väldigt skillnad i pengar om du får 1 eller 3 procent på vad du har stående.

Hehe, väldigt liten skillnad skulle det ha stått.