handdator

Visa fullständig version : Frukt med högt nyttighet:fruktos


Mags
2014-02-18, 19:38
Jag gillar frukter och bär för att det känns naturligt och hälsosamt. Det finns säkert lite forskning som stödjer det också (eller?). Hursomhelst, fruktos är ju som bekant inte så bra för oss att få i oss, så jag frågar därför:

Vad finns det för frukter som har hög kvot "nyttigheter" / fruktos?

Vad finns det för frukter och dylikt som har hög kvot glukos (och dylikt) / fruktos?

Jag har sökt på livsmedelsdatabasen, men det verkar inte som att de skriver ut de enskilda sockerarterna. Och där står inget om antioxiditativa egenskaper och dylikt (som är nyttigheter). Alla idéer om vilka frukter som är bäst välkomnas!

King Grub
2014-02-18, 19:40
Man har aldrig sett negativa effekter av fruktosintag från naturell frukt.

cero
2014-02-18, 19:40
Variera och ät med måtta. Fruktos är inte dåligt.

Morty
2014-02-18, 19:45
Jag gillar frukter och bär för att det känns naturligt och hälsosamt. Det finns säkert lite forskning som stödjer det också (eller?). Hursomhelst, fruktos är ju som bekant inte så bra för oss att få i oss, så jag frågar därför:

Vad finns det för frukter som har hög kvot "nyttigheter" / fruktos?

Vad finns det för frukter och dylikt som har hög kvot glukos (och dylikt) / fruktos?

Jag har sökt på livsmedelsdatabasen, men det verkar inte som att de skriver ut de enskilda sockerarterna. Och där står inget om antioxiditativa egenskaper och dylikt (som är nyttigheter). Alla idéer om vilka frukter som är bäst välkomnas!

Fineli skriver ut sockerarter men du silar mygg nu.

sigill
2014-02-18, 19:46
Frukter innehåller en del fibrer och har förhållandevis lågt GI i många fall. Där spelar både fibrerna och fruktosen in. Hur som helst innehåller frukter så små mängder fruktos att det inte är något att bry sig om.

Godis och läsk spelar i en helt annan liga när det gäller fruktos. Om du oroar dig över fruktos så skär ned på det istället.

Mags
2014-02-18, 19:55
Man har aldrig sett negativa effekter av fruktosintag från naturell frukt.

Men fruktos bildar väl inte muskelglykogen (lika enkelt?) eller hur det nu var? Spelar ju ingen roll varifrån det kommer.

Nu har jag inga exakta siffror, men jag har för mig att jag i något som jag utvärderade som trovärdigt har läst att ungefär hälften av kolhydraterna i frukt/bär är fruktos.

Variera och ät med måtta. Fruktos är inte dåligt.

Det är jobbigt att variera, ibland.

Och jag gillar att t ex göra smoothies, och om man bortser från fruktosen får man rätt perfekta makros. Jag vill göra en bra vana bättre.
Det är inte överdriven optinoja att vid ett tillfälle ta reda på hur man kan shifta kosten i framtiden åt en lite bättre håll, om valen är lika i övrigt.

Mags
2014-02-18, 20:05
Fineli skriver ut sockerarter men du silar mygg nu.

Tack så hemskt mycket!

Silar mygg lol :D

Frukter innehåller en del fibrer och har förhållandevis lågt GI i många fall. Där spelar både fibrerna och fruktosen in. Hur som helst innehåller frukter så små mängder fruktos att det inte är något att bry sig om.

Godis och läsk spelar i en helt annan liga när det gäller fruktos. Om du oroar dig över fruktos så skär ned på det istället.

Mjo, men jag vill inte skära ner på det, tvärtom. Det är godare än tex potatis, och enklare att äta.

Jag förstår vad du menar men du ser det ur perspektivet med en frukt jämfört med en godipåse. Jag tänkte på det som att man ska få i sig kolhydrater, och ser då frukt som ett alternativ till pasta etc.

Nu när jag deffar vill jag käka P/F/K 250/65/250 eller liknande, och då passar det rätt bra med två vanliga måltider och ett mellanmål som bara består av en proteinkälla och kollisar nermixat i en blender. Frukt smakar bra också. Havregryn är lite för grovt för att man ska kunna ha mycket. Men man vill ju ha bra kolhydrater, om man ändå kan välja.

Sheogorath
2014-02-18, 20:25
Jag åt de två största bananerna jag ätit i hela mitt liv igår. De var gigantiska. 365 gram skalade för två stycken. En vanlig banan ligger på kanske 130 gram.

De innehöll uppskattningsvis 18 gram fruktos sammanlagt (naturligtvis med hänsyn taget till både sackaros och fri fruktos). Att detta skulle vara fettbildande under deff känns ju sådär troligt, särskilt som man ju kan välja att äta frukt som mellanmål eller i anslutning till träning, där kroppen har god förmåga att hantera all kolhydrat och ombilda till glykogen i lever eller muskler.

Man behöver ju inte välja att vräka i sig frukt när man precis satt i sig ett lass med pasta, menar jag. Om det nu ens skulle spela någon roll i praktiken.

Min invändning mot frukt under deff är snarare den dåliga mättnaden.

Akada
2014-02-18, 20:33
Lite mer än 18 gram blir det väl?

Med fineli får jag det till ungefär 21.535 gram fruktos. Väntar mig mer från en sheo som jämför vikten mellan fryst och färskt bröd!

Sheogorath
2014-02-18, 20:53
Lite mer än 18 gram blir det väl?

Med fineli får jag det till ungefär 21.535 gram fruktos. Väntar mig mer från en sheo som jämför vikten mellan fryst och färskt bröd!

Sorry! Felknappning. 21,535 gram är det rätta svaret.

Nu föll hela resonemanget.

;)

sigill
2014-02-18, 21:16
Sorry! Felknappning. 21,535 gram är det rätta svaret.

Nu föll hela resonemanget.

;)

Japp, 3,535 g fruktos banar väg till fettlever :D

dream_theater_
2014-02-18, 21:17
Sorry! Felknappning. 21,535 gram är det rätta svaret.

Nu föll hela resonemanget.

;)

Det var den deffen :(

Akada
2014-02-18, 22:06
Det gäller att se upp, många bäckar små.

http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/538948/538948,1273085826,2/stock-photo-fat-man-holding-banana-52434724.jpg

Annars, kan det hända, att man vaknar upp en dag och plötsligt inser att det är kört. Point of no return.

Mags
2014-02-18, 22:49
Shit. Det är typ så jag ser ut. Bukfettstendens.

Morty
2014-02-19, 08:22
Jag åt de två största bananerna jag ätit i hela mitt liv igår. De var gigantiska. 365 gram skalade för två stycken. En vanlig banan ligger på kanske 130 gram.

De innehöll uppskattningsvis 18 gram fruktos sammanlagt (naturligtvis med hänsyn taget till både sackaros och fri fruktos). Att detta skulle vara fettbildande under deff känns ju sådär troligt, särskilt som man ju kan välja att äta frukt som mellanmål eller i anslutning till träning, där kroppen har god förmåga att hantera all kolhydrat och ombilda till glykogen i lever eller muskler.

Man behöver ju inte välja att vräka i sig frukt när man precis satt i sig ett lass med pasta, menar jag. Om det nu ens skulle spela någon roll i praktiken.

Min invändning mot frukt under deff är snarare den dåliga mättnaden.

Srs brah? Tycker du att ett kilo äpplen mättar sämre än typ 120g ris? Enligt mig är det ju just mättnaden som är grym med frukt. Klart att EN frukt mättar rätt dåligt men en vadsomhelst på typ 35 kcal mättar såklart dåligt.

Sheogorath
2014-02-19, 08:42
Srs brah? Tycker du att ett kilo äpplen mättar sämre än typ 120g ris? Enligt mig är det ju just mättnaden som är grym med frukt. Klart att EN frukt mättar rätt dåligt men en vadsomhelst på typ 35 kcal mättar såklart dåligt.

Jag äter visserligen bara banan så pass frekvent att jag kan uttala mig. Men två bananer tycker jag ger dålig mättnad för kalorierna i jämförelse med mycket annat.

Ris upplever jag ger den sämsta mättnaden per kalori av alla stärkelserika födor. :)

Mags
2014-02-23, 01:16
Hittade en tabell (http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose#Food_sources) men det blir en del räknande (med en del antagande) för att kunna ranka dem.

Sniggel
2014-02-23, 16:14
Får nog hålla med om att äpple ger bra mättnad. Antagligen ger väl sura äpplen ännu bättre mättnad? (de där gröna vad-de-nu-heter t ex).
Ett äpple är ju inget men om man får för sig att äta 500 kcal äpplen (till något) istället för 500 kcal ris eller pasta så tror jag nog att man blir rätt nöjd på äpplena i jämförelse.
Kör själv rätt ofta 1 frukt + te som mellanmål på jobbet. Även om man inte blir mätt(tm) så blir man definitivt tillfredsställd(tm).

z_bumbi
2014-02-23, 16:18
Jag har livsmedelstabeller med fruktos angivet i frukt men eftersom det varierar med årstid, mognadsgrad och sort så är det bara genomsnitt. Jag ser inte heller någon anledning att överhuvudtaget fundera på frågan mer än så även om man råkar äta ett halvkilo frukt per dag eller mer.

JacobHeitmann
2014-02-23, 17:15
Jag har livsmedelstabeller med fruktos angivet i frukt men eftersom det varierar med årstid, mognadsgrad och sort så är det bara genomsnitt. Jag ser inte heller någon anledning att överhuvudtaget fundera på frågan mer än så även om man råkar äta ett halvkilo frukt per dag eller mer.

..eller 4-5 kg frukt. :)