handdator

Visa fullständig version : Liggande t-bar rodd, utförande


Apdjur
2014-02-18, 13:11
När jag kollar filmer och liknande på utförande av liggande t-bar rodd, eller sälrodd för den delen, ser jag oftast en rörelse i bröstryggen när de drar upp stången, de hjälper alltså till att dra upp vikten med hjälp av en hyperextension.
Anses detta säkert ur skaderiskhänseende eller bör man vara mer strikt och hålla överkroppen still?

Har personligen extremt svårt för rodd, är både klen i rörelsen och har svårt att göra roddar utan att få ont i ryggen. Lutar åt att göra sittande i maskin med bröstryggen fixerad alternativt att göra omvända roddar mot en stång då det fungerat utan ryggont tidigare.

Liggande t-bar, sittande rodd med kabel, pendley rodd, alla dessa alternativ har gett mig ryggproblem vid något tillfälle.

pezrulezhaakon
2014-02-18, 13:34
När jag kollar filmer och liknande på utförande av liggande t-bar rodd, eller sälrodd för den delen, ser jag oftast en rörelse i bröstryggen när de drar upp stången, de hjälper alltså till att dra upp vikten med hjälp av en hyperextension.
Anses detta säkert ur skaderiskhänseende eller bör man vara mer strikt och hålla överkroppen still?

Har personligen extremt svårt för rodd, är både klen i rörelsen och har svårt att göra roddar utan att få ont i ryggen. Lutar åt att göra sittande i maskin med bröstryggen fixerad alternativt att göra omvända roddar mot en stång då det fungerat utan ryggont tidigare.

Liggande t-bar, sittande rodd med kabel, pendley rodd, alla dessa alternativ har gett mig ryggproblem vid något tillfälle.

Varför du får ont av roddar beror troligen på att du kör med tyngre vikt än du klarar av.
Att använda en hyperextension är en valmöjlighet och behöver inte betyda mer risk då belastningsriktningen är fördelaktig.

Mart|n
2014-02-18, 14:13
Du böjde väl inte i ländryggen när du körde de olika roddarna? Jag har sett många med dålig kroppskontroll som inte har fattat att det är i höften man ska böja och inte ländryggen.

Apdjur
2014-02-18, 15:05
Du böjde väl inte i ländryggen när du körde de olika roddarna? Jag har sett många med dålig kroppskontroll som inte har fattat att det är i höften man ska böja och inte ländryggen.

Jo, jag har en känsla av att det är dålig kroppskontroll som är boven i dramat. Typ överrörlig rygg. Men jag upplever inte krummad rygg som det värsta problemet utan snarare att det blir översvank. Därav ursprungliga frågan.

Devil82
2014-02-18, 15:33
ländryggen ska väl böjas i pendlay rows vad jag vet. aktiverar erektorerna mer?

delizh
2014-02-18, 19:27
ländryggen ska väl böjas i pendlay rows vad jag vet. aktiverar erektorerna mer?

Har för mig att ryggen skall vara rak i Pendlay row? Eller är jag ute o cyklar?

Devil82
2014-02-18, 20:53
enligt starting strength, har bara skummat igenom men bilderna säger ju att slutläget så är det en thorasic extension

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

Apdjur
2014-02-19, 23:17
enligt starting strength, har bara skummat igenom men bilderna säger ju att slutläget så är det en thorasic extension

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

Japp, det var typ som på de bilderna jag menar att det brukar se ut i såväl pendlay och liggande t-bar. Någonting med det där gillar inte min rygg men det har nog med hur just jag utför dem och att jag har skadat ryggen tidigare att göra.

Jag tänker återgå till omvänd rodd mot stång, den kan jag göra utan att ryggen bråkar. Någon gång i framtiden får jag kanske gå på det igen och se över min teknik i andra roddar.

major Pectoralis
2014-02-20, 19:00
Den där Th-extensionen är ingen medveten detalj på övningen. Det är en medrörelse som kommer per automatik om man inte kan stabilisera. Jag har aldrig sett någon kunna stabilisera den övningen förövrigt.

Devil82
2014-02-20, 19:11
Den där Th-extensionen är ingen medveten detalj på övningen. Det är en medrörelse som kommer per automatik om man inte kan stabilisera. Jag har aldrig sett någon kunna stabilisera den övningen förövrigt.

" Look at an anatomy chart. If the scapula and upper-arms are held in a constant position, shortening of the lats WILL result in arching of the middle and upper back. I AM NOT saying that the lats are primarily responsible for upper back flexion. What I am saying is that they can assist in this. There is no doubt that Pendlay Rows performed as I describe them will activate the lats more completely than done any other way I have ever seen. And besides, even if you don’t buy the fact that they activate the lats better, you can always be content with the fact that your getting an erector workout."

tntballe
2014-02-20, 19:16
Även det Pendlay själv säger.
ZlRrIsoDpKg

major Pectoralis
2014-02-20, 20:07
att det låter bra är inte detsamma som att det är sant. Det krävs ingen djupare förståelse för hur ryggraden fungerar och är uppbyggd innan man kan dra sina egna slutsatser.

Devil82
2014-02-20, 20:41
att det låter bra är inte detsamma som att det är sant. Det krävs ingen djupare förståelse för hur ryggraden fungerar och är uppbyggd innan man kan dra sina egna slutsatser.

ryggen är inte byggd för th extension?

major Pectoralis
2014-02-20, 20:58
Det beror på. Ryggen skall vara stabil under belastning och inte svikta. Skall man avvika från normal s-kurvatur skall fortfarande kurvaturen vara mjuk och inte i hack.

Devil82
2014-02-20, 21:01
men en TH extension ska väl göras i slutläget av en marklyft?